- 1 Utonięcie 28-latka w jez. Otomińskim (188 opinii)
- 2 Pociągi Polregio na kolizyjnym kursie (204 opinie)
- 3 Podziękowania za pomoc na drodze (124 opinie)
- 4 Od 111 lat łączy brzegi Martwej Wisły (50 opinii)
- 5 Dziś Boże Ciało i Katolicy na ulicy (841 opinii)
- 6 Rozbił auto przez pijanego na pasach (198 opinii)
Jest wykonawca elektryfikacji PKM, ale co z pociągami?
Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zelektryfikuje linię PKM i wybuduje nowy przystanek. Prace potrwają półtora roku, a realizacja kosztować będzie 48,850 mln zł. Brak wsparcia z rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych sprawił, że województwo pomorskie zamiast 14, zamówi dwa pociągi z możliwością rozszerzenia zamówienia, jeśli uda się pozyskać środki z innego programu.
Elektryfikacja PKM obejmie linie:
- nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
- nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km
Do przetargu stanęło 11 firm, ale oferty jedynie trzech mieściły się w budżecie.
Ostatecznie na wykonawcę wybrano firmę Torpol, która zaoferowała realizację obu zadań za 48,850 mln zł.
Jeśli obejdzie się bez odwołań ze strony pozostałych oferentów, umowa powinna zostać wkrótce podpisana, a od dnia jej zawarcia wykonawca będzie miał 18 miesięcy na uporanie się ze wszystkimi pracami.
Dwa pociągi za ponad 55 mln zł
Po elektryfikacji na linii PKM pojawią się pociągi elektryczne. W związku z tą inwestycją Województwo Pomorskie zamierzało kupić 14 nowych pociągów: sześć pojazdów hybrydowych oraz osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych.
W grudniu zeszłego roku okazało się, że projekt nie uzyskał dofinansowania w ramach pierwszej edycji rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, dlatego planowany zakup obejmie jeden pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i jeden o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem.
Czytaj też: Znowu 0 zł dla Trójmiasta z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych
Na ten cel w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki w wysokości 55,35 mln złotych. Planowany na pierwszy kwartał 2021 roku przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony.
Krajowy Plan Odbudowy tylko dla Intercity?
Tymczasem ze względu na zakup wspomnianych 14 pociągów został przeniesiony do Krajowego Planu Odbudowy, z którego województwo pomorskie zamierza zakupić dodatkowo 30 pojazdów elektrycznych.
Jak jednak podaje Rzeczpospolita, środki z KPO mogą zostać w całości skonsumowane na wsparcie zakupu taboru przez PKP Intercity. Państwowy przewoźnik planuje bowiem zakupić 38 piętrowych pociągów oraz 45 lokomotyw.
Dlatego Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) w piśmie do ministra infrastruktury domaga się zwiększenia wsparcia na zakupy nowych pociągów z 398 mln euro do 1,5 mld euro.
Bajpas kartuski w budowie
W budowie jest natomiast tzw. bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji zarówno linii PKM, jak i 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.
Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona między PKM i PLK.
- Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
- Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 roku, zaś PLK 26 lutego 2021 roku.
W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 roku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-04-07 10:51
(8)
elektryfikacja i korzystanie z prądu z węgla, nie no super ekologia :)
- 14 30
-
2021-04-07 11:33
To nie o ekologię chodzi (2)
Przede wszystkim chodzi o moc lokomotyw elektrycznych, która jest znacznie większa niż lokomotyw spalinowych.
Pociągi elektryczne, dysponują wiekszym przyspieszeniem co skróci czasy przejazdu.
Ekologicznie będzie w wietrzne dni - jedna bardzo duza turbina wiatrowa napędzi jedną lokomotywę.- 12 2
-
2021-04-07 14:29
Wszystkie pociagi maha naped elektryczny. (1)
Jeżeli lokomotyw jest spalinowa to napędza tylko generator, w ruch wprawiają ją silniki elektryczne
- 2 0
-
2021-04-07 15:02
Jednak nie wszystkie
- 1 1
-
2021-04-07 11:42
nie no faktycznie diesel lepszy, rafineria wydobywa rope bez diesla, potem cysterny bez diesla jezdza
- 4 1
-
2021-04-07 12:47
gdyby wielkie elektrownie byly w sumie mniej wydajne/bardziej szkodliwe niz kupa malych, to kazdy by mial maly generator w domu
- 3 0
-
2021-04-07 14:28
nie wiem ale się wypowiem
Pisowiec ingorant
- 1 4
-
2021-04-07 14:38
Niektórzy nadal wierzą, że prąd bierze się z gniazdka, a cielęcina z półki w markecie.
- 2 0
-
2021-04-08 03:17
A co, wolałbyś napęd żaglowy czy wiosłowy?
- 1 0
-
2021-04-07 09:22
Kolej (8)
A kiedy w końcu będzie modernizacja i wybudowany drugi tor trasy pkp Gdynia Słupsk co mialo byc juz dawno zrobione. Wsxystko sie robi w Trójmieście i okolicy a dalsze tereny władze województwa Pomorskiego w Gdansku maja w czterech literach to jest obrzydliwe takie traktowanie dalsxych obszarow oraz ich miesxkancow w ten sposób.
- 24 18
-
2021-04-07 09:37
(1)
Zły adres - pisz do Kacperka. To rządowa pkp plk obiecywała drugi tor do Słupska.
- 13 4
-
2021-04-07 13:23
pisz do "Beckham'a"
Bo on przy tym spędził ćwierć wieku.
I czego dokonał?
Masz rację, nic nie obiecał... ;)- 1 1
-
2021-04-07 13:22
a kogo to? (5)
Na razie śmigają tam "regiolino" i robol do Trójmiasta dojedzie. Czasem szybciej niż z górnego tarasu Gdańska...
Więcej nie trzeba, bo pyry ciężarówkami dojadą.
Bo co innego stamtąd wozić?
I nie odwracaj kota ogonem, bo za katastrofalny stan m. in. linii kolejowych na "zachodniej rubieży" odpowiada samorząd województwa, który całe środki skanalizował do Gdańska...- 2 6
-
2021-04-07 14:06
(4)
Za linie kolejowe odpowiada pkp plk, a nie marszałek województwa.
Ale tak, "nic nas nie przekona, że czarne jest czarne, a białe jest białe"- 3 3
-
2021-04-07 15:43
pkp plk realizuje (3)
a inicjatorem i inwestorem jest gospodarz teren, czyli samorząd.
PLK zajmuje się trasami magistralnymi. Linie na zachodniej granicy województwa do takich nie należą. Podobnie jak linia do Nowego Portu. Miasto nie widzi celu, to kolej zamyka - tak to działa...
Świadczy o tym, chociażby fakt, że w końcu, w obliczu buntu "prowincji" ia inicjatorem i inwestorem jest gospodarz teren, czyli samorząd.
PLK zajmuje się trasami magistralnymi. Linie na zachodniej granicy województwa do takich nie należą. Podobnie jak linia do Nowego Portu. Miasto nie widzi celu, to kolej zamyka - tak to działa...
Świadczy o tym, chociażby fakt, że w końcu, w obliczu buntu "prowincji" i wyborczych batów, samorząd znalazł kasę (dofinansowanie UE) i linia Szczecinek - Ustka wraca do życia. I w końcu poszły na emeryturę ostatnie w Polsce SA101...- 1 4
-
2021-04-07 16:16
Aniołku, linia Słupsk-Gdynia to nie jest linia lokalna - przestać trollować i wymyślać wykręty.
A linia do NP sensu nie ma i mieć pewno już nigdy nie będzie miała.- 2 1
-
2021-04-07 16:44
Czy masz rację? (1)
Linia nr 202 Gdańsk-Stargard Szczeciński jest obecnie korytarzem europejskim. Za ta infrastrukture odpowiada panstwo, a zarzadza pkp plk sa. To sa adresaci. Nie było żadnego buntu lecz w RPO WP na lata 2007-2020 przewidziano modernizację linii nr 405 gr.wojewodztwa -Miastko-Slupsk-Ustka oraz linie nr 207 gr.wojewodztwa-Kwidzyn-Malbork. Z jednej
Linia nr 202 Gdańsk-Stargard Szczeciński jest obecnie korytarzem europejskim. Za ta infrastrukture odpowiada panstwo, a zarzadza pkp plk sa. To sa adresaci. Nie było żadnego buntu lecz w RPO WP na lata 2007-2020 przewidziano modernizację linii nr 405 gr.wojewodztwa -Miastko-Slupsk-Ustka oraz linie nr 207 gr.wojewodztwa-Kwidzyn-Malbork. Z jednej strony tzw. Sciana zachodnia a z drugiej strony sciana wschodnia województwa. Proszę nie pisać nie prawdziwych informacji. Ponadto w pierwszej kolejności województwo kupowało tabor spalinowy do obsługi słabszych linii kolejowych. W aglomeracji jeżdżą starsze pojazdy niż w regionie. Wiec podajesz nie sprawdzone informacje.
- 4 0
-
2021-04-07 23:10
sprawdzone o tyle, że używam tych linii
i zdecydowanie wymiana taboru nie była robiona w tej kolejności. Słynnym SA101 jechałem mniej niż 10 lat temu w relacji Słupsk - Szczecinek i Szczecinek - Chojnice. I bez wątpienia było to jedyne i ostatnie w Polsce miejsce eksploatacji tego sprzętu. Na tej trasie można było zobaczyć znacznie więcej egzotycznych pojazdów.
"202i zdecydowanie wymiana taboru nie była robiona w tej kolejności. Słynnym SA101 jechałem mniej niż 10 lat temu w relacji Słupsk - Szczecinek i Szczecinek - Chojnice. I bez wątpienia było to jedyne i ostatnie w Polsce miejsce eksploatacji tego sprzętu. Na tej trasie można było zobaczyć znacznie więcej egzotycznych pojazdów.
"202 Gdańsk-Stargard Szczeciński jest obecnie korytarzem europejskim"
Szczególnie się to odczuwa na peronie w Szczecinku, gdy staną obok siebie składy sąsiednich województw. Wrażenie jak onegdaj na granicy z... NRD? A wcześniej widać po stanie torowisk. Pewnie teraz już uległo to zmianie (mam nadzieję), ale odcinek do Czarnego, to legenda...
Co do aglomeracji, to nic trudnego, aby nawet SA101 ('90) były "świeżynkami" skoro tabor Regio pochodzi z lat 50...
I to bez modernizacji...
I nie twierdź, że samorząd nie macza w tym palców:
(GP 2013 - dopiero!)
"PLK otrzyma najpierw 1,1 mln złotych unijnej dotacji na opracowanie dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Szczecinek - Słupsk - Ustka wraz z przebudową układu torowego na stacjach Słupsk i Ustka.
Pieniądze przyznał (!!!) Zarząd Województwa Pomorskiego (!!!). Polskie Linie Kolejowe starały się o 1,5 mln zł. W przypadku wniosku PLK Zarząd Województwa Pomorskiego (!!!) obniżył (!!!) dofinansowanie do poziomu 75 procent w związku z wysokim kosztem realizacji projektu i zbyt małą grantową pulą (wniosek PLK był jako ostatni do dofinansowania).
Wykonanie robót projektowych i budowlano-montażowych planowane jest na lata 2016-2022. W tym momencie trudno nam podać bardziej precyzyjny termin realizacji inwestycji.
Koszt inwestycji szacuje się na około 293 mln zł netto. "
Widzisz, kto decyduje?! Ten, kto ma kasę.
A co było w planach a co i kiedy w finansowaniu, to zupełnie inne pary kaloszy...
Polityka?
Ale przynajmniej powstało.
Czego jakoś nie można powiedzieć o "ścianie wschodniej"- 0 0
-
2021-04-06 23:35
Elektryfikacja to konieczność, ale gdzieś w głębi ducha zawsze trochę szkoda tych klasycznych tras bez tych wszystkich "sznurków i słupów"
- 43 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.