• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamery nad obwodnicą to nie odcinkowy pomiar prędkości

Maciej Korolczuk
2 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Badania na obwodnicy mają pomóc w opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych. Badania na obwodnicy mają pomóc w opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych.

W środę na wiaduktach w Osowej i na Matarni nad obwodnicą Trójmiasta pojawiły się kamery wycelowane w jadących kierowców. Czytelnicy zaczęli nas dopytywać, czy urządzenia są częścią systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Uspokajamy - to kamery naukowców z Politechniki Gdańskiej, pracujących nad innowacyjną metodą pomiaru natężenia ruchu na ekspresówce.



Czy na obwodnicy powinien zostać zainstalowany odcinkowy pomiar prędkości?

- Kamery albo radary zostały zamontowane na dwóch wiaduktach nad obwodnicą. Dziś około godz. 13 widziałem je w okolicach węzłów Osowa i dalej w stronę Gdańska przy Matarni. Czy to odcinkowy pomiar prędkości? - dopytywał w środę w Raporcie pan Marcin.
Uspokajamy. Kamery, które można było zobaczyć w środę nad obwodnicą i będzie można się na nie natknąć w kolejnych dniach, to nie system odcinkowego pomiaru prędkości należący do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, lecz urządzenia naukowców z Politechniki Gdańskiej.

- To nasze kamery - mówi dr inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Drogowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska na Politechnice Gdańskiej. - Wkrótce rozpoczniemy badania natężenia ruchu w ramach ogólnopolskiego programu badań Rozwój Innowacji Drogowych (RID). W środę ustawialiśmy kamery, by je przetestować, więc proszę uspokoić kierowców - to nie są urządzenia służące do odcinkowego pomiaru prędkości, lecz do badań naukowych. Docelowo badania będziemy wykonywać w połowie marca na obwodnicy, obwodnicy południowej i autostradzie A1.
Naukowcy działają na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jak mówią, badania mają posłużyć opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych.

- Naszym zadaniem będzie opracowanie nowej metody obliczania przepustowości. Pracujemy nad tym, by ta metoda była nasza, polska. Pomiary nie będą służyć do karania kierowców. Interesuje nas tylko gęstość i natężenie ruchu. Sprzęt pomiarowy ustawiany będzie na statywach stojących na wiaduktach nad jezdnią, a same badania potrwają przez kilka dni - dodaje Wojciech Kustra.
Czym jest program Rozwój Innowacji Drogowych?

Podstawowym jego celem jest zrealizowanie i wdrożenie wyników projektów badawczych z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i efektywności systemu zarządzania ruchem, a także opracowywanie optymalnych norm i standardów planowania, projektowania, technologii oraz budowy i eksploatacji dróg w Polsce.

Przedsięwzięcie RID ukierunkowane jest na wsparcie badań, które mogą być wykorzystane do rozwoju i unowocześnienia procesów realizowanych w działalności podstawowej GDDKiA, którą to zgodnie z ustawą o drogach publicznych jest m.in. rozwój sieci drogowej oraz utrzymanie i rozbudowa istniejących dróg krajowych.

Realizacja proponowanego przedsięwzięcia przyczyni się do rozwoju modeli dotyczących projektowania konstrukcji nawierzchni, metod prognozowania ich trwałości, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, unowocześniania narzędzi służących ocenie sprawności niezawodności sieci drogowej, a także powstania nowych rozwiązań zapewniających efektywne sposoby ochrony otoczenia dróg oraz kształtowania zagospodarowania w ich pobliżu.

W konsekwencji, wdrożenie rozwiązań wypracowanych w ramach wyłonionych w konkursach projektów spowoduje, że w procesie planowania, przygotowania, budowy i utrzymania dróg i infrastruktury drogowej dostępne będą nowoczesne i bardziej efektywne i ekonomiczne modele. Powstająca i istniejąca sieć drogowa będzie budowana i utrzymywana w oparciu o przejrzyste, nowoczesne i ekonomiczne technologie i modele.

Przedsięwzięcie obejmuje następujące obszary tematyczne wskazane przez GDDKiA dotyczące dróg publicznych, dla których nie ma dostępnych analitycznych opracowań omawiających kompleksowo prezentowaną problematykę:

  • Technologia budowy oraz remontu dróg i obiektów inżynierskich
  • Przygotowanie i realizacja inwestycji drogowych w oparciu o najefektywniejsze metody badawcze
  • Wyposażenie dróg i otoczenia
  • Metodyka projektowania i zarządzania siecią drogową


Zakładany budżet przeznaczony na dofinansowanie projektów w ramach RID wynosi 50 mln zł.

Opinie (144) 2 zablokowane

  • Zgadza się

    Zamiast 2 pasów powinny być 3. Pierwszy do szybszej jazdy, drugi dla marud, które również stanowią wreb pozorom zagrożenie oraz trzeci dla ciężarowych

    • 0 0

  • Obwodnica (3)

    brawo redaktorzyna , pełna profeska temat z trójmiasta a zdjęcie gdzieś z Pcimiwoli cały Pan redaktor N.

    • 1 7

    • zjazd na Śmierdółki od południa

      • 0 0

    • Boże co za hejt

      Zajmij sie czymś konstruktywnym, koleś

      • 5 0

    • Zjazd na szadułki

      • 3 0

  • Trzeba zgłosić do GIODO (1)

    Trzeba zgłosić do GIODO , nie życzę sobie archiwizacji tego typu danych. Ciekawe czy mają zgode na przetwarzanie takich danych data+tablica rejestracyjna+ wizerunek twarzy.

    • 3 3

    • Ale to nie sa dane osobowe

      Zadne z wymienionych przez Ciebie danych to nie sa dane osobowe, wiec z czym do GIODO?

      • 0 0

  • W Niemczech możesz jechać na autostradzie ile fabryka dała. (2)

    i nie ma obowiązku jazdy na światłach...

    • 4 15

    • Napisz jeszcze, że brak ograniczeń prędkości dotyczy jedynie ok. 50% niemieckich autostrad, a poza tym obowiązuje tzw. "prędkość rekomendowana" - jeśli ją znacznie przekroczysz, a rozbijesz auto, to nie zobaczysz nawet złamanego feniga z ubezpieczalni ;)

      • 0 0

    • wypad do Niemiec w takim razie a nie męczysz się tutaj i wylewasz żale

      • 6 2

  • Inwigilacja (21)

    Jak wam w mieszkaniach Jarek zainstaluje kamerę to tez będzie innowacyjny pomysł pomocy dla obywateli

    • 34 41

    • Kierowco !!!!!! (13)

      Lewy pas do wyprzedzania nie do blokowania!!!

      • 66 34

      • Pfff.. jak prawy zawalony to lewy jest do normalnej jazdy, a nie żadnego wyprzedzania. (2)

        • 30 7

        • gdy nie ma miejsca, by zjechać masz oczywiście rację (1)

          i masz pełne prawo ciągnąć się choćby 95km/h lewym. ale gdy jest odstęp kilkaset metrów między jednym tirem a drugim, a ty uparcie ciągniesz się lewym , nie dziw się, że ludzie Ci migają, trąbią, a bardziej inteligentni i obeznani z przepisami wyprzedzają z prawej.

          • 7 3

          • Wyprzedzanie prawym pasem może i jest legalne, ale inteligentne nie jest na pewno.

            • 0 0

      • Kierowco! (2)

        .. na lewym pasie rowniez obowiazuje ograniczenie predkosci.

        • 22 3

        • to ograniczenie (1)

          nie zwalnia Cię w magiczny sposób z obowiązku korzystania z prawego pasa ( i nie piszę o sytuacji, gdy prawy jest całkowicie zapchany z przerwami po 50-100 metrów, tylko o normalnym ruchu)

          • 5 2

          • Krzycz Trybson!

            Nie ma takiego obowiazku zapisanego w ustawie. Jest tylko punkt o jezdzie moliwie blisko prawej krawedzi jezdni, ale nigdzie nie jest napisane ze to musi byc prawy pas. Tych co chca leciec powyzej ograniczenia predkosci tez nic wczesniej nie zwolnilo z obowiazku stosowania sie do tego przepisu.

            • 4 0

      • Pseduo-kierowco!!!!!

        Następnym razem jak będę wyprzedzał kolumnę tirów a Tobie będzie się tak spieszyć to Ci ustąpię z chęcią - zwolnię do 70, poczekam aż kolumna Tirów mnie, a właściwie nas, wyprzedzi i zjadę na prawy. Będziesz miał wszystko co chciałeś - zwolniony pas przez blokersa, czysta drogą przed Tobą. W sam raz by docisnąć do 240 kmh przez te 100 m zanim ktoś inny wjedzie na lewy z "turbo-wolną" prędkością 120kmh...

        • 7 1

      • zbuduj sobie na wsi twojej lewy pas na polu.... (2)

        aaa, nawet ziemi nie masz, no to przepraszam. To zapamiętaj - lewy, prawy, żaden pas nie jest twój. Inni maja prawo nimi jechać i jadą. Dostosowując prędkość do obowiązujących w danym miejscu przepisów, prędkości oraz dostosowując do warunków panujących na drodze, zostawiając przed sobą również odpowiednie odstępy!

        • 17 5

        • zapomniałeeś o bardzo waznej rzeczy:

          stosowaniu się do innych przepisów, jak np. obowiązku w miarę możliwości korzystania z prawego pasa :P

          • 0 5

        • on nic nie napisał ze to jest jego pas, i ma racje, lewy pas jest do wyprzedzania, a po manewrze wyprzedzania należy zjechać na prawy pas, a nie jechał 500m dalej lewym, bo 1km dalej jedzie kolejna ciężarówka

          • 10 5

      • dobrze,że sobie o tym przypominasz

        • 0 1

      • (1)

        Gdzie tam jest lewy pas?

        • 9 6

        • To ten pas co zazwyczaj blokujesz!!

          Lewy po lewej stronie a prawy po prawej baaa😝

          • 11 14

    • co ma kamera mieżąca natężenie ruchu do kamery monitoringu? (2)

      skąd wiesz, jakie dane te kamery rejestrują? zapoznaj się ze sposobem działania kamer liczących np. wolne miejsca na parkingach - tamta kamera ma gdzieś kto co robi. Ale ludzie myślą że jak kamera, to na pewno film kręcą albo podglądają. Technika idzie do przodu.

      • 1 1

      • mieży inteligęcjem kierofcof i czy majom słofnik. Oprócz tego zapisują tablice rejestracyjne,

        robią zdjęcie kierowcy i pasażera, prędkość, ilość wystąpień i wysyłają do.... "fundatora" systemu. Dane bezcenne dla hipermarketów, stacji paliw itp.

        • 1 0

      • a pisss do tyłu, to skąd wiadomo ?

        • 1 1

    • tobie to Jarek już pewnie coś zainstalował tam gdzie słońce nie dochodzi (2)

      • 7 0

      • Nie!! (1)

        Ja zainstalowałem swojego w twojej żonie. Ale żałuje straszna baba !!! Alkohol + brzydka kobieta= tragedia

        • 3 8

        • opowiedz co i gdzie jej zainstalowałeś. A skoro był alkohol, to może to nie jej ale jemu coś zainstalowaleś?

          • 2 0

    • Jarek to ludzkie panisko więc

      może nie zainstaluje

      • 8 3

  • Błąd (2)

    Im mniejsza prędkość średnia kierowców tym dłużej są oni na obwodnicy i w konsekwencji korek trwa dłużej. Paradoksalnie im szybciej byśmy jeździli tym korki byłyby mniejsze.

    A tablice na wjazdach to trochę za późno by zmienić kierunek jazdy. Jeśli już to powinny być na węzłach przed węzłem, że tak powiem, by tam zdążyć obrać inny kierunek.

    • 6 2

    • nie, to tylko chlopski rozum typowego wolaka (1)

      bo badania udowodnily, ze jest wprost przeciwnie. Wszyscy oni szybciej dojada do zjadow, gdzie sie zablokuja

      • 0 0

      • Błąd

        I ten problem miał rozwiązać TriStar. Puste zjazdy, dłużej zielone od strony obwodnicy, i wtedy rację mam ja. Bez tego rację masz Ty, znam te badania :)

        • 0 0

  • To jest system rozpoznawania twarzy. (1)

    Rozwijany jest w całym kraju. Chodzi o totalną inwigilację. Trochę o tym pisano w zeszłym roku ale teraz zapadła martwa cisza...Temat jest niewygodny dla władzy.

    • 3 0

    • to będę jeździł w szyszaku

      i c***a mi zrobią

      • 0 0

  • Tu akurat odcinkowy pomiar niepotrzebny (10)

    Na obwodnicy rzadko kiedy jest na tyle luźno, by dało się jakkolwiek znacząco dozwoloną prędkość przekraczać, a wypadki są tam powodowane przez nieuwagę i ogromne natężenie ruchu

    • 112 74

    • tak to właśnie wygląda, za wolno się jeździ

      • 0 0

    • dokładnie (5)

      ale niektórzy będą opowiadać bajki że siedzenie zderzak w zderzak przy 140km/h jest niebezpieczne, jak ktoś tak twierdzi to niech lepiej z domu nie wychodzi

      • 24 24

      • (2)

        powiedz ze to sarkazm

        • 18 3

        • (1)

          140 km/h to około 40 m/s. czyli jak siedzisz komuś na zderzaku w odległości 5 m to masz tylko 0.125 s na reakcję w razie czego. oczywiście o ile masz tak samo sprawne hamulce jak ten z przodu.

          • 5 1

          • droga hamowania pewnie ze 150m

            a jedziesz 5 m za kimś :),
            gdzie mam postawić znicz?

            • 1 0

      • (1)

        Powiadasz, że z takim tokiem myślenia ujeżdżasz swojego Focusa i myslisz, że jesteś taki cwany?

        • 2 2

        • nie focusa, mam fabie :)

          • 5 1

    • Krzycz Trybson!

      Skoro sie nie da tam przekraczac predkosci, to tym bardziej nikt nie powinien plakac jakby zainstalowali.

      • 3 0

    • a po co są kamery na Słowaka w leśnym odcinku ?

      coś miało działać i nie działa, czy prawo zakazuje ?

      • 2 3

    • przez nieuwagę jadących za szybko i za blisko siebie

      jadąc przepisowo nawet jak się zagapisz to masz czas na reakcję.

      • 5 7

  • wypadki mogą być również spowodowane przez niedzielnych kierowców którzy poruszają się obwodnicą niemal 70-80km /h.
    Niemal codziennie tak wygląda jazda obwodnica bo ktoś przykorkuje...

    • 1 0

  • tiry na tory! (1)

    • 7 3

    • Tak? To wcale nie będzie nowych dróg. Chyba ze w swojej zgnilej corsie bez OC przykleisz viaTOLLa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane