Fakty i opinie

stat

Jest zgoda na dłuższe molo w Brzeźnie, ale brakuje pieniędzy

Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo.
Wybrana w głosowaniu internetowym w 2006 r. koncepcja rozbudowy molo. mat. prasowe

Gdańscy urzędnicy otrzymali zielone światło dla przedłużenia molo w Brzeźnie zobacz na mapie Gdańska. Jednak po ponad dekadzie od pierwszych planów i obietnic koncepcja rozbudowy ponownie trafi do szuflady. W budżecie nie ma pieniędzy na to przedsięwzięcie.



Czy miasto powinno wrócić do pomysłu przedłużenia molo w Brzeźnie?

tak, to bardzo potrzebna inwestycja

62%

tak, ale może jeszcze poczekać kilka lat

17%

nie, nie ma potrzeby jej realizacji

21%
Głowica rozbudowanego molo miała być wyniesiony ponad 5 metrów nad taflą wody. Wizualizacja z 2006 r.
Głowica rozbudowanego molo miała być wyniesiony ponad 5 metrów nad taflą wody. Wizualizacja z 2006 r. mat. prasowe
Pomysł przedłużenia molo z 116 do 246 metrów pojawił już ponad 10 lat temu. W 2006 r. internauci zdecydowali, że nowa głowica będzie realizowana w najbardziej rozbudowanym wariancie z dwoma bocznymi pomostami, przy których mogłoby cumować ok. pięciu - ośmiu jachtów oraz dwa statki żeglugi pasażerskiej (w tym np. tramwaje wodne).

Turyści z przedłużonego pomostu mieli korzystać w 2010 r., zaś rozbudowa miała kosztować ok. 8,2 mln zł. Pieniędzy tych jednak nie udało się wówczas wygospodarować w budżecie miasta, ale w 2015 r. miasto rozpoczęło procedurę starania się o uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej.

Jest zgoda, nie ma pieniędzy



Pod koniec kwietnia br. urzędnicy z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku zgodzili się na inwestycję, na którą jednak wciąż nie ma pieniędzy.

- Celem ubiegania się o tę decyzję była chęć uzyskania przez miasto rozeznania pod względem uwarunkowań środowiskowych, możliwości dla realizacji takiego przedsięwzięcia, które przed cztery laty było powiązane z planami pogłębienia dna portu morskiego. Miasto nie ma zapisanych obecnie środków na to przedsięwzięcie - mówi w wywiadzie dla Radia Gdańsk Olimpia Schneider p.o. kierownika Biura Prasowego w Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Trójmiejskie mola: co je różni, co je łączy


Potencjalna forma zabudowy zgodna z koncepcją planu wzdłuż deptaka do brzeźnieńskiego molo. fot. Krzysztof Koprowski/wiz. BRG

Nowe inwestycje w sąsiedztwie molo



Przypomnijmy, że urzędnicy gdańskiego magistratu w tzw. międzyczasie przygotowali dwa plany zagospodarowania przestrzennego, które otwierają drogę do intensywniejszej zabudowy w obrębie molo:

  1. Poprzez ok. czterokrotną rozbudowę pawilonów przy wejściu na pomost (plan przyjęty przez radnych miasta w 2017 r.)

  2. Poprzez możliwość budowy obiektów hotelowych-usługowych przy deptaku prowadzącym na molo (plan wciąż w trakcie procedowania, jeszcze przed wyłożeniem publicznym).

Warto dodać, że w ubiegłym roku molo w Brzeźnie było najczęściej odwiedzanym obiektem turystycznym w Gdańsku (wskazało je 16,3 proc. respondentów). Na drugiej pozycji było Westerplatte (14,4 proc.), zaś na trzeciej - Park Oliwski (13,5 proc.).

Ponad 3 mln gości odwiedziło Gdańsk w 2018 r.


Pięć niezrealizowanych inwestycji w Trójmieście