• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom

Krzysztof Koprowski
19 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z wiaduktu PKM.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z terenów Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu.
  • Wizualizacja potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) zgodna z projektem planu - widok z Pachołka.

Plan zagospodarowania dla Oliwy zobacz na mapie Gdańska daje "wolną rękę" deweloperom kolejnych biurowców, nie gwarantując przy tym dobrej przestrzeni publicznej. Choć urbaniści chcą, by pracownicy dojeżdżali komunikacją miejską do pracy, zgadzają się na ponad dwukrotne zwiększenie liczby miejsc parkingowych. Projekt planu lekceważy też efekty konsultacji społecznych w zakresie zasad projektowania miasta.



Ile miejsc parkingowych powinno powstać w nowych biurowcach?

O planie zagospodarowania dla pasa przykolejowego między biurowcami Alchemia zobacz na mapie Gdańskaul. (Nową) Abrahama zobacz na mapie Gdańska pisaliśmy ostatni raz w lipcu ubiegłego roku, kiedy był on na etapie Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych. Obecnie dokument trafił po raz drugi do publicznego wyłożenia.

Działki w granicach planu posiada kilku graczy na rynku nieruchomości, którzy oczekują od miasta zmiany obowiązującego planu z 2005 r. na korzystniejszy dla nich pod względem liczby miejsc parkingowych.

W dotychczasowym planie mogło być ich 1340, co i tak było już znaczną liczbą, biorąc pod uwagę obecne zatłoczenie na al. Grunwaldzkiej. W nowym planie przewidziano ich aż 3200.

Granice planu obejmują obszar od rezerwy ul. Nowej Abrahama przy CH Oliwa (po prawej) po budynki kompleksu biurowego Alchemia. Granice planu obejmują obszar od rezerwy ul. Nowej Abrahama przy CH Oliwa (po prawej) po budynki kompleksu biurowego Alchemia.

3200 więcej aut wjedzie na al. Grunwaldzką



- W projekcie planu opieraliśmy się o analizę ruchu wykonaną przy okazji planu dla terenu powyżej [gdzie stoją biurowce kompleksu Alchemia - dop. red.]. Analiza ta objęła na nasz wniosek odcinek aż po rezerwę ul. Nowej Abrahama. I ta liczba aut, która jest dopuszczona w tym planie, wynika właśnie z tej analizy - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w Biurze Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę

Urbaniści podkreślają jednocześnie, że dojazd do biurowców powinien odbywać się przede wszystkim transportem zbiorowym, który - w ich opinii - jest tutaj doskonale rozwinięty. Pracownicy będą mogli korzystać z autobusów (nie rezerwuje się miejsca pod budowę buspasów), pociągów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej lub tramwajów.

Mogło być jeszcze więcej miejsc parkingowych



- Państwo piszą w projekcie uchwały o "minimalizowaniu transportochłonności układu przestrzennego i maksymalnym wykorzystaniu publicznego transportu zbiorowego". Patrząc na zapisy planu jest to jednak sprzeczność, absolutny absurd. Piszecie, że teren jest tak dobrze skomunikowany, że... chcecie w nim utworzyć jeszcze więcej miejsc parkingowych - ocenia plan Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa.
- W ramach planu mogłoby powstać jeszcze więcej miejsc postojowych, gdybyśmy rozliczali je w oparciu o wskaźniki zawarte w strefie parkingowej "C" studium Gdańska - odpiera zarzut Rospęk-Aszyk i jednocześnie przyznaje: - Najtrudniej będzie z tego terenu wyjechać, włączyć się w al. Grunwaldzką, szczególnie w godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
  • Urbaniści chcą wprowadzić obsługę transportowej nowej zabudowy z drogi serwisowej biegnącej wzdłuż al. Grunwaldzkiej.
  • W planie zezwala się również na tworzenie parkingów naziemnych przed drogą serwisową, jak tutaj przy salonie samochodowym.
  • Droga serwisowa na wysokości Alchemii komplikuje ruch pieszy, który prowadzony jest między jezdniami alei a "serwisówką", a dojście do biurowców wymaga pokonania schodów i świateł.
  • Szerokość chodnika bezpośrednio przy kompleksie Alchemia. Identyczne rozwiązanie dopuszczone jest w nowym planie zagospodarowania.
  • Droga serwisowa wzdłuż głównej drogi prowadzącej do Warszawy przez Łomianki.

Układ drogowy rodem z przedmieść aglomeracji



Aby obsłużyć nowe biurowce, zostanie stworzony układ drogowy wzorowany na drogach na przedmieściach dużych miast, czyli składający się z tzw. jezdni serwisowej, biegnącej równolegle do głównej trasy (w tym przypadku al. Grunwaldzkiej).

Wjazd do biurowców bezpośrednio z alei nie wchodzi w grę ze względu na jej klasę drogi, ale drogę serwisową można było poprowadzić od strony torów kolejowych na wzór najnowszego biurowca Alchemii zobacz na mapie Gdańska przy ul. Kołobrzeskiej.

Przeciwni takiemu rozwiązaniu temu byli jednak deweloperzy, którzy nie chcą uszczuplić swoich gruntów i domagają się drogi serwisowej wzdłuż alei, która znajdowałaby się w przeważającej części na gruntach województwa.

  • Zamiast drogi serwisowej mógłby powstać szeroki chodnik, jak przed najnowszym biurowcem Alchemii.
  • Zamiast drogi serwisowej mógłby powstać szeroki chodnik, jak przed najnowszym biurowcem Alchemii.
  • Struktura własności gruntów. 002-KD80 to teren wydzielony drogi serwisowej, 003-KD83 to al. Grunwaldzka.

Deweloperzy domagają się drogi na gruntach państwa



- Rozwiązanie z poprowadzeniem drogi na tyłach zabudowy [od strony torów - dop. red.] było analizowane już w poprzednim planie z 2005 r. i był duży opór właścicieli gruntów. Na mocy obowiązującego planu zrealizowana została Alchemia, dając początek obsługi transportowej z jezdni serwisowej [w przypadku dwóch pierwszych biurowców - dop. red.]. Próbowaliśmy w ramach planu wprowadzić połączenia poprzeczne, ale wiązały się z dużymi skutkami finansowymi dla miasta [wykup terenów - dop. red.]. Nie było też zgody właścicieli terenów na takie rozwiązanie i skończyło się tym, co widać - wyjaśnia kierownik Zespołu Transportu BRG.
Drogi serwisowe, które oznaczają degradację przestrzenną miasta z punktu widzenia pieszego i prowadzą ich wąskimi chodnikami po labiryncie przejść, oddalając sklepy w parterach, były krytykowane podczas konsultacji społecznych m.in. w ramach prac nad nowym studium, Strategii 2030 Plus czy Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej.

W granicach planu znajdują się tereny należące m.in. do Skanski, GetResponse oraz CH Oliwa. W granicach planu znajdują się tereny należące m.in. do Skanski, GetResponse oraz CH Oliwa.

Inwestorzy zdecydują, jak kształtować zabudowę



Słów krytyki nie szczędzono też wobec budowy parkingów naziemnych przed budynkami zamiast na ich tyłach oraz luźne, często przypadkowe sytuowanie budynków na działkach, czyli rozwiązania, które także dopuszcza plan zagospodarowania dla Oliwy.

Dlaczego zatem wynik konsultacji społecznych ponownie nie ma przełożenia na nowe plany? Czy w biegnącym wzdłuż linii SKM tzw. Centralnym Paśmie Usługowym, obszarze o lokalizacji usług ponadlokalnych, jesteśmy skazani na "bylejakość" urbanistyczną?

- To, że opracujemy jakiś dokument nie oznacza, że nigdy w mieście nie pojawią się już jezdnie serwisowe. Będą takie miejsca, gdzie nie będzie innego sposobu na obsługę inwestycji - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.
- Grunt jest na tyle cenny, że takie pomysły inwestorów [oddalania zabudowy - dop. red.] nie wchodzą w grę. Nie chciałabym, by w każdym planie ustalać pierzeje zabudowy, bo są różne miejsca w mieście i w różny sposób powinny się rozwijać. Tutaj mamy CPU, a nie zwartą historyczną zabudowę - argumentuje Edyta Damszel-Turek, dyrektor BRG. - Plan miejscowy służy temu, by wypracować kompromis, spróbować pogodzić różne interesy właścicieli prywatnych oraz interesy odnośnie kształtowania i zagospodarowania miasta.
BRG zwraca przy tym uwagę, że odrzuciło wnioski inwestorów, którzy chcieli jeszcze więcej miejsc parkingowych, a jednocześnie uwzględniło wniosek, by zawęzić drogę serwisową w północnej części planu, ponieważ właściciel terenu nie chciał, by powstały w niej ogólnodostępne miejsca parkingowe, które pomniejszyłyby jego teren inwestycyjny.

Sylweta potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) na tle wzgórz morenowych (u góry) oraz w stronę Zatoki Gdańskiej (na dole). Sylweta potencjalnej formy nowej zabudowy (na niebiesko) na tle wzgórz morenowych (u góry) oraz w stronę Zatoki Gdańskiej (na dole).

55-metrowa ściana biurowców na tle terenów leśnych



Pod względem wysokości zabudowy nie zaszły żadne zmiany od 2017 r. Urbaniści nadal zgadzają się na jednolitą wysokościowo "ścianę" 55-metrowych budynków (ok. 16 pięter), która przesłoni widok na wzgórza morenowe z Przymorza. Z podobnego rozwiązania wycofali się na Siedlcach, więc dlaczego tutaj je podtrzymują?

- "Rozczłonkowanie" brył biurowców będzie wynikało z wielu różnych właścicieli na tym terenie. Jest mało prawdopodobne, by ktoś wykupił cały teren i realizował jedną inwestycję. Wysokość 55 metrów narzuca nam SLOW, a w planie obowiązującym nie było w tym zakresie żadnego ograniczenia - zwraca uwagę Krzysztof Krzemiński, projektant prowadzący plan.
W projekcie planu wymaga się dodatkowo od inwestorów wykonania elewacji nowych budynków od strony al. Grunwaldzkiej, torów kolejowych i projektowanej ul. Nowej Abrahama z wykorzystaniem lepszych materiałów wykończeniowych: szkła, tynku, kamienia, klinkieru, drewno itp.

Uwagi można składać do 13 kwietnia



Projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Oliwa Górna w rejonie alei Grunwaldzkiej na południe od Alchemii" dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do niego oraz prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 13 kwietnia.

Materiał archiwalny z października 2017 r.

Materiał archiwalny z września 2017 r.

Miejsca

Opinie (502) 7 zablokowanych

  • developerzy domagają się gruntów państwa?! co to ma być? nie dość już zabudowaliście Gdańsk jak betonową klitkę? (1)

    kasa kasa kasa- w cholerę idźcie!!!

    • 39 5

    • Chyba nie rozumiesz. Deweloper kupił grunt - za niemałe pieniądze. A teraz miasto chciałoby, żeby na tym gruncie deweloper zbudował drogę publiczną. To może przepis, żeby przejścia na klatkach bloków (już istniejących) poszerzyć o 0,5 metra, a Ty oddasz (żeby wszystkim było lepiej) np. 5 m2 swojego mieszkania, które przylega do tego korytarza - na jego poszerzenie.

      Zmiana reguł gry w trakcie gry jest bardzo delikatnym działaniem i bardzo dobrze, że uwzględniane są zdania deweloperów, którzy te tereny kupili już jakiś czas temu i - jak zwykle w tem kraju - musieli zagrać z państwem/miastem w rosyjską ruletkę. Bo przecież kto zabroni miastu najpierw sprzedać teren za miliony, a później w planie zagospodarowania ograniczyć wysokość budynków do 1 piętra...?

      • 1 8

  • (6)

    Po pierwsze - to smutne, że się nasi deweloperzy i miasto od 10 lat NICZEGO nie uczą. O 17 mamy już korki sięgające parkingów podziemnych :D. Panie i panowie, czego wam jeszcze potrzeba, żeby doznać oświecenia :D A oni chcą jeszcze bardziej zamurować autami Oliwę. Brak słów.

    Po drugie:
    "Urbaniści podkreślają , że dojazd do biurowców powinien odbywać się transportem zbiorowym, który - w ich opinii - jest tutaj doskonale rozwinięty." - wy wracaliście tym kiedyś do domu? Dojazd do dzielnic przylegających w centrum - 45 min vs 20 min autem? To jest dobry transport? Przystanek SKM minimum 600m od OBC, autobus 700m? Autobus raz na 20 min który stoi potem w korku?

    Pojedźcie może wy wszyscy na Canary Wharf i zobaczcie jak takie problemy rozwiązywało się 15 lat temu, ryanairy na Stanted nie są takie drogie!

    Najgorsze, że takie problemy porozwiązywano na zachodzie dawno temu, wystarczy kopiować udane pomysły. A wy jak USA w latach 70 :(, niedługo będziemy dojeżdżać jak oni po 80 km do roboty.

    • 47 3

    • (2)

      Mógłbyś rozszerzyć swoją wypowiedź odnośnie rozwiązań na Canary Whatf? Zaciekawiłeś mnie :)

      • 3 2

      • Mam na myśli centralnie zbudowaną stację metra pod Canada One Square, ze 3 linie DLR, w któych kolejka przejeżdża dosłownie przez biurowiec. Do tego powstająca linia Crossrail, dworzec już stoi. Nie liczę nawet linii autobusowych. Przypominam, ze to trudny teren w pobliżu rzeki, pocięty dokami i basenami portowymi. Drogi serwisowe zredukowane do minimum. Do tego niezliczone lunchownie, sklepiki i inne usługi. Za to miejsca parkigowe uporządkowane i zredukowane do minimum, dostępne tylko na krótki czas.

        • 6 3

      • Polecam sobie popatrzeć na google streetview, lepiej to po prostu zobaczyć.

        • 3 0

    • Uczą się a właściwie to już umieją

      Przekazywać kasę i podarunki... Pod stołem!

      • 8 0

    • to kup mieszkanie w centrum i bedziesz mial problem z glowy (1)

      • 1 5

      • Ale ja właśnie mieszkam w centrum, skąd taki masz taki pomysł, że nie? To niczego nie zmienia, bo żyjemy w społeczeńswie :) Polecam sobie szybko uświadomić, że smrodem od samochodów oddychamy wszyscy - niezależnie od tego gdzie mieszkamy. Te biura i te ulice to też jest nasze - bo to my z tego codzinenie korzystamy.

        Nawet jak mieszkasz przy pracy - problemy twojej dzielnicy cię dotyczą, chyba, że życie spędzasz przed TV.

        • 6 1

  • Precz z wolna amerykanka dla deweloperow .Precz z urzedasami,ktorych wizja jest jedynie sprzedaz najcenniejszych terenow pod

    zabudowe.

    • 36 4

  • ile kosztuje łapówka dla budynia za zgodę na budowę- jestem nowy na mieście nie wiem jakie stawki są (4)

    a nie chciałbym dać za mało wiadomo budyń i jego mała Sycylia to już jest renoma w Polsce

    • 46 6

    • To chyba pietra pomyliles w urzedzie..To nie ten pokoj. (2)

      Tak tak..probujecie wykorzystac wkurzenie mieszkancow na deweloperke i obciazyc tym Budynia....ale Budyn w tej materi lapki ma czyste..szukajcie gdzie indziej.

      • 1 17

      • i co? zatkało kakao??

        • 0 4

      • Ale sumienie mocno obciążone.

        • 4 2

    • jeden apartament i załatwione

      • 9 2

  • Pełno nowoczesnych biurowców w tej Oliwie

    a główna droga krzywa i dziurawa jak w kraju trzeciego świata - ale prestiż, do zachodu trochę jednak brakuje...

    • 38 3

  • jak wybory wygra partia deweloperów

    z guru Budyniem to rozwój przyśpieszy.

    • 20 8

  • ok, ale pod warunkiem, że powstanie Droga Czerwona i tam zostanie przeniesiony cały ruch samichodowy lub jego większość. (1)

    Już dzisiaj np. skręt z Grunwaldzkiej w Kołobrzeską graniczy z cudem!

    • 16 8

    • Platforma Deweloperska...

      • 1 0

  • zakaz hejtu! (1)

    !!!

    • 6 6

    • Jak będzie zakaz hejtu

      To zostaną 3 - 4 wpisy...

      • 6 1

  • (11)

    Jak czytam te opinie o zbyt dużej kumulacji biurowców w jednym miejscu, to zastanawiam się o co ludziom chodzi? Mają te biurowce rozrzucać gdzieś na całej długości granic miasta, gdzie w ogóle nie ma KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ?

    • 18 30

    • (4)

      Chodzi o zróżnicowane funkcje dzielnic. Nie robić "sypialni" która zdycha od 8-16 i fabryki która umiera po 17. Budować dzielnice mieszkalno - biznesowo - handlowe, rozproszyć funkcje po całym mieście, żeby 100 000 pracowników nie stało w jednym korku w jedną stronę rano a potem po południu spowrotem.

      Jeśli cię to ciekawi, to polecam jako antyprzykład francuskie Sophia-Antipolis

      • 21 2

      • (3)

        Akurat Gdańsk jest miastem niezwykle rozproszonym i rozlanym jak na tej wielkości miasto ( niecałe 0,5 mln mieszkańców). Nie ma jednego ścisłego centrum. Biurowce w wielu miejscach mieszają się z handlem i mieszkaniami. Rejon Oliwa - Przymorze jest tego świetnym przykładem. Wrzeszcz który kiedyś był centrum handlowym Gdańska został rozbudowany o kolejne osiedla mieszkalne i liczne restauracje. Wątpię aby można tam było jeszcze upchnąć sporo biurowców. Śródmieście ma jeszcze spory potencjał i jest on rozwijany. To nad czym można by popracować to rzeczywiście komunikacja miejska ale miasto tej wielkości ma ograniczony budżet, choć i tak solidnie rozbudowuje linie tramwajowe i drogi. Nie jesteśmy centrum finansowym więc przyciąganie nowych firm do biurowców ma sens podatkowy. Bo skąd brać kasę na dalszą rozbudowę komunikacji? Z darmowych biletów? :)

        • 11 6

        • Kaszubie masz racje ale pozostali to takie pryszczate dzieci, ktore maja 5 zl w kieszeni ale na wszystkim sie znaja.

          • 6 6

        • (1)

          Tzn. jakie inwestycje w komunikację miejska widzisz w obrębie Oliwy i powstającego tutaj za zgoda miasta centrum biznesowego.
          Nawet nowa PKM nie jest komunikacją miejską.

          • 7 3

          • Oliwa nie jest samodzielną jednostką budżetową - jest częścią Gdańska. W Oliwie kiedyś zbudowano linie tramwajowe, ulice, są autobusy. Jest też po za tym SKM i PKM. Gdańsk ma też inne dzielnice w których co najwyżej jest linia autobusowa i kiepska droga. Tam teraz są kierowane inwestycje. zdroworozsądkowe i oszczędne podejście sugeruje zagęszczenie zabudowy tam gdzie jest już jakaś infrastruktura oraz budowa nowej infrastruktury gdzie nie ma jej prawie wcale. Bez sensu było by budowanie centrum biurowego tam gdzie nie można w ogóle niczym dojechać. W życiu nie ma rozwiązań idealnych. Trzeba bazować na tych zasobach jakie się posiada. Kiedy proponuje się wydanie dodatkowej kasy na coś, trzeba jednocześnie wskazać z czego zrezygnować w zamian - niestety.

            • 3 4

    • A we Wrzeszczu czy Śródmieściu nie ma komunikacji miejskiej ? (1)

      Jest i to o wiele lepsza. Na Grunwaldzkiej w Oliwie nie ma nawet tramwaju co jeszcze by trochę ratowało sytuację. Myślisz że z planowanych biurowców koło CH Oliwa ludzie będą dymać na Wita Stwosza na tramwaj ? albo, że zmieszczą się wszyscy do SKM popołudniu ?

      • 8 6

      • Co Ty byś zbudował wzdłuż Grunwaldzkiej, tej głównej arterii Gdańska zamiast tych biurowców? Gdzie we Wrzeszczu zmieściłbyś jeszcze dodatkowe biurowce? W którym miejscu Śródmieścia można zbudować podobną ilość biurowców, a jednocześnie miejsce to byłoby lepiej skomunikowane niż krytykowana obecna miejscówka? Młode miasto ma potencjał, ale komunikacyjnie wcale nie jest lepsze bo odległości do tramwaju czy skm są podobne a nawet trochę większe.

        • 5 4

    • i w ankiecie prowadzi opcja: "jak najmniej, aby pracownicy docierali transportem zbiorowym lub rowerami". polecam sprawdzić historyczne rozkłady jazd tramwajów i skm jakieś 5-6 lat temu kiedy obecnych biurowców jeszcze nie było i porównać częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej do tego co jest obecnie. podpowiem: praktycznie nic się nie zmieniło, a chętnych do korzystania z tej komunikacji jakby trochę więcej.

      • 8 3

    • Pomyśl czasami kaszubie bo Ci mózg zanika. (1)

      • 3 4

      • zanim zabłyśniesz na forum jak supernova, spróbuj coś skomentować merytorycznie.

        • 3 3

    • Polecam "Architkturę wspólnoty" Leona Kriera. Przeczytasz to zrozumiesz.

      • 1 1

  • super bez parkingów dla słoików. To niemożliwe. zmienić te plany. (1)

    Urealnijcie je. Może zamiast tych biurowców zrobić parkingi.

    • 8 6

    • A od kiedy samochody latają? Jak wybudujesz parkingi to musisz do nich dojechać, a ulice są zbyt wąskie.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane