• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary ZKM dla gdyńskich przewoźników. Zastrzeżenia do punktualności i czystości

Patryk Szczerba
14 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
ZKM Gdynia tłumaczy, że wysokie kary nakładane na przewoźników to efekt dobrej kontroli i wypracowanego systemu. ZKM Gdynia tłumaczy, że wysokie kary nakładane na przewoźników to efekt dobrej kontroli i wypracowanego systemu.

W ostatnich dniach sprawdziliśmy kary nakładane przez ZTM Gdańsk na przewoźników funkcjonujących w mieście. Tym razem przyglądamy się Gdyni.



Czy składałe(a)ś kiedyś skargę na komunikację miejską w Gdyni?

Sprawdź kary ZTM Gdańsk dla przewoźników

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni nadzoruje kilku przewoźników wożących pasażerów. Są to trzy spółki miejskie: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Do tego dochodzi kilku mniejszych prywatnych przewoźników: BP Tour, PKS Gdynia, GRYF i Meteor.

By pasażerowie byli zadowoleni, potrzebna jest kontrola ze strony ZKM Gdynia. Metodą dyscyplinowania przewoźników - podobnie jak w Gdańsku - są kary umowne, nakładane na przewoźników za uchybienia i zaniedbania w trakcie realizacji kursów.

Blisko 550 tys. zł kar



Podobnie jak w przypadku Gdańska, dane, o które wystąpiliśmy do ZKM, objęły 10 pełnych miesięcy 2021 r. (do końca października) oraz cały rok 2019 i 2020.

Przez 10 miesięcy minionego roku ZKM Gdynia nałożył w sumie kary w wysokości blisko 550 tys. zł. w trzech kategoriach:

  • niewykonanie kilometrów
  • niewłaściwe parametry techniczno-użytkowe
  • niewłaściwe świadczenie usług


Najwięcej kar za niewykonywanie kilometrów, czyli brak kursów



Najwięcej kar dotyczy niewykonywania kilometrów, czyli sytuacji, w której autobus danego przewoźnika nie kursuje. Z kwoty 261 tys. zł aż 155 tys. zł naliczono do listopada firmie BP Tour.

170 tys. zł przewoźnicy muszą zapłacić za niewłaściwe parametry użytkowe. Najwięcej do kasy ZKM wpłaci firma Meteor - blisko 60 tys. zł.

Ok. 111 tys. zł kar do listopada uzbierało się przewoźnikom z powodu niewłaściwego świadczenia usług. Najwięcej zapłacą przedstawiciele PKT Gdynia - blisko 23 tys. zł.

Co ciekawe, w 2020 roku suma kar z całego roku wyniosła tylko 435 tys. zł. W 2019 roku, a więc ostatnim pełnym przed pandemią koronawirusa, który spowodował wiele zmian w funkcjonowaniu ZKM Gdynia, było to aż 725 tys. zł.

Najczęstsze uchybienia w jakości usług



Co przeważa wśród uchybień w najbardziej interesującej pasażerów kategorii, czyli jakości obsługi?

Do października 2021 roku najwięcej kar naliczono przewoźnikom za:

  1. opóźnienia odjazdu z konkretnego przystanku - 25 tys. zł,
  2. przyspieszone odjazdy - 15 tys. zł,
  3. brak czystości wewnątrz oraz na zewnątrz pojazdu - 14 tys. zł.


W 2020 roku zestawienie wyglądało podobnie, choć na pierwszym miejscu wśród uchybień były przyspieszone kursy, na drugim brak czystości, a dopiero na trzecim opóźnienia.

Można założyć, że było to związane z rozwijającą się pandemią i brakiem ruchu na drogach, co mogło być zaskoczeniem dla części kierowców. Autobusy kursowały niezgodnie z rozkładem, nie spóźniając się, ale często przyjeżdżając za szybko.

W 2019 roku wśród uchybień dominował brak czystości (blisko 40 tys. zł kar), na kolejnym miejscu był zbyt szybki odjazd z przystanku. Podium zamknął brak właściwego oznaczenia liniowego pojazdów.

Ogółem wśród częstych przewin pojawiają się tez niezalogowanie do systemu Tristar, techniczne usterki w autobusie i niesprawny monitoring.

ZKM Gdynia: perfekcyjna kontrola działa



Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że duża suma wynika z drobiazgowości w kontroli i wypracowanemu przez lata systemowi, który sprawdza się.

- Skala nakładanych kar nie wynika z jakiejś szczególnie niskiej jakości usług, tylko przeciwnie - z dbałości o nią poprzez stałą i usystematyzowaną kontrolę. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni - niezależny od operatorów organizator usług przewozowych - powstał już w 1992 r. i jest jedną z najdłużej działających tego typu jednostek w kraju. Przez te wszystkie lata, by usługa była jak najwyższej jakości, do perfekcji dopracowano procedury kontroli i nakładania kar za uchybienia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak wskazuje, kary dla przewoźników pojawiają się w momencie, gdy autobus czy trolejbus nie wyjadą na ulice, ale pozostają bez wpływu na pasażerów.

- W przypadku braku kursu pojazdu danego operatora, Centrala Ruchu ZKM włącza pojazd rezerwowy innego. Finalnie kurs jest więc wykonywany, tylko że pojazdem należącym do innej firmy. Poza garstką miłośników komunikacji miejskiej, pasażerowie nie zdają sobie nawet z tego sprawy - dodaje Gromadzki.
Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (103) 1 zablokowana

  • pytanie gdzie karaz dla zkm??? (4)

    Który zapomniał płacić skłądki ZUS za pracowników????
    Ale o tym cisza. Poczekajcie jak się pandemia skończy i normalnie na sesje można będzie wejść i ujawnić dokumenty

    • 6 0

    • (3)

      to tajne przez poufne, jak możesz zdradzać takie informacje na forum???? nie ukryjesz się!

      • 1 0

      • (2)

        ale się boję. Buziak i do zobaczenia przed wyborami wtedy wylejemy mleko:)

        • 1 0

        • (1)

          "Piotr" nie zrozumiałeś ironii

          • 1 0

          • Internetowy symbol ironii to ;)

            Zapamiętaj, bo wbrew pozorom gdy nie widać i nie słychać rozmówcy takie proste emotki robią robotę:)
            Pozdrawiam.

            • 0 0

  • Przestarzałe rozkłady

    Układali jeszcze w ubiegłym stuleciu. Teraz w godzinach szczytu opóźnienia nawet ponad 20 min. w Gdyni. Ludzie tego nie widzą, bo to poprzedni przyjeżdża.

    • 8 0

  • Naj gorsze jest to że takie chamy mało rolne wsiadają w śmierdzących kombinezonach roboczych i te spocone burki ukraińskie które w tych samych ciuchach pracują i chodzą po pracy !!!!!!

    • 0 4

  • jak to jest, że ZTM podlega pod ZKM? Przecież ZTM to organizacja metropolitalna, zarządzająca?

    • 0 0

  • Komunikacja miejska

    Co za głupoty tu piszą to chyba te buraki z Wioch bo w mieście to im się nic nie podoba

    • 1 0

  • Poważne zastrzeżenia do firmy PKA

    Od zachowania kierowców, brudne autobusy po prezesa którego bardzo nie lubię bo sprawia wrażenie, że chyba nie panuje nad firma a zwłaszcza pracownikami

    • 0 1

  • Najbardziej jestem zadowolony z przewozu na linii 84 i 87.

    Autobusy takie jak należy, mili i uprzejmi kierowcy, zero komunikatów o plandemii, maseczkach, zero czepialstwa. Czyli tak jakby każdy pasażer chciał podróżować, w spokoju i niezaczepiany oraz nie nękany komunikatami tymi samymi co przystanek

    • 1 4

  • Dość wysokie te kary

    Za opóźnienie, przyspieszenie odjazdu/ przyjazdu czy czystość pojazdu bo teraz zimą powinny one jakoś wizualnie wyglądać, ale wiadomo wszystko kosztuje druga rzecz to zbyt głośne komunikaty o zasłanianiu ust i nosa lub czujniki przy otwieraniu i zamykaniu drzwi zwlaszcza w najnowszych pojazdach ale cóż taka jest teraz technologia grunt żeby cen biletów nie podnosili

    • 0 0

  • ZKM Gdynia

    A czy mapy przy rozkładach jazdy (w necie) działają,bo jak nadal nie,to kto nałoży karę na ZKM?

    • 1 0

  • marnotrastwo kacze buki

    puste przebiegi czasem 2 LUB 3 osoby w jedna strone a autobus duzy kto za puste przebiegi placi chyba prywatna firma nie tylko podatnicy placa za linie najkrutsza w polsce az 750M

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane