• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Karwiny i Mały Kack połączy kładka pieszo-rowerowa

Michał Sielski
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miasto nie ma 10 mln zł na kładkę nad torami
W tym miejscu powstanie kładka pomiędzy Karwinami i Małym Kackiem. W tym miejscu powstanie kładka pomiędzy Karwinami i Małym Kackiem.

Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek podjął decyzję, że kładka pomiędzy Karwinami i Małym Kackiem będzie wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. To rozwiązanie po myśli mieszkańców, którzy od dawna walczyli właśnie o ten wariant. Nie chcieli oni wiaduktu drogowego, gdyż obawiali się wtłoczenia aut na swoje osiedle.



Przypomnijmy:

  1. W maju władze Gdyni poinformowały, że nad torami łączącymi ulice Strzelców i Buraczaną w Gdyni powstanie wiadukt drogowy.
  2. Inwestycja miała zostać ukończona najwcześniej w 2021 roku, a jej koszt szacowano na 16 mln zł. Nie przewidziano konsultacji, bo - jak mówili urzędnicy - budowy wiaduktu oczekiwali mieszkańcy.
  3. Zaprotestowali radni dzielnicy Karwiny i społecznicy, którzy zaczęli wskazywać, że wcale nie chcieli drogiego wiaduktu dla aut, lecz kładki dla pieszych, która miałaby kosztować ok. 2 mln zł (ZDiZ twierdzi, że raczej 10 mln zł).
  4. Ponad pół tysiąca mieszkańców z Karwin i Małego Kacka podpisało się pod petycją, by zrezygnować z budowy wiaduktu
  5. Władze Gdyni zdecydowały się na zorganizowanie konsultacji społecznych w tej sprawie. Najpierw odbył się tzw. dialog techniczny dla kładki pieszej, a temat został odłożony na czas po wyborach samorządowych.
  6. Podczas konsultacji, na których pojawił się m.in. Wojciech Szczurek, mieszkańcy nie zostawili suchej nitki na pomyśle wiaduktu drogowego. Nie chcieli zwiększonego ruchu samochodowego na osiedlach i zadeklarowali, że dzieci do szkół i przedszkoli wolą odprowadzać po bezpiecznym trakcie pieszo-rowerowym.

Kładka nad torami połączy Mały Kack i Karwiny. Kładka nad torami połączy Mały Kack i Karwiny.

Prezydent Gdyni: niesamowite zaangażowanie mieszkańców



- Są w Gdyni sprawy szczególnie istotne, czy to dla ogółu mieszkańców, czy dla części naszej lokalnej społeczności, które wymagają szczególnej formy rozmowy i szczególnego rodzaju namysłu. Jedną z takich spraw okazał się właśnie temat połączenia Małego Kacka z Karwinami. Już od pierwszych chwil w niesamowity wręcz sposób zaangażował mieszkańców, stąd decyzja o przeprowadzeniu konsultacji społecznych. Było dla nas bardzo ważne, by każda zainteresowana tą sprawą osoba mogła wyrazić swoje zdanie - podkreśla Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Siła i liczba argumentów przytoczonych przez gdynian za budową kładki pieszo-rowerowej sprawiła, że rozstrzygnąłem na korzyść tego rozwiązania.

Argumenty na wysokim poziomie



Władze miasta są zadowolone z przebiegu konsultacji, które okazały się bardzo merytoryczne.

- Konsultacje społeczne to dobry sposób na rzeczową rozmowę o tematach budzących w mieście emocje. Możemy zapoznawać się z różnymi punktami widzenia, zderzać ze sobą przeciwne opinie, rzucać na dyskutowane tematy zupełnie nowe światło - zwraca uwagę wiceprezydent Michał Guć. - Konsultacje nie są formą głosowania czy plebiscytu, a sposobem na zebranie argumentów, zgromadzenie danych i uporządkowanie posiadanej wiedzy, by na ich podstawie podjąć optymalną decyzję.
Budowę kładki realizował będzie Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni. Kładka powinna być gotowa w 2021 roku.

Opinie (309) 2 zablokowane

  • Hurra aaaa!!!!!!!
    Wielka ulga!

    • 16 3

  • Jak znam życie, (2)

    ci sami mieszkańcy, którzy "zmiażdżyli" Prezydenta Szczurka za pomysł wiaduktu drogowego, równocześnie miażdżą go za sytuację na ulicy Chwaszczyńskiej.

    Zaś na poważnie, szkoda że nie wykorzystano szansy na rozwój sieci drogowej, co dzięki rozkładaniu ruchu zawsze pozytywnie wpływa na jego płynność. No ale cóż, Not In My Backyard!

    • 11 9

    • (1)

      Tu nawet nie idzie o zasadę NIMBY, tylko o to, że ludziom nie chce się poświęcić trochę więcej czasu na przemyślenie na spokojnie tematu. Wtedy dopiero wyszłoby im, że kładka to nie same zalety, a wiadukt to nie same wady.

      • 2 1

      • Oczywiście, że każde z rozwiązań ma zarówno wady jak i zalety. Jednak moim zdaniem korzystniejsza jest opcja z budową kładki pieszo-rowerowej.

        • 4 0

  • mieszkaniec dzielnicy (19)

    jeśli jest to wersja końcowa, to jest to bardzo zła decyzja dla całej dzielnicy, w tym również dla tych 500 osób popierających to rozwiązanie. ale o tym później.
    oglądałem debatę dot. proponowanych rozwiązań, gdzie przedstawiono mocne i słabe strony każdego z nich. w moim odczuciu, mając na uwadze ogóle dobro mieszkańców tylko i wyłącznie wiadukt drogowy z funkcją ścieżki rowerowej i chodnika spełnia oczekiwania każdej ze stron, ponieważ:
    1. idealna wręcz lokalizacja terenowa powoduje, że koszt budowy mostu drogowego nie byłby jakiś wygórowany w porównaniu do kosztu samej kładki, zobaczycie że przyjdzie dzień kiedy i tak ten most tam zbudujemy... ale Polak mądry po szkodzie, lub jak rzecze inne przysłowie chytry dwa razy traci (lub płaci :) )
    2. patrząc na układ drogowy ulicy wielkopolskiej skrzyżowanie: sopocka - buraczana - strzelców to już w tej chwili jest dramat. samo skrzyżowanie nie jest zbyt rozsądnie zaprojektowane, ponadto ilość aut chcących wyjechać bądź skręcić w ulicę strzelców jest tak duża, że blokują one pozostałe pasy powodując zatory. rozbudowa osiedla na strzelców spowodowała również zwiększenie korków na ul. sopockiej. jak UM zatwierdził taki plan zagospodarowania terenu, w którym tak duże osiedle ma wyłącznie jeden wyjazd? jak została policzona przepustowość ul. strzelców?
    3. budowa mostu drogowego i połączenie go z ul . Buraczaną/ Źródło Marii spowoduje rozłożenie ruchu kołowego na 2 odrębne skrzyżowania, co spowoduje upłynnienie ruchu.
    4. upłynnienie ruchu spowoduje, że mniej zakorkowane będą okoliczne ulice, co również doceni owe 500 osób (rowerzystów/pieszych) którzy spacerując będą delektowali się czystszym powietrzem.
    5. jeśli faktem jest że ul. Źródło Marii/ Buraczana jest ulicą osiedlową, to ja drugiej tak szerokiej ulicy w Gdyni nie znajdziemy. ulica w pewnym fragmencie jest dwujezdniowa !!!! ale też w pozostałym odcinku ma odpowiedni potencjał do tego by ją poszerzyć i zrobić porządną alterię drogową wyprowadzającą ruch nie tylko z ul. strzelców, ale również całych Karwin I i Karwin II. dodatkowo ulice te NIE biegną w bezpośrednim sąsiedztwie budynków,
    6. jeśli plan zagospodarowania Karwin zakładał już kilkadziesiąt lat temu takie rozwiązanie drogowe, to chyba nie przypadkowo. Do osób ogranizujacych/odpowiadających za przestrzeń publiczną w PRL mam większe zaufanie, niż do tego co się dzieje obecnie
    7. ulice te również z racji swojego położenia nigdy nie staną się ulicami tranzytowymi, z uwagi na brak powiązania z innymi osiedlami.
    8. umożliwi to zoptymalizowanie funkcjonwania komunikacji miejskiej na terenie dzielnic Wielki Kack, Karwiny, Mały Kack....
    9. a co się stanie, kiedy rozpocznie się planowana przebudowa skrzyżowania wielkopolska- buraczana- strzelców- sopocka ?

    czekam na komentarz jednej z 500 osób sprzeciwiających się tej inwestycji

    • 29 36

    • (1)

      Dokładnie. Gdynia nie buduje nowych dróg. Opinia że pod naszymi oknami na Strzelców ustawiałyby się korki samochodów to bujda... Poad przykład. Korek na wielkopolskiej można ominac wjezdzajac w Olgierda. Dlaczego 99% kierowców tego nie robi tylko stoi jak lama w korku. Dlaczego nikt nie omija korku w redlowie przy salonie Hondy obok cmentarza? Pojedynczy kierowcy to robią... Tak smao byłoby ze Strzelców. Pomogła by nam mieszkańcom, ale opinia że hurra burra wieksozsc kierowcow bedzie chciala pakowac sie w osiedlowe uliczki jest błędna. Pewnie za kilka lat ktos sie zdecyduje na poszerzenie tej kładki ...

      • 3 7

      • Zbyt krótko ktoś chyba mieszka w tej okolicy pisząc, iż Olgierda w godzinach szczytu jest przejezdna . Tylko współczuć można mieszkańcom bo ulica jest najczęściej sparaliżowana , ludzie nie maja jak dojechać czy wyjechać , nie mówiąc o dojezdzie pogotowia czy straży. Ewidentnie
        nie widzieliście co się działo się kilka lat temu na odcinku dziurawej, wąskiej , bez pobocza o nieuregulowanych prawach własności ul. Olgierda od Racławickiej do Strzelców i skrzyżowania z Wielkopolska w godzinach szczytu ? Gdy sznur aut stał rownolegle do Wielkopolskiej paraliżując calkowicie ulice Królowej Jadwigi, Kazimierza Królewicza czy Jagiełły. Niby jakimi drogami kierowcy mieli by dojeżdżać do wiaduktu od strony Kacka? Zapadająca się, wąską, bez pobocza dla pieszych i oświetlenie Grenadierów czy Olgierda i Żniwną również bez miejsca dla pieszych ?

        • 4 0

    • (1)

      Uwaga wróże, Podczas przebudowy skrzyżowania... będą korki. Jak przy każdej przebudowie.
      Co do ulicy Nałkowskiej to na niej powinny być wprowadzone woonerfy, codziennie widzę ja pędzą tam samochody, i nie jest to 50km/h. I to właśnie w przestrzeni ulicy Naukowskiej jest potencjał na przestrzeń publiczną dla dzielnicy Karwiny. Dlatego moim zdaniem poszerzanie i uatrakcyjnienie tego szlaku dla kierowców jest błędem.

      • 6 1

      • W domu sobie woonerfa zamontuj...

        • 0 7

    • (1)

      Zgadzam się z każdym punktem (bo w ogóle byłem za wiaduktem) poza nr 2. Gdyby władze zawsze uwzględniały potoki pojazdów generowane przez nowe inwestycje mieszkaniowe, nic by się w takim mieście jak Gdynia nie udało już wybudować.

      • 0 5

      • Ależ będzie się budowało. Tylko nie dla kierowców.

        • 3 0

    • Źródło Marii

      Źródło Marii jest kompletnie gdzie indziej.

      • 6 0

    • Jedna z osób na NIE (6)

      Nie miałbym nic przeciwko kładce / wiaduktowi gdyby te plany były znane PRZED wybudowaniem mieszkań. Specjalnie kupiłem mieszkanie (nie, nie za gotówkę) na osiedlu na końcu ulicy ponieważ podobała mi się cisza i mały ruch.

      Sytuację można porównać do tego gdy kupujecie dom w lesie (cisza, spokój, świeże powietrze) po czym po 1-2 latach władze chcą wybudować wam obwodnicę praktycznie przy granicy waszej działki. Czy mieszkaniec też ma pochylić głowę bo dzięki temu x tysięcy ludzi będzie miało lepiej czy może jednak jest to nie do końca fair?

      Dobro publiczne - oczywiście, popieram, ale sposób w jaki prowadzono całą inicjatywę z kładką powoduje właśnie największe emocje.

      • 4 1

      • konkluzja (4)

        tylko to jest patrzenie wyłącznie na czubek własnego nosa.... niestety....
        co to za kameralne osiedle na kilka tysięcy mieszkańców?
        iluzją jest też świeże powietrze z parku krajobrazowego, a ktoś kto oczekuje ciszy i spokoju w sercu milionowej metropoli niestety jest wyjątkowym ...
        a wrócimy do dyskusji kiedy to rozpocznie się remont jedynego skrzyżowania do strzelców, auta będziecie porzucać właśnie pod blokami m.in. na buraczanej ..

        proponuję Bieszczady...

        • 5 3

        • jak będzie przebudowa Wielkopolskiej

          to będą błagać o ten wiadukt :) :)

          • 2 4

        • Przebudowa skrzyżowania Wielkopolska /Sopocka/Strzelców ma ruszyc wiosna tego roku. Również przebudowa ulicy Strzelców ma ruszyc wiosna tego roku. Jak do tych terminów ma się termin budowy kładki / wiaduktu? Następnie ma być przebudowane skrzyzowanie Wielkopolska /Racławicka . Widzieliście co się działo kilka lat temu na odcinku dziurawej, wąskiej , bez pobocza o nieuregulowanych prawach własności ul. Olgierda od Racławickiej do Strzelców i skrzyżowania z Wielkopolska w godzinach szczytu ? Gdy sznur aut stał rownolegle do Wielkopolskiej paraliżując okolice, tak jak to ma miejsce teraz na Olgierda poniżej Racławickiej ?

          • 1 1

        • Konkluzja jest taka, że jest coś takiego jak planowanie przestrzenne. Ma ono charakter długookresowy. A nie na łapu-capu, nie patrząc na interesy pieszych, mieszkańców i wszystkich innych zainteresowanych, bo hrabia jadąc z Bojana do pracy w Gdyni ktoś chce komuś pod oknami urwać minutę z korka, do którego walnie się przyczynia.

          • 1 0

        • Ja tobie Sosnowiec..

          • 1 0

      • Kupiłeś mieszkanie na końcu ulicy w dzielnicy w której mieszka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców

        Powiedz, jakim cudem myślałeś, że będzie tam spokój??

        • 1 2

    • Też mieszkaniec...

      Popieram w 100%.
      Bardzo podobnie opisywałem to w ankiecie UM na temat wiaduktu/kładki.
      Fragment tamtego mojego stanowiska wstawiłem tu jako komentarz - nie widząc jeszcze tej wypowiedzi. Ale tu Kolega ujął to jeszcze czytelniej i szerzej.
      Gratuluję i popieram,
      szkoda tylko, że UM (Prezydent) popisał się krótkowzrocznością i działaniem pod publikę...

      • 3 3

    • mieszkaniec?????

      umiesz tylko drzeć papę. Przyznaj się na jakiej ulicy mieszkasz, czyżby na strzelców????????
      Ile masz samochodów??????

      • 2 6

    • no konsultacje się zakończyły, to jak to ma być decyzja jeśli nie końcowa?

      ile można maglować ten sam temat......

      • 3 0

    • (1)

      Popieram w całości. Ale dla tamtych liczył się tylko czubek własnego nosa i chyba chęć "dołożenia" bogatszemu osiedlu. Smutne, że wygrał z rozsądkiem tani populizm włodarzy.

      • 1 2

      • całkowita racja

        • 1 2

  • Wieczne narzekania nie tylko w Gdyni, to zle tamto niedobre. Ne wiadomo czy w tym państwie będzie kiedyś mądrzejszy naród??

    • 8 3

  • teraz trzeba jeszcze wygrać ze szczurkiem w sprawie polanki redłowskiej (1)

    • 13 3

    • Nie wygrasz.

      Ten temat już przehandlowany tak jak Orłowo sanatorium.

      • 0 0

  • to osiedle (2)

    jest przykładem jakie miasto Gdynia ma podejście do "przyszłych mieszkanców" Wielkie osiedle a od miasta Gdyni dostali ZERO, zero nowych dróg.

    Mieszkanców też mi nie szkoda - widziały gały co brały, chcieliście mieć mieszkania za 10tys/m2 na dawnych polach gdzie była jedna droga , a miasto nie planowało nic tam zrobić zrobić - to sobie narzekajcie ale nic to nie zmieni, będziedzie teraz tkwić w wiecznych korkach.

    • 20 1

    • (1)

      tu jest jeszcze gorzej, miasto chciało, mieszkańcy nie chcieli

      • 4 2

      • dokładnie

        Pretensje do tych 500 osób, które wnioskowały za kładką. Reszta się nie wypowiedziała, a ryby głosu nie mają...

        • 3 1

  • Chciałbym również masowo skrytykować ten pomysł kładki dla pieszych. Pan Szczurek i mieszkańcy niech spojrzą na mapę. (2)

    Jedyny sposób żeby wydostać się z karwin na kack to wiadukt przy peronie Karwiny. Jest on obecnie bardzo mocno obciążony samochodami. Nawet po jego planowanej przebudowie przepustowość jest "na styk". Ta dzielnice potrzebują alternatywnej, zapasowej, awaryjnej drogi. Wystarczy jeden wypadek na obecnym wiadukcie, i cała Gdynia stoi w korkach, bo tego ruchu w żaden sposób się nie rozładuje.

    Druga sprawa, że Obecnie te dzielnice są rozdzielone wąwozem z torami kolejowymi, jakby murem. Wygląda to faktycznie jak getto - nikt tam nie przechodzi na drugą stronę do sklepu czy do znajomych, bo nie ma jak. Pomijając dzieciaki biegające po torach i ludzi z psami. Ale nie łudźmy się że kładka dla pieszych coś rozwiąże. Jest tam absolutnie potrzebna droga dla samochodów. Choćby tylko po pasie w każdą stronę, przecież nikt nie każe tam budować autostrady. Pomogłoby to połączyć obie dzielnice.

    Panie Szczurek - nie idź Pan tą drogą! Mieszkańcy zawsze będą niezadowoleni.

    • 15 25

    • (1)

      Nikt z Karwin nie chce dostać się na Mały Kack kładka..
      Mieszkańcom Karwin nigdy nie przeszkadzała przechadzka - jeśli już była taka potrzeba- na sąsiednie osiedla okrężną drogą ;)

      • 4 0

      • Ja jestem z Karwin i chcę się dostać na Kack samochodem a potem wrócić. I nie wiem po co mam w tym celu utrudniać i korkować ruch na Wielkopolskiej? Zapasowe połączenie w tym miejscu to jest absolutna konieczność!

        • 1 1

  • Od lat żadnego ruchu (1)

    Kiedy kładka między Wiśniewskiego a Hutnicza?

    • 5 4

    • A tam po co?

      • 0 0

  • Super

    Cieszy mnie ta decyzja. Prawda jest taka, jak by było więcej zaangażowanych zwolenników wiaduktu to był by wiadukt. Jedyne na co można tu narzekać to na brak swojej inicjatywy

    • 14 4

  • Bardzo dobra decyzja

    w tym przypadku.

    • 18 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane