- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (44 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (54 opinie)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (259 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (180 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (109 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (146 opinii)
Jeżeli wspólny bilet będzie, to zapewne droższy. Przez pandemię i inflację
Plany wprowadzenia biletu metropolitalnego na całą aglomerację w cenie 150 zł stanęły pod dużym znakiem zapytania. Wszystko przez pandemię koronawirusa, niepewny wpływ "Polskiego Ładu" na budżety gmin oraz rosnącą inflację.
- 5 197 102 bilety jednoprzejazdowe,
- 874 678 biletów 1-godzinnych,
- 156 386 biletów 24-godzinnych,
- 80 057 biletów miesięcznych,
- 17 819 biletów 72-godzinnych.
Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej uzyskał przychody ze sprzedaży biletów na poziomie niemal 24 mln złotych.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że w sprzedaży obecnie są trzy rodzaje tzw. łączonych biletów miesięcznych:
- za 70 zł - taki bilet obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni w granicach administracyjnych Gdańska i Sopotu albo granicach administracyjnych Gdyni i Sopotu (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 80 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 150 zł);
- za 76 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku albo ZKM w Gdyni albo MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 210 zł);
- za 96 zł - obowiązuje w ZTM w Gdańsku i ZKM w Gdyni i MZK Wejherowo (wymaga jednoczesnego zakupu promocyjnego biletu SKM i Polregio za 134 zł - bilet normalny, co daje łączną cenę 230 zł).
Szczegółowy cennik biletów MZKZG
Miały być bilety za 150 zł...
Wraz z początkiem lipca ubiegłego roku planowano modyfikację oferty okresowych biletów metropolitalnych.
Założono w niej obniżenie obecnej ceny kolejowo-komunalnego biletu łączonego na cały obszar MZKZG z 230 zł do 150 zł (odpowiednio w przypadku biletów ulgowych, które miały kosztować 75 zł) oraz jednoczesną likwidację kolejowo-komunalnego biletu łączonego Gdańsk-Sopot i Gdynia-Sopot za 150 zł, a także biletu sieciowego jednego organizatora za 210 zł (ZTM w Gdańsku plus kolej lub ZKM w Gdyni plus kolej lub MZK Wejherowo plus kolej).
Uznano także, że cena biletu ważnego w przewozach kolejowych na całym obszarze MZKZG nie zmieni się i będzie dalej wynosić 134 zł. Natomiast udział organizatorów komunikacji miejskiej zmniejszony zostanie z obecnych 96 zł do 16 zł i w rezultacie łączna cena biletu będzie wynosić 150 zł.
- Dzięki realizacji tego projektu mieszkańcy zyskaliby możliwość przemieszczania się na obszarze metropolii w atrakcyjnej cenie, a także nastąpiłoby uproszczenie taryfy metropolitalnej, gdyż w sprzedaży, zamiast sześciu okresowych kolejowo-komunalnych, dostępny byłby jeden, wspólny bilet metropolitalny na cały obszar MZKZG - tłumaczy Kamil Bujak Przewodniczący Zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Dodaje, że obniżenie jednostkowej ceny części komunalnej biletu łączonego o 80 zł wymagałoby zwiększenia rekompensat dla organizatorów komunikacji miejskiej. To z kolei wiązałoby się z koniecznością zwiększenia łącznej składki gmin do Związku o ok. 9,4 mln zł w skali roku.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
...ale plany pokrzyżowała pandemia
- W związku ze stanem pandemii i wynikłymi z tego problemami budżetowymi gmin - członków MZKZG, Zarząd Związku zarekomendował odłożenie w czasie realizacji tego projektu - mówi Kamil Bujak.
Wyjaśnia, że miasta organizujące komunikację miejską na obszarze MZKZG szczególnie dotkliwie zostały dotknięte skutkami utrzymującej się od półtora roku pandemii.
- Wprowadzone przez rząd ograniczenia liczby pasażerów, a także system nauki i pracy zdalnej, wpłynęły na zmniejszenie popytu na usługi pasażerskiego transportu zbiorowego. W konsekwencji doprowadziło to do spadku przychodów ze sprzedaży biletów o około 30 proc., w porównaniu z odpowiadającym okresem sprzed pandemii - informuje.
Zaznacza przy tym, że "podaż usług nie zmieniła się, a koszty ich świadczenia, w przypadku niektórych gmin, uległy zwiększeniu".
- Co spowodowane było koniecznością uruchomienia dodatkowych kursów w celu zapewnienia bezpiecznych i zgodnych z przepisami sanitarnymi warunków przewozu. W konsekwencji gminy tworzące MZKZG zmuszone zostały do znacznego zwiększenia dopłat do usług komunalnej komunikacji miejskiej. Co więcej, samorządy intensywnie inwestują w rozwój komunikacji miejskiej, modernizując jej infrastrukturę liniową i punktową, a także kupując nowy, nisko i bezemisyjny tabor, zgodnie z obowiązkiem nałożonym ustawą o elektromobilności - wyjaśnia przewodniczący MZKZG.
Gminy z niepokojem czekają na założenia "Polskiego Ładu"
Wpływ na wprowadzenie nowej taryfy ma również zapowiadany przez partię rządzącą program "Polski Ład".
- Nie wiadomo do końca, jak zapowiadane przez rząd zmiany wpłyną na stan budżetów w naszych gminach - słyszymy. - Dotkliwe skutki pandemii, a także niepewność co do przyszłości sprawiają, że obecnie nie planuje się wprowadzenia wspomnianej zmiany w ofercie biletów okresowych.
Inflacja "podbije" cenę biletu? To niewykluczone
To jednak nie wszystko. Nawet jeżeli udałoby się wprowadzić planowaną ofertę, to pod dużym znakiem zapytania stoi zapowiadana wcześniej cena biletu - 150 zł za normalny i 75 zł za ulgowy.
- Jeżeli oferta miałaby wejść w życie w wypracowanym kształcie, to przy obecnej inflacji, na której wzrost wpływają kluczowe w transporcie ceny energii i paliw, utrzymanie zaproponowanej ceny może być wyzwaniem - podsumowuje Kamil Bujak.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-09-22 08:38
szkoda (12)
tyle lat a włodarze i firmy z trójmiasta nie potrafią współpracować,zostaje zaprosić włodarzy z Wawy do współpracy a wówczas bilet będzie może po czysta albo i więcej.
- 54 3
-
2021-10-06 13:28
opinia
W Wawie bilet obejmujący gminy ościenne kosztuję 100 zł miesięcznie, a na trzy miesiące 250 zł :D Tak działa Wawa :) Pozdro!
- 0 0
-
2021-09-22 10:54
nie po czysta (2)
a po sto...
Tak jak w Wawie...- 2 0
-
2021-09-22 17:03
W Warszawie korzystanie z komunikacji zbiorowej jest czasem nawet przyjemnoscia. (1)
Gdansk jest w tej materii jakies sto lat za Warszawa, a dystans ciagle sie zwieksza.
- 4 0
-
2021-10-06 13:31
potwierdzam
Metro to piękna sprawa ( w godz. szczytu co 1,30 min.), czekanie na autobus, tramwaj po 5-10 min to przyjemność. Cena biletu najtańsza w całej PL!!!!
- 0 0
-
2021-09-22 10:25
Aglomeracja Warszawska to jedno duże miasto, a tutaj mamy dwa duże miasta, to utrudnia znacznie (4)
- 1 4
-
2021-09-22 17:13
Śląsk ma wspólny bilet!!!
- 2 0
-
2021-09-22 10:55
Szczegolnie jak wladza ma problemy z ego i sie wzajemnie nie znosi.
- 2 0
-
2021-09-22 10:51
to nie utrudnia (1)
To pokazuje, gdzie tkwi sedno problemu...
Warszawa to duże miasto i dzielnice mają swoje samorządy.
Musiały się dogadać...- 6 0
-
2021-10-06 13:59
Wawa duże miasto
dzielnice nie mają nic do powiedzenia ;-)
a, że duże miasto to nie ma znaczenia.
Wawa musiała się dogadać ze wszystkimi mniejszymi gminami-miastami,, których jest sporo....
Pruszków (62 623), Piastów (22 617), Piaseczno (48 450), Wołomin (37 138), Marki (35 461), Ząbki (35 336), Łomianki (25 058) - łącznie jakieś 3 mln mieszkańców ;-)
Czy powyższe miejscowości są mniejsze od:
Pruszcz (31 135), Sopot (35 562) Wejherowo (49 927)
Nie sądzę :D- 0 0
-
2021-09-22 08:48
(2)
włodarza, który najbardziej chciał tego biletu niestety juz z nami nie ma ;(
- 9 5
-
2021-09-22 10:59
Oj jaka szkoda, że przez te kilkanaście lat biedaczek nie zdązyl.
- 3 2
-
2021-09-22 09:53
Jedyne niestety jakie może dotyczyć tej persony, to że niestety nie odsiedział wyroku za machlojki. Bo w pozorowaniu chęci wspólnego biletu miał taki sam udział jak obecna trójca.
- 8 12
-
2021-09-22 12:13
Bzdura (3)
Nic się nie zmieni poza kosztami. Niby ten bilet zwiększy ilość pasażerów i konkurencyjność komunikacji? Ludzie się skuszą i się przesiądą. Okaże się, że ludzi będzie więcej ale miejsca tyle samo więc tłok i zaduch będzie jeszcze większy, więc ludzie wrócą do samochodów i tyle. Pozostaną koszty i nic więcej.
- 12 3
-
2021-09-22 12:18
(2)
Jak sie chce serio wypchnac z miasta samochody, trzeba wkladac kase w komunikacje miejska: nowoczesna, punktualna, i co rownie wazne czesto jezdzaca. Inaczej nic z tego nie bedzie.
- 6 2
-
2021-09-22 12:38
co znaczy trzeba wkładać kasę? (1)
a poPiSowo zwiększyć wysokość biletów 2x ... i kasa się znajdzie !!!
tak jak robi to MAToooŁUSZ Morawiecki dodać do przejazdu opłatę+ daninę+ akcyzę+ miejską - ... tak by wszystkim się... zaraz nieoPiSanie żyło lepiej, żyło się radośniej.- 3 5
-
2021-09-22 17:21
Wkładać kasę = inwestować. Bilety nie sa tanie, więc nie cwaniakuj. Nigdzie, absolutnie nigdzie na świecie komunikacja publiczna nie jest dochodowa. Co więcej, cywilizowane kraje z powodzeniem eksperymentują z darmową komunikacją, bo przynosi to wymierne społeczne korzyści.
- 3 0
-
2021-09-22 09:16
A co z kształtowaniem popytu? (13)
Czy skoro jest mało chętnych na bilet w cenie 250zł, to na bilet w cenie 150zł chętnych będzie więcej, a jeśli będzie dużo więcej chętnych na tańszy bilet to w końcowym efekcie wpływy mogą być takie same, a podróżnych więcej?
- 69 4
-
2021-09-22 17:23
A co z kształtowaniem popytu?
Problem polega na tym, że sprzedawca ma taką myśl np. po co mam sprzedać coś za 5 zł a nie za 7,50 lepiej nie sprzedać i wywalić na śmieci. Tak jest ze wszystkim wystarczy spojrzeć na ceny na znanym portalu ten sam produkt jest w dziesięciu różnych cenach. I ten sprzedawca co ma ten sam produkt np za 18 zł sprzedał 1500 szt. Drugi sprzedawca ma cenę 22 zł i sprzedane 150 szt. i dalej będzie cenę trzymał, bo zachłanność ludzka nie ma granic.
- 3 0
-
2021-09-22 15:11
żeby kształtować popyt trzeba mieć najpierw usługę do zaoferowania, a nie nędzną atrapę.
- 5 0
-
2021-09-22 12:54
Mówisz o wpływach, (3)
zapominasz o kosztach, które się zwiększą wraz z ilością pasażerów.
- 1 1
-
2021-09-22 14:08
Im więcej pasażerów, tym mniejszy koszt na pasażera. (2)
- 5 0
-
2021-09-22 17:00
To nie jest funkcja liniowa, przykro mi. (1)
- 1 2
-
2021-09-22 17:23
Oczywiście, ze koszty per capita maleją wraz ze wzrostem uzytkowników.
- 1 1
-
2021-09-22 11:58
zobaczycie, że zrobią taki bilet, że nikt go nie będzie chciał kupować, bo nie będzie się opłacało
ale jak zwykle powiedzą, że "przecież zrobiliśmy"
- 14 1
-
2021-09-22 11:19
To tylko teoria
- 3 1
-
2021-09-22 10:53
ale przewoźnikom żyjącym z dotacji na ilości pasażerów nie zależy (4)
Po co im ten kłopot, swoje dostają.
- 17 0
-
2021-09-22 18:08
na liczbie pasażerów
- 1 1
-
2021-09-22 11:59
nie mam zamiaru dokładać kolejnym leniom nieoPiSanym nierobom jeszcze do Bilet+ (2)
poPiSowe 433miliardy długu+ tylko za ostatnie 2lata mi wystarczy
- 4 6
-
2021-09-22 17:30
A to PiS rządzi w Trójmieście?
- 5 0
-
2021-09-22 14:57
Pewnie. PiS winny że w Trójmiesię od ponad 20 lat nie ma zintegrowanego systemu biletowego.
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.