• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kanał nie będzie zagrażał Mierzei Wiślanej

Katarzyna Moritz
31 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mierzeja i Zalew Wislany z lotu ptaka. Mierzeja i Zalew Wislany z lotu ptaka.

Przekop przez mierzeję nie zmieni warunków hydrologicznych w Zalewie Wiślanym - przekonują naukowcy z Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk w swojej najnowszej ekspertyzie.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną ma tyle samo zwolenników, co przeciwników. Do grona tych ostatnich należą głównie ekolodzy i władze Krynicy Morskiej, które obawiają się, że budowa kanału będzie miała negatywne skutki dla środowiska i zniszczy np. okoliczne plaże.

Wiosną br. konsorcjum firm Polbud Pomorze, Geosyntex i Fundacji Naukowo-Technicznej z Gdańska, przedstawiło studium wykonalności tej inwestycji. W opracowaniu wymieniono przede wszystkim plusy budowy kanału, w tym głównie szansę na rozwój portu morskiego w Elblągu i portów na Zalewie Wiślanym. Zapewniono także, że inwestycja nie będzie zagrożeniem dla środowiska.

Z kolei w środę gdańscy naukowcy z Instytutu Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk zaprezentowali 200 stron wyników badań dotyczących skutków budowy kanału przez Mierzeję i toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Badania zamówione przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego były prowadzone przez rok.

Ich wyniki są jednoznaczne: przekop nie spowoduje żadnych zagrożeń. Naukowcy badali głównie wpływ falochronów na stabilność brzegów Mierzei Wiślanej, obecność metali i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w osadach dennych Zalewu Wiślanego i groźbę zasypywania toru wodnego w poprzek Zalewu Wiślanego. - Kanał o głębokości 5 m i szerokości 25 m stanowi zaledwie 3 proc. powierzchni przekroju Cieśniny Bałtijskiej. Nawet gdyby nie było śluz i żadnej kontroli przepływów, jego wpływ na wody Zalewu będzie znikomy - stwierdził prezentujący wyniki badań doc. dr hab. inż. Marek Szmytkiewicz.

We wnioskach naukowcy stwierdzili, że falochrony kanału, powinny wychodzić w morze na odległość 450 metrów. - Nie będzie to miało bardzo dużego wpływu na linię brzegową wokół nich. Na przestrzeni 10 lat zmiany będą występowały w promieniu jednego kilometra od kanału, a maksymalna akumulacja brzegu wyniesie od 10 do 40 metrów. Natomiast na torze wodnym Zalewu Wiślanego bardzo powoli będzie osiadała zawiesina, którą trzeba będzie usuwać raz na 10 lat - wyjaśniał Szmytkiewicz.

Ponadto badania wykazały, że przy falochronach rozciągających się na odległość co najmniej 450 m od brzegu znika konieczność budowy toru podejściowego. W takich warunkach problemy ze spłycaniem wejścia do portu nie wystąpią w pierwszych 10 latach eksploatacji portu.

Decyzja polityczna o budowie kanału zapadnie najwcześniej za rok. Prace mogłyby rozpocząć się w 2010, a skończyć w 2013 r. Kanał w Skowronkach, miałby mieć ok. 1100 m długości, 150 m szerokości w lustrze wody i 5 m głębokości. Szacunkowy koszt to 350 mln zł. Kanał ma uniezależnić żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji i otworzyć na morze wybudowany kosztem 30 mln zł port w Elblągu.

Opinie (91)

  • ile jeszcze będziemy czekać?

    Gadu gadu a przekopu jak nie było tak nie ma ;/

    • 1 0

  • ale ale ale (1)

    na pewno mieszka tam jakaś 1000-letnia żabka którą należy chronić za wszelką cenę. A jak nie żabka to może ptaszek co przepowiada przyszłość.

    • 2 3

    • ...

      żabki nie szkoda. szkoda mi ślicznej, pustej jak okiem sięgnąć plaży w skowronkach... cóż. wiadomo, że przekop ważniejszy.

      • 0 0

  • robotnicy - chinczycy? (2)

    Ciekawie kto go wykona. Moze chinczycy?

    • 0 0

    • Hanoi

      nie chinczycy ale wietnamczycy oni sa dobrzy

      • 0 0

    • no niech przyjada i naucza polakow jak sie pracuje!

      • 0 0

  • W Kanał (7)

    Budujemy kanał za 350 ml zł żeby uratować port zbudowany za 30ml zł ? Jakie to Polskie! Pan naukowiec mówi w swojej pracy o osiadaniu zawiesiny widać typowy naukowiec, nie bierze pod uwagę osuwania namułów jak coś ma 2 m głębokości a bez zabezpieczenia pogłębimy to do 5m to co się stanie?, niech doda do tego ruchy wody spowodowane ruchem statków. Zresztą niech posłucha wiadomości co jakiś czas kogoś przysypie w niezabezpieczonym wykopie w morzu działa to tak samo tylko na większą skalę

    • 2 2

    • Prot warty jest 30 ale towary (1)

      przechodzące przez ten port to wielokrotność tej sumy !

      • 0 0

      • a bez ładunków w porcie handlowym Elbląg załamie się polski handel zagraniczny

        • 0 0

    • (2)

      "Chodzi o uniezależnienie się od Rosji" - za to byłbym skłonny zapłacić nawet więcej! - oni ciągle mają podejście "Polska to nie zagranica".
      Poza tym chodzi o towary w porcie a nie o port.
      Czy 25m szerokości to nie za mało??? Nie wiem jak wygląda port w Elblągu ale może może przyjmować większe jednostki?

      • 0 0

      • (1)

        A tak na prawde, to rosja lamie miedzynarodowe prawo morskie, blokujac jedyna droge na akwen ktory nie nalezy w calosci do nich. Poza tym to tylko lepiej dla zalewu, wiecej swiezej wody wplynie korzystnie dla fauny i flory akwenu

        • 0 0

        • świeża woda?

          jakiej swiezej wody?
          gdzie w zatoce gdanskiej masz czysta wode?!?
          moze przy wyjsciu na pelne morze, tam tak, ale tu...
          ech...

          • 0 0

    • no popatrz (1)

      ministerstwo zamawia raport u naukowców, ktorzy mecza sie przez rok plodzac 100 stron... tyle czasu zmarnowano i tyle papieru a i pieniedzy pewnie tez. a wystarczylo sie zglosic do eksperta Jastrzebia, ktory w kilku zdaniach przedstawi caly problem i to za darmo!

      • 0 0

      • re

        Jak sie przekopią to po roku pływania torem wodnym bedzie trzeba go pogłębiać, a nie po 10 latach, szy zapamiętaj te zdania a rok od uruchomienia pogadamy. koszty utrzymania będą spore, co nie znaczy ze nieopłacalne tyle że za wszystko co przepłynie tym torem wodnym zapłacisz więcej. Nigdy nie wiesz kto siedzi za drugim komputerem, spójrz na problem obiektywnie.

        • 0 0

  • Ten przekop winien otrzymać imię Mędrca Wałęsy, wielkiego orędownika (2)

    wpuszczenia Polaków w kanał.

    • 0 0

    • jesteś kretynem (1)

      Spadaj z tego kraju opluwaczu autorytetów

      • 0 0

      • Jest autorytetem wszystkich kapusi, kłamców

        i inteligencji spod znaku S. Majewskiego i Szkła

        • 0 0

  • Planuja skonczyc w 2013, czyli nie zdaza na euro (2)

    .

    • 0 0

    • sluszna uwaga (1)

      hehehehe no brawo za spostrzegawczosc! nie zdążą na euro... ale jaki to ma zwiazek?!!? czytajac to forum to sami specjalisci... :D

      • 0 0

      • dali nam EURO, bo miał być kanał, jak nie to zabiorom

        • 0 0

  • Krynica (3)

    rozmawiałem kiedyś z burmistrzem Krynicy na temat kanału. Albo facet jest niewiarygodnym rusofilem, albo dostaje za takie gadki jakąś kasę. Twierdzi, że Krynica zostanie odcięta od lądu. A czy wyspa Wolin połączona tylko przeprawą promową jest odcięta? Przecież to będzie mega atrakcja turystyczna!

    • 1 1

    • (1)

      a bedziesz głąbie stał później w korku do krynicy i bluzgał że ci przekop ktoś zrobił, co za buc

      • 1 1

      • sam jesteś buc

        • 0 1

    • 1. Wyspa Wolin nie jest połączona przeprawą promową z lądem stałym, lecz mostem (w miejscowości Wolin).
      2. Przeprawą promową z "Macierzą" połączone jest Świnoujście (wyspa Uznam); latem czas oczekiwania na którejkolwiek z dwóch przepraw promowych o potęznej przepustowości to średnio 3 godziny. Skutek: Świnoujście jest niestety praktycznie odcięte od Polski (dzięki naszemu "polskiemu piekiełku" - nie możemy od kilkudziesięciu lat wybudowac tam tunelu).
      Pozdrawiam

      • 2 0

  • Jaka żabka :)

    Pewnie jakiś polus kupił tam sobie działkę i walnął na niej samowolę budowlaną (grząskie piaski, przelewający się ocean - idealny placyk pod budowę - i żeby potem na TVN24 jęczeć żeby mu PAŃSTWO zwróciło za jego nielegalną nie ubezpieczoną szopę zmytą w głębiny przez oberwanie chmury) - teraz zawiąże komitet protestacyjny, przykuje się, zaliczy kolejne wystąpienie w TVN24, budowa opóźni się o 37 lat, dojdzie do tego niejasna sprawa spadkowa (bo polus zemrze z przepicia po 8-tygodniowej balandze urządzonej za państwową rekompensatę wypłaconą z pieniędzy podatników za tą zmytą szopę) w której udział brać będzie jego osiemnaścioro latorośli z 3 legalnych małżeństw i siedemdziesiąt dwoje bękartów z różnorakich konkubin i amatorskich masażystek salonowych.....

    "Oto Polska" :)

    • 1 0

  • Holandia by to zrobiła raz dwa-bez gadek-szmatek-wystarczyłaby potrzeba(a jest) i pozytywne ekspertyzy naukowe reszta

    wątpliwości to typowo polskie strachy na lachy u ludzi z kraju mającego słabo rozwinietą kulturę morską.

    • 1 0

  • Carry on!

    Kopać i ne czekać! Ekolodzy cicho i patrzeć jak piękna inwestycja pomaga naszemu regionowi!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane