• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?

Szymon Zięba
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być
Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje. Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.

Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście"Mapka omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.



Czy korzystał(a)byś z przystanku autobusowego "SKM Śródmieście"?

Przypomnijmy: w 2018 roku otwarto Forum Gdańsk. Koszt budowy kompleksu handlowego oscylował wokół 800 mln zł.

Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.

Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.

W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.

Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.

W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118.
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.

To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.

Połączenie SKM - tramwaj priorytetem



Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?

  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.

Węzeł dla przewoźników komercyjnych?



Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.

Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?



- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM. Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.

85 zł za wiatę



Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.

Opinie (254) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (17)

    Całe Forum pasuje tam jak świni siodło. Potworek.

    • 110 30

    • Nie przesadzaj

      Ja także osobiście nie lubię galerii handlowych lecz Forum w tym miejscu jest niezwykle dobrym projektem który się realizuje.

      • 10 25

    • (3)

      Gildia pasowała? Forum jest ok.

      • 6 18

      • Gilidia nie ingerowała tak w przestrzeń (1)

        • 18 1

        • Jak nie?

          Przyznaj po prostu że Ci zabrali darmowy parking pod Gildią i dlatego tak marudzisz :)

          • 2 9

      • To przez analogię - miałeś

        rozciętą dłoń. Więc zamiast ją wyleczyć, to ujebałeś rękę w łokciu.
        Tak wygląda stosowanie argumentu w obronie Forum, że to Gildia była zła.

        • 5 1

    • O tak, ten zaszrotowany parking pod Gildią to był widok! (2)

      • 3 10

      • niska zabudowa (1)

        nie zaslaniała panoramy historycznej czesci Gdańska

        • 13 1

        • Tej zasłoniętej przez Lot? :D

          Litości...

          • 2 10

    • (5)

      Gildia nie wyróżniała się. Forum to w 3/4 ogromny kloc- sarkofag który totalnie zeszpecił tą część miasta na następne 50 lat. Jadąc od strony Armii Krajowej Forum wygląda jak kloc postawiony najtańszym kosztem.

      • 22 2

      • Jak się nie wyróżniała? (4)

        Wyglądała jak wietnamskie targowisko...

        • 5 10

        • serio, chce ci sie pisac takie głupoty? (3)

          Gdzie konczyles technikum?

          • 7 2

          • Od kiedy w technikum jest coś złego? (2)

            I patrz, przedmówcy chce się pisać jeszcze większe głupoty :) Jak mu "kloc" zasłonił "klocem" historyczny widok na szrotowisko :D

            • 2 6

            • (1)

              A jak mam określić tą kiczowatą betonową szkaradę? Forum jest ok, ale tylko i wyłącznie gdy mówimy o części tego obiektu na prawo od tunelu przy locie. Od lewej strony masz pionową ścianę pokrytą najtańszym klinkierem. Strasznie to jest brzydkie i niezwykle przytłacza okolicę. Skąd ty się urwałeś, że ci się to podoba?

              • 10 2

              • Po prostu zasłoniło poprzedni widok

                Jak już nie pamiętasz, ustaw się na StreetView i cofnij do 2014.

                Nie ma to jak widok na wiadukt, a za nim krzywe cegły z sypiących się kamienic poprzecinanych "nowoczesnymi" wstawkami...

                No i obowiązkowo plac zastawiony szrotami na pół panoramy..

                Sorry, ale ja już wolę ścanę obłożoną klinkierem. Klinkier przynajmniej jest równy i czysty.

                • 1 7

    • a kiedy wykonaja wyrok i odslonia zabytkowy Kanał Raduni?

      • 10 2

    • Wydaje mi się, że forum jakoś przejdzie

      gdyby tylko tą część kinową od...ć.

      • 2 1

    • No zrobili hameryke. Czy miał być hamburś?

      • 1 1

  • Caly Gdansk (1)

    Jak z filmu- mamy toalete. A niech sasiedzi widza, ze mamy toalete.

    • 52 8

    • a tak..mamy toalety a jak ..mamy ..proszę zobaczyć :)

      • 4 2

  • Nie ma i nie bedzie. Planowanie po gdansku (3)

    • 54 11

    • Albo gory

      Albo kremowki

      • 2 0

    • mamy jakies kolejne centrum handlowe z zachodnim kapitałem

      Była dobra petla na Targu Siennym

      Gdańsk był bardzo dobrze zaprojektowany do 1999 roku

      • 7 1

    • zrobić tam parking, wszyscy będą zadowoleni

      Kupujący nie będą stali w korkach na parking do Forum, szczególnie jeśli ktoś tam idzie tylko na chwilę. Turyści nie będą się pchali autami na starówkę, a miasto przy okazji nieźle na tym zarobi.

      • 1 1

  • (3)

    Komedyja.Jest węzeł?Jest A że nie ma autobusów...takie jaja tylko w Gdańsku.Choć i okolice podobnie,3 tenorów gra jedną nutę.

    • 54 15

    • (1)

      Komuchu, jest Duda ale jakby go nie było. Jest Pinokio, ale rządzi Jarek. To są dopiero jaja.

      • 12 6

      • Ale co to ma do rzeczy ubeku?

        • 3 1

    • Jeden tenor to teraz jest altówka

      wydaje misie

      • 0 0

  • Węzeł integracyjny integruje niezintegrowanych

    Skoro są pustki, oznacza to, że niezintegrowanych jest mało, albo występują w innych częściach miasta.

    • 33 1

  • Po co ten przystanek powstał? (9)

    Pewnie żeby wydoić więcej pieniędzy, a o sensie nikt nie myślał, przecież spod LOTu to z dziesięć minut drogi. Kto ma tam chodzić

    • 46 8

    • Powstał dla Forum (7)

      Taki mały układ Gdański

      • 17 3

      • Och nie! (6)

        Jak oni śmieli zbudować przystanek pod miejscem, które odwiedzają codziennie tysiące ludzi!

        • 8 6

        • (4)

          Nie od tej strony. O tym nikt nie pomyślał, bo inżynierowie już dawno zgubili skalę przez projektowanie wszystkiego pod samochody. Nikomu nie chce się obchodzić całego Forum i miliona świateł, żeby dotrzeć na ten węzeł przesiadkowy.

          • 9 1

          • Zależy z której strony jadą. (3)

            Coraz więcej ludzi mieszka na Południu, a stamtąd dostaną się do Forum od strony właśnie tego przystanku.

            • 5 2

            • do galerii to zjedzaja raczej wiesniacy (2)

              • 3 2

              • A Ty przepraszam, gdzie zakupy robisz? (1)

                Po garnitur idziesz do warzywniaka pod domem? :D

                • 3 4

              • Do krawca.

                • 3 1

        • odwiedzaja? chyba wlocza sie bez celu.

          • 4 1

    • Zeby przed wyborami poswiecic z biskupem

      bo ex prezydent chcial miec

      • 2 1

  • (2)

    Przecież to się nadaje do prokuratury - niegospodarność.
    A później prezydentka opoeiada że trzeba oszczędzać.

    • 51 17

    • unikał prokuratury

      • 0 0

    • Przecież to za kasę funduszu co stawiał forum. Prywatna kasa. Ale zrobić żeby wydać jakkolwiek to sensu nie ma. Przez tyle lat to już by wymyślili jak zmienić komunikacje.

      • 3 0

  • tak jak wszystko w tym mieście - miasto teoretyczne (2)

    • 58 13

    • i co z tego, skoro i tak wybierzecie dulską na kolejną kadencję ! po co to gadanie jak i tak nikt nic nie zmieni ? (1)

      • 13 5

      • A to, że większości mieszkańców jest w tym mieście dobrze.

        Ba, zobacz ilu ludzi przyjeżdża mieszkać do Gdańska.

        Jakoś do Kraśnika napływu nie ma ;)

        • 7 3

  • Opinia wyróżniona

    Autobusy miejskie (18)

    Powinny tam kończyć i zaczynać autobusy jadące w kierunkach Westerplatte / Olszynka / Przegalina, ale nie ma odważnego, który podejmie taką decyzję. Rady dzielnic i pasażerowie zakrzyczą każdą zmianę bo wszyscy chcą mieć autobus do Dworca Głównego. Jak na wsi. Najważniejszy punkt to przystanek PKS.

    • 113 83

    • No ja rozumiem że nie korzystasz z tych autobusów więc ci wszystko jedno (6)

      Jeśli w ogóle jeździsz jakąś linią autobusową to wyobraź sobie co się stanie jak skończy jechać dwa przystanki przed końcem i musisz się przesiąść na tramwaj. Przesiadka trwa kilka minut co najmniej o ile rozkład tramwaju jest dopasowany albo kilkanaście gdy tramwaj nie przyjedzie od razu. Tymczasem po jakiś dwóch minutach byłbyś u celu gdybyś jechał bezpośrednio. Tak było z linią 167, chcieli skrócić do Siedlec ale okazało się że to o kilkanaście minut wydłuża dojazd na Jasień.

      • 33 7

      • (3)

        Ale celem dla tych wszystkich ludzi jadacych autobusem jest dworzec pkp?

        To strasznie duzo ludzi tam pracuje.

        • 11 16

        • Tak, dworzec PKP to jeden z głównych celów podróży w mieście (1)

          • 13 1

          • Bo przesiadają się na SKM bo jadąc 106 z Westerplatte najwygodniej tam przesiąść się na tramwaj lub SKM.
            Jak 106 dojedzie do Śródmieścia większość osób po prostu tu się przesiądzie.

            • 6 0

        • Tam jest nie tylko

          dworzec PKP i PKS. Wystarczy przejść na przeciwną stronę i jesteś blisko innych miejsc, w których pracują, uczą się i zwiedzają różne miejsca, warte uwagi, inni ludzie. Tak, życie to podróż, wg niektórych, ale czasem warto się zatrzymać, rozejrzeć i zauważyć innych homo sapiens wokół siebie...

          • 2 0

      • (1)

        175 tak skrócili i zamiast jechać 20 min do centrum jedziemy 35.

        • 4 0

        • Był czas, gdy przed 8 do Głównego jechał 60

          • 0 0

    • A jak się już znajdzie taki odważny, co zdecyduje, to będzie krzyk, że ludzi zmuszają do wysiadania tam... (1)

      ...gdzie nikomu nie pasuje. Najważniejsze, to mieć na co pomarudzić.

      • 10 5

      • Widać, że tam nie mieszkasz

        Bo ten węzeł prowadzi tylko na południe, tymczasem większość ludzi z tych dzielnic zmierza do centrum/w stronę wrzeszczą, nie do trójmiejskich sypialni typu Chełm.

        • 2 1

    • Zobacz co tam dziś się dzieje! Korki korki i korki i wylatujesz na trasę minus 10! Chyba nie o to chodzi!

      • 7 2

    • jab

      i sklep GESU

      • 1 1

    • Nieporozumienie (4)

      Najważniejsze dla jeżdżących komunikacją miejską to dostać się z punktu A do B bez przesiadania się. Dlaczego? Dlatego, że przesiadka to zawsze strata czasu, 5 min przy kursie, który trwa 20 min to o 25% dłużej. A ile przesiadek udaje się zrobić skutecznie w czasie do 5 min? Ile autobusów jest spóźnionych? Ile czasu marnuje się na przystankach czekając na kolejny autobus?

      Przykład - jaki ma sens jechanie z Jabłoniowej do Oliwy komunikacją miejską w wydaniu Gdańskim (pierdylion przesiadek)? Musisz dostać się na pętlę przy Jabłoniowej, wsiadasz w tramwaj, jedziesz do Brentowa, przesiadasz się na PKM, jedziesz do Wrzeszcza, przesiadasz się na SKM lub tramwaj. To jest dramat, powinno być połączenie, które w prosty i szybki sposób dowiezie ludzi do pracy, inaczej pojadą samochodem ...

      Węzeł przesiadkowy ma sens tylko w przypadku lokalizacji gdzie kierowca zostawia auto i jedzie komunikacją bezpośrednio do punktu docelowego.

      • 15 2

      • Widać PKM widziałeś tylko na zdjęciach.
        Jedziesz PKM do Strzyży i tam przesiadasz się na tramwaj.
        Oczywiście że niektórych linii brakuje ale samochodziarze jeżdżą równie dobrze w relacjach gdzei mają doskonałą linię po prostu dlatego że są samochodziarzami.

        • 1 0

      • To jest cały Gdańsk wlasnie (1)

        Do Oliwy z Jabłoniowej nie problem, 155 lub 164 do Jasieńskiej/Jasienia PKM i dalej 127 lub PKM, kwestia zsynchronizowania połączeń. Masz rację, że w Gdańsku mało jest dogodnych połączeń bezpośrednich. Są krążące po dzielnicach, jadące dookoła albo ucięte w połowie. Takie 267 mogłoby jechać cała długością Armii Krajowej do Bysewa i korzystać z węzła Śródmieście SKM, z Sobieszewa, żeby dostać się do Wrzeszcza trzeba jechać przez Centrum, bo nikt nie pomyślał o linii przez most wantowy, zahaczając przystanek "Budzysza" można by się przesiąść na tramwaj w stronę Centrum czy na Stogi. To samo z brakiem linii nocnych przez tunel pod Wisłą - nie wszystko musi jechać przez Dworzec!

        • 4 0

        • Nocne nie przez dworzec?

          A jak inaczej chciałbyś skomunikować wszystkie dzielnice mądralo?

          • 5 1

      • Brętowa jak już...

        • 0 0

    • Powiedz letnikom z Sobieszewa, że mają się z walizami przesiadać kilometr od Głównego

      Powiedz oruniakom, że do pracy w Rafinerii będą musieli dygać z przesiadką między Toruńską a Śródmieściem; w upał czy ulewę to przecież sama przyjemność

      • 13 0

    • I co, jeśli jadę z Malborka do Przegaliny, to mam wysiąść na dworcu głównym, wsiąść w tramwaj/SKM i wtedy na autobus?

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Przy Bramie Wyżynnej powinny zatrzymywać się tylko autobusy w barwach ZTMu. (9)

    Przy SKM Śródmieście powinny zatrzymywać się wszyskie autobusy prywatnych linii do Pruszcza, Tczewa itd które blokują podczas sprzedaży biletów przez kierowcę przystanek Brama Wyżynna dla miejskiej komunikacji. Brak odważnych urzędników aby zrobić z tym porządek?

    • 81 18

    • kolejny co nie korzysta z takich autobusów więc jest mocny w gębie (1)

      ciekawe co byś pisał jakbyś musiał codziennie kilka minut dłużej iść na przystanek, jak jest problem z brakiem miejsca na przystanku to trzeba go powiększyć a nie kazać pasażerom chodzić gdzieś indziej

      • 6 15

      • Nic, trudno i tak muszę wrócić do mojej miejscowości kolnik albo inne takie, więc kilka minut mi nie zrobi.

        • 8 3

    • Autobusy z Pruszcza muszą się zatrzymywać przy locie! (2)

      • 5 9

      • Mariolciu kochana

        Czerwone autobusy do Pruszcza niech pozostaną przy Locie a te pozostałe białe i inne kolorowe prywatnych przewoźników to już niech zatrzymują się przy SKM Śródmieście

        • 15 3

      • 132, 200, 205, 207, 232, N5 - tak!

        Reszta precz!

        • 4 1

    • Gdybyś miał taką prywatną linię albo z niej korzystał, to pewnie byś zmienił zdanie. (2)

      Przecież z tych prywatnych korzysta wiele osób, które dojeżdżają do Gdańska każdego dnia i nie można ich ganiać przez pół miasta do autobusu.

      • 7 6

      • Byłeś tam kiedyś? (1)

        Odległość pomiędzy SKM Śródmieście a przystankami przy Forum to 3 minuty spacerem. NIe przesadzaj że to takie utrudnienie. Przejścia przez ulicę są naziemne, więc nie trzeba budować nowych dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych. Aktualna sytuacja powoduje tylko korki i nerwy, bo komuś nie chciało się zawczasu pomyśleć. Kolega Artur ma 100% racji. To niewykorzystana infrastruktura w dobrym punkcie i należy zrobić z niej użytek.

        • 14 4

        • A próbowałeś kiedyś tam przejść, czy tylko przejeżdżałeś samochodem? :)

          10 minut można iść przez ulicę jak światła nie przypasują

          • 3 1

    • ja to bym auta wywalił i zrobił buspas - wtedy będzie dobrze. W tych regiobusach też jeździ dużo osób

      • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane