• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamery nad obwodnicą to nie odcinkowy pomiar prędkości

Maciej Korolczuk
2 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Badania na obwodnicy mają pomóc w opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych. Badania na obwodnicy mają pomóc w opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych.

W środę na wiaduktach w Osowej i na Matarni nad obwodnicą Trójmiasta pojawiły się kamery wycelowane w jadących kierowców. Czytelnicy zaczęli nas dopytywać, czy urządzenia są częścią systemu odcinkowego pomiaru prędkości. Uspokajamy - to kamery naukowców z Politechniki Gdańskiej, pracujących nad innowacyjną metodą pomiaru natężenia ruchu na ekspresówce.



Czy na obwodnicy powinien zostać zainstalowany odcinkowy pomiar prędkości?

- Kamery albo radary zostały zamontowane na dwóch wiaduktach nad obwodnicą. Dziś około godz. 13 widziałem je w okolicach węzłów Osowa i dalej w stronę Gdańska przy Matarni. Czy to odcinkowy pomiar prędkości? - dopytywał w środę w Raporcie pan Marcin.
Uspokajamy. Kamery, które można było zobaczyć w środę nad obwodnicą i będzie można się na nie natknąć w kolejnych dniach, to nie system odcinkowego pomiaru prędkości należący do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, lecz urządzenia naukowców z Politechniki Gdańskiej.

- To nasze kamery - mówi dr inż. Wojciech Kustra z Katedry Inżynierii Drogowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska na Politechnice Gdańskiej. - Wkrótce rozpoczniemy badania natężenia ruchu w ramach ogólnopolskiego programu badań Rozwój Innowacji Drogowych (RID). W środę ustawialiśmy kamery, by je przetestować, więc proszę uspokoić kierowców - to nie są urządzenia służące do odcinkowego pomiaru prędkości, lecz do badań naukowych. Docelowo badania będziemy wykonywać w połowie marca na obwodnicy, obwodnicy południowej i autostradzie A1.
Naukowcy działają na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jak mówią, badania mają posłużyć opracowaniu nowej metody obliczania przepustowości na drogach krajowych.

- Naszym zadaniem będzie opracowanie nowej metody obliczania przepustowości. Pracujemy nad tym, by ta metoda była nasza, polska. Pomiary nie będą służyć do karania kierowców. Interesuje nas tylko gęstość i natężenie ruchu. Sprzęt pomiarowy ustawiany będzie na statywach stojących na wiaduktach nad jezdnią, a same badania potrwają przez kilka dni - dodaje Wojciech Kustra.
Czym jest program Rozwój Innowacji Drogowych?

Podstawowym jego celem jest zrealizowanie i wdrożenie wyników projektów badawczych z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i efektywności systemu zarządzania ruchem, a także opracowywanie optymalnych norm i standardów planowania, projektowania, technologii oraz budowy i eksploatacji dróg w Polsce.

Przedsięwzięcie RID ukierunkowane jest na wsparcie badań, które mogą być wykorzystane do rozwoju i unowocześnienia procesów realizowanych w działalności podstawowej GDDKiA, którą to zgodnie z ustawą o drogach publicznych jest m.in. rozwój sieci drogowej oraz utrzymanie i rozbudowa istniejących dróg krajowych.

Realizacja proponowanego przedsięwzięcia przyczyni się do rozwoju modeli dotyczących projektowania konstrukcji nawierzchni, metod prognozowania ich trwałości, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, unowocześniania narzędzi służących ocenie sprawności niezawodności sieci drogowej, a także powstania nowych rozwiązań zapewniających efektywne sposoby ochrony otoczenia dróg oraz kształtowania zagospodarowania w ich pobliżu.

W konsekwencji, wdrożenie rozwiązań wypracowanych w ramach wyłonionych w konkursach projektów spowoduje, że w procesie planowania, przygotowania, budowy i utrzymania dróg i infrastruktury drogowej dostępne będą nowoczesne i bardziej efektywne i ekonomiczne modele. Powstająca i istniejąca sieć drogowa będzie budowana i utrzymywana w oparciu o przejrzyste, nowoczesne i ekonomiczne technologie i modele.

Przedsięwzięcie obejmuje następujące obszary tematyczne wskazane przez GDDKiA dotyczące dróg publicznych, dla których nie ma dostępnych analitycznych opracowań omawiających kompleksowo prezentowaną problematykę:

  • Technologia budowy oraz remontu dróg i obiektów inżynierskich
  • Przygotowanie i realizacja inwestycji drogowych w oparciu o najefektywniejsze metody badawcze
  • Wyposażenie dróg i otoczenia
  • Metodyka projektowania i zarządzania siecią drogową


Zakładany budżet przeznaczony na dofinansowanie projektów w ramach RID wynosi 50 mln zł.

Opinie (144) 2 zablokowane

  • Obwodnica

    no tak

    • 1 1

  • Castrol szacunek!

    • 3 1

  • W Niemczech możesz jechać na autostradzie ile fabryka dała. (2)

    i nie ma obowiązku jazdy na światłach...

    • 4 15

    • wypad do Niemiec w takim razie a nie męczysz się tutaj i wylewasz żale

      • 6 2

    • Napisz jeszcze, że brak ograniczeń prędkości dotyczy jedynie ok. 50% niemieckich autostrad, a poza tym obowiązuje tzw. "prędkość rekomendowana" - jeśli ją znacznie przekroczysz, a rozbijesz auto, to nie zobaczysz nawet złamanego feniga z ubezpieczalni ;)

      • 0 0

  • Obwodnica (2)

    kto mi powie w którym miejscu zrobiono to zdjęcie ?

    • 0 1

    • gdzieś w Polsce to zdjęcie zrobiono

      • 0 2

    • To jest zjazd na szadułki.
      I dobry sprzęt w rękach fotografa

      • 1 1

  • a ciężarowe to nie mają tam zakazu wyprzedzania?

    • 2 1

  • Co tu badać. Należy założyć na obwodnicy elektroniczne znaki wyświetlające prędkość 90km/h w szczytowych godzinach i znaki ostrzegające o korku przy wiazdach na ekspesówkę. Tak, aby kierowcy nie ładowali się w korek po jakimś wypadku.

    • 9 0

  • Obwodnica (3)

    brawo redaktorzyna , pełna profeska temat z trójmiasta a zdjęcie gdzieś z Pcimiwoli cały Pan redaktor N.

    • 1 7

    • Zjazd na szadułki

      • 3 0

    • Boże co za hejt

      Zajmij sie czymś konstruktywnym, koleś

      • 5 0

    • zjazd na Śmierdółki od południa

      • 0 0

  • Przecież tam kamery są od dawna

    I w wielu innych miejscach

    • 1 0

  • do Januszy jeżdżących Słowackiego w dół (2)

    Kamery zamontowane na dolnym odcinku to nie fotoradary!

    Nie musicie deptać po hamulcach i zwalniać gwałtownie z 100 km/h do 40km/h
    ( głownie mi chodzi o szeryfów lewego pasa)

    • 10 1

    • Teoretycznie to są też fotoradary. (1)

      • 4 0

      • ale nie działajo...;)

        • 4 0

  • To nielegalne ! Nie dajcie się omamić ! To wytyczne kaczora ! (4)

    To jest inwigilacja i ograniczenie praw człowieka ! Nikt nie ma praw żeby na kamere nagrywać kierowców ! Tak samo policja nie może zatrzymać nas do kontroli bez nakazu sądowego ! Tylko nakaz sądu i podpis sędziego jest podstawą do zatrzymania auta na ulicy. Wielu za nas niezna swojego prawa które jest zapisane na konstytucji.
    Mój mąż jest adwokatem i wygrywa sprawy klientów przeciwko policji i drogówce. Mnóstwo ludzi mu dziękuje za pomoc i są zaszokowani jak jesteśmy okradani !
    Pozdrawiam myślących i znających swoie prawa ! Nie dajmy się pisowcom.

    • 6 4

    • Masz rację Ireno

      • 4 0

    • dobre dobre tylko kto Ci wierzy w te głupoty z mężem i wygrywaniem spraw...

      • 1 0

    • Za po i sld

      To wcale nie łapali i z czego wyżył mężulek

      • 1 0

    • Mnie zatrzymali za po

      Mogę prosić o obronę przed strasznymi sądami

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane