• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamień węgielny na budowie Airport City

Maciej Korolczuk
29 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

W poniedziałek na budowie pierwszego z siedmiu biurowców Airport CityMapka wmurowano kamień węgielny. Jak mówią władze Portu Lotniczego, pandemia koronawirusa w żaden negatywny sposób nie wpłynęła na realizację inwestycji, która ma być gotowa w połowie 2021 roku.



Czy w tym roku zamierzasz polecieć gdzieś samolotem?

- Wiele razy słyszałem, że lotnisko to samograj. Właściwie nic nie trzeba robić, a ludzie i tak będą latać. COVID-19 pokazał właśnie, jaki to samograj. Od 3,5 miesiąca mamy 100 proc. kosztów i ani złotówki przychodów. Po to budujemy Airport City, by było dla nas drugą nogą, na której możemy oprzeć się w przyszłości, aby w przypadku takich incydentów, jak pandemia koronawirusa, lotnisko miało możliwość uzyskiwania przychodów - mówił na poniedziałkowym wmurowaniu kamienia węgielnego Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku.
W podobnym tonie wypowiadały się też pozostałe osoby uczestniczące w spotkaniu z mediami. Przedstawiciele banku Pekao SA, który udzielił lotnisku korzystnego kredytu na realizację inwestycji, podkreślali, że lotnisko w Gdańsku na tle krajowej konkurencji jest wzorem i pionierem w planowaniu i wdrażaniu śmiałych rozwiązań.

  • Wizualizacja Airport City na pierwszym planie. W tle powstający pirs, a na biało - planowane jego przedłużenie.
  • Wizualizacja biurowca Alpha.
  • W kolejnych latach planowana jest budowa kolejnych biurowców: Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf i Hotel.

Przedstawiciele samorządów, będących współwłaścicielami Portu Lotniczego, dodawali z kolei, że lotnisko jest kołem zamachowym całej aglomeracji i wybiega w przyszłość, by uciec konkurencji.

- Nie musimy wyciskać z metra kwadratowego tyle, ile się da, nie musimy budować wieżowców i zagęszczać zabudowy. Budujemy krok po kroku, chcemy, by to był początek nowej dzielnicy Gdańska, z której korzyści będą czerpać także mieszkańcy, np. korzystając z aut autonomicznych poruszających się w okolicy. To będzie niezwykły poligon doświadczalny także dla naszych miast, bo to, co się sprawdzi u nas, może później z powodzeniem funkcjonować w innych częściach Trójmiasta - dodaje Kloskowski.
W czasie gdy biurowiec zaczyna wychodzić z ziemi, toczą się też intensywne prace nad komercjalizacją obiektu. Jak usłyszeliśmy, na razie żadna umowa nie została jeszcze podpisana, ale zainteresowanie obiektem jest duże. Atutem budynku jest nie tylko świetne skomunikowanie lotnicze, drogowe i kolejowe, ale także fakt, że najemcom oddawana jest otwarta przestrzeń bez sztywnego narzucania metrażu przypadającego na jednego pracownika. W dobie dystansu społecznego ma to ułatwić najemcom efektywniejsze rozplanowanie przestrzeni.

  • Wewnątrz znajdą się przestrzenie biurowe, usługowe, handlowe i hotelarskie.
  • Airport City ma zapewnić lotnisku dywersyfikację przychodów.
  • Budowa ma potrwać do maja 2021 r. i ma kosztować 81 mln zł.

Airport City to nazwa biznesowo-usługowego kompleksu, jaki powstaje w otoczeniu gdańskiego terminala lotniczego. W ramach planów powstać mają tu biurowce, hotele, przestrzenie usługowe i handlowe. Razem ma to być nowoczesna i atrakcyjna dla biznesu część miasta, która dzięki sąsiedztwu gdańskiego lotniska przyciągać ma najemców z całego świata. Sąsiedztwo terminala dla pracowników tych budynków ma być oknem zapewniającym szybkie połączenie z największymi stolicami biznesowymi Europy i świata.

W ramach projektu, którego inwestorem będzie Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, w sąsiedztwie terminala pasażerskiego w Gdańsku powstać ma siedem budynków biurowo-usługowych o łącznej powierzchni 120 tys. m kw. (Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf, Hotel).

Jako pierwszy od IV kwartału 2019 roku budowany jest sześciokondygnacyjny budynek Alpha. Jego powierzchnia najmu to 8,5 tys. m kw. (1490 m kw. netto na jednej kondygnacji), a na jego parterze zaprojektowano lokale handlowe i usługowe. Pod budynkiem znajdzie się dwupoziomowy parking dla blisko 200 aut (w tym stacje do ładownia samochodów elektrycznych). Budowa potrwa do połowy przyszłego roku i pochłonie 81 mln zł. Wykonawcą jest firma Hochtief Polska.

W kolejnym etapie realizowany ma być dwukrotnie większy, choć również sześciokondygnacyjny budynek Bravo (o powierzchni użytkowej 16,5 tys. m kw. - 2,7 tys. m kw. na jednej kondygnacji; 381 miejsc parkingowych). Wzdłuż całego kompleksu stworzona zostanie aleja rekreacyjna z częścią sportową. Pracownicy oraz lokalne restauracje będą mogli także korzystać z ogródka do uprawy warzyw i ziół. Na dachach budynków znajdą się zielone trasy dostępne dla pracowników z biurowców - będzie z nich rozpościerał się widok na płytę lotniska. W budynkach powstanie także kompleksowa infrastruktura dla rowerzystów.

Przypomnijmy, że na początku czerwca kamień węgielny wmurowano także na równolegle toczącej się budowie pirsu, będącego przedłużeniem terminala T2.

Wideo z października 2019 r.



Nowe połączenie z Gdańska na Cypr



Tymczasem Ryanair ogłosił dziś nową trasę z Gdańska do Paphos. Połączenie będzie realizowane dwa razy w tygodniu od 3 sierpnia i stanie się częścią letniego rozkładu lotów Ryanaira.

To kolejne po 12 nowych połączeniach z Gdańska ogłoszonych przez LOT i Wizzair w ubiegłym tygodniu. Przypomnijmy, że w ofercie pojawiły się nowe kierunki, takie jak: Chorwacja (Dubrownik, Split, Zadar), Rzym, Grecja (Saloniki, Kawala, Rodos, Korfu, Chania), Bułgaria (Burgas), Albania (Tirana) i Hiszpania (Barcelona).

Z okazji ogłoszenia nowej trasy Ryanair wprowadził do sprzedaży bilety w cenie od 109 zł na podróż do końca października 2020 roku. Bilety w promocyjnej cenie dostępne są na www.ryanair.com jedynie do środy, 1 lipca, do północy.

- Cieszymy się z ogłoszenia nowej trasy z Gdańska na Cypr. Połączenie będzie realizowane dwa razy w tygodniu od 3 sierpnia i stanie się częścią letniego rozkładu lotów Ryanaira. Pasażerowie z Pomorza mogą już zarezerwować swoje letnie wakacje na Cyprze i podróżować najtańszą linią lotniczą w Europie - mówi Olga Pawlonka z Ryanaira.

Miejsca

Opinie (77) 4 zablokowane

  • (13)

    I dobrze, trzeba rozproszyć biurowce z Oliwy. Jeszcze trochę na południu by się przydało.

    • 60 14

    • Raczej w Gdyni na Hryniewieckiego. Miejsce dla dla wieżowców 55m+. Jednak Covid wszystko spowolni. (2)

      • 9 0

      • (1)

        kto by chcial inwestowac w gdyni? serio pytanie

        • 8 9

        • Pytanie

          ograniczonego człowieka z klapkami na oczach.

          • 5 4

    • Wlasnie jedna z najgorszych decyzji, (4)

      bo jeszcze bardziej "rozwodni" to miasto. Miasto powinno byc zbite, a nie rozlazle. Urzednik wydajacy decyzje na budowe, powinien z wlasnej kieszeni wylozyc na budowe drog i polaczenia komunikacyjne w tamte rejony.

      • 6 12

      • zbite miasto powinno byc zamkniete dla aut a nie trzypasmowe drogi budowac

        • 7 2

      • (2)

        To jak chcesz wpuścić 300 tys. ludzi do Oliwy? To nawet najlepsza komunikacja nie wyrobi.

        • 3 1

        • skm, pkm, tramwaje, autobusy (1)

          w Oliwie jest to wszystko.

          • 2 3

          • A jechałeś kiedykolwiek np. z południa do Oliwy tramwajem? Próbowałeś wsiąść do SKM w szczycie? I jakie autobusy...? Chodzi Ci o tą jedną linię?

            • 2 0

    • W miastach

      powinno tworzyć się tkankę miejską. W przypadku biurowców to Oliwa, Wrzeszcz, czy zalążki takowej na Łużyckiej w Gdyni. Po co to rozrzucać po całym mieście? Chyba lepiej dostać się do Oliwy niż na lotnisko do pracy.

      • 3 4

    • (3)

      Na południu nie wiesz co mówisz tu i tak są gigantyczne korki a jaszcze biurowce stawiać brawo za myślenie.

      • 0 1

      • (1)

        Wbrew pozorom nie takie głupie. Mieszkańcy południa mogliby pracować na południu, zamiast jeździć aż do Oliwy, gdzie komunikacją się dostać to niemalże godzinna wyprawa. I to pod warunkiem, że ma się tramwaj pod nosem. Bo jak ktoś mieszka np. przy Jeleniogórskiej, to już ma ponad godzinę, a jak ktoś jest z jeszcze dalszych rejonów, to tylko autem. Jakby mieli możliwość pracy bliżej domu, to a) porzuciliby auta, więc korki byłyby mniejsze, b) zwolniłoby się sporo miejsca w najbardziej obleganych połączeniach komunikacyjnych, c) dużo ludzi przesiadłoby się na rowery

        • 2 0

        • Dokładnie, to takie krótkowzroczne myślenie ludzi, którzy mają komunikację pod nosem. Biurowce na Południu rozłożyłyby potoki ruchu i byłby możliwy wybór miejsca pracy pod kątem lokalizacji. Obecnie 90% firm np. z branży IT jest w Oliwie.

          • 1 0

      • Dojeżdżam z południa do Oliwy. Stoję w korku. Moglibyśmy spokojnie pracować na Południu.

        • 2 0

  • fajne (1)

    wow

    • 15 10

    • przynajmniej buduja a nie jak z Pisowym portem centralym jak zwykle naobiecywali radę nadzorczą kolegów powołali ... i koniec ... zarząd bierze kasę za zarządzaniem niczym ... ale to Pis więc wszystkim pasuje i wszyscy sie cieszą .. bo są głupi!

      • 0 0

  • Nie wiem czy to ma sens. (5)

    Koronawirus wlasnie pokazal, ze biura sa zbedne i mozna rownie dobrze pracowac z domu.

    • 96 30

    • Nie pokazał, że są zbędne (1)

      Ale pokazał, że można sporo zaoszczędzić ograniczając przestrzeń biurową i można pracować częściowo z domu.

      • 30 3

      • Do plusów można też zaliczyc mniejsze korki ;)

        • 13 2

    • (2)

      ok Janusz nie wie czy ma sens, wiec dajmy mu tego miliarda na zarządzaniem, w koncu pewnie jest Januszem bogaczem

      • 1 7

      • Faktycznie Janusz,

        bo nie wierzy w geniusz jasnie oswieconych rzadzacych lotniskiem.
        Nalezy namierzyc go po IP i posadzic, niech w celi sie nawroci.

        • 5 1

      • Komentarz złośliwy, obraża przedmówcę, wiele mówi o autorze, niczego nie wnosi do tematu.

        • 6 1

  • (3)

    Czy ten biznes to taki samograj to się jeszcze okaże :D
    Pan jakby miał cykora i zaklinał rzeczywistość. Takie trochę życzeniowe myślenie

    • 31 4

    • zadłużaj, zadłużaj...

      zasłużaj...

      • 0 0

    • (1)

      Jestesmy na najlepszej drodze do wykopania nas z UE, wiec kto bedzie wynajmowac powierzchnie biurowe i kto bedzie latac?

      • 0 0

      • Powiedz to Norwegom albo Szwajcarom

        Obecna unia ma nie wiele wspólnego z tym czym była wg założeń. Aby mieć swobodną wymianę handlową i usług nie musisz być w UE. Zresztą pamiętam Francję i Niemcy sprzed kilkunastu lat i widzę jak na niekorzyść te kraje zmieniły się w ciągu ostatnich kilku lat, więc nie zdziw się jak obecna UE sama się rozpadnie, Niemcy w ciągu 48 godzin wrócą do własnej waluty (bo są na to przygotowane).

        • 0 0

  • Co to jest ten "w dobie dystansu społecznego " ? (1)

    Pytam bo jeżeli to co myślę to w weekendy w Sopocie go bardzo ale to bardzo nie widzialem.

    • 28 3

    • Choroba bez objawów

      epidemia bez chorych, sprawiedliwość społeczna bez sprawiedliwości to i dystans społeczny bez dystansu - świetnie się wpisuje w nasze czasy :)

      • 8 6

  • I to jest dobre miejsce. (1)

    Ludzie przyjeżdżający z zewnątrz mają bliżej i nie przez centrum, a gdańszczanie mają dogodny dojazd. Same plusy.

    • 34 7

    • Gdańszczanie?

      Dziwne dla mnie jest używanie tego słowa w stosunku do aglomeracji trójmiejskiej....gdańszczan raczej to jest garstka...dla przykładu ma prawie 150 osób w firmie najmniej połowa przybyła w ciągu 15 lat na wybrzeże....z reszty osób co żyje od dziecka na wybrzeżu to 70% nie jest z gdanska....licząc z samego Gdańska jest ok 22 osób na 150

      • 0 1

  • Nie lepiej zostawić rezerwę pod rozbudowę lotniska? (1)

    • 28 13

    • Dokładnie - ale kto tu cos planuje przyszłościowo ?

      Potem otworzą gęby i powiedzą, że miejsca na nic nie ma. Ale co tam, może jakaś spółeczka osiedle postawi obok i w promocji jakiś lokalik w centrum wpadnie....

      • 0 1

  • Hochtief wykonawca generalny? (3)

    Zdziwilbym sie jakby wykonawca generalnym czegos wiekszego w Gdansku byla polska firma.

    • 45 13

    • był przetarg więc o co ci chodzi? (1)

      A czemu sam nie wystartowałeś?

      • 7 7

      • Czytales warunki przetargu?

        Ja tak. Ustawka jak nic. Zobaczymy projekt w bim bom.

        • 7 1

    • Dokładnie, bo przecież ndi, doraco czy budimex to tylko małe domki jednorodzinne budują...

      Takie jak chociażby znajdujące się obok lotnisko - choćby wspomniany nowy pirs który również właśnie powstaje.

      A nie czekaj...

      • 11 4

  • (2)

    7 budynków, 8 nazw. Mają rozmach, s...

    • 33 1

    • A pierwszy budynek ma błąd w nazwie, bo w alfabecie lotniczym nie ma litery alpha (to grecka litera), jest alfa ze względu na międzynarodowość wymowy.

      • 2 1

    • Bo ostatni budynek będzie hotelem :)

      • 0 0

  • (3)

    Obok lotniska stoi już jeden park biurowy, a właściwie tylko dwa biurowce, bo na kolejne nie ma chętnych. To nie jest atrakcyjna lokalizacja.

    • 45 10

    • Bareja wiecznie zywy ...

      Wiesz co robi ten biurowiec? On odpowiada żywotnym potrzebom całego trojmiejskiego społeczeństwa. To jest biurowiec na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym biurowcem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest biurowiec samorzadowy, w oparciu o przetarg, który sobie zgnije pusty na świeżym powietrzu ...

      • 20 2

    • BCB - cudowne miejsce do pracy!

      • 3 1

    • masz racje lokalizacja jest bardzo zła... i tego sie trzymajmy aby i tu korków nie było :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane