• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kamienna kostka wykoleiła tramwaj na Stogach. Koniec remontu za dwa tygodnie

Maciej Korolczuk, Szymon Zięba
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 15:56 (16 września 2020)
  • Zdaniem pracowników GAiT, z którymi rozmawialiśmy, nowa kostka była źle spoinowana.
  • Remont na Stogach ma potrwać do końca września.
  • Obecnie trwają tam intensywne prace wykończeniowe.
  • Kostka została wybrana na długości ok. 10 metrów. Ma zostać naprawiona w ramach trwających prac.
  • Torowiska wyłożone kostką to nie nowość w Gdańsku. Tak wykonana nawierzchnia od lat służy w Oliwie, na Przeróbce czy w Nowym Porcie.
  • Pracownicy GAiT, którzy na co dzień będą korzystać z nowej infrastruktury, zgłaszali wykonawcy i urzędnikom zastrzeżenia do nowej nawierzchni jeszcze w trakcie jazd testowych.

W niedzielę doszło do wykolejenia się tramwaju na StogachMapka. Zawiniła kostka brukowa, która dostała się pod jadący tramwaj. Wykonawca remontu twierdzi, że przyczyną wykolejenia był akt wandalizmu, który polegał na tym, że ktoś wrzucił kostkę pod tramwaj. DRMG uważa, że do zdarzenia mogło dojść z powodu trwających prac brukarskich. Sprawę zbada policja.



Aktualizacja, godz. 15:55.

Już po publikacji artykułu skontaktował się z nami Maciej Duda, dyrektor kontraktu wykonawcy firmy Aldesa. Jak podkreśla, nie jest prawdą, że do wykolejenia tramwaju przyczyniła się niewłaściwie ułożona kostka.

- Przyczyną wykolejenia było najprawdopodobniej akt wandalizmu w postaci wrzucenia kostki pod tramwaj. Sprawa została zgłoszona na policję - twierdzi.
Wykonawca zwraca także uwagę, że tego dnia tramwaje kursowały od godziny 4 nad ranem, a do wykolejenia składu doszło ok. godziny 18. W tym czasie nie prowadzono żadnych prac na torowisku.



Ostatnie wpadki wykonawców na Stogach i nowej pętli na al. Adamowicza wynikają z:

Do wykolejenia tramwaju doszło w niedzielę przy pętli Pasanil. Wjeżdżająca na przystanek "Stogi" Pesa "zabrała" ze sobą kilkadziesiąt kostek, które doprowadziły do wykolejenia i uszkodzenia tramwaju.

- Już w trakcie jazdy testowej zwracaliśmy uwagę wykonawcy, że kostka jest zbyt luźna i trzeba to poprawić. Podobny problem występował kiedyś na pętli w Oliwie. Trzeba pamiętać, że taka nawierzchnia z kostki zupełnie inaczej pracuje, gdy jeżdżą po niej samochody czy ciężkie ciężarówki, a inaczej, gdy obok po stabilnej szynie jedzie tramwaj. Luźna kostka po prostu wypada jak ruszający się ząb i może doprowadzić do tragedii - tłumaczy nam pracownik Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
  • Skutki niedzielnego wykolejenia tramwaju na Stogach.
  • Skutki niedzielnego wykolejenia tramwaju na Stogach.

O oficjalną przyczynę incydentu poprosiliśmy prowadzącą inwestycję Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

- Z przeprowadzonej wizji lokalnej wynika, że prawdopodobną przyczyną zdarzenia mogła być realizowana obecnie na torowisku nawierzchnia z kostki. Nawierzchnia na tym fragmencie jest w trakcie układania i prace brukarskie nie zostały tu jeszcze zakończone. Ze względu na odbywający się po budowie ruch prace wykonywane są sukcesywnie i kostka spoinowana jest mniejszymi powierzchniami, dlatego też na przebudowywanym odcinku obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z DRMG.
Po zdarzeniu wykonawca wybrał kostkę po obu stronach torowiska na długości ok. 10 metrów i zobowiązał się do poprawienia nawierzchni do końca września. Dodatkowe prace - jak zastrzegają urzędnicy - nie będą generować dodatkowych kosztów.

- Nawierzchnia na odcinku, gdzie miało miejsce zdarzenie, zostanie poprawiona w ramach inwestycji i jej naprawa nie będzie generowała dodatkowych kosztów - podkreśla Zakrzacka. - Ponadto wykonawca został zobligowany do zabezpieczenia materiałów budowlanych znajdujących się w obszarze robót i jak najszybszego zakończenia prac.
  • W miejscu wykolejenia tramwaju obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h.
  • Pętla Pasanil
  • Na zakończenie prac wykonawca ma jeszcze dwa tygodnie.
  • Mieszkańcy Stogów otwarcie przyznają, że są już zmęczeni przedłużającym się remontem, który pierwotnie miał się zakończyć w połowie 2019 r.
  • Zdaniem motorniczych do poluzowania kostki mogły przyczynić się ciężarówki jeżdżące po torowisku, który formalnie wciąż jest placem budowy.

Uszkodzony tramwaj na kilka dni został wycofany z eksploatacji i zjechał do zajezdni.

- Uszkodzone zostało podwozie tramwaju. Tramwaj został już naprawiony, jest od dzisiaj na trasie. Koszt naprawy znany będzie po wycenie dokonanej przez wykonawcę prac - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Zgodnie z obowiązującym aneksem do umowy roboty na Stogach powinny zakończyć się z końcem września.

- Po zgłoszeniu przez wykonawcę zakończenia prac w październiku rozpocznie się procedura odbiorowa inwestycji - zapowiada Zakrzacka.
Wykolejenie na Stogach to - po zbyt blisko ustawionym słupie sieci trakcyjnej na pętli przy al. Adamowicza - kolejny problem w trwających i oddanych niedawno do użytku inwestycjach tramwajowych. Mamy nadzieję, że już ostatni.

Miejsca

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • Nie rozumiem mody układania kostki (1)

    Ona się nie sprawdza! Przykłady? Oliwa, przerobka- przystanki weneckie, już nie wspomnę o ulicach w centrum Gdańska gdzie jadąc autem trzęsie, rowerem aż ciarki przechodzą gdy się jedzie, a idąc w butach kobiecych innych niż adidasy jest ciężko (kozaki, balerinki, już nawet nie szpilki) osobiście nienawidzę kostki. Ostatnio na moich oczach prawidłowo wolno jeżdżący rowerzysta wywrócił się gdyż kostka ,wypadła, i nie było tego widać, chłopak się cały poobijał. Czemu to służy ta kostka??? Czy w xxi w musimy się cofać do średniowiecza? Czy nie warto wykorzystać nowych technologii , nowych pomysłów oraz recyklingu? Np nowe rozwiązania wykorzystania gumy z opon do eytrlwarzania elastycznego betonu - jest recykling, jest to trwałe, wygodne dla każdego środka transportu czy auta, czy ciężarówki, czy roweru czy pieszego, miękkie, amortyzuje, nie wiem czemu się cofamy zamiast iść do przodu i sobie ułatwiać!

    • 16 0

    • Popieram. Nienawidzę kostki. Tylko adidasy, glany czy trapery na taką nawierzchnie. Druga sprawa to hałas jak samochody po niej jeżdżą.

      • 4 0

  • ten remont to kpina i paranoja 3 pracowników 2 kierowników białe kaski w barze na stogach

    za ten remont powinien ktoś beknąć

    • 20 4

  • dlaczego tam układają kostkę generującą hałas ?

    Dlaczego nie gładka nawierzchnia ?
    Dlaczego na Stogach nie może być cicho ?

    • 15 1

  • Za dwa tygodnie :)

    Kto był ten widział, że to nie realne. Pracownicy, którzy pierwszy raz coś takiego robią. Nie wiedzą jak i co.

    • 13 0

  • Ten remont to totalna fuszerka.

    • 10 0

  • Widać że Dulkiewicz nie panuje nad flagowym obecnie remontem w mieście.

    • 16 0

  • Na tej inwestycji jest bardzo dużo niedoróbek

    • 9 0

  • Zdaniem wykonawcy akt wandalizmu?

    ...to wystarczy zobaczyć zrekonstruowane uliczki gdzie kostki same wyskakuja jak zęby mleczne. 100 lat temu ułożona kostka może starta i nierówna, ale jest na swoim miejscu i nigdzie się nie wybiera.

    • 15 1

  • Kostka to porażka.

    Za pół roku kostkę trzeba będzie ułożyć od nowa.Tak było na Olszynce a tam wcale tramwaje nie jeżdżą.Kostkę można układać na drogach gdzie nie będą jeździły samochody ciężarowe.A u nas wiadomo większość ma nadwagę.To norma.Tak że latem najpóźniej do września przyszłego roku powtórka z rozrywki.To brak wyobraźni naszych ,,specjalistów".

    • 11 1

  • Stogi (1)

    Proponuję spacer po chodniku przy wiacie na wysokości dawnego komisariatu policji, wszystkie płytki są ruchome , kwestia miesiąca i powypadają.

    • 14 1

    • Tak ma być. O to w tym wszystkim chodzi.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane