• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamień węgielny na budowie Airport City

Maciej Korolczuk
29 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

W poniedziałek na budowie pierwszego z siedmiu biurowców Airport CityMapka wmurowano kamień węgielny. Jak mówią władze Portu Lotniczego, pandemia koronawirusa w żaden negatywny sposób nie wpłynęła na realizację inwestycji, która ma być gotowa w połowie 2021 roku.



Czy w tym roku zamierzasz polecieć gdzieś samolotem?

- Wiele razy słyszałem, że lotnisko to samograj. Właściwie nic nie trzeba robić, a ludzie i tak będą latać. COVID-19 pokazał właśnie, jaki to samograj. Od 3,5 miesiąca mamy 100 proc. kosztów i ani złotówki przychodów. Po to budujemy Airport City, by było dla nas drugą nogą, na której możemy oprzeć się w przyszłości, aby w przypadku takich incydentów, jak pandemia koronawirusa, lotnisko miało możliwość uzyskiwania przychodów - mówił na poniedziałkowym wmurowaniu kamienia węgielnego Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku.
W podobnym tonie wypowiadały się też pozostałe osoby uczestniczące w spotkaniu z mediami. Przedstawiciele banku Pekao SA, który udzielił lotnisku korzystnego kredytu na realizację inwestycji, podkreślali, że lotnisko w Gdańsku na tle krajowej konkurencji jest wzorem i pionierem w planowaniu i wdrażaniu śmiałych rozwiązań.

  • Wizualizacja Airport City na pierwszym planie. W tle powstający pirs, a na biało - planowane jego przedłużenie.
  • Wizualizacja biurowca Alpha.
  • W kolejnych latach planowana jest budowa kolejnych biurowców: Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel.

Przedstawiciele samorządów, będących współwłaścicielami Portu Lotniczego, dodawali z kolei, że lotnisko jest kołem zamachowym całej aglomeracji i wybiega w przyszłość, by uciec konkurencji.

- Nie musimy wyciskać z metra kwadratowego tyle, ile się da, nie musimy budować wieżowców i zagęszczać zabudowy. Budujemy krok po kroku, chcemy, by to był początek nowej dzielnicy Gdańska, z której korzyści będą czerpać także mieszkańcy, np. korzystając z aut autonomicznych poruszających się w okolicy. To będzie niezwykły poligon doświadczalny także dla naszych miast, bo to, co się sprawdzi u nas, może później z powodzeniem funkcjonować w innych częściach Trójmiasta - dodaje Kloskowski.
W czasie gdy biurowiec zaczyna wychodzić z ziemi, toczą się też intensywne prace nad komercjalizacją obiektu. Jak usłyszeliśmy, na razie żadna umowa nie została jeszcze podpisana, ale zainteresowanie obiektem jest duże. Atutem budynku jest nie tylko świetne skomunikowanie lotnicze, drogowe i kolejowe, ale także fakt, że najemcom oddawana jest otwarta przestrzeń bez sztywnego narzucania metrażu przypadającego na jednego pracownika. W dobie dystansu społecznego ma to ułatwić najemcom efektywniejsze rozplanowanie przestrzeni.

  • Wewnątrz znajdą się przestrzenie biurowe, usługowe, handlowe i hotelarskie.
  • Airport City ma zapewnić lotnisku dywersyfikację przychodów.
  • Budowa ma potrwać do maja 2021 r. i ma kosztować 81 mln zł.

Airport City to nazwa biznesowo-usługowego kompleksu, jaki powstaje w otoczeniu gdańskiego terminala lotniczego. W ramach planów powstać mają tu biurowce, hotele, przestrzenie usługowe i handlowe. Razem ma to być nowoczesna i atrakcyjna dla biznesu część miasta, która dzięki sąsiedztwu gdańskiego lotniska przyciągać ma najemców z całego świata. Sąsiedztwo terminala dla pracowników tych budynków ma być oknem zapewniającym szybkie połączenie z największymi stolicami biznesowymi Europy i świata.

W ramach projektu, którego inwestorem będzie Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, w sąsiedztwie terminala pasażerskiego w Gdańsku powstać ma siedem budynków biurowo-usługowych o łącznej powierzchni 120 tys. m kw. (Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel).

Jako pierwszy od IV kwartału 2019 roku budowany jest sześciokondygnacyjny budynek Alpha. Jego powierzchnia najmu to 8,5 tys. m kw. (1490 m kw. netto na jednej kondygnacji), a na jego parterze zaprojektowano lokale handlowe i usługowe. Pod budynkiem znajdzie się dwupoziomowy parking dla blisko 200 aut (w tym stacje do ładownia samochodów elektrycznych). Budowa potrwa do połowy przyszłego roku i pochłonie 81 mln zł. Wykonawcą jest firma Hochtief Polska.

W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy, choć również sześciokondygnacyjny budynek Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. - 2,7 tys. m kw. na jednej kondygnacji; 381 miejsc parkingowych). Wzdłuż całego kompleksu stworzona zostanie aleja rekreacyjna z częścią sportową. Pracownicy oraz lokalne restauracje będą mogli także korzystać z ogródka do uprawy warzyw i ziół. Na dachach budynków znajdą się zielone trasy dostępne dla pracowników z biurowców - będzie z nich rozpościerał się widok na płytę lotniska. W budynkach powstanie także kompleksowa infrastruktura dla rowerzystów.

Przypomnijmy, że na początku czerwca kamień węgielny wmurowano także na równolegle toczącej się budowie pirsu, będącego przedłużeniem terminala T2.

Wideo z października 2019 r.



Nowe połączenie z Gdańska na Cypr



Tymczasem Ryanair ogłosił dziś nową trasę z Gdańska do Paphos. Połączenie będzie realizowane dwa razy w tygodniu od 3 sierpnia i stanie się częścią letniego rozkładu lotów Ryanaira.

To kolejne po 12 nowych połączeniach z Gdańska ogłoszonych przez LOT i Wizzair w ubiegłym tygodniu. Przypomnijmy, że w ofercie pojawiły się nowe kierunki, takie jak: Chorwacja (Dubrownik, Split, Zadar), Rzym, Grecja (Saloniki, Kawala, Rodos, Korfu, Chania), Bułgaria (Burgas), Albania (Tirana) i Hiszpania (Barcelona).

Z okazji ogłoszenia nowej trasy Ryanair wprowadził do sprzedaży bilety w cenie od 109 zł na podróż do końca października 2020 roku. Bilety w promocyjnej cenie dostępne są na www.ryanair.com jedynie do środy, 1 lipca, do północy.

- Cieszymy się z ogłoszenia nowej trasy z Gdańska na Cypr. Połączenie będzie realizowane dwa razy w tygodniu od 3 sierpnia i stanie się częścią letniego rozkładu lotów Ryanaira. Pasażerowie z Pomorza mogą już zarezerwować swoje letnie wakacje na Cyprze i podróżować najtańszą linią lotniczą w Europie - mówi Olga Pawlonka z Ryanaira.

Miejsca

Opinie (77) 4 zablokowane

  • Po co nam airport city w Gdańsku skoro jest w Berlinie?

    • 19 13

  • wspaniale gdańsk

    • 3 5

  • nofkuncu !

    • 1 1

  • ooo nowe cetra lodów i korpo awansów;) Warmia zdobędzie szturmem;)

    • 3 1

  • Dobrze, ale też chciałbym usłyszeć plany przeniesienia lotniska tak o chociaż 6-7 kilometrów dalej. (3)

    Do tępactwa komentującego negatywnie: Gdańsk nie ma się gdzie rozrastać, potrzebujemy miejsca na zachodzie. Tak samo trzeba przenieść wysypisko!

    • 9 16

    • Rzeczywiście jesteś tępy, niestety.

      • 9 0

    • no i ?

      Teren wokół lotniska powinien mieć od samego początku ustaloną rezerwę terenową wokół obecnej granicy +1 km na ewentualną rozbudowę. Ale osły z UM nie zwracają na to uwagi, potem pisk i krzyk, że hałas, światła itp. Miasto samo w sobie nie może rozlewać się bez granic. Niech zadbają o infrastrukturę która istnieje w mieście a nie na siłę dołączają pobliskie wiochy w granice miasta. Drogi w centrum to dramat, dziura na dziurze, zapadnięte studzienki, rozwalone chodniki i krawężniki, brak miejsc parkingowych, nie dostosowana instalacja ściekowa i deszczowo burzowa, i**otyczna zabudowa, która nijak ma się do otoczenia i która nie wykorzystuje w pełni potencjału.

      • 0 0

    • dalej od Banina i innych okołolotniskowych osiedli? Znaczy może 6-7 km w stronę centrum Gdańska? Tak może być? Lepiej? Nie byłoby już tych uciążliwych samolotów z lotniska, które nagle wyrosło na polu pośrodku domów mieszkalnych......

      • 0 0

  • Tylko parkingi zostawcie przy lotnisku

    bo już pewnie kusi zabudować wszystko w pi...du.

    • 8 2

  • Trochę mam bekę z tego filmiku. (4)

    Prezydent Gdyni kładzie zaprawę murarską i "stawia" cegłę. Urzędnicy szczycą się wiechą, w Gdańsku to normalne. I ten człowiek w maskotce taka wisienka na torcie.
    Brakuje kibiców z żółto-niebieską chorągiewką.

    • 11 2

    • też tego nie rozumie (1)

      Faktem jest, że węzły transportowe zawsze pełniły istotną rolę w powstawaniu i rozwoju dzielnic i miast. Porty morskie,stacje kolejowe czy ważniejsze skrzyżowania dróg były miejscami intensywnych kontaktów,gdzie rozwijały się struktury osadnicze. Taką doskonałą pod tym względem jest dzielnica Oksywie, widać Szczurek już na niej położył krzyżyk, bo niczym bob budowniczy wziął się za "sąsiedzką pomoc". Tylko Gdynia przez to nie stawała się będzie tak potrzebnymi dla niej ośrodkami rozwoju i wzrostu gospodarczego, a jako miejsce uprzywilejowane lokalizacyjne już nie przyciągnie inwestycje i nie stawała się będzie przedmiotem intensywnego zagospodarowania przestrzennego, a przecież jako pierwsze w Polsce takie zjawisko w przypadku lotnisk, miała kolej do tego rzut beretem i port morski, a wraz ze wzrostem ilości przewożonych w Rębiechowie pasażerów i ładunków ten terminal pasażerski obrasta szeregiem dodatkowych funkcji. Jeszcze trochę a gdańszczanie wykopią do niego kanał, aby mięć także tam Port Morski, a Szczurek z wielebnym będzie go świecił. tak więc proces funkcjonalnej i przestrzennej ewolucji terminalu pasażerskiego lotniska wraz z zespołem przylegających funkcji okołolotniskowych bywa nazywany powstawaniem dzielnicy lotniskowego, a idea Airport/Seeport City staje się na tyle nośna,że projekt ten, będzie zmieniać świat, natomiast Oksywie/Babie Doły pozostanie pastwiskiem.

      • 1 0

      • nie da się tego czytać

        • 1 1

    • Co ten gryzoń tam robi? (1)

      Jak zwykle chce podpiąć gdynię do sukcesów i rozwoju Gdańska. Udziałowcy Portu Lotniczego w Gdańsku:
      Gdańsk- 33,63%
      Woj. Pomorskie 32,85%
      gdynia - 2,24% - Wow
      Sopot - 2,19%
      Co za żenada.

      • 2 1

      • ty nawet ułamka tego nie masz, a się burzysz

        żenująca zaczepka

        • 1 3

  • czy zatrzymano żartownisia co ten kamień podłożył ?

    • 5 0

  • Czy na obiecanym miedzynarodowym lotnisku Gdynia Kosakowo

    tez powstanie takie City ? Uwazam ze to fantastyczna koncepcja.

    Kazik z Witomina

    • 8 0

  • totalne wypizdowie

    zapchane pkmki i autobusy, korki na drogach, dobre tylko dla mieszkancow z okolic trojmiasta, dojezdzalem tam obok z gdanska wszelkimi sposobami i zawsze dramat, od 40 do 100 minut w jedna strone

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane