• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kapeny wjadą do gdańskiego Śródmieścia

Krzysztof Koprowski
20 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Takimi autobusami wkrótce podróżować będą pasażerowie po ulicach Starego i Głównego Miasta Gdańska. Takimi autobusami wkrótce podróżować będą pasażerowie po ulicach Starego i Głównego Miasta Gdańska.

Miniautobusy Iveco Kapena Urby już za kilka tygodni wjadą na ulice Starego i Głównego Miasta. Za sześć pojazdów tego typu Gdańsk zapłaci ok. 2,8 mln zł.



Czy będziesz korzystał(a) z nowej linii autobusowej po gdańskim Śródmieściu?

Pojazdy przeznaczone do obsługi rejonu ścisłego Śródmieścia Gdańska będą niewielkie, ale dzięki temu łatwiejsze do kierowania po wąskich ulicach Starego i Głównego Miasta. Wszystkie będą mierzyć maksymalnie 7,5 metra długości oraz 2,2 metra szerokości. W autobusach zamontowanych zostanie co najmniej 14 miejsc siedzących dla pasażerów.

Jedynym oferentem, który zdecydował się wystartować w przetargu ogłoszonym przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku jest firma ABP Bus & Coach ze Słupska. Pod tym samym adresem funkcjonuje też Kapena SA i to właśnie jej produkty, a dokładnie Iveco Kapena Urby, będą wkrótce jeździć po gdańskich ulicach.

- Pierwsze dwa autobusy muszą być dostarczone do Gdańska 15 dni po podpisaniu umowy, co powinno nastąpić do końca bieżącego tygodnia - dodaje Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Kolejne cztery pojazdy powinny dotrzeć do Gdańska w nieprzekraczalnym terminie pięciu miesięcy.

- Planujemy uruchomienie linii pod koniec września. Nie mamy jeszcze ustalonego ostatecznego przebiegu nowej linii autobusowej, a więc tym samym trudno dzisiaj mówić o rozkładach jazdy - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Zarząd Transportu Miejskiego wraz z ZKM-em chcą po dostarczeniu taboru do Gdańska przetestować kilka wariantów tras, jednak niemal pewne jest, że przystanek początkowy i końcowy zlokalizowany będzie przy Dworcu Głównym zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (187) 4 zablokowane

  • (10)

    Taka linia pomoże jedynie inwalidom i dziadkom. Normalny zdrowy człowiek pokona starówkę i śródmieście w 20minut w każdą stronę.

    • 139 16

    • Nie "tylko" inwalidom, a "aż" inwalidom i bardzo dobrze, że tak się dzieje

      • 0 0

    • a gdzie jest ta starówka?

      • 2 0

    • Dziadkom!

      Ty normalny bydlaku, też będziesz dziadkiem i polecam Ci ulubione spacery pieszo, po totalnie wybrukowanych ulicach kocimi łbami Starego i Głównego miasta! Ochłapiaku, czekający na zwolnienie przez dziadków miejsca! Tylko żer Cię interesuje!

      • 3 2

    • Pewnie że pokona się starówkę w 20 min ale spróbuj pozwiedzać,obejść jakieś muzeum to do w drodze do dworca"robi się bokami"

      • 1 1

    • ogolnonarodowa pogarda dla starych i chorych

      • 0 0

    • Jacy jesteście naiwni...

      Te autobusiki, które nie są przecież niskopodłogowe, nie posłużą ani dziadkom, ani inwalidom, ani matkom z dziećmi...Posłużą tylko i wyłącznie władzom miasta, które w ten sposób nie będą musiały przyznawać zniżki od czynszu mieszkańcom Starego i Głównego Miasta za zbyt dużą odległość od komunikacji...przecież autobusik będzie im jeździł pod oknami!

      • 9 4

    • (1)

      Wielu komentarze pisze szybciej niż myśli. Normalny kretyn, wiedział co powiedział.

      • 5 4

      • ...ale 38 innych kretynów kliknęła "lajk" zanim pomyślało.

        • 3 3

    • ''normalny'' człowiek

      A dziadki, jak to piszesz to już nie są normalni ??
      Obyś na starość też się nie zrobił nienormalny .

      • 25 8

    • No i matkom z dziećmi.

      A myślisz, że czemu są takie małe? Właśnie z tego powodu.

      • 6 5

  • Zrezygnujcie z własnych samochodów i przestaniecie pyszczyć.

    • 0 0

  • eko

    na starówkę dobrze byłoby zakupić autobusy elektryczne

    • 1 0

  • DEBILIZM

    Proszę podać nazwisko odpowiedzialnego za ten pomysł-Durność...

    • 1 0

  • Na całym świecie

    w części zabytkowej miast ogranicza się ruchy. W Gdańsku odwrotnie. Tylko kto ma jeździć tymi autobusami? Jeżeli już to może puścić je na trasy dużych osiedli lub w kierunku plaż żeby turyści w sezonie nie gnietli się jak śledzie w zbyt małej ilości tramwajów kursujących na kąpieliska

    • 0 1

  • (24)

    Po Starym Mieście tylko pieszo - najwygodniej i w zasadzie szybko, bo wydaje się tylko takie duże.

    • 252 22

    • Zgadzam się, pieszo najlepiej - ale nie wszędzie !!! Dzisiaj doświadczyłam podziemnego przejścia na ul. Żabi Kruk - totalny (18)

      To skandal, że istnieją takie miejsca w samym centrum Gdańska. Z tego miejsca to tylko jakieś 100 metrów do Długiej.

      • 21 1

      • niezłe jest

        masz rację Anno .

        • 1 0

      • Ja się pytam dla kogo ten autobus? (16)

        Mieszkaniec Ogarnej, Długiej i okolicy chcący dojechać do dworca PKP pójdzie na tramwaj na Podwalu Przedmiejskim. Mieszkaniec Węglarskiej i okolicy pójdzie na przystanki przy Bramie Wyżynnej, mieszkaniec Stolarskiej, Heweliusza itp. pójdzie bezpośrednio na dworzec do którego ma 3 minuty drogi.
        Ten autobus ma sens jedynie dla mieszkańców Targu Rybnego, bo stamtąd jest rzeczywiście wszędzie daleko (czyt. ok. 10 minut). Nawet jednak mieszkając na Targu Rybnym nie korzystałbym z tego autobusu, bo:
        1.Koszt 3PLN za trasę do dworca PKP jest za wysoki zwłaszcza jeśli za chwilę mam jechać kolejnym autobusem/ tramwajem.
        2.Czas poświęcony na stanie w korku w godzinach szczytu znacznie przekroczy czas dojścia z buta do dowolnego przystanku w okolicy, a więc jest to nieopłacane również ze względów pozaekonomicznych.

        • 24 1

        • DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH (1)

          • 7 2

          • Jakim niepełnosprawnym?

            Przecież to nie są autobusy niskopodłogowe, a poza tym tam nie ma miejsca np. na wózek inwalidzki.

            • 0 0

        • A jeżeli (1)

          przyjechałbyś do Gdańska pociągiem i miałbyś dostać się z dworca na ul. Grodzką, to wolałbyś isć pieszo (ok.15 min.marszu), jechać Taxi za 20-30 PLN , czy podjechać autobusem za 3 PLN ??? Poza tym jest bilet godzinny za 3,60 PLN,

          • 3 3

          • Ciekawe ile osób jeździ na ulicę Grodzką ;-)

            Poza tym, gdybym musiała z dworca PKP szybko dojechać na ulicę Grodzką wsiadłabym w dowolny autobus jadący z Moreny (duża częstotliwość kursów) i wysiadła na jego końcowym przystanku na Wałowej (bez korków i w normalnym autobusie, a nie jakimś minibusie z 14 miejscami). Stamtąd do Grodzkiej są obok placu budowy Muzeum II wojny światowej - 3 minuty z buta. Wystarczy znać rozkład jazdy i wychodzi, że ten autobus to jedna wielka ściema, która rzeczywiście ma chyba jedynie usprawiedliwić likwiadację zniżek za czynsze w komunałakach, jak niektórzy tu pisali.

            • 2 1

        • (1)

          Zrobią buspasy ;)

          • 0 0

          • Tiaa, ale najpierw zburzą pół "starówki" ;-)

            • 0 0

        • (1)

          "Koszt 3PLN za trasę do dworca PKP jest za wysoki zwłaszcza jeśli za chwilę mam jechać kolejnym autobusem/ tramwajem."

          Jak za chwilę masz się przesiąść na inny autobus czy tramwaj, to kup sobie bilet za 3,60 zł i przez godzinę możesz jeździć z dowolną ilością przesiadek.

          • 4 2

          • Bla bla bla.

            Zmieść się pajacu w godzinie za 3,60 ;-/ Sam dojazd do dworca tym głupim autobusem zajmie w korku z 15-20 minut, potem dolicz z 10-15 minut na dojście do konkretnego przystanku i czekanie na kolejny autobus/tramwaj (a przy destynacjach typu Matarnia czy Szadółki to i niekiedy o wiele więcej) - pozostaje maksymalnie 30 minut.
            Do większości miejsc po prostu się nie dojedzie w tym czasie i kolejny bilecik za 3PLN do skasowania. Razem zamiast 6PLN wyjdzie 6,60PLN.
            Dla was czysty zysk, nieprawdaż Lisicki? To ja już wolę od waszej dobrej rady pójść na właściwy przystanek od razu i zapłacić tylko 3PLN zamiast prawie 7.

            • 0 4

        • dla ludzi starszych ma to sens (2)

          oni nie będą biegać z zakupami kawał drogi

          • 8 1

          • Sklepów na Starym Mieście pełno

            Kiedyś może było więcej, bbo pozamieniały się na kawiarnie i banki ale codzienne zakupy można zrobić w promieniu 300 m. A z telewizorem czy dywanem trudno bujać się busem. Przypuszczam, że autobusy mają służyć do uzasadnienia istnienia ECS oraz dowozić klientów do galerii .

            • 2 0

          • Tiaa, bo autobus zawiezie ich bezpośrednio pod klatkę schodową, ba wwiezie po schodach ;-)

            Głupoty prawicie, towarzyszu.
            A starsi ludzie ze "Starówki" albo nie mają siły w ogóle ruszyć się z domu (autobus do którego trzeba dojść, poczekać na przystanku, wejść do środka i zazwyczaj postać inside kilkadziesiąt minut w korku, bo 14 miejsc to nic - niewiele im pomoże) albo mają własne samochody/ korzystają z uprzejmości bliskich i nie będą przesiadać się do autobusu albo są na tyle sprawni, że kilka razy w tygodniu dygają np. na ryneczek na Elbląskiej i wracają stamtąd tramwajem z pełnymi siatami wiktuałów (a po swojej dzielnicy przemieszczają się z buta korzystając ze spacerów dla zdrowia i kondycji).

            • 3 3

        • wyczuwam intencje wladzuchny (4)

          To po to aby "walczyc z samochodami"- bezsens ale modny w kregach lewicy. Za 2,8 mln beda autobusiki a wiec ZAKAZ wjazdu do Srodmiescia. A potem jeszcze utrzymanie nierentownej linii....

          • 6 3

          • ograniczanie tranzytowego ruchu samochodowego przez centrum (2)

            to sensowny kierunek przekształceń wielu miast

            • 4 1

            • O jakim tranzycie przez centrum piszesz?

              Przecież obszar Starego Miasta jest odcięty Motławą i nie ma żadnego tranzytu. Objazd pprowadzi dawną Leningradzką , Okpową do Al.Zwycięstwa. Ci co wjeżdżają w obszar SM jadą w konkretnym celu.

              • 1 0

            • O jaki.

              • 0 0

          • No ale jaki zakaz?

            Przecież tam mieszkają tysiące osób. Czy to w ogóle dałoby się prawnie przeforsować?

            • 3 4

    • Główne Miasto jest większe.

      j. w.

      • 2 0

    • (2)

      Wielkie stare miasto - dwie ulice na krzyż

      Gdańsk to nie Kraków

      • 15 17

      • Tylko gdzie Stare Miasto (1)

        a gdzie Główne?
        To nie jest trudne!

        • 14 3

        • Autobus obejmie obie dzielnice, więc się

          nie rzucaj, żałosny purysto topograficzny.
          Lecz kompleksy inaczej.

          • 9 7

    • A ja pytam skąd się wzieły pieniądze na te busy?

      • 11 3

  • Potrzebne te autobusy...

    ... jak świni siodło.

    • 3 0

  • Ależ to KPINA (2)

    Ale to jawne złodziejstwo puścić komunikację przez stare miasto i zabrać 5% obniżki od czynszu i tak wysokiej stawki za metr

    • 17 5

    • jeden myślący! brawo! (1)

      Przecież tylko i wyłącznie o to chodzi! A nie o turystów, dziadków, inwalidów czy matki z dziećmi (gdyby "wadza" myślała od tych 3 ostatnich grupach, to zamówiłaby niskopodłogowe!)

      • 5 1

      • Niskopodłogowy autobus na płycie o takich wymiarach? Przecież w taki lekkiej maszynie silnik nie może znajdować się za ostatnią osią, gdyż przeważy konstrukcję. Jedyna możliwość to umieszczenie go albo na osi albo pomiędzy. Oba rozwiązania wykluczają niską podłogę poza tylnym zwisem.

        • 0 0

  • Qutobusy elektryczne na Starówkę ! (1)

    Na całym świecie (cywilizowanym) po starych miastach jeżdżą pojazdy elektryczne (autobusy, taxówki i inne), żeby nie smrodziły i nie hałasowały, a u nas po staremu ...

    • 1 2

    • Po Wiedniu jeżdżą diesle.

      • 1 0

  • Czyj to pomysł? (1)

    Pewnie Pana Lisickiego . Za pieniadze wydane na autobusy mozna byłoby zrobic wiele innch rzeczy dla miasta.

    • 10 2

    • Co zasiłki rozdać?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane