- 1 Dwóch 29-latków z narkotykami (48 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (161 opinii)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (233 opinie)
- 4 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (411 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Kary ZKM dla gdyńskich przewoźników. Zastrzeżenia do punktualności i czystości
W ostatnich dniach sprawdziliśmy kary nakładane przez ZTM Gdańsk na przewoźników funkcjonujących w mieście. Tym razem przyglądamy się Gdyni.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni nadzoruje kilku przewoźników wożących pasażerów. Są to trzy spółki miejskie: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Do tego dochodzi kilku mniejszych prywatnych przewoźników: BP Tour, PKS Gdynia, GRYF i Meteor.
By pasażerowie byli zadowoleni, potrzebna jest kontrola ze strony ZKM Gdynia. Metodą dyscyplinowania przewoźników - podobnie jak w Gdańsku - są kary umowne, nakładane na przewoźników za uchybienia i zaniedbania w trakcie realizacji kursów.
Blisko 550 tys. zł kar
Podobnie jak w przypadku Gdańska, dane, o które wystąpiliśmy do ZKM, objęły 10 pełnych miesięcy 2021 r. (do końca października) oraz cały rok 2019 i 2020.
Przez 10 miesięcy minionego roku ZKM Gdynia nałożył w sumie kary w wysokości blisko 550 tys. zł. w trzech kategoriach:
- niewykonanie kilometrów
- niewłaściwe parametry techniczno-użytkowe
- niewłaściwe świadczenie usług
Najwięcej kar za niewykonywanie kilometrów, czyli brak kursów
Najwięcej kar dotyczy niewykonywania kilometrów, czyli sytuacji, w której autobus danego przewoźnika nie kursuje. Z kwoty 261 tys. zł aż 155 tys. zł naliczono do listopada firmie BP Tour.
170 tys. zł przewoźnicy muszą zapłacić za niewłaściwe parametry użytkowe. Najwięcej do kasy ZKM wpłaci firma Meteor - blisko 60 tys. zł.
Ok. 111 tys. zł kar do listopada uzbierało się przewoźnikom z powodu niewłaściwego świadczenia usług. Najwięcej zapłacą przedstawiciele PKT Gdynia - blisko 23 tys. zł.
Co ciekawe, w 2020 roku suma kar z całego roku wyniosła tylko 435 tys. zł. W 2019 roku, a więc ostatnim pełnym przed pandemią koronawirusa, który spowodował wiele zmian w funkcjonowaniu ZKM Gdynia, było to aż 725 tys. zł.
Najczęstsze uchybienia w jakości usług
Co przeważa wśród uchybień w najbardziej interesującej pasażerów kategorii, czyli jakości obsługi?
Do października 2021 roku najwięcej kar naliczono przewoźnikom za:
- opóźnienia odjazdu z konkretnego przystanku - 25 tys. zł,
- przyspieszone odjazdy - 15 tys. zł,
- brak czystości wewnątrz oraz na zewnątrz pojazdu - 14 tys. zł.
W 2020 roku zestawienie wyglądało podobnie, choć na pierwszym miejscu wśród uchybień były przyspieszone kursy, na drugim brak czystości, a dopiero na trzecim opóźnienia.
Można założyć, że było to związane z rozwijającą się pandemią i brakiem ruchu na drogach, co mogło być zaskoczeniem dla części kierowców. Autobusy kursowały niezgodnie z rozkładem, nie spóźniając się, ale często przyjeżdżając za szybko.
W 2019 roku wśród uchybień dominował brak czystości (blisko 40 tys. zł kar), na kolejnym miejscu był zbyt szybki odjazd z przystanku. Podium zamknął brak właściwego oznaczenia liniowego pojazdów.
Ogółem wśród częstych przewin pojawiają się tez niezalogowanie do systemu Tristar, techniczne usterki w autobusie i niesprawny monitoring.
ZKM Gdynia: perfekcyjna kontrola działa
Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że duża suma wynika z drobiazgowości w kontroli i wypracowanemu przez lata systemowi, który sprawdza się.
- Skala nakładanych kar nie wynika z jakiejś szczególnie niskiej jakości usług, tylko przeciwnie - z dbałości o nią poprzez stałą i usystematyzowaną kontrolę. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - niezależny od operatorów organizator usług przewozowych - powstał już w 1992 r. i jest jedną z najdłużej działających tego typu jednostek w kraju. Przez te wszystkie lata, by usługa była jak najwyższej jakości, do perfekcji dopracowano procedury kontroli i nakładania kar za uchybienia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak wskazuje, kary dla przewoźników pojawiają się w momencie, gdy autobus czy trolejbus nie wyjadą na ulice, ale pozostają bez wpływu na pasażerów.
- W przypadku braku kursu pojazdu danego operatora, Centrala Ruchu ZKM włącza pojazd rezerwowy innego. Finalnie kurs jest więc wykonywany, tylko że pojazdem należącym do innej firmy. Poza garstką miłośników komunikacji miejskiej, pasażerowie nie zdają sobie nawet z tego sprawy - dodaje Gromadzki.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (103) 1 zablokowana
-
2022-01-14 07:56
Pijacy w gdyńskiej komunikacji (5)
W lutym 2020 jechałam trajtkiem ok 13:00. Na końcu pojazdu było dwóch dziadów, pili alkohol, wyzywali, zachowywali się skandalicznie. Nikt Nie zareagował oczywiście . Poszłam do kierowcy, miał to gdzieś. Tych dwóch zaczęło mnie wyzywać, śmiać misie w twarz, grozić. Zero reakcji kierowcy. Napisałam skargę do zkm- nie widzą problemu! Nigdy więcej ! Nie korzystam z komunikacji publicznej. Jest Przyzwolenie na patologie
- 6 13
-
2022-01-14 08:15
Kierujący nie jest ochroniarzem.
- 7 3
-
2022-01-14 08:45
Miał (2)
Miał pójść i ich pobić? Co oczekujesz od kierowcy ?jestem ciekaw
- 5 1
-
2022-01-14 11:55
Wezwać policje proste !!!! (1)
- 1 0
-
2022-01-14 23:44
A ty nie masz telefonu żeby zadzwonić na policję?
- 0 0
-
2022-01-14 09:09
Słaba prowokacja trollu.
- 4 1
-
2022-01-14 07:58
Ile kar zapłaci skm za ciągle opóźnienia i bród w kolejkach
Proszę o artykuł redakcję Trójmiasto ponieważ skm to jakiś żart i kpina z pasażerów .... Notoryczne opóźnienia , ceny biletów z kosmosu i bród niesamowity .... ( Gdyby skm się nie spóźniały i były czyste to bilety były by jeszcze dobra cena ) ale jak mamy płacić takie ceny za ten bajzel to jakaś kpina .... Im większa cena tym gorszej ....
- 9 1
-
2022-01-14 08:00
Niestety
Autobusy są ostatnio takie syfiaste na zewnątrz te szyby że aż strach samemu palcem przyciągać te nie widoczne przyciski do otwierania drzwi. Punktualność jak punktualność z tym zawsze był kłopot tylko czemu ZKM tak się wzbrania pomimo tylu próśb od lat co żaden kierowca nie chce piszczą by chociaż jeden dodatkowy autobus puszczać z Kaczych Buków tylko do ronda do Chwaszczyna i z powrotem przecież ten dojazd tam to makabra i tu do rzeczy nic nie ma remont tam tak od lat brakuje dodatkowego autobusu. Co do brudu i potu ludzi to fakt niektórzy powinni mydełko w prezencie w drzwiach dostawać a tak poza tym jest pozwolenie na siedzenie brudasów i spoconych umazanych ludzi na ostatnich siedzeniach i picie piwska za pazuchą i nikt z pasażerów się nie odezwie bo się boi ale piać na forum anonimowo to każdy i ten odór od papierosów jak ktos tyle pali to już skóra tym paruje a ciuchy to lepiej nie mówić.
- 12 7
-
2022-01-14 08:04
Irytujacy hałas (4)
Abstrahując od kar, ale poruszajac sie dalej w obrębie transportu miejskiego w Gdyni, chciałbum poruszyć głośność sygnału zamykanyc drzwi w autobusach i trolejbusach.
Niski, piszcacy dźwięk jest szalenie głośny, siedzac/ stojac blisko drzwi powoduje u mnie duży dyskomfort, zmuszajacy mnie do zasłaniaia uszu, moim zdaniem spokojnie moglby byc cichszy o 30-50%.- 10 16
-
2022-01-14 08:16
Jest dopasowany do słuchu różnie słyszących osób.
- 6 0
-
2022-01-14 08:18
To Ty nie pamiętasz citar z PKSu, które na stałe jeździły na R i S. Tam to dopiero dawało po uszach.
- 5 0
-
2022-01-14 08:40
Mieszkam nieopodal Straży Pożarnej
Jakieś 70% wszystkich wyjazdów przebiega mi pod oknem. Wnioskuję o wyłączanie syren w terenie zabudowanym albo przynajmniej pod moim oknem bo mi hałas przeszkadza, nie interesuje mnie, że jadą ratować życie i zdrowie. Aha i światła też by mogli wyłączać bo akurat na pierwszym piętrze mieszkam i mi świeci jak przejeżdżają...
Paranoja, wymyślanie nieistniejących problemów. A potem jakiś mniej błyskotliwy urzędnik poprze taki pomysł, wyciszy brzęczyki a starsi ludzie, gorzej słyszący, będą ładowali się przez zamykające się drzwi...- 9 0
-
2022-01-14 08:51
wiesz jak najlepiej pozbyc sie tego dyskomfortu? po wejściu do autobusu, trolejbusu, stawaj jak najdalej
od drzwi. zobaczysz, że będzie jak "renkom" odjął
- 5 0
-
2022-01-14 08:27
ZKM (1)
Zkm się panoszy swoimi służbowymi samochodami. Sami nie przestrzegają przepisów, np:nie gaszą silników na pętlach, parkują gdzie popadnie. I sobie siedzą w ciepłym, i piszą nowe kary na przewoźnika. Kierowców zmusza się do łamania przepisów ruchu drogowego. Bo jak się nie podstawisz na przystanek 5 minut przed odjazdem, to na przewoźnika zostanie nałożona kara. O tym nie napiszecie?
- 23 3
-
2022-01-14 12:33
Popłakałem się
Z żalu.
- 0 2
-
2022-01-14 08:33
Mieszkam w Gdyni od 2013 (2)
Odkąd się przeprowadziłem, byłem zadowolony z jazdy autobusami i trolejbusami, w porównaniu z innymi miastami było całkiem punktualnie.
Aż do 2020 roku, w którym się pogorszyło znacząco. Już się nawet zdążyłem przyzwyczaić do tego, że na Łużyckiej na 27 w godzinach popołudniowych trzeba zawsze czekać dodatkowe kilka minut względem rozkładu, ale po tym jak przez kilka dni (wprawdzie nie z rzędu) jeden kurs nie przyjeżdżał, a kolejny po nim był spóźniony, to... Po prostu idę na PKM (jadę w kierunku Karwin) albo 10 minut piechotą na przystanek na Zwycięstwa, bo PKM częstością kursów nie rozpieszcza.
Idąc myślę o zakupie auta, bo czas dojazdu 5-7 kilometrów w jedną stronę zwiększył się do 40-60 minut...- 9 4
-
2022-01-14 09:14
Zgadza się. (1)
Budowa Trasy Kaszubskiej generuje korki jak remonty w innych miejscach Gdyni.
Myślisz, że trolejbus będzie lecieć po tych drutach nad jezdnią czy stać w korku jak reszta aut?!- 7 0
-
2022-01-14 12:34
Pretensje słoika.
A w rodzinnej wsi furmanka przyjeżdżała punktualnie?
- 0 0
-
2022-01-14 08:38
Bp tour
Ile mają autobusów w Gdyni 12 ? I takie kary?! Bp tour wygrany trojmiescie w karach gratulujemy!!! Jak cytując klasyka trzeba dbać o standardy i wizerunek firmy. pozdrwiam
- 9 3
-
2022-01-14 08:52
ten BP Tour to musi mieć wyjątkowo dużo środków finansowych, łącznie 280 tys kar (7)
- 10 0
-
2022-01-14 08:59
Bp tour (4)
To są bogacze z wioski spod Lublina stać ich. Jeżdzą po cenach dumpingowych w Gdańsku. Gdynia Jaka stawkę ma to się nie wiem . Ale siana muszą mieć skoro w Gdańsku jeżdza za 5,71 i mają takie kary i funkcjonują jeszcze! Ma ktoś łeb na karku
- 5 0
-
2022-01-14 12:06
bp tour!!! (3)
256 tyś w Gdyni i 178 tyś w Gdańsku, łącznie 434 tyś PLN samych kar. Prezes firmy już zaczął oszczędzać...światła na placach gdzie parkują autobusy zostały wyłączone, gaz i woda z której korzystają mieszkający na bazie ob. UA zostały przykręcone. Brak premii dla kierowców A od następnego miesiąca wypłata będzie wypłacana w dwóch transzach ;). Oto wielką firma z wioski Lublin
- 4 1
-
2022-01-14 12:22
(2)
Czy to jest tak dużo skoro za 8 lat w samym Gdańsku bez Gdyni wezmą 200 mln. Dzieląc na 8 lat wychodzi 25 mln rocznie. Przewoźnicy zawsze sobie muszą wliczać kary, bo są nieuniknione. Ale zawsze mogłobyć ich mniej.
- 0 1
-
2022-01-14 12:48
Dekoracyjny
Nie broń bo nie ma czego , lepiej obroń swoje wysokie standardy. Chyba że standardy są takie i jeżdzą inni wtedy fakt ,z automatu jest wyższy standard.
- 1 0
-
2022-01-14 12:57
25 baniek
Widać tutaj jakiś ekonomista się wypowiedział. Może i mają 25baniek ale utrzymanie wszystkiego kosztuje 25baniek 500 tysiecy i mamy deficyt.
- 1 0
-
2022-01-14 09:00
(1)
BP Tour wywalili z Sopotu bo ciągle wystawiali wozy niezgodne z wymogami.
- 5 3
-
2022-01-14 10:49
Nikt ich nie wywalił tylko skończył się przetarg, a nowy przegrali
- 4 0
-
2022-01-14 09:00
Najwięcej kar dotyczy niewykonywania kilometrów - BP Tour
Ale zaskoczenie (ironia) xdddddd
- 10 1
-
2022-01-14 09:02
Żart (1)
Regularnie w autobusach wali dymem papierosowym, gdyż kierowcy kopcą w środku na pętlach. Bardzo często widzę też kierowców, którzy prowadząc rozmawiają przez telefon. Dla mnie to niedopuszczalne i z tego powinny być wyciągane konsekwencje
- 9 10
-
2022-01-14 09:19
Niepalący kierowca.
U mnie najbardziej śmierdzi tymi papierosami, jak pasażer wsiada z ostatnim "buchem" po czym go wypuszcza siadając...
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.