• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom

Krzysztof Koprowski
19 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z wiaduktu PKM.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z terenów Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z Pachołka.

Plan zagospodarowania dla Oliwy zobacz na mapie Gdańska daje "wolną rękę" deweloperom kolejnych biurowców, nie gwarantując przy tym dobrej przestrzeni publicznej. Choć urbaniści chcą, by pracownicy dojeżdżali komunikacją miejską do pracy, zgadzają się na ponad dwukrotne zwiększenie liczby miejsc parkingowych. Projekt planu lekceważy też efekty konsultacji społecznych w zakresie zasad projektowania miasta.



Ile miejsc parkingowych powinno powstać w nowych biurowcach?

O planie zagospodarowania dla pasa przykolejowego między biurowcami Alchemia zobacz na mapie Gdańskaul. (Nową) Abrahama zobacz na mapie Gdańska pisaliśmy ostatni raz w lipcu ubiegłego roku, kiedy był on na etapie Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Obecnie dokument trafił po raz drugi do publicznego wyłożenia.

Działki w granicach planu posiada kilku graczy na rynku nieruchomości, którzy oczekują od miasta zmiany obowiązującego planu z 2005 r. na korzystniejszy dla nich pod względem liczby miejsc parkingowych.

W dotychczasowym planie mogło być ich 1340, co i tak było już znaczną liczbą, biorąc pod uwagę obecne zatłoczenie na al. Grunwaldzkiej. W nowym planie przewidziano ich aż 3200.

Granice planu obejmują obszar od rezerwy ul. Nowej Abrahama przy CH Oliwa (po prawej) po budynki kompleksu biurowego Alchemia. Granice planu obejmują obszar od rezerwy ul. Nowej Abrahama przy CH Oliwa (po prawej) po budynki kompleksu biurowego Alchemia.

3200 więcej aut wjedzie na al. Grunwaldzką



- W projekcie planu opieraliśmy się o analizę ruchu wykonaną przy okazji planu dla terenu powyżej [gdzie stoją biurowce kompleksu Alchemia - dop. red.]. Analiza ta objęła na nasz wniosek odcinek aż po rezerwę ul. Nowej Abrahama. I ta liczba aut, która jest dopuszczona w tym planie, wynika właśnie z tej analizy - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

Urbaniści podkreślają jednocześnie, że dojazd do biurowców powinien odbywać się przede wszystkim transportem zbiorowym, który - w ich opinii - jest tutaj doskonale rozwinięty. Pracownicy będą mogli korzystać z autobusów (nie rezerwuje się miejsca pod budowę buspasów), pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej lub tramwajów.

Mogło być jeszcze więcej miejsc parkingowych



- Państwo piszą w projekcie uchwały o "minimalizowaniu transportochłonności układu przestrzennego i maksymalnym wykorzystaniu publicznego transportu zbiorowego". Patrząc na zapisy planu jest to jednak sprzeczność, absolutny absurd. Piszecie, że teren jest tak dobrze skomunikowany, że... chcecie w nim utworzyć jeszcze więcej miejsc parkingowych - ocenia plan Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
- W ramach planu mogłoby powstać jeszcze więcej miejsc postojowych, gdybyśmy rozliczali je w oparciu o wskaźniki zawarte w strefie parkingowej "C" studium Gdańska - odpiera zarzut Rospęk-Aszyk i jednocześnie przyznaje: - Najtrudniej będzie z tego terenu wyjechać, włączyć się w al. Grunwaldzką, szczególnie w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
  • Urbaniści chcą wprowadzić obsługę transportowej nowej zabudowy z drogi serwisowej biegnącej wzdłuż al. Grunwaldzkiej.
  • W planie zezwala się również na tworzenie parkingów naziemnych przed drogą serwisową, jak tutaj przy salonie samochodowym.
  • Droga serwisowa na wysokości Alchemii komplikuje ruch pieszy, który prowadzony jest między jezdniami alei a "serwisówką", a dojście do biurowców wymaga pokonania schodów i świateł.
  • Szerokość chodnika bezpośrednio przy kompleksie Alchemia. Identyczne rozwiązanie dopuszczone jest w nowym planie zagospodarowania.
  • Droga serwisowa wzdłuż głównej drogi prowadzącej do Warszawy przez Łomianki.

Układ drogowy rodem z przedmieść aglomeracji



Aby obsłużyć nowe biurowce, zostanie stworzony układ drogowy wzorowany na drogach na przedmieściach dużych miast, czyli składający się z tzw. jezdni serwisowej, biegnącej równolegle do głównej trasy (w tym przypadku al. Grunwaldzkiej).

Wjazd do biurowców bezpośrednio z alei nie wchodzi w grę ze względu na jej klasę drogi, ale drogę serwisową można było poprowadzić od strony torów kolejowych na wzór najnowszego biurowca Alchemii zobacz na mapie Gdańska przy ul. Kołobrzeskiej.

Przeciwni takiemu rozwiązaniu temu byli jednak deweloperzy, którzy nie chcą uszczuplić swoich gruntów i domagają się drogi serwisowej wzdłuż alei, która znajdowałaby się w przeważającej części na gruntach województwa.

  • Zamiast drogi serwisowej mógłby powstać szeroki chodnik, jak przed najnowszym biurowcem Alchemii.
  • Zamiast drogi serwisowej mógłby powstać szeroki chodnik, jak przed najnowszym biurowcem Alchemii.
  • Struktura własności gruntów. 002-KD80 to teren wydzielony drogi serwisowej, 003-KD83 to al. Grunwaldzka.

Deweloperzy domagają się drogi na gruntach państwa



- Rozwiązanie z poprowadzeniem drogi na tyłach zabudowy [od strony torów - dop. red.] było analizowane już w poprzednim planie z 2005 r. i był duży opór właścicieli gruntów. Na mocy obowiązującego planu zrealizowana została Alchemia, dając początek obsługi transportowej z jezdni serwisowej [w przypadku dwóch pierwszych biurowców - dop. red.]. Próbowaliśmy w ramach planu wprowadzić połączenia poprzeczne, ale wiązały się z dużymi skutkami finansowymi dla miasta [wykup terenów - dop. red.]. Nie było też zgody właścicieli terenów na takie rozwiązanie i skończyło się tym, co widać - wyjaśnia kierownik Zespołu Transportu BRG.
Drogi serwisowe, które oznaczają degradację przestrzenną miasta z punktu widzenia pieszego i prowadzą ich wąskimi chodnikami po labiryncie przejść, oddalając sklepy w parterach, były krytykowane podczas konsultacji społecznych m.in. w ramach prac nad nowym studium, Strategii 2030 Plus czy Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej.

W granicach planu znajdują się tereny należące m.in. do Skanski, GetResponse oraz CH Oliwa. W granicach planu znajdują się tereny należące m.in. do Skanski, GetResponse oraz CH Oliwa.

Inwestorzy zdecydują, jak kształtować zabudowę



Słów krytyki nie szczędzono też wobec budowy parkingów naziemnych przed budynkami zamiast na ich tyłach oraz luźne, często przypadkowe sytuowanie budynków na działkach, czyli rozwiązania, które także dopuszcza plan zagospodarowania dla Oliwy.

Dlaczego zatem wynik konsultacji społecznych ponownie nie ma przełożenia na nowe plany? Czy w biegnącym wzdłuż linii SKM tzw. Centralnym Paśmie Usługowym, obszarze o lokalizacji usług ponadlokalnych, jesteśmy skazani na "bylejakość" urbanistyczną?

- To, że opracujemy jakiś dokument nie oznacza, że nigdy w mieście nie pojawią się już jezdnie serwisowe. Będą takie miejsca, gdzie nie będzie innego sposobu na obsługę inwestycji - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.
- Grunt jest na tyle cenny, że takie pomysły inwestorów [oddalania zabudowy - dop. red.] nie wchodzą w grę. Nie chciałabym, by w każdym planie ustalać pierzeje zabudowy, bo są różne miejsca w mieście i w różny sposób powinny się rozwijać. Tutaj mamy CPU, a nie zwartą historyczną zabudowę - argumentuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG. - Plan miejscowy służy temu, by wypracować kompromis, spróbować pogodzić różne interesy właścicieli prywatnych oraz interesy odnośnie kształtowania i zagospodarowania miasta.
BRG zwraca przy tym uwagę, że odrzuciło wnioski inwestorów, którzy chcieli jeszcze więcej miejsc parkingowych, a jednocześnie uwzględniło wniosek, by zawęzić drogę serwisową w północnej części planu, ponieważ właściciel terenu nie chciał, by powstały w niej ogólnodostępne miejsca parkingowe, które pomniejszyłyby jego teren inwestycyjny.

Sylweta potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) na tle wzgórz morenowych (u góry) oraz w stronę Zatoki Gdańskiej (na dole). Sylweta potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) na tle wzgórz morenowych (u góry) oraz w stronę Zatoki Gdańskiej (na dole).

55-metrowa ściana biurowców na tle terenów leśnych



Pod względem wysokości zabudowy nie zaszły żadne zmiany od 2017 r. Urbaniści nadal zgadzają się na jednolitą wysokościowo "ścianę" 55-metrowych budynków (ok. 16 pięter), która przesłoni widok na wzgórza morenowe z Przymorza. Z podobnego rozwiązania wycofali się na Siedlcach, więc dlaczego tutaj je podtrzymują?

- "Rozczłonkowanie" brył biurowców będzie wynikało z wielu różnych właścicieli na tym terenie. Jest mało prawdopodobne, by ktoś wykupił cały teren i realizował jedną inwestycję. Wysokość 55 metrów narzuca nam SLOW, a w planie obowiązującym nie było w tym zakresie żadnego ograniczenia - zwraca uwagę Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan.
W projekcie planu wymaga się dodatkowo od inwestorów wykonania elewacji nowych budynków od strony al. Grunwaldzkiej, torów kolejowych i projektowanej ul. Nowej Abrahama z wykorzystaniem lepszych materiałów wykończeniowych: szkła, tynku, kamienia, klinkieru, drewno itp.

Uwagi można składać do 13 kwietnia



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Oliwa Górna w rejonie alei Grunwaldzkiej na południe od Alchemii" dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do niego oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 13 kwietnia.

Materiał archiwalny z października 2017 r.

Materiał archiwalny z września 2017 r.

Miejsca

Opinie (502) 7 zablokowanych

  • (15)

    Przybędzie 1800 miejsc parkingowych na kilka tysięcy nowych miejsc pracy. To chyba większość przyjedzie komunikacją?

    • 118 12

    • Nie. Bo zwykli pracownicy mieszkają na górnych tarasach, Południu i Szadółkach. Tak to wymyślił nasz Budyń. Stamtąd nie ma rozsądnwgo dojazdu innego niż autem.

      • 2 0

    • Wielbłądy (1)

      Według korupcjogennych urzędasów to wszyscy przyjadą z uśmiechem wspaniale kursującą MZK / SKM albo ewentualnie rowerem lub pieszo. A deweloperek przerzuci koszt zorganizowania parkingów dla tych nowych budynków na miasto. Bo tak robili poprzednicy. Czyli zapłacimy wszyscy, w podatkach i zniszczeniach, które powodują samochody zawalający każdy kawałek chodnika i zieleni w Oliwie, Zaspie i Wrzeszczu.
      A urząd nie zrobi nic, aby WYMUSIĆ na deweloperce odpowiedniej, REALNEJ liczby parkingów. Tak, 1800 miejsc dla pracowników naprawdę, w zupełności wystarczy, a ile powstanie nowych miejsc dla ewentualnych klientów nowych biur? Przyjadą na wielbłądach?

      • 8 2

      • Pasujący na trawnikach są regularnie ofholowywani. Jest ich coraz mniej

        • 1 1

    • Większość zawali parkingi mieszkańcom i okolicznym sklepom. (1)

      Ale budyń nie ma tu mieszkania (chyba) więc nie ma problemu (chyba).

      • 10 2

      • Nie zawali bo zal im bedzie wydac 400 zl miesiecznie na parking

        • 2 0

    • parkingi pod zwykłą hurtownią są zapełnione przez pracowników (1)

      a wy chcecie aby ci z korpo jeździli SKM-ką

      • 2 1

      • Tak, bo raczej ludzie w biurze powinni być troche bardziej świadomi

        Jak i hurtownia rzadko jest położona przy 2 przystankach kolejowych i linii tramwajowej.

        Choć uważam, że Przymorze należałoby zdecydowanie poprawić w kwestii komunikacyjnej - tramwaj na Kołobrzeskiej i Bażyńskiego oraz specjalne linie autobusowe z "Moreny".

        • 3 1

    • (1)

      Normalną praktyką przy biurowcach ale powtarzam normalną nie bandycką jak w 3 city jest to , że pierwsze dwa lub trzy lub nawet cztery pietra zajmuje parking ... Bastion Wałowa i mieszkania do 2 pietra to ... jakaś pomyłka - chciałbym zobaczyć tę osobę która kupi tam mieszkanie i móc jej głęboko współczuć ... masakra

      • 4 11

      • Hm, ciekawe...

        W centrum Londynu jakoś absolutnie nie dostrzegłem tej "normalności" (rodem z lat '70).

        Normalną sprawą jest to, że albo mieszkasz w mieście i masz blisko do pracy (Twój wybór, Twój zysk na czasie) i przychodzisz / przyjeżdżasz komunikacją.

        Albo wybierasz życie na końcu świata i koniecznie chcesz jechać samochodem. Twój wybór. Ale nie próbuj proszę definiować normalności.

        Jak widać rynek decyduje. Wynajęcie jednego piętra (choćby pod ziemią) daje dużo większe zyski niż wynajmowanie tego metrażu na parking. Stąd wniosek - ludziom nie zależy na parkingach, bo nie chcą za nie płacić.

        • 3 2

    • No rejczel po co stac w tych korkach

      • 0 0

    • (1)

      Nie, większość będzie szukać darmowych parkingów i tym sposobem SPP obejmie kolejne dzielnice.

      • 33 2

      • No i dobrze

        • 2 2

    • (1)

      No i? Co w tym niezwyklego

      • 9 8

      • A mogłoby być niezwykłe. Bo normalne to nie jest.

        • 2 3

    • joo parkingi których bogate korpo nie wykupią dla pracowników

      i te parkingi będą stały puste, ale k-wa będą co nie

      • 8 0

  • Budować do upadłego. (6)

    Później, jak już zatkane będzie miasto kompletnie, to coś się wymyśli.
    Teraz budujemy, potem myślimy.

    • 272 25

    • W tym miejscu akurat powinno budować się nowe budynki, i to jak najwyższe. (1)

      • 1 15

      • Po co? Żeby jeszcze bardziej zakorkować miasto? Ty myślisz w ogóle jak piszesz, czymś to argumentujesz czy piszesz żeby pisać?

        • 1 2

    • Ja mam pomysł idealny

      Obciążyć developerów (wszystkich w Trójmieście) kosztem schowania SKM pod ziemię, a na ziemi w zamian torów, zrobić drogę 2x2 albo 3x3 pasy.
      Tyle, że nikt nie ma odwagi, żeby tak zrobić. Układ nie pozwoli. Szkoda, Władimir by tak zrobił.

      • 6 3

    • Janusz

      I to jest dobra koncepcja.

      • 1 2

    • Miejsce reprezentacyjne

      Do (szybkiej) zabudowy pozostaje jeszcze róg ul.Kołobrzeska-Grunwaldzka i teren UG z halami.

      • 3 4

    • wszystko jest dawno zaplanowane, każdy komfortowo dojedzie do pracy

      metro w technologii hyperloop, piętrowe automatyczne i bezawaryjne tramwaje, autobusy lewitujące nad ulicami i punktualna czysta SKM..

      brzmi niemożliwie? racja, przesadziłem z tą punktualną i czystą skmką

      • 31 3

  • A potem się dziwią że korki. Czy zrobią parkingi czy nie to nie ma znaczenia. Korki zawze powstaną jak biurowce będą w jednym miejscu a mieszkania na przedmieściach.

    • 11 1

  • Słoiki się cieszą i do Gdańska spiesza (2)

    Tu auta przerejestrują i jak w domu się poczują, a jak starzy zejdą to roLO się pozbędą i kredyty splacąna złość gdańskim ciułaczom

    • 9 6

    • Roli się pozbędą i suvy nabędą. (1)

      Nile nole i ch... wie jeszcze jakie szmocie się tu zjedzie

      • 3 2

      • I bardzo dobrze. Niech przyjeżdża ich jak najwięcej. Byle tu płacili podatki

        • 0 3

  • imbecyle (2)

    stawiajmy wielkie biurowce wielkie bloki, ale ani jednego miejsca parkingowego. potem plączmy ze stawiają na pasach zieleni, nie da się przejść, i nie ma komu pracować. w nowych biurowcach.. zal pl. polska cebulowa mentalność..

    • 11 5

    • Przeciez po to zmienili plan by byli wiecej miejsc parkingowych

      • 1 0

    • To miasto tak chcę

      • 2 0

  • Ten plan tak sam z siebie (1)

    I zupełnie przypadkiem wział i zaczał sprzyjać ? cud ? przed świętami !

    • 12 3

    • Plan już był od dawna. Teraz deweloper chciał tylko moc zbudować więcej miejsc parkingowych

      • 2 1

  • Nowy plan Oliwy

    Opór społeczny w stosunku do zapisu planu reguluje ustawa o planowaniu przestrzennym....Swoje uwagi można wnosić na etapie wyłożenia planu do publicznego wglądu.Tam można wszystko " be" przedstawić ....w przypadku Gdańska Panu Prezydentowi Adamowiczowi ( no , nie dokładnie - jego służbom architektoniczno -urbanistycznym ).Istnieje jeszcze taki twór jak Miejska Komisja Urbanistyczna złożona z wybitnych, uznanych umysłów architektoniczno - urbanistycznych . Jeszcze jest sprawca wszelkich zawirowań przestrzennych w Mieście - Biuro Rozwoju Miasta Gdańska jako zakład budżetowy miasta i podległy Prezydentowi. Wszelkie negatywne uwagi do planu są przez te gremia rozpatrywane i końcowe wynik tych prac jest przedstawiony Prezydentowi Miasta. Zgodnie z Ustawą o samorządzie lokalnym Prezydent , jednoosobowo, przychyla się do zgłoszonych uwag krytycznych lub je odrzuca. Tak ukończony na etapie wyczerpania procedury plan zostaje skierowany pod obrady Rady Miasta, która z reguły nie sprzeciwia się wnioskowi Prezydenta o jego zatwierdzenie. Taka konstrukcja uchwalenia planu powoduje niezdrowe , dociekliwe odczucie społeczne o stronniczości w/w jednostek w takich czy innych ustaleniach planu. Osobną sprawą jest zgodność skierowanego projektu inwestycji do służb architektonicznych Urzędu z ustaleniami Planu. Częstokroć Inwestor wymusza odstępstwo od warunków technicznych jakim winny odpowiadać budynki...Szczególnie jeżeli chodzi o ...ilość miejsc parkingowych !Oczywiście, tu istnieje niekontrolowana dowolność i starosta ,lub miasto na prawach powiatu może ..odstąpić na wniosek inwestora i......wtedy mamy to czego przykładem jest Oliwa ! Zapisów planu nie da się ominąć....ale gdyby taki stosowny zapis w planie się znalazł....to nie ma zmiłuj. Zabudowa wzdłuż koleji nie podlega Konserwatorowi Zabytków....szkoda ,że niestety psuje architekturę krajobrazu, szczególnie w relacji wschód - zachód. Tyle przemyśleń.

    • 9 5

  • (1)

    Te miejsca muszą powstać, tak samo jak musi powstać droga serwisowa na terenie developera. Droga rowerowa i ciąg pieszy wzdłuż grunwaldzkiej.... inaczej będzie komunikacyjne kongo.

    Do tego powinno się wprowadzić 1 bilet za 100zł pkm+gait i rozbudować sieć dróg rowerowych o brakujące fragmenty (np. słowackiego - wita stwosza, myśliwska - potokowa itp).

    Gdańska komunikacja nie ma sensu osobno - bo pkm jest zazwyczaj za daleko i trzeba iść 2x 20min a autobusy i tramwaje są za wolne. tylko razem to ma sens.

    Ludzie nie wsiądą też na rowery jak nie ma dróg rowerowych

    O czym tu dyskusja jak to Gdańsk gdzie autobus z węzła przesiadkowego rozkładowo ZAWSZE odjeżdża 1min przed kolejką i szef GAiT nie jest w sanie nic z tym zrobić! i nikt go nie pociągnie do odpowiedzialności

    • 11 4

    • Adamowicz ma to tam gdzie ...

      • 2 0

  • (1)

    developer zabuduje szczelnie działki wieżowcami, a potem miasto(czyli my ) będziemy mu musieli zbudować drogi dojazdowe, parkingi i tereny zielone.

    • 18 3

    • Drogi już są a parkingów nie potrzeba. Trzeba tylko poprawić komunikację miejską. Zagęszczenie umożliwia stworzenie tańszej i lepszej komunikacji miejskiej

      • 2 2

  • China (1)

    Czas na Metro albo nową autostradę śródmiejską nad Grunwaldzką.

    • 4 3

    • Wystarczy więcej kursów skm i wspólny bilet

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane