• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kandydat na prezydenta Gdyni ma pomysł na ocalenie lotniska w Kosakowie

Patryk Szczerba
3 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Droga do otwarcia i uruchomienia Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowa wciąż daleka, choć pomysłów na jej skrócenie nie brakuje. Droga do otwarcia i uruchomienia Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowa wciąż daleka, choć pomysłów na jej skrócenie nie brakuje.

Zaciągnięcie przez Gdynię krótkoterminowego kredytu w wysokości 90 mln zł i współzarządzanie lotniskiem przez Port Lotniczy im Lecha Wałęsy to pomysły kandydata na prezydenta Gdyni na uratowanie portu lotniczego w Kosakowie. - Nie chcemy o tym słuchać, bo to czysta kampania wyborcza - ucinają władze gdańskiego portu lotniczego.



Wyrok sądu w Luksemburgu, który po koniec sierpnia oddalił wniosek gdyńskich urzędników o zawieszenie wykonania decyzji Komisji Europejskiej, nakazującej zwrot niedozwolonej pomocy publicznej dla portu lotniczego Gdynia-Kosakowo, uruchomił kolejną lawinę dyskusji i komentarzy na temat jego przyszłości. Konkrety jednak się nie pojawiły.

Okazji do przedstawienia swojego punktu widzenia nie przepuszczają samorządowcy z opozycji, zwłaszcza że kampania na 1,5 miesiąca przed wyborami rozkręca się na dobre.

- Nie ma żadnej dyskusji na temat wyjścia z sytuacji, w jakiej znalazła się Gdynia, po nakazaniu zwrotu pomocy publicznej dla lotniska. Czas mija, a infrastruktura niszczeje. Władze miasta przekonują, że uda się znaleźć rozwiązanie, ale milczą na temat konkretów. Postanowiliśmy więc przedstawić nasz pomysł na wyjście z impasu - tłumaczy Marcin Horała, podkreślając, że swoją pomoc w tej sprawie deklarował zaraz po niekorzystnych decyzjach Komisji Europejskiej i w każdej chwili pozostaje do dyspozycji osób odpowiedzialnych za zarządzanie trójmiejskimi portami lotniczymi.

Co zawiera plan ratunkowy przedstawiony przez Marcina Horałę?

Zdaniem ubiegającego się o fotel prezydenta Gdyni, miasto powinno zaciągnąć krótkoterminowy kredyt w wysokości 91,7 mln zł. Te pieniądze miasto powinno przeznaczyć na podniesienie kapitału zakładowego w Porcie Lotniczym Gdańsk, w którym Gdynia objęłaby więcej udziałów.

Obecnie struktura właścicielska Portu Lotniczego Gdańsk z kapitałem blisko 125,3 mln zł opiera się głównie na trzech udziałowcach, wśród których próżno szukać miasta z morza i marzeń.

4213 udziałów o wartości 42,130 mln zł posiada Gdańsk, 4116 udziałów o wartości 41,160 mln zł województwo pomorskie, 3645 udziałów o wartości 36,450 mln zł przedsiębiorstwo "Porty lotnicze". 280 udziałów o wartości 2,8 mln złotych należy do Gdyni. To tylko o pięć więcej niż Sopot, który z 275 udziałami o wartości 2,75 mln złotych jest ostatnim udziałowcem.

Za "gdyńskie" pieniądze Port Lotniczy Gdańsk podwyższyłby kapitał zakładowy i objąłby udziały w Porcie Lotniczym Gdynia-Kosakowo. W tym momencie należałoby doprowadzić do zmiany typu upadłości gdyńskiego portu lotniczego z likwidacyjnej na układową, ze wskazaniem źródła spłaty zobowiązań.

W takiej sytuacji 90 milionów mogłoby wrócić do budżetu miasta, jako spłata niedozwolonej pomocy publicznej. Gdynia przeznaczyłaby je na spłatę wcześniej zaciągniętego kredytu.

Jaki byłby efekt tej operacji? Po pierwsze, Gdynia zwiększyłaby swoje śladowe dziś udziały w porcie lotniczym w Rębiechowie. Po drugie, Port Lotniczy Gdańsk przejąłby kontrolę nad Portem Lotniczym Kosakowo.

Jak oceniasz pomysł Marcina Horały na ratowanie gdyńskiego lotniska?

- Gdyńskie lotnisko będąc zależne od gdańskiego portu lotniczego, nie będzie z nim prowadziło wyniszczającej konkurencji, tylko działalność komplementarną, czyli taką, o której mówiło się od początku. Omawiałem ten pomysł ze specjalistami i prawnikami, a także osobami związanymi z inwestycją. Wszyscy podkreślali, że taka operacja jest możliwa, ale wymaga zgody udziałowców Portu Lotniczego Gdańsk - zaznacza Horała. Przyznaje, że w obecnym układzie politycznym, który rządzi w Trójmieście, może to być trudne.

O sensowność tego planu i możliwość jego realizacji, próbowaliśmy zapytać prezesa Portu Lotniczego Gdańsk. Bezskutecznie.

- Nie chcę ich nawet znać, bowiem to projekty ewidentnie związane z trwającą kampanią wyborczą i są prezentowane przez lokalnych polityków. Pozostawiam zatem tę kwestię bez komentarza - ucina Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.

Wśród gdyńskich urzędników odpowiedzialnych za projekt uruchomienia cywilnego portu lotniczego w Kosakowie, pomysł także nie wywołał dużego entuzjazmu.

- Pomysł ma sens, ale jest na tym etapie przedwczesny i zależny od wielu niezależnych od nas czynników. Pojawiał się w sferze czysto teoretycznej zresztą już wcześniej. Jego mocną stroną jest na pewno współpraca portów lotniczych Gdyni i Gdańska - przyznaje Katarzyna Gruszecka-Spychała, prezes Agencji Rozwoju Gdyni i jednocześnie pełnomocnik prezydenta Gdyni do spraw infrastruktury komunikacyjnej. - My jednak od początku stoimy na stanowisku, że pieniądze nie powinny wrócić do budżetu miasta, nie zgadzając się z decyzją KE. Tym bardziej nie chcemy wydawać na ten cel kolejnych pieniędzy z zaciągniętego kredytu.

Urzędnicy cały czas przekonują, że samoloty cywilne w Babich Dołach i tak wylądują. Na razie zapowiadają złożenie kolejnego wniosku o zawieszenie wykonania decyzji, w oparciu o ekspertyzy wynajętej kancelarii prawnej. Postępowanie ustne w tej sprawie, które zostanie zakończone wyrokiem, może rozpocząć się na początku przyszłego roku.

Głos rozstrzygający należy jednak do udziałowców Portu Lotniczego Gdańsk. Drugi obok Gdańska największy właściciel portu lotniczego w Rębiechowie podchodzi do propozycji Marcina Horały z dystansem, podkreślając, że to odkurzony pomysł.

- Osobiście jestem zwolennikiem współpracy, ale wiem też, że nie wszyscy podzielają moje zdanie. Rozważając zaprezentowaną propozycję i inne warianty, trzeba pamiętać, że to Port Lotniczy Gdańsk jest dla regionu najważniejszy, a przecież też spłaca kredyty zaciągnięte na realizowane inwestycje. On na pewno nie może na tej operacji stracić - zaznacza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Przypomina, że wciąż przewija się idea, by teren i infrastrukturę lotniska w Kosakowie wykorzystał jakiś inwestor z branży lotniczej. Wciąż jednak bez konkretów.

- Może nowa kadencja władz samorządowych przyniesie rozwiązanie, które powinniśmy znaleźć, by nie zaprzepaścić tego, co zostało już na Babich Dołach zrobione. Szkoda potencjału tego miejsca - kończy Struk.

Miejsca

Opinie (324) ponad 10 zablokowanych

  • Nie no uśmiałem się... (8)

    Czyli inaczej jak to zrobić by jeszcze można było na upadłości zarobić...

    • 104 23

    • Najlepszym wyjsciem jest wyjście z UE (4)

      w 2022 roku jak się skończą projekty z ostatniej puli w miarę dobrej dla Polski ;) i będzie można uruchomić lotnisko i dowolnie je dotować, wnowić sprzedaż normalnych żarówek, odkurzaczy o mocu powyżej 600 W itp

      tadaaaam

      • 28 31

      • spoko,

        skasują nas za wyjście...

        • 5 3

      • po żarówki 100W, normalne odkurzacze, pralki na 70stopni można do Kaliningradu i Norwegii ;) (2)

        • 9 2

        • (1)

          zarowki co prawda chinskie, mozesz kupic w byle sklepie. nazywa sie to zarowka specjalnego przeznaczenia, albo zarowka techniczna. na opakowaniu jako przyklad zastosowania sa np sygnalizatory uliczne. koszt ok 1,5pln/szt.
          po odkurzacze o mocy wiekszej niz 1500W, to do szwajcarii, luksemburga albo norwegii. w rosji raczej bym nic nie kupowal ze wzledu na mozliwe problemy przy ewentualnej reklamacji.

          • 3 2

          • A do Norwegi,czy Szwajcari pojedziesz reklamować odkurzacz?

            Nie ośmieszaj sie.

            • 4 0

    • Lotnisko najważniejsze, będziemy latać a nie jeździć po gdańskich dziurawych i pofałdowanych drogach, brawo dla szczura i innych myślicieli :-)

      • 9 10

    • Każdy wie, że Horała nie miał chyba jeszcze nigdy w życiu dobrego pomysłu.

      • 8 4

    • Prezes PL Gdańsk zrobi to co mu każe rada od udziałowców.....z PO.

      Właściciel każe ratować gdyńskie lotnisko to będzie to robił albo odejdzie. Pytanie po co właściciele mają to robić. Dwa lotniska oznaczają coroczne dotacje dla jednego i drugiego.

      • 1 2

  • Uruchomić lotnisko w Gdyni! (36)

    Bez niego nie będzie rozwoju miasta.

    • 118 199

    • Zgoda na budowę była a potem komuś zrobiło się żal.

      Wybudowali a potem zabronili - jak w Wariatkowie.

      • 33 24

    • Gdynia to na tyle duże miasto, że może posiadać własne lotnisko. (8)

      I innym miastom wara do tego!

      • 48 81

      • w jakim mieście mieszkasz? (3)

        hahahaah Gdynia dużym miastem? pewnie się z Wejherowa, Pucka lub Bytowa tytaj sprowadziłeś dlatego masz takie zdanie.

        • 69 23

        • i ty jestes gdynianin??? (2)

          zwykly kiep,ktory robi we wlasne gniazdo.sloik

          • 20 33

          • Patrz lotniska nie macie a ty już ewidentnie odleciałeś.

            • 17 6

          • Robienie we własne gniazdo to marnowanie jego pieniędzy na takie "inwestycje" jak lotnisko

            • 9 6

      • I dokąd będziecie latać? Jak w Łodzi jeden samolot dziennie? (1)

        • 59 6

        • To samo zielona góra.

          • 34 2

      • A po co Gdyni lotnisko skoro jedno już ma?

        • 5 3

      • Boże, co to za apodyktyczna wypowiedź starej baby!

        "Kwiatek" i co jeszcze?

        • 0 0

    • Serduszko boli, że Gdynia uniezależni się od Gdańska... (19)

      • 31 73

      • Nie jestem Gdynianinem (1)

        ale tak, serduszko boli, bo Trójmiasto powinno rozwijać się razem, jako jedna metropolia, a nie się od siebie "uniezależniać"...

        • 57 6

        • Tak było od zawsze

          gdyby nie Gdańsk śledziowo by wogóle nie funkcjonowało.

          • 19 11

      • jego serduszko (rzekomo), a ciebie główka (na pewno)

        • 13 2

      • To może niech sie jeszcze Puck uniezależni i Wejherowo także...

        • 33 0

      • nie uzależnia się (11)

        bo tylko może się umoczyć przez to. Może się mylę ale nie sądzę, żeby gdziekolwiek w Europie miasto wielkości 250tys. luda w dodatku sąsiadujące z większym posiadało lotnisko cywilne. Po prostu jest to nieopłacalne. Jeżeli powstanie, to podzieli los takich lotnisk jak w Bydgoszczy, Lublinie, czy Łodzi. To jest tylko czysty przerost ambicji.

        • 46 3

        • Hamburg i Brema... (3)

          ...mają każdy swoje lotnisko, jakieś 80 km od siebie.
          Z czego to w Bremie odprawia może 3 loty dziennie i to w NAMIOCIE :)

          Pozdrówki!

          • 23 14

          • (1)

            Brema ponad 550 tyś mieszkańców
            Hamburg ponad 1750 tyś mieszkańców
            te dwa miasta mają więcej mieszkańców niż całe województwo pomorskie razem wzięte
            o okolicach nie wspominając
            co więcej oba są wysoce uprzemysłowione

            ale to wszystko nie ma znaczenia - religia partii co nie jest partią ma dogmaty
            niepodważalne

            • 28 2

            • poza tym

              i Hamburg i Brema w strukturze Niemiec są oddzielnymi Landami - wolnymi miastami i są oddzielone od siebie ponad 100 km. Poza tym nie tworzą jak Gdańsk Sopot Gdynia jednej aglomeracji miejskiej

              • 19 2

          • Najpierw dobrze sie upewnij co piszesz a pozniej sie wypowiadaj publicznie....Hamburg - Lubeka = ok 80km odleglosci . lubeka obsluguje tylko Wiizara, jest to dawne lotnisko wojskowe, polowe. Nie rozbudowane, podloga to zbite dechy, nad glowa namiot, murowana czesc to tylko przod lotniska, z pod lotniska kursuje tylko jeden autobus (bilet kosztuje 10e) na dworzec autobusowy do Hamburga, rozklad jazdy dopasowany do lotow.

            • 5 0

        • Nie tobie o tym decydować czy.. (2)

          utopi czy nie utopi. Jesteś za mało kompetentny aby o tym dyskutować. Modlin jest mieścinką z lotniskiem, Radom ma lotnisko, Lublin ma lotnisko(całkiem nieźle przędzie). Czyli uważasz że Gdynia jest gorsza od tych miast?

          • 4 17

          • Lublin 30 mln zl straty za ub rok I najblizsze lotnisko 150 km, Radom nie odprawil ani jednego samolotu od 3 mcy bo za blisko ma wwe (100 km)...

            • 13 1

          • Pragmatyk powinien podchodzić do takich kwestii na zimno, merytorycznie. Co to znaczy że Gdynia jest gorsza? Czy to że Radom utopił kasę w lotnisku które nie ma szans na siebie zarobić oznacza że jest lepszy? Gdynia musi się ścigać z innymi w głupocie?

            Lotnisko to nie jest PRowska laurka, lotnisko to infrastruktura komunikacyjna dla mieszkańców. I mieszkańcy Gdyni dostęp do tej infrastruktury już ma. Po co dublować inwestycje? To lotnisko nie ma szans na siebie zarobić, nie mówiąc już o zwrocie poniesionych nakładów. To tak jakbyś budował drugi dworzec kolejowy, w odległości 200 metrów od istniejącego i spodziewał się z tego powodu jakiegoś ułatwienia dla pasażerów.

            Modlin z kolei ma szansę jako lotnisko dla tanich linii bo Warszawa jest już sporym lotniskiem które skupić się woli na tradycyjnych liniach bo na nich więcej zarabia.

            Tylko że jakby tanie linie w trójmieście miały się przenieść do Kosakowa to najpierw należałoby tam zainwestować jakieś pół miliarda złotych aby osiągnąć odpowiednią przepustowość, taką która istnieje zaledwie 20 km dalej

            • 10 4

        • I tu się mylisz. (3)

          W Gdyni lotnisko jest dobrą alternatywą ( czyt. mgła) w Gdańsku jak jest wtedy jest opcja wylądować w Gdyni bo na Babich Dołach nigdy nie ma ale widzę że niektórzy wolą lecieć do Warszawy a potem tłuc się pociągiem typowo polakowe myślenie.

          • 9 24

          • Mgla wystepuje przez 0,02% czasu w gdn I dlatego instaluja nowy ils. A nawet gdyby lotnisko w Gdyni bylo I moglo obslugiwac samoloty klasy B737 (obecne nie moze I wymaga dodatkowych ponad 100 mln zl na to) to I tak w razie mgly nikt by w Gdyni nie ladowal bo to linia decyduje gdzie ladowac: stad jak nie da sie ladowac w Gdansku to sas nie laduje w bliskiej Bydgoszczy a w Kopenhadze, Lufa tez nie w Bydgoszczy. Ryan potrafi ladowac w Rydze - laduja tam gdzie maja umowy handlingowe

            • 25 4

          • (1)

            A nie zastanowiło cię to dlaczego przekierowany samolot leci do Warszawy a nie do Bydgoszczy która jest bliżej? Może dlatego, że linie lotnicze nie kierują samolotów na obce dla siebie lotniska, tzn takie na których nie mają zaplanowanych dalszych lotów ani żadnych umów? Naprawdę, dla linii lotniczej wygodniej jest polecieć dalej, spakować ludzi do autobusu, niż wylądować na obcym lotnisku z którego i tak musi wysłać pasażerów autobusem do miejsca docelowego.

            Poza tym przez mgły odwoływano zaledwie promile lotów, a teraz zacznie się podniesienie kategorii ILS'a. Czy kupiłbyś drugi samochód aby nim jeździć przez 2 dni w roku gdy ten pierwszy będzie w warsztacie?

            • 11 3

            • wszystko to prawda i jeszcze dodam

              że ciągle ktoś powtarza te brednie o mgle, gdzie problem właściwie już nie istnieje przez ILS'a, a nikt nawet nie pomyślał ile samolotów nie wyląduje w Kosakowie przez silny wiatr na tym wygwizdoiju.

              • 7 4

      • W jaki sposób Gdynia uniezależni się od Gdańska? Naprawdę wydaje ci się, że jak gdynia wpakuje kolejne miliony w lotnisko, oficjalnie je otworzy to nagle przewoźnicy zdublują kierunki istniejące 20 km dalej tylko po to aby Gdynia "miała swoje"?

        • 11 2

      • Kwiatuszku (1)

        powiedz mi po kiego czorta Gdyni lotnisko skoro o niecałą godzinę jazdy, a gdy PKM-ka ruszy to i krócej, ma lotnisko z prawdziwego zdarzenia?
        Cheć posiadania własnego lotniska w wypadku Gdyni i upieranie się przy tym można odczytać tylko jako kompleksy i zazdrości. Przecież póki co to do Kosakowa jest dłuższy i gorszy dojazd niż. do Rębiechowa. Umoczone zostało ponad 90 mln i teraz szuka się wytłumaczenia. Po co? Trudno tak w zyciu bywa, ze się czasem zaliczy wtopkę.

        • 7 0

        • Połowa Gdyni szybciej dojedzie do Rębiechowa niż Kosakowa. Takie sa niestety fakty

          • 4 0

    • A jakiego rozwoju się spodziewasz po oficjalnym otworzeniu pustego lotniska? Gdynia już ma lotnisko - w Gdańsku

      • 10 4

    • a do tej pory co się działo?

      Gdynia się nie rozwijała?

      • 2 2

    • Uruchomić Lotnisko w Gdyni

      • 2 3

    • Nie uruchamiać lotniska w Gdyni

      • 3 1

    • A jednak - uruchomić lotnisko w Gdyni

      • 1 2

    • A jednak - nie uruchomiać lotniska w Gdyni

      • 3 1

  • Ta sprawa nikogo, poza tzw. Opozycją, nie interesuje. (4)

    • 31 42

    • "tzw. Opozycja", bo w Gdyni opozycja nie może istnieć, tak jest przepięknie? (2)

      • 19 4

      • i całe szczęście, bo wtedy już NIC nie dałoby rady zrobić

        • 5 7

      • De facto opozycja nie istnieje, ale przez własne działanie, a raczej jego brak.

        Jak już PO nie wystawia swego kandydata na prezydenta, to o czym my mówimy.

        • 18 1

    • Szkoda, że jedn z kolegów Pisowskich Horały jest koleś, który ma duże problemy emocjonalno-alkoholowe (w każdym razie nie jest normalny), a stara się mu "doradzać".

      • 1 1

  • Horała poczekaj, aż... (8)

    Trójmiasto będzie miało 3 mln ludzi, a lotnisko w Gdańsku będzie odprawiało 6 mln osób rocznie. Wtedy to lotnisko w Kosakowie będzie potrzebne.

    Nie ma sensu ratować ekonomicznego trupa.

    • 143 42

    • (2)

      3 mln ? to poczekasz jeszcze 50 lat :)

      • 19 5

      • I tyle powinniśmy tez poczekać na lotnisko w gdyni

        • 51 2

      • 50 lat też nic nie da

        bo przyrost naturalny jest ujemny. jeżeli wogóle można mówić o jakimś napływie migracyjnym ze wsi, to prędzej to dotyczy Gdańska jako największego miasta w okolicy.

        • 4 1

    • Lotniska w Polsce obsługują głównie emigrantów zarobkowych

      Więc jak najbardziej te Gdyńskie będzie się spełniać

      • 11 12

    • tym bardziej, ze lotnisko w gdansku w proponowanym przez Marcina rozwiazaniu, musialoby dokladac do nierentownego lotniska w gdyni. nikt normalny na to nie pojdzie. to co proponuje Marcin, zakrawa na tak negowana przez PiS kreatywna ksiegowosc. jarek nie bedzie zadowolony.

      • 26 4

    • idealny przykład - religii gryzoni

      w województwie pomorskim mieszka z górką 2,300 tysięcy
      ale dla czcicieli już za chwilę w samym trójmieście będzie 3 mln
      i wcale ludzie stąd nie uciekają
      skądże znowu
      wręcz przeciwnie
      cały świat wszak wie że trójmiasto wielkim przemysłem słynie

      ...jak spojrzeć przez lupę

      • 9 1

    • Przy 6 mln pasażerach rocznie będzie jeszcze 1mln zapasu przepustowości która będzie po zakończeniu obecnie trwającej rozbudowy. A planowane są - w zależności od potrzeb - kolejne etapy. Rębiechowo wystarczy na kolejne dekady

      • 6 1

    • Polska wymiera

      nie wiesz ?

      • 2 2

  • Ja tam wierzę, że to lotnisko w końcu będzie funkcjonować :) (7)

    • 73 93

    • (4)

      Będzie na pewno i jest potrzebne.
      Pewnego dnia wyjdzie na jaw czemu nie wydano na nie zgody w roku wyborczym i kto w tym maczał swoje łapki.
      Na wszystko przyjdzie czas :)
      Miłego dnia!

      • 14 28

      • spiskowca, konfident

        • 8 3

      • i beda na nim ladowaly tylko samoloty ryanaira, tak na modlinie. nawet czartery lataja z okecia.

        • 16 5

      • (1)

        Potrzebne ale komu? I kto miałby na nim operować? Dlaczego nie przyjmujecie do wiadomości że po prostu pomysł upadł bo był zwyczajnie od czapy?

        • 7 0

        • dlatego że król gryzoń ma wiecznie panować

          • 1 0

    • Kosmodrom (1)

      Zbuduja kosmodrom

      • 6 0

      • zrobią wyścigi na 1/4 mili

        :)

        • 5 0

  • Horała najpierw był za lotniskiem, a jak się pojawiły problemy to krytykował decyzję o powstaniu lotniska. (4)

    Śmieszny gość.
    Ja dziękuję za pomysły PiSu w Gdyni.
    Niech jedzie się podlizywać Jareczkowi.

    • 104 44

    • Bremen-Gdynia

      Takie połączenie mi sie marzy

      • 10 10

    • Najlepszym pomysłem Pana Marcina PiS Horały

      byłoby nie mieszanie się w sprawy Gdyni - z korzyścią dla miasta i jego mieszkańców.

      • 15 13

    • tak to bywa jak nie ma się nic do zaoferowania

      prócz garbów na "Chabrowej"

      • 10 6

    • Szczurek co ty tu piszesz, kiedy on był za 100 mln w błoto.

      Prosił o parę mln na gdyńskie ulice i nie dałeś mu.....

      • 2 0

  • Horala jest żenujący i irytujący (12)

    Tak samo jak Jaworski

    • 102 49

    • (4)

      i dziecko zapisał do prywatnej szkoły podstawowej - oczywiście KATOLICKIEJ !
      A na fejsie Horała "lubi" Radio Maryja.....

      • 24 11

      • Masz coś do katolików cieniasie !

        Jak agent SB inwigilujesz na fb

        • 14 16

      • Kiedyś też grał na Fb w Angry Birds, ale już wykasował :)

        • 5 0

      • Tęczowy toleransie, tolerancję utopiłeł w swoim szambie?

        Co za chamski wpis.

        • 0 0

      • PO lubi wyrzucać w błoto kasę, bo stamtąd koledzy ją wyciągają.

        Wypiorą i jest czysta.

        • 1 2

    • (2)

      Pan Horała nieźle teraz gra pod publiczkę z tymi pomysłami i myśli, że ludzie mu uwierzą.... hehe. Chyba uważa wszystkich za baranów...

      • 16 8

      • ci co mieli, to juz dawno mu wierza. lubi radio maryja? musi lubic, bo taka jaest partyjna linia, jak jarek powie: od dzis ogladamy republika tv i nie lubimy radia maryja, to Marcin na fejsie polubi republike i przestanie subskrybowac ojca dyrektora.

        • 16 7

      • Pomysła ma i dobrze. Od tego jest on.

        Frau Kopacz nie gra pod publiczkę, nie ma pomysłów, i zieje miłością...

        • 0 2

    • ale za to teraz lansuje się pięknym kredensem po zmarłym sąsiedzie (1)

      ... to dopiero jest pomysł, pokazać jaki jest biedny i uczciwy (bo nic nie ma)

      • 6 3

      • czyli jeden wyborca mniej?

        • 7 1

    • nie ma to jak żydokomuna z PO (1)

      brawo za brak rozumu

      • 4 3

      • Heheh, żydokomuna. Po pierwsze jaką treść merytoryczną niesie zarzucanie komuś żydowskiego pochodzenia. Po drugie - czym jest ta komuna? Ludzie często krzyczą o komunie nie rozumiejąc tak naprawdę na czym ona polega, np związkowcy protestujący przez prywatyzacją hasłem "precz z komuną".

        • 4 2

  • Jak Gdynia zgodzi się być dzielnicą Gdańska to niech biorą nawet z lotniskiem (17)

    • 58 66

    • (9)

      marzenia gdanska

      • 8 24

      • Marzenia raczej nie. Zwyczajnie matka uczyła, żeby pomagać słabszym (8)

        Niedoinwestowana Gdynia do niczego Gdańskowi nie potrzebna. Jedyna korzyść to to, że by wspólny bilet zrobili ;)

        • 37 12

        • (2)

          "Niedoinwestowana Gdynia" jezuuu co on bredzi.

          • 7 33

          • Dorobili się w końcu dwupasmowych dojazdów do obwodnicy i teraz cwaniaczą. (1)

            • 10 6

            • w gdansku?

              • 8 3

        • zobaczymy jak (4)

          Gdańsk będzie piszczeć kiedy jego zadłużenie wyjdzie na jaw i trzeba będzie spłacać.

          • 1 16

          • Gdańsk ma 2 najniższe zadłużenie wśród dużych polskich miast (licząc razem z długami spółek miejskich) (3)

            i pierwsze miejsce z dużą przewagą wśród miast, które najwięcej inwestują

            • 18 1

            • chyba nie wiesz co mówisz (2)

              Gdańsk jest 4ty po Toruniu, Krakowie i Poznaniu, głupcze.
              A jeszcze nie o wszystkich długach wiadomo.
              Będziesz spłacał ze swoimi prawnukami chore wizje Budynia i kolesiów -w stylu Miro , Rycho i Sawickiej.

              • 3 9

              • Matka wie, że ćpasz? ;)

                • 5 5

              • Długi porównuj się w relacji do budżetu a nie nominalnie

                • 2 0

    • Gdynia (4)

      zawsze była Polska a gdańsk jak taki kundel raz polski raz / większość/ niemiecki !!!!

      • 3 26

      • danzig!!!!

        • 3 3

      • i to jest merytoryczny argument za dublowaniem lotniska?

        • 12 1

      • gdynia Polska hahahaha !!! jak budowali gdynię to znaki i nazwy nowych sklepów cyrylicą pisali bo tzw. " miejscowi " tylko tak umieli czytać jak zasiedlali gdynię

        • 2 3

      • i dalej byłaby wioską, gdyby nie piętrzenie trudności przez gdańskich Niemców. a że powstała, to teraz niestety tylko same problemy z tego powodu, bo się kogucik wciąż rzuca.

        • 4 3

    • Nieee

      • 0 0

    • Nie

      tylko by pakowali kasę w resocjalizacje tego padła.

      • 0 0

  • Najpierw sobie bzdurę zafundowali, a teraz niech Gdańsk ratuje. (4)

    Nigdy! Żame! Newer!

    • 113 35

    • Cargo (2)

      Nie znam się na tym, więc nie wiem czy ten pomysł ma sens... ale moze ekonomiczny sens miałoby przystosowanie tego lotniska do lotów CARGO - tylko, że chyba cargo używa dużych samolotów, więc ... :(

      • 1 8

      • więc sobie odpowiedziałes sam

        I jak tam dojechać?

        • 7 1

      • Cargo lotnicze w Polsce to drzazgi. A znaczna część tego Cargo na lotnisku jest tylko odprawiana, a fizycznie żadnym samolotem nie leci

        • 5 1

    • niech Gdynia zrobi lotnisko dla trnsportowców i eksportuje śledzie

      a może importuje , bo na Wybrzeżu ryby są droższe niż w głebi kraju

      • 3 1

  • Ocalenie lotniska?? (11)

    Po co? Dla kogo? Za czyją kase?
    Pan Marcin ma wyssaną z palca teorię jak wyprać dużą kasę. Ale nie w tych czasach panie Marcinie.
    Zresztą wydaje mi się, że tego lotniska nie chcą mieszkańcy Gdyni oraz władze UE. Więc po co ta presja???

    • 106 29

    • (1)

      gada o lotnisku bo nic innego nie ma do zaproponowania, a ze jest kampania to cos gadac musi, wiec gada byle co. jak to w pisie.

      • 18 4

      • Szczurek przestań trollować.

        Naiwności biedaków i pazerności bogaczy zawdzięczasz ten los ale umiera się i do ziemi bez niczego się idzie...

        • 2 1

    • (8)

      jak to nie w tych czasach?! na kazdym kroku jestesmy okradani i oszukiwani, wiec czemu teraz mialoby sie nie udac...

      • 3 7

      • (7)

        bo tym razem patrzą na to dwa miasta i KE

        • 2 3

        • Nic nikt nie robił w UKRYCIU czy w utajnieniu (6)

          od początku sprawa była jasna i klarownia i nie pisz DArku, o jakimś patrzeniu czy POdgladaniu ?

          Są na to odpowiednie ustawy, zarządzenia, porozumienia, uchwały, raporty, analizy, zobowiazania, ........
          Jeśli o tym nie wiesz to się nie wypowiadaj będzie lepiej, a KE za sprawą wniesienia donosu przez .... może podejmować jakieś wybiórcze decyzje to wczale nie znaczy abyśmy My się z tym zgadzali. Prawie zlikwidowaliśmy wojsko też za przyzwoleniem, a dzisiaj NATO, mówi, że ma ograniczone środki i możliwości do zabezpieczenia naszego bezpieczeństwa?

          Kto jest temu winien Panie DArku ? Proszę o jasna odpowiedź? Czy gdybyśmy pozwolili na wypas krów na tym lotnisku to wtedy dwa miasta i KE byłaby zapewne zadowolona, bo podejrzewać mogę, że im o TO tylko chodzi?

          Pozdrawiam

          • 3 7

          • (5)

            Sprawa nie była taka jasna, bo wielu ludzi w ogóle nie wiedziało o co chodzi i z czym to się wiąże.

            Np w tej sprawie - nie było żadnego donosu. To sama Gdynia musiała zgłosić wniosek do KE o zatwierdzenie pomocy publicznej. I pomoc ta po prostu nie została zatwierdzona. Swoją drogą we wniosku napisano np że lotnisko w Gdańsku już jest zapchane i nie może się rozwijać.

            To lotnisko to marnotrawstwo pieniędzy po prostu, więc w tym przypadku KE zadziałała prawidłowo. Patrzysz na to jak na jakieś ograniczenie rozwoju, tymczasem to lotnisko rozwój jedynie mogło ograniczyć (bo realnie żadnego z niego pożytku by nie było a kasa którą w nią wpakowano i trzeba byłoby dalej pakować to kasa nie wydana na inne rzeczy)

            • 6 3

            • Przestań palić GŁUPA !!! (4)

              Nie wiedzieli posłowie, senatorowie, radni wojewódzcy,.... gdy głosowano stosowne programy rozwojowe, ustawy, nie wiedziała MW nikt nic nie wiedział, oczywiście Ty także. Tak się składa, że za brak wiedzy w tym względzie powinno się KARAĆ!!!. Oczywiście prywatnie możesz takowej nie posiadać, lecz pretendując do odpowiednich stanowisk, funkcji powinieneś podpisać stosowne ośświadczenia, mieć zweryfikowane kompetencje przez Komisje Walidującą i z klasyfikacją w ERK. Bo będąc przedstawicielem czy delegowanym do załatwiania pewnych spraw powinno się KOMPETENTNIE WIEDZIEĆ, a jak się nie wie to się w krótkim czasie dokształcić i złożyć potwierdzenie, ale oczywiście najlepiej nic nie wiedzieć to takie u nas tredi. Tak było też za komuny nic nikt nie wiedział, "nic nie wiedziano" o Wołyniu, Katyniu, ... " Nie wiedziano o Wałęsie,...".

              Panie DArku miałem Pana za kogoś uczciwego, a nie manipulatora "brakiem" wiedzy a może afazja, skleroza, może to zwykłe wygodnictwo,.... To tak jak praktyczne zastosowanie konkurencji w walce z monopolem, ... UOKiK zmaga się obecnie z zagrożeniem wymierzonym przeciwko konkurencji, którym jest biznes-państwowy w zakresie działań, które prezes UOKiK powinien ukrócić i zastosować jednak priorytety w celu faktycznej gry rynkowej, a nie niszczenie SAMORZĄDOWYCH PARTNERSTW. Bo w innym wypadku ośmieszamy się nawet przed Putinem:)))

              Wolny rynek opiera się na zasadzie konkurencji, tj. rywalizacji między ... ważnymi względami (np. pomoc na działania służące ochronie środowiska, rozwoju - a w wypadku Gdyni zniszczenia Gospodarki Morskiej i nie tylko). ... np. spółek jednostek samorządu terytorialnego, a nawet samych jednostek samorządu. Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko działaniom rozwojowym , a i owszem widzimy jak w Grecji czy Włoszech popierała struktury mafijne zresztą nie tylko KE, a nawet Watykan?

              Jako Gdynianie czujemy się także dyskryminowani? I uważam, że przy UM powinno powstać duże Stowarzyszenie PRzEcIW DYSkRYMINAcjI, w UE, Gdańska, Województwa,... Partii krajowych jakim są PO, PiS,.. Wystarczy wypowiedź manipulacyjna Pana Horały i co robił wcześniej ? Czy ten człowiek chce rozwoju miasta??? Chyba nie? On chce rozwoju własnej Partii kosztem miasta Gdyni tego samego chcą także inne partie. A co niewygodne zasłonią jak Ty DArku niepamięcią lub brakiem wiedzy:)))))))

              • 3 6

              • Ja miałem na myśli wiedzę mieszkańców a nie samorządowców. Do dziś wielu ludzi ponoć zainteresowanych tym tematem nie ma wiedzy o podstawowych kwestiach, jak np charakter ILS'u działającego w Kosakowie (jest wojskowy, nie ma cywilnej certyfikacji). Z tego powodu spora część Gdynian inwestycję popierało, bo sobie nie zdawali sprawy z tego, że tak naprawdę odpalenie komunikacyjnego lotniska w Kosakowie to wybudowanie wszystkiego od podstaw oprócz pasa startowego.

                Porozumienie było podpisane, tylko z tego co pamiętam (a nie pretenduję do żadnych państwowych, unijnych czy samorządowych stanowisk więc jeżeli się mylę to nic mi nie grozi) to dotyczyło lotniska GA. A lotnisko GA nie potrzebuje nawet terminala z 4 stanowiskami check-in. Gdynia mówiła o lotnisku dla awionetek a potem postawiła terminal na pół mln pax i zrobiła wizualki jak ląduje Lufthansa.

                Skuteczność rynkowa opiera się na własności prywatnej i konkurencji i to w takiej właśnie kolejności. A dlaczego? Ponieważ firmy konkurują ze sobą nie po to aby konkurować, tylko po to aby więcej zarobić. I w ten sposób rynek też reguluje podaż dóbr - jak ktoś na danej inwestycji nie zrobi to się w nią nie pakuje bo w konkurencji jest z góry przegrany. To kluczowy element efektywnej alokacji zasobów, najważniejszej zalety wolnego rynku.

                Mówiąc krótko - konkurować można tam gdzie konkurencję można wygrać. Nikt nie otwiera warzywniaka parę metrów od biedronki bo wie, że nie ma szans wygrać konkurencji. Jakie szanse na zarobek ma nowe lotnisko 20 km od trzeciego największego w kraju przy uwzględnieniu naszej specyfiki, tzn progiem rentowności jest 1 mln pasażerów rocznie?

                Dlatego w przypadku analizy inwestycji publicznych przeprowadza się tzw test prywatnego inwestora, tzn bada czy prywatny inwestor kierując się ekonomiczną kalkulacją by w taką inwestycję wszedł. No i w przypadku gdyńskiego lotniska ten test wypada negatywnie.

                To nie jest żadna dyskryminacja.

                • 6 4

              • (2)

                spisek spisek
                jak zawsze krzyczą miłośnicy partii co nie jest partią
                i mówią o konkurencji i wolnym rynku
                a ja tylko zapytam co ma wspólnego z wolnym rynkiem i konkurencją sponsorowana z pieniędzy podatników i gdynian inwestycja
                to jakaś nowa wersja wolnego rynku
                i tak w Gdyni zniszczono gospodarkę morską ale kto to zrobił?
                kosmici gdańszczanie?
                a może lepiej spytajmy co zrobił konkretnego um gdynia tak lekko wydający na lotnisko by ten przemysł ratować?!
                czyżby nic?

                ps wciśnięcie Watykanu do dyskusji o lotnisku kwalifikuje na łagodnie mówiąc leczenie...

                • 3 5

              • "wciśnięcie Watykanu do dyskusji" (1)

                a słyszał "spisek" o Instytucie Dzieł Religijnych, Banku Ambroziano, ..... ?

                • 4 1

              • tylko ze tu nie ma żadnego spisku

                • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane