• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamień węgielny na budowie Airport City

Maciej Korolczuk
29 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

W poniedziałek na budowie pierwszego z siedmiu biurowców Airport CityMapka wmurowano kamień węgielny. Jak mówią władze Portu Lotniczego, pandemia koronawirusa w żaden negatywny sposób nie wpłynęła na realizację inwestycji, która ma być gotowa w połowie 2021 roku.



Czy w tym roku zamierzasz polecieć gdzieś samolotem?

- Wiele razy słyszałem, że lotnisko to samograj. Właściwie nic nie trzeba robić, a ludzie i tak będą latać. COVID-19 pokazał właśnie, jaki to samograj. Od 3,5 miesiąca mamy 100 proc. kosztów i ani złotówki przychodów. Po to budujemy Airport City, by było dla nas drugą nogą, na której możemy oprzeć się w przyszłości, aby w przypadku takich incydentów, jak pandemia koronawirusa, lotnisko miało możliwość uzyskiwania przychodów - mówił na poniedziałkowym wmurowaniu kamienia węgielnego Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku.
W podobnym tonie wypowiadały się też pozostałe osoby uczestniczące w spotkaniu z mediami. Przedstawiciele banku Pekao SA, który udzielił lotnisku korzystnego kredytu na realizację inwestycji, podkreślali, że lotnisko w Gdańsku na tle krajowej konkurencji jest wzorem i pionierem w planowaniu i wdrażaniu śmiałych rozwiązań.

  • Wizualizacja Airport City na pierwszym planie. W tle powstający pirs, a na biało - planowane jego przedłużenie.
  • Wizualizacja biurowca Alpha.
  • W kolejnych latach planowana jest budowa kolejnych biurowców: Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel.

Przedstawiciele samorządów, będących współwłaścicielami Portu Lotniczego, dodawali z kolei, że lotnisko jest kołem zamachowym całej aglomeracji i wybiega w przyszłość, by uciec konkurencji.

- Nie musimy wyciskać z metra kwadratowego tyle, ile się da, nie musimy budować wieżowców i zagęszczać zabudowy. Budujemy krok po kroku, chcemy, by to był początek nowej dzielnicy Gdańska, z której korzyści będą czerpać także mieszkańcy, np. korzystając z aut autonomicznych poruszających się w okolicy. To będzie niezwykły poligon doświadczalny także dla naszych miast, bo to, co się sprawdzi u nas, może później z powodzeniem funkcjonować w innych częściach Trójmiasta - dodaje Kloskowski.
W czasie gdy biurowiec zaczyna wychodzić z ziemi, toczą się też intensywne prace nad komercjalizacją obiektu. Jak usłyszeliśmy, na razie żadna umowa nie została jeszcze podpisana, ale zainteresowanie obiektem jest duże. Atutem budynku jest nie tylko świetne skomunikowanie lotnicze, drogowe i kolejowe, ale także fakt, że najemcom oddawana jest otwarta przestrzeń bez sztywnego narzucania metrażu przypadającego na jednego pracownika. W dobie dystansu społecznego ma to ułatwić najemcom efektywniejsze rozplanowanie przestrzeni.

  • Wewnątrz znajdą się przestrzenie biurowe, usługowe, handlowe i hotelarskie.
  • Airport City ma zapewnić lotnisku dywersyfikację przychodów.
  • Budowa ma potrwać do maja 2021 r. i ma kosztować 81 mln zł.

Airport City to nazwa biznesowo-usługowego kompleksu, jaki powstaje w otoczeniu gdańskiego terminala lotniczego. W ramach planów powstać mają tu biurowce, hotele, przestrzenie usługowe i handlowe. Razem ma to być nowoczesna i atrakcyjna dla biznesu część miasta, która dzięki sąsiedztwu gdańskiego lotniska przyciągać ma najemców z całego świata. Sąsiedztwo terminala dla pracowników tych budynków ma być oknem zapewniającym szybkie połączenie z największymi stolicami biznesowymi Europy i świata.

W ramach projektu, którego inwestorem będzie Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, w sąsiedztwie terminala pasażerskiego w Gdańsku powstać ma siedem budynków biurowo-usługowych o łącznej powierzchni 120 tys. m kw. (Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel).

Jako pierwszy od IV kwartału 2019 roku budowany jest sześciokondygnacyjny budynek Alpha. Jego powierzchnia najmu to 8,5 tys. m kw. (1490 m kw. netto na jednej kondygnacji), a na jego parterze zaprojektowano lokale handlowe i usługowe. Pod budynkiem znajdzie się dwupoziomowy parking dla blisko 200 aut (w tym stacje do ładownia samochodów elektrycznych). Budowa potrwa do połowy przyszłego roku i pochłonie 81 mln zł. Wykonawcą jest firma Hochtief Polska.

W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy, choć również sześciokondygnacyjny budynek Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. - 2,7 tys. m kw. na jednej kondygnacji; 381 miejsc parkingowych). Wzdłuż całego kompleksu stworzona zostanie aleja rekreacyjna z częścią sportową. Pracownicy oraz lokalne restauracje będą mogli także korzystać z ogródka do uprawy warzyw i ziół. Na dachach budynków znajdą się zielone trasy dostępne dla pracowników z biurowców - będzie z nich rozpościerał się widok na płytę lotniska. W budynkach powstanie także kompleksowa infrastruktura dla rowerzystów.

Przypomnijmy, że na początku czerwca kamień węgielny wmurowano także na równolegle toczącej się budowie pirsu, będącego przedłużeniem terminala T2.

Wideo z października 2019 r.



Nowe połączenie z Gdańska na Cypr



Tymczasem Ryanair ogłosił dziś nową trasę z Gdańska do Paphos. Połączenie będzie realizowane dwa razy w tygodniu od 3 sierpnia i stanie się częścią letniego rozkładu lotów Ryanaira.

To kolejne po 12 nowych połączeniach z Gdańska ogłoszonych przez LOT i Wizzair w ubiegłym tygodniu. Przypomnijmy, że w ofercie pojawiły się nowe kierunki, takie jak: Chorwacja (Dubrownik, Split, Zadar), Rzym, Grecja (Saloniki, Kawala, Rodos, Korfu, Chania), Bułgaria (Burgas), Albania (Tirana) i Hiszpania (Barcelona).

Z okazji ogłoszenia nowej trasy Ryanair wprowadził do sprzedaży bilety w cenie od 109 zł na podróż do końca października 2020 roku. Bilety w promocyjnej cenie dostępne są na www.ryanair.com jedynie do środy, 1 lipca, do północy.

- Cieszymy się z ogłoszenia nowej trasy z Gdańska na Cypr. Połączenie będzie realizowane dwa razy w tygodniu od 3 sierpnia i stanie się częścią letniego rozkładu lotów Ryanaira. Pasażerowie z Pomorza mogą już zarezerwować swoje letnie wakacje na Cyprze i podróżować najtańszą linią lotniczą w Europie - mówi Olga Pawlonka z Ryanaira.

Miejsca

Opinie (77) 4 zablokowane

  • (13)

    I dobrze, trzeba rozproszyć biurowce z Oliwy. Jeszcze trochę na południu by się przydało.

    • 60 14

    • (3)

      Na południu nie wiesz co mówisz tu i tak są gigantyczne korki a jaszcze biurowce stawiać brawo za myślenie.

      • 0 1

      • (1)

        Wbrew pozorom nie takie głupie. Mieszkańcy południa mogliby pracować na południu, zamiast jeździć aż do Oliwy, gdzie komunikacją się dostać to niemalże godzinna wyprawa. I to pod warunkiem, że ma się tramwaj pod nosem. Bo jak ktoś mieszka np. przy Jeleniogórskiej, to już ma ponad godzinę, a jak ktoś jest z jeszcze dalszych rejonów, to tylko autem. Jakby mieli możliwość pracy bliżej domu, to a) porzuciliby auta, więc korki byłyby mniejsze, b) zwolniłoby się sporo miejsca w najbardziej obleganych połączeniach komunikacyjnych, c) dużo ludzi przesiadłoby się na rowery

        • 2 0

        • Dokładnie, to takie krótkowzroczne myślenie ludzi, którzy mają komunikację pod nosem. Biurowce na Południu rozłożyłyby potoki ruchu i byłby możliwy wybór miejsca pracy pod kątem lokalizacji. Obecnie 90% firm np. z branży IT jest w Oliwie.

          • 1 0

      • Dojeżdżam z południa do Oliwy. Stoję w korku. Moglibyśmy spokojnie pracować na Południu.

        • 2 0

    • Wlasnie jedna z najgorszych decyzji, (4)

      bo jeszcze bardziej "rozwodni" to miasto. Miasto powinno byc zbite, a nie rozlazle. Urzednik wydajacy decyzje na budowe, powinien z wlasnej kieszeni wylozyc na budowe drog i polaczenia komunikacyjne w tamte rejony.

      • 6 12

      • (2)

        To jak chcesz wpuścić 300 tys. ludzi do Oliwy? To nawet najlepsza komunikacja nie wyrobi.

        • 3 1

        • skm, pkm, tramwaje, autobusy (1)

          w Oliwie jest to wszystko.

          • 2 3

          • A jechałeś kiedykolwiek np. z południa do Oliwy tramwajem? Próbowałeś wsiąść do SKM w szczycie? I jakie autobusy...? Chodzi Ci o tą jedną linię?

            • 2 0

      • zbite miasto powinno byc zamkniete dla aut a nie trzypasmowe drogi budowac

        • 7 2

    • W miastach

      powinno tworzyć się tkankę miejską. W przypadku biurowców to Oliwa, Wrzeszcz, czy zalążki takowej na Łużyckiej w Gdyni. Po co to rozrzucać po całym mieście? Chyba lepiej dostać się do Oliwy niż na lotnisko do pracy.

      • 3 4

    • Raczej w Gdyni na Hryniewieckiego. Miejsce dla dla wieżowców 55m+. Jednak Covid wszystko spowolni. (2)

      • 9 0

      • (1)

        kto by chcial inwestowac w gdyni? serio pytanie

        • 8 9

        • Pytanie

          ograniczonego człowieka z klapkami na oczach.

          • 5 4

  • Dobrze, ale też chciałbym usłyszeć plany przeniesienia lotniska tak o chociaż 6-7 kilometrów dalej. (3)

    Do tępactwa komentującego negatywnie: Gdańsk nie ma się gdzie rozrastać, potrzebujemy miejsca na zachodzie. Tak samo trzeba przenieść wysypisko!

    • 9 16

    • dalej od Banina i innych okołolotniskowych osiedli? Znaczy może 6-7 km w stronę centrum Gdańska? Tak może być? Lepiej? Nie byłoby już tych uciążliwych samolotów z lotniska, które nagle wyrosło na polu pośrodku domów mieszkalnych......

      • 0 0

    • no i ?

      Teren wokół lotniska powinien mieć od samego początku ustaloną rezerwę terenową wokół obecnej granicy +1 km na ewentualną rozbudowę. Ale osły z UM nie zwracają na to uwagi, potem pisk i krzyk, że hałas, światła itp. Miasto samo w sobie nie może rozlewać się bez granic. Niech zadbają o infrastrukturę która istnieje w mieście a nie na siłę dołączają pobliskie wiochy w granice miasta. Drogi w centrum to dramat, dziura na dziurze, zapadnięte studzienki, rozwalone chodniki i krawężniki, brak miejsc parkingowych, nie dostosowana instalacja ściekowa i deszczowo burzowa, i**otyczna zabudowa, która nijak ma się do otoczenia i która nie wykorzystuje w pełni potencjału.

      • 0 0

    • Rzeczywiście jesteś tępy, niestety.

      • 9 0

  • Rozumiem, że umowa podpisana już dawno, a kary za zerwanie horrendalne i symbolicznego położenia kamienia węgielnego trzeba było już dokonać. To nic, że świat pocovidowy przestawi się w znacznej mierze na pracę z domu, to nic że wskazują na to już pierwsze analizy, to nic że oczywistym jest że efekt pocovidowy odłoży się w czasie, ponieważ umowy najmu powierzchni biurowych są zazwyczaj długoterminowe i obok kar za zerwanie, zawierają klauzulę, że powierzchnia wynajmowana ma być użytkowana w sposób widoczny pod rygorem kolejnej kary.....szalona próba zaklinania rzeczywistości.....The Show Must Go On :)

    • 0 2

  • (3)

    Obok lotniska stoi już jeden park biurowy, a właściwie tylko dwa biurowce, bo na kolejne nie ma chętnych. To nie jest atrakcyjna lokalizacja.

    • 45 10

    • masz racje lokalizacja jest bardzo zła... i tego sie trzymajmy aby i tu korków nie było :)

      • 0 0

    • BCB - cudowne miejsce do pracy!

      • 3 1

    • Bareja wiecznie zywy ...

      Wiesz co robi ten biurowiec? On odpowiada żywotnym potrzebom całego trojmiejskiego społeczeństwa. To jest biurowiec na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym biurowcem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest biurowiec samorzadowy, w oparciu o przetarg, który sobie zgnije pusty na świeżym powietrzu ...

      • 20 2

  • Nie lepiej zostawić rezerwę pod rozbudowę lotniska? (1)

    • 28 13

    • Dokładnie - ale kto tu cos planuje przyszłościowo ?

      Potem otworzą gęby i powiedzą, że miejsca na nic nie ma. Ale co tam, może jakaś spółeczka osiedle postawi obok i w promocji jakiś lokalik w centrum wpadnie....

      • 0 1

  • Kiedy odszkodowania dla nas, mieszkajacych w poblizu lotniska. (3)

    Ciagle hałasy i ryzyko spadnięcia samolotu na nasze posiadłości.

    Janusz z Banina

    • 8 12

    • Jeśli miałeś chatę przed budową lotniska - spoko

      ale jeśli postawiłeś ją po rozpoczęciu budowy nic ci się nie powinno należeć. To tak jak z powodzianami, którzy budują się na terenach zalewowych, które są wyszczególnione na mapach od lat.

      • 0 0

    • póki

      będzie układ gdański, to i w sądzie nic nie wywalczysz., a przynajmniej na to nie licz. To klika!

      • 0 1

    • No chyba jak kupowałeś ziemię po taniości przy lotnisku

      to powinieneś domyśleć się skąd ta niska cena, no ale może się mylę co do ciebie.

      • 2 0

  • Trochę daleko

    Korpoludki będą mieć problem z dojazdem na hulajnodze :)

    • 1 0

  • (3)

    Czy ten biznes to taki samograj to się jeszcze okaże :D
    Pan jakby miał cykora i zaklinał rzeczywistość. Takie trochę życzeniowe myślenie

    • 31 4

    • (1)

      Jestesmy na najlepszej drodze do wykopania nas z UE, wiec kto bedzie wynajmowac powierzchnie biurowe i kto bedzie latac?

      • 0 0

      • Powiedz to Norwegom albo Szwajcarom

        Obecna unia ma nie wiele wspólnego z tym czym była wg założeń. Aby mieć swobodną wymianę handlową i usług nie musisz być w UE. Zresztą pamiętam Francję i Niemcy sprzed kilkunastu lat i widzę jak na niekorzyść te kraje zmieniły się w ciągu ostatnich kilku lat, więc nie zdziw się jak obecna UE sama się rozpadnie, Niemcy w ciągu 48 godzin wrócą do własnej waluty (bo są na to przygotowane).

        • 0 0

    • zadłużaj, zadłużaj...

      zasłużaj...

      • 0 0

  • niech najpierw zbudują parkingi piętrowe przy lotnisku, jak wygląda to na zachodzie

    bo nie ma gdzie zaparkować, tylko u jakiegoś Janusza na trawie można auto zostawić, do tego infrastruktura drogowa - tu powinien być niczym nie zakłócony dojazd, będą biura = więcej aut = większe korki...

    • 1 0

  • (2)

    7 budynków, 8 nazw. Mają rozmach, s...

    • 33 1

    • Bo ostatni budynek będzie hotelem :)

      • 0 0

    • A pierwszy budynek ma błąd w nazwie, bo w alfabecie lotniczym nie ma litery alpha (to grecka litera), jest alfa ze względu na międzynarodowość wymowy.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane