• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kartuska przedłużana bez pieniędzy z UE

Maciej Korolczuk
21 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
Mimo braku dofinansowania z UE gdański magistrat nie rezygnuje z rozbudowy Kartuskiej i będzie chciał przeprowadzić tę inwestycję za pieniądze z budżetu miasta. Mimo braku dofinansowania z UE gdański magistrat nie rezygnuje z rozbudowy Kartuskiej i będzie chciał przeprowadzić tę inwestycję za pieniądze z budżetu miasta.

Choć Komisja Europejska odrzuciła wniosek Gdańska o dofinansowanie rozbudowy ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, to droga i tak powstanie, ale wyłącznie za miejskie pieniądze. Szacunkowy koszt wyniesie ok. 60 mln zł.



Decyzja Gdańska o rozbudowie Kartuskiej z własnych środków:

Przypomnijmy: w 2018 roku miasto Gdańsk po raz drugi złożyło wniosek o dofinansowanie zadania "Rozbudowa ul. Kartuskiej na odcinku od ul. Otomińskiej do granicy miasta Gdańska, w ciągu drogi krajowej nr 7, etap I - odcinek od ul. Otomińskiej do ul. Nowatorów".

Po raz pierwszy dokumenty złożone w tej sprawie trzy lata temu przepadły, bo wniosek "przez nieporozumienie" złożono w ramach niewłaściwego programu unijnego. Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało wówczas, że wniosek o dofinansowanie rozbudowy ul. Kartuskiej został rozpatrzony negatywnie, bo odcinek ten nie znajduje się w sieci TEN-T, a więc nie może ubiegać się o środki na rozbudowę dróg w ramach tej sieci. Urzędnicy odwołali się od tej decyzji, ale CUPT nie zmienił zdania.

Podjęto więc decyzję o wstrzymaniu finansowania tego przedsięwzięcia z budżetu miasta i przeniesiono inwestycję na lata 2019-2021.

Jesienią złożono kolejny wniosek - już w ramach właściwego programu (CEF "Łącząc Europę").

Aby uniknąć kolejnego rozczarowania, już na wstępnym etapie prawidłowość została potwierdzona przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Wniosek został uznany jako kwalifikowalny "odcinek ostatniej mili TEN-T" i złożony do Komisji Europejskiej. W ocenie przedstawionej przez Komisję Europejską uznano, iż cel projektu jest zgodny z priorytetami tzw. zaproszenia, wykazuje dobry poziom dojrzałości i jest gotowy do wdrożenia z technicznego punktu widzenia.

Niestety i tym razem nie udało się uzyskać dofinansowania.

- Wnioskowany projekt nie został zakwalifikowany do dofinansowania z uwagi na niski wpływ na ułatwienie ruchu towarowego do i z portu morskiego - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miasto jednak nie rezygnuje z rozbudowy ul. Kartuskiej. Jeszcze w listopadzie - a więc kilka miesięcy przed ostatecznym i niestety negatywnym rozstrzygnięciem w Komisji Europejskiej - został złożony wniosek o uzyskanie zezwolenia na realizację (ZRID) dla I etapu tej inwestycji, a więc rozbudowy Kartuskiej między ul. Otomińską a Nową Stokłosy.

- Wniosek jest obecnie procedowany przez Urząd Wojewódzki w Gdańsku. Na przełomie II i III kwartału 2019 roku powinniśmy pozyskać decyzję ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej) oraz rozpocząć proces pozyskiwania działek pod rozbudowę ul. Kartuskiej. W budżecie Gdańska na 2019 rok przewidziano na ten cel 8,5 mln zł, zaś w Wieloletniej Prognozie Finansowej w roku 2020 zabezpieczono dodatkowo 21 mln zł oraz w 2021 - 29 mln zł.

Opinie (178) ponad 20 zablokowanych

  • Fajnie.

    Będzie buspas i DDR. Reszta po staremu.

    • 3 1

  • Kartuzy (2)

    I tak to nic nie zmieni korki z karczemek przeniosą się pod Leźno taką prawda

    • 17 1

    • Korki przeniosą się pod Cieśninę Messyńską, bo to Mała Sycylia

      • 0 4

    • ale Karczemki to Gdansk a Lezno nie , wiec mieszkancy napewno skorzystaja

      • 2 0

  • Niech Lewandowski opowie jak wyprzedał majątek Polaków

    • 12 10

  • A teraz pytanie, które nasuwa się samo. (1)

    Kto z urzędasów i jakie konsekwencje poniósł za utratę 132 mln PLN dofinansowania za pierwszym razem w wyniku nieporozumienia? Coś kosztowne to wasze niedopatrzenia i brak weryfikacji.

    W każdej normalnej firmie za takie coś jest dyscyplinarka.

    • 15 4

    • Jeden wysoki urzędnik mówił, że Unia to wyimaginowana wspólnota, pewnie się zasugerowali, że nie warto się starać o wyimaginowane dofinansowanie

      • 5 2

  • (3)

    Gdańsk to dziurawe miasto, w Polsce nie ma chyba takiego drugiego!? Porównajcie Kraków do Trójmiasta i znajdźcie w KrK dziurawe drogi? Będzie to nie lada zadanie.... Ciekawe z czego wynika tak tragiczny stan dróg w Gdańsku i ogólnie na Pomorzu... Południe Polski ma się znacznie lepiej mimo większego ruchu... Owszem są odcinki tragiczne ale to specyfika ciężkiego ruchu koloweho. Którego na Pomorzu nie ma.

    • 14 16

    • "to specyfika ciężkiego ruchu koloweho. Którego na Pomorzu nie ma."

      Oczywiście, że nie ma. Powszechnie wiadomo, że kilkanaście milionów kontenerów rocznie trafia do trójmiejskich portów dzięki technice teleportacji, niektóre zaś są tam transportowane napowietrzną koleją linową ;)

      • 13 1

    • Dwa tygodnie też byłem w Krakowie i nie zauważyłem żadnej rażącej różnicy w jakości dróg.

      • 5 2

    • a gdzie ty byłeś, że to widziałeś? Bardzo ciekawe, pewnie jak Kaczyński znasz polskie drogi lepiej niż tirowcy

      • 2 2

  • drogi tak ale mądrze je budować

    Oby tylko nie było jak ze starą słowackiego że zbudowali autostradę w środku miasta i : ludzi od siebie odcieli, czerwoną falę wprowadzili i autom życie uprzykrzyli, ekrany pobudowali i miasto zeszpecili a na koniec tysiące ludzi sprowadzli i miasto zatloczyli.

    • 10 8

  • A kiedy

    Przedłużenie nowej wałowej?

    • 4 1

  • xxx (2)

    Miasto działa tak, najpierw pozwala na wielką rozbudowe wielkich magazynów, do których dojedzie sporo samochodów cieżarowych, a dopiero jak tworzą sie korki, ktos dochodzi do wniosków, ze trzeba rozbudować.....A gdzie myslenie przed szkodą?

    • 22 1

    • rozwoj jakosciowy nie ilosciowy

      Zgdazam się. Ponadto rozwój miasta nie musi być ilosciowy tzn. polegać na rozbudowie budynków, fabryk itp. Rozwój moze być jakościowy.

      • 1 0

    • Zły wniosek winnych ukarano?

      • 1 1

  • Ulica Sandomierska. (1)

    Stan jezdni ulicy Sandomierskiej to tor przeszkód. Wyboje, dziury, ubytki asfaltu, nierówny bruk itp. itd. Na takiej ulicy uczą się jeździć przyszli kierowcy z różnych stron woj. pomorskiego. Kiedy władze miasta Gdańska usuną w/w utrudnienia w korzystaniu z tej ulicy ? Stan nawierzchni tej ulicy to po prostu wstyd.

    • 10 1

    • Są dziury, bo to Mała Dalmacja

      • 1 2

  • kapuściani kierowcy na paliwie opałowym z kartuz.

    zaleją nasz gdańsk i zasmrodzą.

    Ło rany.

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane