• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom

Krzysztof Koprowski
19 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z wiaduktu PKM.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z terenów Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z Pachołka.

Plan zagospodarowania dla Oliwy zobacz na mapie Gdańska daje "wolną rękę" deweloperom kolejnych biurowców, nie gwarantując przy tym dobrej przestrzeni publicznej. Choć urbaniści chcą, by pracownicy dojeżdżali komunikacją miejską do pracy, zgadzają się na ponad dwukrotne zwiększenie liczby miejsc parkingowych. Projekt planu lekceważy też efekty konsultacji społecznych w zakresie zasad projektowania miasta.



Ile miejsc parkingowych powinno powstać w nowych biurowcach?

O planie zagospodarowania dla pasa przykolejowego między biurowcami Alchemia zobacz na mapie Gdańskaul. (Nową) Abrahama zobacz na mapie Gdańska pisaliśmy ostatni raz w lipcu ubiegłego roku, kiedy był on na etapie Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Obecnie dokument trafił po raz drugi do publicznego wyłożenia.

Działki w granicach planu posiada kilku graczy na rynku nieruchomości, którzy oczekują od miasta zmiany obowiązującego planu z 2005 r. na korzystniejszy dla nich pod względem liczby miejsc parkingowych.

W dotychczasowym planie mogło być ich 1340, co i tak było już znaczną liczbą, biorąc pod uwagę obecne zatłoczenie na al. Grunwaldzkiej. W nowym planie przewidziano ich aż 3200.

Granice planu obejmują obszar od rezerwy ul. Nowej Abrahama przy CH Oliwa (po prawej) po budynki kompleksu biurowego Alchemia. Granice planu obejmują obszar od rezerwy ul. Nowej Abrahama przy CH Oliwa (po prawej) po budynki kompleksu biurowego Alchemia.

3200 więcej aut wjedzie na al. Grunwaldzką



- W projekcie planu opieraliśmy się o analizę ruchu wykonaną przy okazji planu dla terenu powyżej [gdzie stoją biurowce kompleksu Alchemia - dop. red.]. Analiza ta objęła na nasz wniosek odcinek aż po rezerwę ul. Nowej Abrahama. I ta liczba aut, która jest dopuszczona w tym planie, wynika właśnie z tej analizy - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

Urbaniści podkreślają jednocześnie, że dojazd do biurowców powinien odbywać się przede wszystkim transportem zbiorowym, który - w ich opinii - jest tutaj doskonale rozwinięty. Pracownicy będą mogli korzystać z autobusów (nie rezerwuje się miejsca pod budowę buspasów), pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej lub tramwajów.

Mogło być jeszcze więcej miejsc parkingowych



- Państwo piszą w projekcie uchwały o "minimalizowaniu transportochłonności układu przestrzennego i maksymalnym wykorzystaniu publicznego transportu zbiorowego". Patrząc na zapisy planu jest to jednak sprzeczność, absolutny absurd. Piszecie, że teren jest tak dobrze skomunikowany, że... chcecie w nim utworzyć jeszcze więcej miejsc parkingowych - ocenia plan Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
- W ramach planu mogłoby powstać jeszcze więcej miejsc postojowych, gdybyśmy rozliczali je w oparciu o wskaźniki zawarte w strefie parkingowej "C" studium Gdańska - odpiera zarzut Rospęk-Aszyk i jednocześnie przyznaje: - Najtrudniej będzie z tego terenu wyjechać, włączyć się w al. Grunwaldzką, szczególnie w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
  • Urbaniści chcą wprowadzić obsługę transportowej nowej zabudowy z drogi serwisowej biegnącej wzdłuż al. Grunwaldzkiej.
  • W planie zezwala się również na tworzenie parkingów naziemnych przed drogą serwisową, jak tutaj przy salonie samochodowym.
  • Droga serwisowa na wysokości Alchemii komplikuje ruch pieszy, który prowadzony jest między jezdniami alei a "serwisówką", a dojście do biurowców wymaga pokonania schodów i świateł.
  • Szerokość chodnika bezpośrednio przy kompleksie Alchemia. Identyczne rozwiązanie dopuszczone jest w nowym planie zagospodarowania.
  • Droga serwisowa wzdłuż głównej drogi prowadzącej do Warszawy przez Łomianki.

Układ drogowy rodem z przedmieść aglomeracji



Aby obsłużyć nowe biurowce, zostanie stworzony układ drogowy wzorowany na drogach na przedmieściach dużych miast, czyli składający się z tzw. jezdni serwisowej, biegnącej równolegle do głównej trasy (w tym przypadku al. Grunwaldzkiej).

Wjazd do biurowców bezpośrednio z alei nie wchodzi w grę ze względu na jej klasę drogi, ale drogę serwisową można było poprowadzić od strony torów kolejowych na wzór najnowszego biurowca Alchemii zobacz na mapie Gdańska przy ul. Kołobrzeskiej.

Przeciwni takiemu rozwiązaniu temu byli jednak deweloperzy, którzy nie chcą uszczuplić swoich gruntów i domagają się drogi serwisowej wzdłuż alei, która znajdowałaby się w przeważającej części na gruntach województwa.

  • Zamiast drogi serwisowej mógłby powstać szeroki chodnik, jak przed najnowszym biurowcem Alchemii.
  • Zamiast drogi serwisowej mógłby powstać szeroki chodnik, jak przed najnowszym biurowcem Alchemii.
  • Struktura własności gruntów. 002-KD80 to teren wydzielony drogi serwisowej, 003-KD83 to al. Grunwaldzka.

Deweloperzy domagają się drogi na gruntach państwa



- Rozwiązanie z poprowadzeniem drogi na tyłach zabudowy [od strony torów - dop. red.] było analizowane już w poprzednim planie z 2005 r. i był duży opór właścicieli gruntów. Na mocy obowiązującego planu zrealizowana została Alchemia, dając początek obsługi transportowej z jezdni serwisowej [w przypadku dwóch pierwszych biurowców - dop. red.]. Próbowaliśmy w ramach planu wprowadzić połączenia poprzeczne, ale wiązały się z dużymi skutkami finansowymi dla miasta [wykup terenów - dop. red.]. Nie było też zgody właścicieli terenów na takie rozwiązanie i skończyło się tym, co widać - wyjaśnia kierownik Zespołu Transportu BRG.
Drogi serwisowe, które oznaczają degradację przestrzenną miasta z punktu widzenia pieszego i prowadzą ich wąskimi chodnikami po labiryncie przejść, oddalając sklepy w parterach, były krytykowane podczas konsultacji społecznych m.in. w ramach prac nad nowym studium, Strategii 2030 Plus czy Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej.

W granicach planu znajdują się tereny należące m.in. do Skanski, GetResponse oraz CH Oliwa. W granicach planu znajdują się tereny należące m.in. do Skanski, GetResponse oraz CH Oliwa.

Inwestorzy zdecydują, jak kształtować zabudowę



Słów krytyki nie szczędzono też wobec budowy parkingów naziemnych przed budynkami zamiast na ich tyłach oraz luźne, często przypadkowe sytuowanie budynków na działkach, czyli rozwiązania, które także dopuszcza plan zagospodarowania dla Oliwy.

Dlaczego zatem wynik konsultacji społecznych ponownie nie ma przełożenia na nowe plany? Czy w biegnącym wzdłuż linii SKM tzw. Centralnym Paśmie Usługowym, obszarze o lokalizacji usług ponadlokalnych, jesteśmy skazani na "bylejakość" urbanistyczną?

- To, że opracujemy jakiś dokument nie oznacza, że nigdy w mieście nie pojawią się już jezdnie serwisowe. Będą takie miejsca, gdzie nie będzie innego sposobu na obsługę inwestycji - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.
- Grunt jest na tyle cenny, że takie pomysły inwestorów [oddalania zabudowy - dop. red.] nie wchodzą w grę. Nie chciałabym, by w każdym planie ustalać pierzeje zabudowy, bo są różne miejsca w mieście i w różny sposób powinny się rozwijać. Tutaj mamy CPU, a nie zwartą historyczną zabudowę - argumentuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG. - Plan miejscowy służy temu, by wypracować kompromis, spróbować pogodzić różne interesy właścicieli prywatnych oraz interesy odnośnie kształtowania i zagospodarowania miasta.
BRG zwraca przy tym uwagę, że odrzuciło wnioski inwestorów, którzy chcieli jeszcze więcej miejsc parkingowych, a jednocześnie uwzględniło wniosek, by zawęzić drogę serwisową w północnej części planu, ponieważ właściciel terenu nie chciał, by powstały w niej ogólnodostępne miejsca parkingowe, które pomniejszyłyby jego teren inwestycyjny.

Sylweta potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) na tle wzgórz morenowych (u góry) oraz w stronę Zatoki Gdańskiej (na dole). Sylweta potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) na tle wzgórz morenowych (u góry) oraz w stronę Zatoki Gdańskiej (na dole).

55-metrowa ściana biurowców na tle terenów leśnych



Pod względem wysokości zabudowy nie zaszły żadne zmiany od 2017 r. Urbaniści nadal zgadzają się na jednolitą wysokościowo "ścianę" 55-metrowych budynków (ok. 16 pięter), która przesłoni widok na wzgórza morenowe z Przymorza. Z podobnego rozwiązania wycofali się na Siedlcach, więc dlaczego tutaj je podtrzymują?

- "Rozczłonkowanie" brył biurowców będzie wynikało z wielu różnych właścicieli na tym terenie. Jest mało prawdopodobne, by ktoś wykupił cały teren i realizował jedną inwestycję. Wysokość 55 metrów narzuca nam SLOW, a w planie obowiązującym nie było w tym zakresie żadnego ograniczenia - zwraca uwagę Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan.
W projekcie planu wymaga się dodatkowo od inwestorów wykonania elewacji nowych budynków od strony al. Grunwaldzkiej, torów kolejowych i projektowanej ul. Nowej Abrahama z wykorzystaniem lepszych materiałów wykończeniowych: szkła, tynku, kamienia, klinkieru, drewno itp.

Uwagi można składać do 13 kwietnia



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Oliwa Górna w rejonie alei Grunwaldzkiej na południe od Alchemii" dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do niego oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 13 kwietnia.

Materiał archiwalny z października 2017 r.

Materiał archiwalny z września 2017 r.

Miejsca

Opinie (502) 7 zablokowanych

  • Gdansk sie rozwija fantastycznie. Nie to co ten zastoj w Gdyni. (1)

    Tylko smietniki w ksztalcie rybek i ciagle bojki na skwerze.
    Dziekuje Rodzicom ze wyprowadzilismy sie z Gdyni do Gdanska. Tutaj czuje sie szczesliwy.

    • 11 40

    • Super piesku korpo

      • 7 3

  • Będzie Mordor jak w warszawce (1)

    • 57 5

    • Oby

      • 1 4

  • Pierwsza wizualizacja nierzeczywista...

    Chodnik przy salonie Hyundai powinien być zastawiony samochodami

    • 45 3

  • Pokażmy srodkowy palec rządzącym Gdanskiem (5)

    Odsunąć ich jak najszybciej, wszystko wyprzedają. Jezeli tak dalej pójdzie to mieszkancy nie beda mieli normalnego zycia.

    • 65 12

    • Wsadź sobie ten palec w zad.

      Jak chcesz wis to się do banina wyprowadź.

      • 4 17

    • tak, zaglosuj na PIS (1)

      przeca to twoje, panstwowe ziemie i powinnas dostawac z niej profity, typu 50zl+. Nie ma miejsca dla komuchow

      • 3 11

      • Rozdawanie kasy za dzieci to komunizm. Rozdawanie ziemi deweloperom to?

        • 1 0

    • Na Głównym Mieście już nie mają.

      • 6 1

    • Tak bo każdy inny wyrzuci deweloperów z miasta. A kasa na rozwój miasta spadnie im jaką ta mają. Z nieba. Budynki nowe ok tylko niech są niskie i z minimalną ilością miejsc parkingowych.

      • 1 0

  • Bezcenne grunty

    Może i są bezcenne ale po co powielać błedy innych? Deweloperów za pysk i jak nie chca to niech nie budują. Szykujemy sobie piękną 55-metrową, wielobryłową katastrofę.

    • 59 6

  • Super, że Gdańsk się tak prężnie rozwija! (3)

    • 14 52

    • A Ty tak prężnie się dodasz. (1)

      Mózgu używaj bo Ci całkiem zaniknie.

      • 5 1

      • Cofasz.

        • 0 4

    • to pisałem ja!

      • 1 1

  • Oto kolejny przyklad jak zakorkowac glówną drogę

    Wszystko samopas zostawiane deweloperom. Rozwalic wydział urbanistyki i zagospodarowania i tak na nic nie mają wpływu.

    • 66 2

  • No i fajnie. (2)

    jeszce jedna propozycja:

    wpuścić tą przelotówkę autostradową (3 pasy w jednym kierunku!) pod ziemię i ludzi dać na powierzchnię, do tlenu, do powietrza.
    samochody musza zniknąć z centrów miast.

    • 32 10

    • AUTOOSTRADA (1)

      Na autostradzie nie ma ograniczeń prędkości i kolizyjnych skrzyżowań co 200 metrów, znawco.
      To jest tylko trzypasmowa aleja jak sama nazwa wskazuje.

      • 2 2

      • aleja róż ;)

        ale ruch jak na autostradzie albo większy.
        a prędkości też nie mniejsze pomimo znaków drogowych.

        co innego teoria co innego rzeczywistość.

        • 0 3

  • dlategop właśnie PiSiory chcą przywłaszczyć sobie Gdańsk. (5)

    wtedy będzie tak jakby świnia obłocona weszła do salonu i położyła się na czystej pościeli.

    • 15 41

    • w Warszawie PO cztsciło skutecznie salony (1)

      40 000 warszawiaków na bruku plus spalona działaczka w lesie. Takie salony ci się marzą ?

      • 12 3

      • okazuje się że to kłamczyński ze swoją świtą podpisywał dokumenty.

        tak ładnie wyczyścił.
        Osttanio Szydła też wyczyściła budżet z nagród dla kolegów.
        a okazuje się że i "ta pani" z tzw. TK. Też wszystko wyczyściła.

        Wielkie sprzątanie

        :)

        • 5 6

    • tak i powiedzą że to ich zasługa a oni tylko premie sobie rozdali i pensje (1)

      bo :
      - ani km autostrady nie wybudowali
      - ani jednego dworca
      - ani jednego lotniska
      - ani jednej lini kolejowej
      - ani jednego stadionu
      NIC tylko kasa dla kumpli

      • 1 5

      • i dla sekty toruńskiej.

        żeby wyborcy byli bo tak pusto by było.

        • 2 5

    • POkraki są jeszcze gorsze

      Brydny pieniądz, brudne łapy. I kto tu mówi o czystości? Słoma z butów wyłazi tym kumplom oderwanym od koryta!

      • 5 3

  • Dlaczego tylko komunikacja? (21)

    Dlaczego ukladacie życie ludziom jak mają dojeżdżać do pracy? Czy ktoś kto mieszka w Kowalach będzie dojeżdżać autobusem? Otóż nie. Ludzie mają kredyty, dzieci i pracę, organizacja życia wymaga auta i powinno się im ułatwiać a nie utrudniać zycie.

    • 52 42

    • trzeba było się nie wyprowadzać na księżyc, to byś miała normalne warunki do życia (4)

      a nie tylko auto - jak zbawienie, bo inaczej to klęska

      • 18 20

      • Mieszkam w centrum (3)

        Ale nie każdego stać na takie mieszkanie, myślisz, ze z wyboru kupują w Kowalach?

        • 19 9

        • Ale przecież nie ma problemu każdy może sobie wykupić abonament na płatne miejsce?? (1)

          Jak zabraknie płatnych miejsc to 3ba będzie podnieść opłaty tak żeby kilku się wykruszyło i pojechało zbiorkomem i się znowu znajdą. Jak kogoś nie stać dojeżdżać do pracy z Kowal to niech sobie kupi mniejsze mieszkanie w centrum i jeździ zbiorkomem.

          Mamy kapitalizm i wolny rynek, nie ma nic za darmo. Za te "darmowe miejsca" też "ktoś płaci".

          • 18 6

          • Właśnie Budyń zapewnił bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dzieciom i młodzieży.

            Więc jednak coś może być za darmo.

            • 3 6

        • To znajdź sobie pracę na Kowalach i nie smędź.

          • 9 6

    • Mam nadzieję, że doczekam w końcu wprowadzania płatnego wjazdu autem do centrum.
      Wtedy nikt ci nie będzie niczego układał, sam sobie policzysz, że bardziej Ci się opłaca podjechać autem na najbliższą stację pkm i tam je zostawić na parkingu.
      Oby jak najszybciej, już wystarczy układania miasta pod użytkowników samochodów.

      • 17 20

    • To załatw sobie miejsce parkingowe i nie stawiaj na sępa za darmo.

      • 5 7

    • A dlaczego ci co mają auta mają utrudniać życie tym co nie mają? albo innym kierowcom co rzeczywiscie muszą autem sie przemieszczac?

      • 20 2

    • (3)

      Ale czy ktoś broni Tobie wynajmu miejsca parkingowego w biurowcu? Albo parkowania na płatnym miejscu na okolicznych parkingach?
      Płatnych miejsc parkingowych jest wiele i są puste.

      • 20 3

      • Parking (2)

        Sam sobie wynajmij za 450 zł + vat, te miejsca nie sa dla zwykłych pracowników niestety.

        • 6 8

        • (1)

          Ale powiedz to Twojemu pracodawcy. Że za mało płaci aby można było u niego pracować. Bo na parking brakuje....

          • 10 1

          • Ta. Zmień pracę weź kredyt. Znam to.

            • 0 0

    • no to peszek (4)

      ale tysiace ludzi nie moze cierpiec z powodu nadmiernegu ruchu samochodu, bo Ola z Warmii postanowila oszczedzic i kupic mieszkanie na przedmiesciach. Jak widzisz, nizsza cena wiaze sie tez z minusami

      • 22 10

      • Mieszkam w centrum (2)

        Sam jesteś z Mazur, urodziłam sie w Gdańsku

        • 7 9

        • To po wuj tępa dzido piszesz o Kowalach ? (1)

          • 10 10

          • Bo widzisz młocie tak mi się podoba. Zrozumiałeś bucu?

            • 6 8

      • Na Warmii też nie jest ciekawie - gdy turyści zjeżdżają się w wakacje swymi autami to Olsztyn nie wygląda lepiej niż Gdańsk.

        • 2 2

    • (2)

      Kowale to już inny świat.

      • 8 1

      • (1)

        Nie każdego stać na drogie mieszkanie, poza tym nie każdy lubi mieszkać w hałasie. Potrzebujemy trochę wyciszenia od miejskiego zgiełku. Ponadto trzeba też pamiętać o osobach starszych, niepełnosprawnych, dla nich samochód jest zbawieniem. Nie bądźmy egoistami. My starzy też pamiętamy o Was - Młodzi.

        • 2 1

        • I tylko mieszkańcy Kowal potrzebują wyciszenia? Ci z Oliwy to już nie. Ciekawe.

          • 1 0

    • Też mieszkam w Kowalach i bez samochodu ani rusz. Jestem straszą pania i wiem co to znaczy stać na przystankach.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane