• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest wykonawca elektryfikacji PKM, ale co z pociągami?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku. Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zelektryfikuje linię PKM i wybuduje nowy przystanek. Prace potrwają półtora roku, a realizacja kosztować będzie 48,850 mln zł. Brak wsparcia z rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych sprawił, że województwo pomorskie zamiast 14, zamówi dwa pociągi z możliwością rozszerzenia zamówienia, jeśli uda się pozyskać środki z innego programu.



Elektryfikacja PKM obejmie linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i  16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km

Ekologia ma dla ciebie znaczenie przy wyborze środka transportu?

Drugim elementem jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

Do przetargu stanęło 11 firm, ale oferty jedynie trzech mieściły się w budżecie.

Ostatecznie na wykonawcę wybrano firmę Torpol, która zaoferowała realizację obu zadań za 48,850 mln zł.

Jeśli obejdzie się bez odwołań ze strony pozostałych oferentów, umowa powinna zostać wkrótce podpisana, a od dnia jej zawarcia wykonawca będzie miał 18 miesięcy na uporanie się ze wszystkimi pracami.

Dwa pociągi za ponad 55 mln zł



Po elektryfikacji na linii PKM pojawią się pociągi elektryczne. W związku z tą inwestycją Województwo Pomorskie zamierzało kupić 14 nowych pociągów: sześć pojazdów hybrydowych oraz osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W grudniu zeszłego roku okazało się, że projekt nie uzyskał dofinansowania w ramach pierwszej edycji rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, dlatego planowany zakup obejmie jeden pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i jeden o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem.

Czytaj też: Znowu 0 zł dla Trójmiasta z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Na ten cel w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki w wysokości 55,35 mln złotych. Planowany na pierwszy kwartał 2021 roku przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony.

Krajowy Plan Odbudowy tylko dla Intercity?



Tymczasem ze względu na zakup wspomnianych 14 pociągów został przeniesiony do Krajowego Planu Odbudowy, z którego województwo pomorskie zamierza zakupić dodatkowo 30 pojazdów elektrycznych.

Jak jednak podaje Rzeczpospolita, środki z KPO mogą zostać w całości skonsumowane na wsparcie zakupu taboru przez PKP Intercity. Państwowy przewoźnik planuje bowiem zakupić 38 piętrowych pociągów oraz 45 lokomotyw.

Dlatego Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) w piśmie do ministra infrastruktury domaga się zwiększenia wsparcia na zakupy nowych pociągów z 398 mln euro do 1,5 mld euro.

Bajpas kartuski w budowie



W budowie jest natomiast tzw. bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji zarówno linii PKM, jak i 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.

PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 roku, zaś PLK 26 lutego 2021 roku.

W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • (8)

    elektryfikacja i korzystanie z prądu z węgla, nie no super ekologia :)

    • 14 30

    • A co, wolałbyś napęd żaglowy czy wiosłowy?

      • 1 0

    • To nie o ekologię chodzi (2)

      Przede wszystkim chodzi o moc lokomotyw elektrycznych, która jest znacznie większa niż lokomotyw spalinowych.
      Pociągi elektryczne, dysponują wiekszym przyspieszeniem co skróci czasy przejazdu.
      Ekologicznie będzie w wietrzne dni - jedna bardzo duza turbina wiatrowa napędzi jedną lokomotywę.

      • 12 2

      • Wszystkie pociagi maha naped elektryczny. (1)

        Jeżeli lokomotyw jest spalinowa to napędza tylko generator, w ruch wprawiają ją silniki elektryczne

        • 2 0

        • Jednak nie wszystkie

          • 1 1

    • Niektórzy nadal wierzą, że prąd bierze się z gniazdka, a cielęcina z półki w markecie.

      • 2 0

    • nie wiem ale się wypowiem

      Pisowiec ingorant

      • 1 4

    • gdyby wielkie elektrownie byly w sumie mniej wydajne/bardziej szkodliwe niz kupa malych, to kazdy by mial maly generator w domu

      • 3 0

    • nie no faktycznie diesel lepszy, rafineria wydobywa rope bez diesla, potem cysterny bez diesla jezdza

      • 4 1

  • Kolej (8)

    A kiedy w końcu będzie modernizacja i wybudowany drugi tor trasy pkp Gdynia Słupsk co mialo byc juz dawno zrobione. Wsxystko sie robi w Trójmieście i okolicy a dalsze tereny władze województwa Pomorskiego w Gdansku maja w czterech literach to jest obrzydliwe takie traktowanie dalsxych obszarow oraz ich miesxkancow w ten sposób.

    • 24 18

    • a kogo to? (5)

      Na razie śmigają tam "regiolino" i robol do Trójmiasta dojedzie. Czasem szybciej niż z górnego tarasu Gdańska...
      Więcej nie trzeba, bo pyry ciężarówkami dojadą.
      Bo co innego stamtąd wozić?

      I nie odwracaj kota ogonem, bo za katastrofalny stan m. in. linii kolejowych na "zachodniej rubieży" odpowiada samorząd województwa, który całe środki skanalizował do Gdańska...

      • 2 6

      • (4)

        Za linie kolejowe odpowiada pkp plk, a nie marszałek województwa.
        Ale tak, "nic nas nie przekona, że czarne jest czarne, a białe jest białe"

        • 3 3

        • pkp plk realizuje (3)

          a inicjatorem i inwestorem jest gospodarz teren, czyli samorząd.
          PLK zajmuje się trasami magistralnymi. Linie na zachodniej granicy województwa do takich nie należą. Podobnie jak linia do Nowego Portu. Miasto nie widzi celu, to kolej zamyka - tak to działa...
          Świadczy o tym, chociażby fakt, że w końcu, w obliczu buntu "prowincji" i wyborczych batów, samorząd znalazł kasę (dofinansowanie UE) i linia Szczecinek - Ustka wraca do życia. I w końcu poszły na emeryturę ostatnie w Polsce SA101...

          • 1 4

          • Czy masz rację? (1)

            Linia nr 202 Gdańsk-Stargard Szczeciński jest obecnie korytarzem europejskim. Za ta infrastrukture odpowiada panstwo, a zarzadza pkp plk sa. To sa adresaci. Nie było żadnego buntu lecz w RPO WP na lata 2007-2020 przewidziano modernizację linii nr 405 gr.wojewodztwa -Miastko-Slupsk-Ustka oraz linie nr 207 gr.wojewodztwa-Kwidzyn-Malbork. Z jednej strony tzw. Sciana zachodnia a z drugiej strony sciana wschodnia województwa. Proszę nie pisać nie prawdziwych informacji. Ponadto w pierwszej kolejności województwo kupowało tabor spalinowy do obsługi słabszych linii kolejowych. W aglomeracji jeżdżą starsze pojazdy niż w regionie. Wiec podajesz nie sprawdzone informacje.

            • 4 0

            • sprawdzone o tyle, że używam tych linii

              i zdecydowanie wymiana taboru nie była robiona w tej kolejności. Słynnym SA101 jechałem mniej niż 10 lat temu w relacji Słupsk - Szczecinek i Szczecinek - Chojnice. I bez wątpienia było to jedyne i ostatnie w Polsce miejsce eksploatacji tego sprzętu. Na tej trasie można było zobaczyć znacznie więcej egzotycznych pojazdów.

              "202 Gdańsk-Stargard Szczeciński jest obecnie korytarzem europejskim"
              Szczególnie się to odczuwa na peronie w Szczecinku, gdy staną obok siebie składy sąsiednich województw. Wrażenie jak onegdaj na granicy z... NRD? A wcześniej widać po stanie torowisk. Pewnie teraz już uległo to zmianie (mam nadzieję), ale odcinek do Czarnego, to legenda...

              Co do aglomeracji, to nic trudnego, aby nawet SA101 ('90) były "świeżynkami" skoro tabor Regio pochodzi z lat 50...
              I to bez modernizacji...

              I nie twierdź, że samorząd nie macza w tym palców:
              (GP 2013 - dopiero!)
              "PLK otrzyma najpierw 1,1 mln złotych unijnej dotacji na opracowanie dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Szczecinek - Słupsk - Ustka wraz z przebudową układu torowego na stacjach Słupsk i Ustka.

              Pieniądze przyznał (!!!) Zarząd Województwa Pomorskiego (!!!). Polskie Linie Kolejowe starały się o 1,5 mln zł. W przypadku wniosku PLK Zarząd Województwa Pomorskiego (!!!) obniżył (!!!) dofinansowanie do poziomu 75 procent w związku z wysokim kosztem realizacji projektu i zbyt małą grantową pulą (wniosek PLK był jako ostatni do dofinansowania).
              Wykonanie robót projektowych i budowlano-montażowych planowane jest na lata 2016-2022. W tym momencie trudno nam podać bardziej precyzyjny termin realizacji inwestycji.
              Koszt inwestycji szacuje się na około 293 mln zł netto. "

              Widzisz, kto decyduje?! Ten, kto ma kasę.

              A co było w planach a co i kiedy w finansowaniu, to zupełnie inne pary kaloszy...
              Polityka?
              Ale przynajmniej powstało.
              Czego jakoś nie można powiedzieć o "ścianie wschodniej"

              • 0 0

          • Aniołku, linia Słupsk-Gdynia to nie jest linia lokalna - przestać trollować i wymyślać wykręty.
            A linia do NP sensu nie ma i mieć pewno już nigdy nie będzie miała.

            • 2 1

    • (1)

      Zły adres - pisz do Kacperka. To rządowa pkp plk obiecywała drugi tor do Słupska.

      • 13 4

      • pisz do "Beckham'a"

        Bo on przy tym spędził ćwierć wieku.
        I czego dokonał?

        Masz rację, nic nie obiecał... ;)

        • 1 1

  • Pasażer

    Czyli Gdańsk myśli tylko o sobie.

    • 0 2

  • Czekamy na EN57 na lotnisku! :D (6)

    • 72 0

    • Pasażerowie zagraniczni będą traktować to jako atrakcję! (3)

      Pomyślą że podstawiono historyczny pociąg specjalny prosto ze skansenu.

      • 33 3

      • Zapewne EN57 zmodernizowane przez "Cegielskiego" w Poznaniu rozpoznają ?

        • 0 0

      • Muzeum kolejnictwa w pomorskirm (1)

        No cały tabor SKM powinien być już zabytkowy, najstarsze jednostki mają tyle lat co nasi seniorzy, a zbliżone prototypy powstały przed wojna!
        Ale wszystkie bogate województwa zakładają własne spółki kolejowe, ostatnio nawet kujawsko- pomorskie. W Pomorskiem nie tylko skansen taborowy ale też mózgowy, rządzi beton z PR i SKM a marszałek marudzi ale nie odważy się na nic innego.

        • 9 3

        • A na ile lat ma się kupować tabor kolejowy ? Na tyle co samochody ?

          • 0 0

    • Tyku tyku tyku (1)

      • 5 0

      • dygy dygy dygy

        • 0 1

  • Nowoczesny tabor wciąż nie jest mocną stroną naszego województwa. (5)

    W większości województw zapominają już jak wyglądał klasyczny kibel EN57.

    • 54 4

    • Tak, tam mają nowy tabor i po 2 pary pociągów z niego złożonych na cały dzień. No wielka mi

      rewelacja. Korzyść tam u nich taka, że mało kto rezygnuje z samochodu.

      • 0 0

    • W większości województw jest sporo kasy na nowe pociagi elektryczne bo spalinowe już prawie nie jeżdżą

      a na liniach zelektryfikowanych ruch tak mały że można dwu lub trzyczłonowe pociągi kupować. Tymczasem na Pomorzu masz ruch dość intensywny po wielu liniach niezelektryfikowanych więc też bardzo dużo nowych SZT ale mało kto widzi je w trójmieście bo tu nie jeżdżą. Pociągi elektryczne dopiero będą kupowane bo spalinowych już jest w miarę sporo, wcześniej to one były ważniejsze bo tam nie było czym jeździć a en57 dawały radę i wciąż dają.

      • 3 0

    • Jakie wojwwództwa? (1)

      • 0 3

      • Większość.

        Takiej ilości starych kibli jak u nas ze świecą szukać już w całej Polsce.

        • 8 1

    • Ale to Gdańsk jako jedyne miasto ma wszystkie tramwaje niskopodłogowe.

      Autobusy też.

      • 2 5

  • Gdańsk buduje kolejne linie PKM (4)

    A w Gdyni kucyk radzi by smigac malowanymi kontrapasami rowerkiem w zimie i tak dalej..

    • 46 11

    • Urodziłeś się i**otą, czy to efekt wychowania?

      A nie, to zwykły trolling

      • 0 0

    • Gdańskowi buduje (1)

      Marszałek z PO a nie Gdańsk buduje. A w Gdyni tak jak w poście wyżej:)

      • 7 3

      • raczej chce budować...

        Chociaż g'woli sprawiedliwości należy przyznać, że to zasługa marszałka, że pogodził zwaśnione miasta, Gdańsk i Gdynię i wymusił budowę PKM zamiast gdańskiego tramwaju.

        Jednak ta zasługa nie powinna przesłaniać wielu lat demontażu połączeń kolejowych wewnątrz województwa i roli w tym wicemarszałka od komunikacji. Który, na szczęście, bryknął w senatory i tam robi to co lubi. Czyli nic.

        Marszałek został, a widząc przegraną na południu regionu, musi się pochylić i obiecywać.
        To kiedy rusza to obiecane połączenie do Bytowa?

        • 4 1

    • Jak Gdańsk buduje?? To gdańskiej budują, PKP i pan marszałek.

      • 2 1

  • 43 do 91 MLN (4)

    "Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM." Modernizacja 16 km, 91 mln. Odbudowa 1,5 km, 43mln. Pytam się, kto doprowadził do rozebrania, zniszczenia tego 1,5 km trasy, bo chętnie bym go tam wysłał w pasiaku do odbudowy.

    • 34 17

    • okupant (1)

      w czasie II wojny światowej

      • 0 0

      • Gwoli ścisłości, to po wojnie uszkodzone były tylko wiadukty. Dopiero później zdemontowano torowisko - żeby połatać linię Lębork-Maszewo (zwiniętą z kolei przez Rosjan).

        • 0 0

    • Gonzo ile ty masz lat? Sądzę że jesteś bardzo młody

      • 4 0

    • Niestety, pretensje trzeba kierować do stron biorących udział w II WŚ.

      Wtedy to linia w wyniku działań wojennych została zniszczona i nie podjęto się jej odbudowy aż po czasy nam współczesne. Pociągnięto jedynie tor bocznicowy do bazy paliwowej w Kiełpinku czynny do lat 90-tych, ale był to tor dostosowany tylko do powolnych jazd bocznicowych z cysternami, więc i tak by musiał być rozebrany i wybudowany od nowa dla szybkiego ruchu pasażerskiego.

      • 30 3

  • W Polsce jesli mozna cos zrobic byle jak by potem poprawiac wielokrotnie to urzędasy to zrobią!!Macie to zagwarantowane!

    Oni wrecz są stworzeni do marnowania publicznych pieniędzy tym bardziej ze jeszcze za nie gospodarnosc przyznaja sobie co miesiac premie !!!

    • 2 2

  • Przerzucic tam EN57 z SKM

    W końcu teraz to jedna firma czy wspólny bilet, a same składy dzielnie się spisują od ponad pół wieku, to dotrwają i kolejne 20..
    Zaoszczędzone fundusze zainwestować w premie dla urzędników i dalszy rozrost kadr. ...

    • 1 0

  • Jedno wejście na wagon? To pachnie sabotażem.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane