• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest koncepcja terminala dla lotniska w Gdyni-Kosakowie

Michał Sielski
15 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Bryła terminalu ma nawiązywać do morza i wiatru. Bryła terminalu ma nawiązywać do morza i wiatru.

Według konkursowego jury koncepcja jest bardzo funkcjonalna, według projektantów także szybka i łatwa do zrealizowania. Terminal ma być gotowy w pierwszej połowie 2012 roku.



Jury doceniło także funkcjonalność obiektu. Jury doceniło także funkcjonalność obiektu.
Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej trwał od 18 października. Terminal powstanie w technologii modułowej. Będzie składany na miejscu z gotowych elementów o wymiarach 8,7 na 4 m.

Z pięciu zgłoszonych opracowań, najlepsze okazało się to wykonane przez firmę ATI - Architektura Technika Inwestycje z Warszawy. Jury wybrało pracę jednogłośnie - za kreatywne podejście do technologii modułowej, racjonalny i funkcjonalny projekt oraz oryginalną bryłę. Zwycięzcy otrzymali 55 tys. zł.

- Nawiązuje do wiatru i wody. Mamy nadzieję, że bryła jest lekka w odbiorze - mówi Miłun Trzaskowski, przedstawiciel ATI i współtwórca projektu, który powstał pod kierownictwem dr. Piotra Trębacza.

Teraz Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo podpisze z firmą ATI umowę na wykonanie projektu technicznego, który będzie gotowy w pierwszej połowie przyszłego roku.

- Potem będzie przetarg na wykonawcę, który powinien wejść na plac budowy po zakończeniu przyszłorocznego festiwalu Open'er. Chcemy tak określić warunki, aby terminal był gotowy na przełomie marca i kwietnia 2012 roku. Nie możemy jednak już teraz być pewni, że to się uda - mówi Janusz Stateczny, prezes zarządu portu lotniczego Gdynia-Kosakowo.

Cała inwestycja w drugie trójmiejskie lotnisko ma pochłonąć ok. 100 mln zł. Jest już część infrastruktury i dróg dojazdowych oraz nowoczesna wieża kontrolna. Teraz czas na terminal General Aviation - czyli przeznaczony do obsługi małych, prywatnych samolotów. Nie będzie on np. wyposażony w antresolę, która zdecydowanie podwyższa koszty wykonania. Nie będzie więc klasycznego tarasu do oglądania startujących samolotów, ale terminal będzie na tyle blisko pasa startowego, że nie powinno to stanowić większego problemu.

- Dobrze, że projekt jest nowoczesny. Przypadł mi do serca. Mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości zrealizujemy ten projekt - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Lotnisko w Gdyni może ruszyć jeszcze w 2012 roku. Na razie nie jednak mowy o tym, by w najbliższych latach w Gdyni lądowały samoloty rejsowe. Najpierw będą to małe, prywatne samoloty, potem przyjdzie czas na cargo. Pierwsze regularne linie lotnicze mają szanse pojawić się w perspektywie 10-15 lat.

Opinie (478) ponad 50 zablokowanych

  • Co z festiwalem? (8)

    a co będzie z heinekenem?

    • 13 10

    • (2)

      festiwal zostanie przeniesiony do Ergo Areny

      • 5 12

      • Pomarzyć rzecz ludzka.

        ...tylko nie wyobrażam sobie tych tłumów w lecie w tym okrąglaku Ergo Arenie-przepoconych i w totalnym ścisku. ;p

        • 5 1

      • Opener nie zagrozony!

        Nie pękaj. Jest miejsce i na to i na to. Juz wiele razy o tym pisano. Lotnisko jest bardzo duze (ponad 700 ha), a Opener miesci sie w jego małym kącie.

        • 11 3

    • będzie tam gdzie był - tłumaczono już to wiele razy

      • 7 2

    • festiwalu nie będzie (1)

      • 3 8

      • w gdańsku nie

        zbyt wielu tępaków

        • 0 0

    • do borska przeniosa

      a gwiazdy w niedzwiadku zakwateruja, to bedzie hardcore :D

      • 2 0

    • Ma byc na najblizsze lata, oficjalne stasnowisko heinekene'na

      Kontrakty do 2013 r.

      • 0 0

  • Była mowa (5)

    przed wyborami. że juz na EURO 201 gdyńskie lotnisko będzie obsługiwać tysiące turystów. Internauci z Gdańska obśmiewali te plany

    • 20 11

    • Hmm powiadasz :) (4)

      "Lotnisko w Gdyni może ruszyć jeszcze w 2012 roku. Na razie nie jednak mowy o tym, by w najbliższych latach w Gdyni lądowały samoloty rejsowe. Najpierw będą to małe, prywatne samoloty" I przyleci tysiąc małych samolotów a w nim tysiąc małych atletów i każdy będzie jadł tysiąc kotletów :) :) :) Czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa

      • 10 7

      • (2)

        "Teraz czas na terminal General Aviation - czyli przeznaczony do obsługi małych, prywatnych samolotów" - myślisz, że zabraknie ludzi, którzy akurat w ten sposób będą chcieli dotrzeć na Euro2012? :) nie sądzę...
        "Czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa" - dla Ciebie na pewno ;) zanim zaczniesz krytykować i osądzać bez podstaw innych, po prostu, zwyczajnie POMYŚL.
        pozdrawiam

        • 5 4

        • Mały prywatny samolot pomieści tysiace ludzi :> (1)

          Matematyki w Gdyni też widać nie macie na wysokim poziomie

          • 5 3

          • za to wy macie mózg na małym - jeśli w ogóle macie

            • 2 1

      • Czyli 3 samolociki dziennie

        a w po czterech pasażerów w samolociku. Te tłumy atletów wsiąda do gdyńskich taksówek, zwiedzą Gdańsk, zabawią i przenocują w Sopocie.

        • 0 0

  • strasznie ciężka jak na morze i wiatr

    • 10 4

  • ZA 20 lat bedzie tylko jedno lotnisko w Gdynii a to gdanskie zostanie zlkiwidowane. (6)

    • 31 36

    • hahaha! :) za 20 lat nasze bedzie obslugiwalo ok 10 mln pasazerów.

      • 10 9

    • Za 20 lat nie bedzie tej małej wioski rybackiej (1)

      jak tam terminal się trzyma? stocznia? Sea towers ma juz pełne obłożenie?

      • 9 9

      • a jak tam szpitale psychiatryczne?

        pełne tępych gdańszczan?

        • 0 0

    • to lotnisko nie jest w gdyni tylko w Kosakowie !!! (2)

      nie kto wymyslił tą nazwę Gdymia-Kosakowo??

      • 8 6

      • nie.

        Lotnisko znajduje się w dużej części na Babich Dołach.
        I nie bądz zazdrosny ;**. Idz dalej budować zabytki w swoich wcaleniekiczowatym miescie. :)

        • 8 8

      • Masz rację. Wieśniacko brzmi z tym kosakowem w nazwie.

        • 0 0

  • Dlaczego (1)

    absolutnie wszystko w tym mieście musi nawiązywać do morza i wiatru? Rozumiem, że Gdynia miastem nadmorskim, ale przepych w tym kierunku nie jest mile widziany.

    • 6 20

    • Jak to mowila moja babcia

      DU****peK!

      Dzieki stary!

      • 1 0

  • Bedzie skąd odlatywać na emigrację. Brawo! (2)

    • 18 7

    • Lepiej taksówką powietrzną latać z Gdyni niż "autobusem" powietrznym z Gdańska.

      • 5 2

    • dokładnie - bo choć gdynia

      to i tak za blisko gdańska - u nas pachnie śledziami - u was zgniłymi ich resztkami

      • 0 0

  • co drogami dojazdowymi? (2)

    Proponuję już teraz pomyśleć o zbudowaniu dróg w tym kierunku zanim całe Obłuże zostanie zakorkowane kompletnie i jedyną drogą dojazdową do lotniska będzie droga powietrzna.

    • 20 4

    • przecież zrobią te drogi

      • 1 1

    • Drogę w Pogórzu i Kosakowie zaczynają na wiosnę 2011

      • 0 0

  • (6)

    smiechu warte.. naprawde nie wiem po co Gdyni lotnisko. Jak 30 km dalej jest. Po co na tak nieduzym terenie az dwa lotniska. A to niby Prezydent Adamowicz wyrzuca kase.

    • 22 24

    • a po co Gdyni dworzec jak w Gdańsku już jest?

      puknij się w dekiel i poczytaj trochę o wolnym rynku i konkurencji

      • 5 12

    • Jak to po co? (4)

      Kompleksy kompleksy kompleksy.
      Mam propozycję, ostatnio jest moda na monumentalne pomniki, proponuje gigantycznego śledzia, ale takiego z 50 metrów co najmniej :)

      • 16 4

      • A wy postawcie monument Karnasia-większy niż pałac kultury w Warszawie...by go dobrze z Gdańska było widać. (1)

        • 4 5

        • A co to jest Karnasia?

          • 1 0

      • kompleksy buhahah (1)

        jesteś głupi jak but i masz zadatki na tępego gdańszczanina przyjacielu

        • 0 0

        • No niestety gdańszczanie tylko krytykować potrafią! byście sia zabrali za odnowienie a przede wszystkim wysprzątanie swojego syfiastego i śmierdzącego miasta!!! bo aż wstyd!

          • 0 0

  • na spokojnie (12)

    1. te lotnisko zaszkodzi lotnisku w Rebiechowie (jezeli powstanie)
    2. teren pod lotnisko wcale nie jest lepszy od tego w Rebiechowie, mity o mglach itd
    3. wiatry w kosakowie wieja czesto z roznych stron co utrudnia budowe... np ILSa
    4. dojazd tez problematyczny
    5. sumujac w przypadku lotnisk wiecej nie znaczy lepiej dla klienta. Lepiej budowac duzy silny port lotniczy WSPOLNY! ale ktos tu ma chora ambicje na port lotniczy...
    nie, nie jestem ani gdanszczaninem

    • 34 27

    • oj oj - to żeś sobie powiedział o mitach - słabo jesteś zorientowany (2)

      • 9 8

      • to porownaj sobie % dni mglistych na Rebiechowie i na innych polskich lotniskach (1)

        :) a z tymi wiatrami to widać że wie o co chodzi ponieważ na GDN 90% lądowań jest od strony obwodnicy gdzie jest ILS bo tak wieje zazwyczaj. Na kosakowie wieje bardziej pół na pół i to jest jakiś minus

        • 7 7

        • Podaj twarde dane wraz ze źródłem dotyczące mgły na obu lotniskach!!!

          No bo o ilości dni kiedy są utrudnienia w ruchu na GDN z powodu mgły to zawsze piszą w mediach a o takim samym zjawisku w Kosakowie nie piszą... Pytanie do myślących czemu? Bo w Kosakowie nie ma regularnego ruchu lotniczego? Dżizas ludzie myślcie trochę i sprawdzajcie to czym was media karmią.

          • 5 0

    • (2)

      taa... a z rębiechowa dojazd jest super... haha :D

      • 7 3

      • no jasne - najlepszy! (1)

        bo gdański!

        • 1 0

        • autobusy co 3 godziny buahaha i prawie godzina w korkach do centrum bajer!

          • 0 0

    • skąd Ty masz te nieprawdziwe informacje?! (2)

      Ad.1.Zaszkodzi w sensie odebrania pasażerów(za jakieś kilkanaście lat)ale cóż w tym dziwnego??zdrowa konkurencja!A kto na tym zyska najbardziej?Pasażerowie!
      Ad.2.Teren jest zdecydowanie lepszy!(ilość zamglenia itd.to nie są mity!To łatwo możesz sprawdzić(ale po co-lepiej pisać bzdury na forum:/)Gdańskie lotnisko ma naturalne predyspozycje do powstawania zamgleń(leży w lekkim zagłębieniu,na pobagnistych terenach).W Gdyni ten problem jest zdecydowanie dużo mniejszy głównie ze względu na lepsze ukształtowanie terenu,a do tego na charakterystyczne w tym miejscu wiejące wiatry-które bardzo minimalizują powstawanie mgły.
      Ad.3.częściowo prawda...Wiatr wcale nie ma dużego wpływu na budowę ILS-a(instrument landing system)Większym problemem może byc w tym przypadku stosunkowo niewielka odległość między 2 lotniskami.Inna sprawa-Gdańskie lotnisko mogłoby zainwestować w ILS-a 3-stopnia,które umożliwiało by lądowania przy bardzo kiepskiej widoczności(dlaczego nie inwestuje?-nie wiem,ale biorąc pod uwagę liczbę lotów odwołanych przez właśnie np.mgłę-to jest zupełnie niezrozumiałe)
      Ad.4.Dojazd do lotniska w Gdańsku-2 drogi dojazdowe,Dojazd do Gdyńskiego-3 drogi(od str.Babich Dołów;Pogórza oraz Rumi).Czy problematyczny?wybacz,ale autostrady do lotniska nie potrzeba.Jeżeli w Gdańsku "jakoś"ten ruch idzie(przy 2 drogach,a dokładniej mówiąc-przy jednej drodze,ale dojazd z 2 stron)To w Gdyni nie będzie z tym problemu-tym bardziej,że to lotnisko będzie miało zdecydowanie mniejsze obłożenie niż gdańskie.
      Ad.5.Przy odpowiedniej polityce jest możliwe,że oba porty lotnicze będą się wzajemnie uzupełniać,co oczywiście będzie korzystne i dla obu miast i dla samych pasażerów!!.
      Jestem rodowitym gdynianinem-lecz staram się patrzeć na wszystko bardzo obiektywnie,wcześniej sprawdzając wszelkie informacje w możliwie największym stopniu.Pozdrawiam zdrowo myślących,a nie zawistnych!

      • 6 7

      • polecam poczytac fora o lotnictwie, np lotnictwo.net.pl to zobaczysz jak pasjonaci patrzą na zapędy lotniskowe Gdynii, to sa ludzie niezwiazani z Trojmiastem i patrza obiektywnie.

        nie moge teraz znalezc danych ale srednia odwolanych lotow ze wzgledu na mgle nie odbiega od innych polskich lotnisk. jak znajde te dane to je tu przytocze

        z tymi wiatrami to chodzi o to ze ILS jest droooogi, w Gdansku 3 stopnia? po co ? jakbysmy byli Katarem to i owszem, na razie przy takim ruchu niepotrzebny.

        sek w tym ze ILS buduje sie dla kierunku, na GDN ILS jest na kierunku 29 (od obwodnicy) i tak laduje przewazajaca wiekszosc samolotow (jak wiadomo pod wiatr). W Kosakowie wieje mniej monotonnie co zwieksza koszty przy ILS

        Pytanie bym postawil tak... czy lepiej dla regionu miec 2 lotniska mniej znaczace czy 1 wiecej znaczace. Kazdy kto sie troche zna na lotnictwie odpowie Ci ze drugie. tylko tyle... Chcecie miec lotnisko, prosze bardzo tylko moim skromnym zdaniem nie wpisuje sie to w dzialanie na rzecz dobra aglomeracji lecz na jego szkode.

        • 4 5

      • Te mundrol. Proszę idz się doucz i nie siej internetowej "wiedzy fachowej"!!!!

        Chłopie co ty opowiadasz?
        2. Zamglenie Panie kolego to nie mgła!!! Mylisz pojęcia. Zapraszam do zapoznania się z tabelami klimatologicznymi dla lotniska w Gdańsku. Dostępne np. w ULCu. Nie masz pojęcia jaki typ mgieł występuje na tym lotnisku i czym skutkuje. O jakich "charakterystycznych"wiatrach piszesz?
        3. Czy ty mądralo internetowy masz pojęcie do kogo należą naziemne urządzenia nawigacyjne? W tym ILS? Do PAŻPu a nie zarządzającego portem. Więc ten drugi nie ma wpływu na kupowanie czegokolwiek. Poza tym nie ma czegoś takiego jak "ILS 3-go stopnia" masz III kategorię a tu same urządzenia radionawigacyjne nie wystarczą bo potrzebne są np. inne światła drogi startowej itd. do tego załoga i maszyna chcąca wylądować też musi mieć odpowiednie wpisy w papierach. I nie widoczności a widzialności, ignorancie!
        5. "Uzupełniać" tak pod warunkiem, że ludzie zajmujący się planowaniem ruchu lotniczego poukładają dobrze strefy i procedury podejść. Dodatkowo małe lotnictwo którym się tu tak dużo mówi będzie miało mocno utrudnione korzystanie z Kosakowa. Ale zapewne jako "wikipedyczny znawca" wiesz sporo o kwestiach zarządzania przestrzenią powietrzną i ojej podziale!

        • 5 5

    • jakbys nie wiedzial (1)

      to gdynia jest wspolwlascicielem lotniska w rebiechowie

      • 1 2

      • tak jest. a pamietasz jeszcze ile ma udziałow?

        • 0 0

    • o znawca :)

      1. Na jakiej podstawie takie wnioski - ma je wspomagac a nie szkodzic!
      2. Jakie mity o mglach ? po pierwsze teren o 150 m nizej od gdanska.....pomysl mgly sa wszedzie! a chmurki nie zawsze
      3. w wiekszosci przypadkow wieja na kier 31 wiec na ILS gdyby tka nie wialy to ILS nie stalby na tym kierunku tylko na 13.
      4. Watpie - przedluzenie est kwiatkowskiego, linia kolejowa...... pomysl w porownaniu do rebiech. to luksus!
      5 sumujac NIE MASZ RACJI !
      hehe wiecej takich glabow to zbudujemy Polskie. Czego jestes milosnikiem? lotnictwa - mozesz byc ale wiedzy na ten temat masz malo wiec dalej sie miluj. Nie pozdrawiam

      • 3 2

  • blaszana buda - w sam raz dla gdyni (7)

    Lublin północy zamarzył o lotnisku...

    • 24 41

    • no ktoś to wreszcie powiedział (1)

      zgadzam się w 100%

      • 10 9

      • Popieram

        (nieważne że sam siebie)

        • 3 4

    • Hamburg wschodu zapewne?

      • 1 1

    • czub :P

      Chłopie-nie zachłyśnij się tym swoim miastem!!!Brudnym,starym,obskurnym(oczywiście oprócz starówki i samego ścisłego centrum),brzydko wyglądającym(no,chyba że ktoś jest fanem starości).Do tego wiecznie zakorkowanym właściwie przez połowę każdego dnia.Ale rozumiem-zazdrość rodzi zawiść.

      • 4 2

    • Popieram, pozdarawiam i zycze tego samego co chcemy. (1)

      JEST NAS DUZA GRUPA!

      • 1 1

      • duża kupa chyba tępaczku

        • 0 1

    • Miecio

      musiałeś mieć ciężkie dzieciństwo

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane