• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest wykonawca elektryfikacji PKM, ale co z pociągami?

Michał Brancewicz
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku. Elektryfikacja linii PKM potrwa półtora roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna wybrała firmę, która zelektryfikuje linię PKM i wybuduje nowy przystanek. Prace potrwają półtora roku, a realizacja kosztować będzie 48,850 mln zł. Brak wsparcia z rządowego Fundusz Inwestycji Lokalnych sprawił, że województwo pomorskie zamiast 14, zamówi dwa pociągi z możliwością rozszerzenia zamówienia, jeśli uda się pozyskać środki z innego programu.



Elektryfikacja PKM obejmie linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i  16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km

Ekologia ma dla ciebie znaczenie przy wyborze środka transportu?

Drugim elementem jest budowa przystanku PKM FirogaMapka między PKM Matarnia a PKM Port Lotniczy.

Do przetargu stanęło 11 firm, ale oferty jedynie trzech mieściły się w budżecie.

Ostatecznie na wykonawcę wybrano firmę Torpol, która zaoferowała realizację obu zadań za 48,850 mln zł.

Jeśli obejdzie się bez odwołań ze strony pozostałych oferentów, umowa powinna zostać wkrótce podpisana, a od dnia jej zawarcia wykonawca będzie miał 18 miesięcy na uporanie się ze wszystkimi pracami.

Dwa pociągi za ponad 55 mln zł



Po elektryfikacji na linii PKM pojawią się pociągi elektryczne. W związku z tą inwestycją Województwo Pomorskie zamierzało kupić 14 nowych pociągów: sześć pojazdów hybrydowych oraz osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych.

W grudniu zeszłego roku okazało się, że projekt nie uzyskał dofinansowania w ramach pierwszej edycji rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, dlatego planowany zakup obejmie jeden pojazd o napędzie elektryczno-spalinowym z opcją na pięć kolejnych i jeden o napędzie elektrycznym z opcją na kolejne siedem.

Czytaj też: Znowu 0 zł dla Trójmiasta z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

Na ten cel w budżecie województwa zostały zabezpieczone środki w wysokości 55,35 mln złotych. Planowany na pierwszy kwartał 2021 roku przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony.

Krajowy Plan Odbudowy tylko dla Intercity?



Tymczasem ze względu na zakup wspomnianych 14 pociągów został przeniesiony do Krajowego Planu Odbudowy, z którego województwo pomorskie zamierza zakupić dodatkowo 30 pojazdów elektrycznych.

Jak jednak podaje Rzeczpospolita, środki z KPO mogą zostać w całości skonsumowane na wsparcie zakupu taboru przez PKP Intercity. Państwowy przewoźnik planuje bowiem zakupić 38 piętrowych pociągów oraz 45 lokomotyw.

Dlatego Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych (ZSPK) w piśmie do ministra infrastruktury domaga się zwiększenia wsparcia na zakupy nowych pociągów z 398 mln euro do 1,5 mld euro.

Bajpas kartuski w budowie



W budowie jest natomiast tzw. bajpas kartuski, czyli kolejowy objazd, którym będą jeździły pociągi podczas elektryfikacji zarówno linii PKM, jak i 201 należącej do Polskich Linii Kolejowych.

Budowa 17,5-kilometrowego, jednotorowego odcinka została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.

PKM umowę na swoją część prac podpisała 22 grudnia 2020 roku, zaś PLK 26 lutego 2021 roku.

W obu przypadkach prace mają się zakończyć do końca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (181) 8 zablokowanych

  • Turbokibel EN57 na PKM. Turyści z lotniska od razu zobaczą, z czego słynnie Pomorskie rządzone przez nieudaczników.

    • 5 1

  • Tylko 2 słowa a jednak nadal aktualne "Polnische Wirtschaft" tylko ze chodzi tutaj o Polskich urzedasów które są szkodnikami (1)

    Idealny przykład niegospodarności właśnie dzięki szkodnikom urzędniczym.!!Ile razy jeszcze będziemy płacic za coc co można było zrobić 5 razy taniej .A no tak długo aż urzędasy oidpowiedzialne za niegospodarność zaczna ponosić odpowiedzialność.!

    • 7 2

    • a kto zdefiniuje te działania...

      jako niegospodarność?

      • 0 0

  • A te elektryczne

    PKM-ki będą jeździły częściej niż co 1 godzinę w szczycie?

    • 4 0

  • (1)

    Dlaczego w trakcie budowy nie pomyślano o elektryfikacji?! Hm, Szwagier musi dwa razy zarobić! Siciliana

    • 3 5

    • A dokąd miałyby wówczas jeździć pociągi elektryczne? Bo ani do Gdyni, ani do Osowy, ani tym bardziej do Kartuz czy Kościerzyny.

      • 2 0

  • znowu pis nie dał mieszkańcom naszego regionu pieniędzy.

    podziekujemy tym złym ludziom na wyborach.

    • 2 7

  • Linia Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna (1)

    Czy na czas elektryfikacji wspomnianego w artykule odcinka przestaną jeździć pociągi na linii Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna? Ktoś wie coś więcej na ten temat?

    • 1 1

    • W trakcie elektryfikacji linii PKM pociągi będą jeździć.

      • 1 0

  • a kiedy pojedziemy koleją z pruszcza do kartuz linię zlikwidowano 30 lat temu bo się nie opłacało jej utrzymywać a tą trasą jeżdziło bardzo dużo pasażerów

    • 3 0

  • A ja się cieszę z przystanku firoga i nie mogę się już go doczekac

    • 1 3

  • Przystanek Firoga górą! Chętnie z niego skorzystam.

    • 1 3

  • Jedno wejście na wagon? To pachnie sabotażem.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane