• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary finansowe za 14-godzinny paraliż Gdańska

Maciej Korolczuk
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Do usuwania awarii Rajbud ściągnął sprzęt i pracowników aż z Olsztyna. Zdaniem prezesa firmy ten fakt nie wpłynął jednak na wydłużenie czasu pracy.
  • Prezes firmy Rajbud obiecuje, że taka sytuacja miała miejsce pierwszy i ostatni raz.

Prawie 14 godzin trwała w poniedziałek naprawa zerwanej sieci trakcyjnej w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Prezes firmy Rajbud odpowiadającej od 1 października za utrzymanie sieci trakcyjnej i usuwanie awarii przeprasza pasażerów za uciążliwości i obiecuje, że sytuacja już się nie powtórzy. Firma nie uniknie jednak odpowiedzialności i na podstawie umowy z miastem będzie musiała zapłacić karę umowną.



W poniedziałkowe południe kierowca samochodu ciężarowego zignorował znaki ostrzegające przed wjazdem pod trakcję tramwajową na węźle Unii Europejskiej i zahaczył o przewody.



Czy poniedziałkowe korki w centrum Gdańska były dla ciebie uciążliwe?

Sprawca próbował uciec z miejsca zdarzenia, ale sytuację nagrały kamery systemu Tristar, a ciężarówkę zauważyli też znajdujący się w pobliżu pracownicy firmy Rajbud. Tej samej, która później, aż do godz. 2 w nocy, a więc przez niemal 14 godzin, próbowała przywrócić ruch tramwajowy na kluczowym skrzyżowaniu w centrum Gdańska.

Na czas trwania awarii ZTM uruchomił zastępczą komunikację autobusową, a tramwaje skierowano objazdem do pętli na Siedlcach.

Nasi rozmówcy uważają, że usuwanie awarii tego typu powinno zająć maksymalnie dwie godziny. Przyznaje to także szef firmy usuwającej usterkę.

Wacław Chamerski, prezes spółki Rajbud, pierwszą poważną wpadkę we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni oraz Zarządem Transportu Miejskiego traktuje bardzo osobiście. Przyznaje że jest zawiedziony postawą swoich pracowników, którym - jego zdaniem - zabrakło koordynacji działań i komunikacji z dyspozytorami.

- Nie uchylamy się od odpowiedzialności za to, co się stało - przyznaje Chamerski. - Zajmuję się transportem szynowym kilkadziesiąt lat i wiem, że usuwanie skutków tej awarii trwało za długo. Zdecydowanie za długo.
  • Wyłączenie zasilania na Hucisku zatrzymało jeden z tramwajów na środku skrzyżowania.
  • Zerwane przewody sieci trakcyjnej w centrum Gdańska.
  • Awaria i usuwanie ich skutków trwało w poniedziałek prawie 14 godzin.
  • Za utrzymanie sieci trakcyjnej w Gdańsku Rajbud odpowiada od 1 października.
  • Ciężarówka, która zahaczyła o trakcję spowodowała kilkunastogodzinny paraliż komunikacyjny w centrum Gdańska.


Prezes Rajbudu potwierdza doniesienia naszych czytelników, którzy w miejscu zerwania trakcji zauważyli ciężki sprzęt sprowadzony... z Olsztyna. Jednak jego zdaniem co innego sprawiło, że prace trwały tak długo.

- Moi pracownicy powinni szybko naprawić usterkę tymczasowo, by przywrócić kursowanie tramwajów, a właściwe prace przełożyć na godziny nocne. Nawet gdyby tramwaje miały tego dnia jeździć tym odcinkiem z prędkością 5 km/h - tłumaczy Chamerski.
W poniedziałek wpadek i błędów było jednak więcej. Z niezrozumiałych względów wyłączono napięcie w sieci trakcyjnej m.in. na Hucisku, przez co na środku skrzyżowania zatrzymał się jeden z tramwajów kompletnie blokując ruch na Wałach Jagielońskich.

To pierwszy i ostatni raz

- Zerwanie sieci było bardzo rozległe, dlatego usuwanie awarii trwało tak długo. Obecnie przeprowadzana jest szczegółowa analiza przebiegu usuwania zerwania trakcji. Na jej podstawie wykonawcy zostaną naliczone kary wynikające z umowy - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ
Jak przyznaje Chamerski, jego firma otrzymała pierwsze i i ostatnie ostrzeżenie od miasta.

- Usłyszeliśmy, że nigdy więcej nie możemy pozwolić sobie na taką wpadkę. I mogę obiecać, że tak będzie. To było nieodpowiedzialne. Mogę tylko przeprosić pasażerów, że spotkali się z takimi utrudnieniami - dodaje prezes Rajbudu.
Przypomnijmy: wiosną Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął przetarg na dwuletnie "utrzymanie infrastruktury torów tramwajowych oraz urządzeń i instalacji elektroenergetyki trakcyjnej tramwajowej na terenie miasta Gdańska". Dotychczas usługę tę wykonywali pracownicy miejskiej spółki GAiT. Oferta firmy Rajbud z Tczewa, obsługującej w podobnym zakresie sieć w Olsztynie (wcześniej budowała m.in. przystanek SKM przy stadionie w Letnicy czy peron PKP we Włoszczowej), była jednak o ponad 7,5 mln tańsza.

Pojawiły się wówczas głosy, że Rajbud mający doświadczenie w budowie, ale nie bieżącym utrzymaniu sieci, z obsługą w Gdańsku będzie miał duże problemy. Już pierwsza poważna awaria pokazała, że obawy ekspertów i ludzi z branży niestety okazały się uzasadnione.

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    Wszystko tzw "sznurkami wiązane".

    • 108 16

    • To jest żenada (2)

      Dziś mogliście też przeczytać w raporcie co dziś się działo z komunikacją...
      Gdzie jest Budyń???

      • 9 6

      • (1)

        A czy on jeździ tramwajem jak jakiś bjedak?
        Więc co go to?

        • 24 6

        • A twój liliputin kiedykolwiek jechal komunikacją miejską?

          • 7 6

    • Polska w ruinie

      • 9 1

    • To są ci tak zwani polscy fachowcy przez duże "F". Niewiele potrafią a pracę mają...

      • 14 2

    • limuzyny przejechały?

      • 10 0

    • Patologia kapitalizmu. Podpisać milionowe umowy na naprawy i konserwacje trakcji ale trzymać jeden wóz specjalistyczny,

      gdzieś na zad**iu Polski. Za pewne dlatego, że ma się takie umowy jeszcze w innych miastach Polski i trzeba wypośrodkować odległości.

      Opłaca się ? No pewno, że tak, ale nie społeczeństwu.

      • 14 1

  • (11)

    *** Wszystko po układzie u Adamowicza

    • 190 154

    • skoro masz dowody - zgłoś do prokuratora (8)

      jak nie masz - milcz

      • 34 24

      • Prokurator i Sądy w Gdansku to mafia po jednych pieniadzach z Budyniem co tu zglaszac jak i tak umorzą. (7)

        • 32 27

        • Przecież po reformie sądów, to raczej mafia Zbyszka Ziobry teraz jest. (6)

          Może odwołać prezesów sądów i wstawić swoich.

          • 20 13

          • Jaka reforma gmoniu?

            skoro ci sami ludzie siedzą na tych samych stołkach to jak reforma spowiduję ich uczciwa prace?

            • 7 9

          • Jak na razie, to reformą objęto trzy sądy w Polsce i to poza 3city (1)

            A tak płakali biedni zastraszeni sędziowie, że ich Ziobro wysekuje. I co?

            • 7 6

            • ale nuuuudaaa....

              • 3 0

          • a gdzie reforma

            zablokowana przez tuskomatołów

            • 5 1

          • hola nie tak szybko

            poogladaj sobie komisje weryfikacyjna albo amber gold

            takiego bur*d*elu to sie w najgorszych snach nie spodziewalem
            jak dodasz do tego wyludzenia VATu i innych to zrozumiesz ze za sam FAKT proby wzięcia się tym gno*j*kom za mordy ZIOBRO powinien dostac medal

            • 0 3

          • mafia zbyszka ziobry dobre

            mafia to byla przez ostatnie 8 lat PO-PSL (patrz: komisja amber gold lub weryfikacyjna to moze troche zrozumiecie co tu w PL sie wyprawiało i jakie było złodziejstwo)

            Ziobro Ci sie nie podoba tak ? ze statystycznego punktu widzenia, wole zeby Ziobro trzymał wszystkich za mordy i nikomu nie pozwalał kraść (nawet jesli sam dla siebie troche nadużyje tej władzy), aniżeli żeby było tak jak było

            • 2 1

    • po jakim układzie (1)

      firma wzięła udział w przetargu i była najtańsza
      tak się kończy wybór najtańszej oferty a nie żadne układy
      skąd u ciebie tyle nienawiści że tak oczerniasz innych - dostajesz za to pieniądze ?

      • 33 8

      • A ja mysle ze Miasto moglo Oglosic ze Firma miejska wygra przetarg z Gory bo przynajmniej kasa zostaje w Miescie i Miasto bd w dobrych rekach . A teraz pracownicy Pogotowia sieci sa powpychani gdzie sie da .

        • 8 4

  • pod sąd ich (4)

    karać

    • 47 73

    • Szkoda, że z iinymi po 89 roku jakoś tak łatwo nie poszło

      • 9 3

    • karać też GAiT za niepomalowane słupy w centrum Gdańska !

      • 12 6

    • jak otworza kolejna galerie i nastepny biurowiec to miasto stanie ta wladza idzie na zniszczenie miasta,

      oid sąd za kuriozalne 20 -letnie zarzadzanie komunikacja miasta dla wladzy samorzadowej z budyniem na czele.

      • 8 4

    • Czy kierowca ciężarówki zostanie obciążony kosztami naprawy?

      • 7 0

  • (4)

    Wesoło jest z tymi tramwajami, przed laty było spokojniej. Tramwaj zatrzymał sie na środku skrzyżowania, dobre też było że koleś zerwał trakcje i chciał uciec, prawo jazdy pewnie z czipsów:) Kabaret i kpiny sobie robio:)

    • 160 8

    • Miałeś jeździć na motocyklu, kolejna ściema.

      Ciapek nieudacznik bez kolegów.

      • 8 10

    • Prawa jazdy nie masz, na czipsy jedynie ciebie stać no może jeszcze browar.

      Jesteś głupkiem.

      • 5 9

    • the ciapek :) dobre

      • 7 2

    • W raporcie piszą o tobie, że jesteś samotnym matołem.

      Zgadzam się!

      • 5 6

  • CCC (2)

    Wszędzie jest pożądane, o jakości nikt nie myśli.

    • 66 3

    • o jakości myśli CBA...

      jak nie wybiorą najtańszej oferty, to dobiorą im się do biurka
      taki kraj

      • 7 1

    • W przetargu 100% za cenę, a o referencje i poprzednie kontrakty nikt nie zapytał

      • 10 0

  • ludzie tyrali nad usterką do późnej nocy a dostaną za to karę? ?? (14)

    • 76 118

    • zawsze mozna poczytac przykłady skrajnej głupoty, pisze jak by spwodowali paraliz miasta na 14 godzin!

      • 12 10

    • a dałbyś im nagrodę ?? (5)

      Że ktoś coś robi baaaaardzo długo nie znaczy że ma to sens i jest na tyle skomplikowane.
      Skoro sam szef zapewnia że to się nie powtórzy to znaczy że dało się to naprawić duuuużo szybciej.

      umowa to umowa - nie wywiązujesz się płacisz karę

      • 49 8

      • Im kara za niefachową organizację naprawy się na pewno należy (3)

        Mnie natomiast interesuje również jak odpowiedział kierowca ciężarówki, który nie dość, że zerwał trakcję to jeszcze próbował uciec? Dostał mandat w wysokości 100 PLN

        Jeżeli miał ubezpieczenie OC to koszty naprawy powinien pokryć ubezpieczyciel a jemu (czy też firmie do której należy ciężarówka) składka OC na przyszły rok powinna wzrosnąć kilkukrotnie.

        A jak nie miał OC to powinien zapłacić z własnej kieszeni.

        • 43 2

        • To był pewnie ukraiński tir (2)

          Mogą mu skoczyć

          • 9 8

          • Na pukielek

            • 3 2

          • pewnie, pewnie

            No pewnie, bo Polski przygłup nie mógł tego zrobić, musi zły Ukrainiec. Dziadek w NSDAP?
            Poza tym TIR ma standardową maksymalna wysokość i nie zerwie trakcji.

            • 4 5

      • umowa to umowa zawsze sie mozna odwolac w sadzie

        pytanie ile masz pieniedzy, tzn ktos cos robi bardzo dlugo nie znazy ze nie ma sensu i nie jest skomplikowane, jesli nigdy nic nie naprawiales to nie masz bladego pojecia o czym piszesz.

        • 2 2

    • (4)

      A czy GAiT dostanie karę za niepomalowane słupy w centrum Gdańska ?

      • 23 8

      • Kto zlecił malowanie tych słupów ?

        Wywalenie pieniędzy w błoto. Słupy przy dworcu nie wyglądały jeszcze źle. Każdy fachowiec wie, że maluje się latem / poniżej punktu rosy /
        Niepomalowane więc kasy nie ma . Przy takiej pogodzie /nocne opady/ nie ma szans aby to skończyć przed kwietniem

        • 13 0

      • (1)

        Moze sam pomalujesz :)? W jednej dłoni Pędzel a w 2 szmata zeby szybko scierac deszcz bo trzeba zdążyć ...

        • 6 6

        • machać pędzlem trzeba między kropelkami

          wtedy da się

          • 1 2

      • zaczęli malować latem, ale GAiT to tacy fachowcy że potrzebują pół roku na te kilkadziesiąt słupów - Dobrze, że to nie oni likwidowali tą awarię bo do dziś wszystko by stało

        • 1 3

    • Bo nie umieli skoordynować działań.

      • 3 1

    • Może nagrodzić?

      Jeżeli firma nie dysponuje sprzętem do naprawy sieci, to po co staje do przetargu? Jak według pana prezesa Rajbudu mieli naprawić tą sieć/ z drabiny?/. A czas sprowadzenia wozu sieciowego z Olsztyna to pewnie czas około 5-6 godzin./chyba, że w Olsztynie czuwa brygada na wypadek awarii w Gdańsku to jakąś godzinę krócej.Przyznanie się do błędu to wobec zaistniałych okoliczności konieczność, a nie odwaga.

      • 1 0

  • tak to jest w tym Gdańsku - byle taniej i sa tego skutki (5)

    o jakości nikt nie mysli tylko o kosztach a skąpy dwa razy traci.
    Czas POżegnac Adama Owicza

    • 147 79

    • Wiesz co to jest ustawa Prawo Zamówień Publicznych? (3)

      i czy wiesz, że za wybór droższej oferty można trafić pod sąd?

      • 33 10

      • pisu (1)

        to nie dotyczy,patrz,zakup samolotow za 2 miliardy z "wolnej reki"

        • 28 5

        • huk z piśem :D

          Do pierdla trafią tylko ci nieodpowiedni. Którym nic nie można udowodnić. Ale obiecali to teraz muszą wysłuchać wolę suwerena.

          a 2 mld tu czy tu ? Co za różnica, w końcu zaczyna się dobrodbyt.

          • 9 1

      • Z jakiego paragrafu za wybór droższej oferty? Chyba coś z tą ustawą Prawo zamówień publicnzych nie ten teges u ciebie.

        Jak sobie ustawię kryteria oceny ofert 49% cena oferty, 51% doświadczenie w naprawie sieci trakcyjnej, to nawet jak by taki Rajbud w przetargu dał najniższą kwotę, to i tak by mogła wygrać oferta firmy, która podała wyższą kwotę, ale w kryterium doświadczenie w naprawie sieci trakcyjnej ma do zaoferowania więcej niż Rajbud.

        • 8 1

    • naprawdę? a skąd piszesz z Torunia ??

      Jak przetarg nie wygrywa najtańsza opcja to piszesz że Adam Owicz do kieszeni bierze resztę za ustawienie przetargu. Jak wygrywa najtańsza to zła i skąpa.

      skocz lepiej kolejny przelew wysłać do Torunia. Na termy w najzimniejszym miejscu źródła termalnego.

      • 22 4

  • Zdarza się co zrobić. Przynajmniej przeprosił i się nie miga jak inni. Dziś to rzadkość. (8)

    • 363 18

    • (1)

      14 godzin - tu już nawet nie dałoby się migać. No chyba, że się jest Adamowiczem lub jego urzędnikiem.

      • 25 29

      • Ale przynajmniej może naprawili porządnie, a nie na tymczasowo...

        • 11 5

    • Dokładnie! (1)

      W tych czasach to rzadkość.... Pan chamersko to na prawdę super czlowiek. A że pracownik nawali to już nie jego wina.i umie przeprosić!!

      • 34 7

      • To mówiłem ja, Jarzabek trener II klasy

        I jeszcze Panie Prezesie chciałem przeprosić, że wczoraj nie mówiłem bo byłem chory

        • 4 1

    • (1)

      Jak to się nie miga. To nie ja spie*rzyłem tylko pracownicy. Dyrektor roku.

      • 3 16

      • Tylko ty baranie tak wywnioskowałeś z tego artykułu

        • 1 3

    • (1)

      O to chodzi, facet mówi "daliśmy ciała, ale wyciągniemy wnioski" i to jest w porządku. A nie jakiś PR, owijanie w bawełnę i inne bzdury, tak dzisiaj nagminne.

      • 21 2

      • Postawa, aż dziwna. Ile ten Pan ma lat? Może jest na tyle młody, że nie jest skażony PRL-elem i dlatego jest taki rzeczowy.

        • 3 5

  • (11)

    Wątpię czy przeprosiny usatysfakcjonują mieszkańców, którzy wczoraj przeżyli koszmar. Samo centrum było sparaliżowane przez 40 minut. Tramwaje nie jeździły nigdzie. Stały wszystkie kierunki. Komunikacja zastępcza to porażka. ZTM nie poradził sobie z organizacją jak to zresztą zawsze bywa. Obawiam się, że takie sytuacje będą się powtarzały i za każdym razem usłyszymy tylko zdawkowe przepraszam, nie byliśmy przygotowani czy ta sytuacja więcej się nie powtórzy. Zresztą słyszymy to zatrważająco często a wniosków i tak nie wyciąga nikt. Miastu już dawno przestało zależeć na zorganizowaniu sprawnej komunikacji publicznej. Nie ma tu dobrego, sprawnego, odpowiedzialnego zarządcy. Wszystko dzieje się jakby przypadkiem i losowo. Martwi mnie jednak to, że tak naprawdę w najbliższym czasie i tak nic się nie zmieni.

    • 105 60

    • (2)

      Obstawiam, że ZTM nie ma tylu autobusów w zapasie aby zastąpić większość lini tramwajowych i nie mają też pewnie tajnych tunelów aby były w stanie szybko pojawić się na miejscu w tym korku :P

      • 26 0

      • Autobusy mają ale kierowców brak -za mało zarabiają

        • 6 2

      • ZTM w ogóle nie ma taboru. To organizator. Tabor posiadają przewoźnicy.

        • 1 1

    • byśmy takie tylko problemy w życiu mieli ...

      • 25 3

    • (2)

      Matko jedyna, 40 minut sparaliżowane centrum. Koniec świata. Człowieku, wyjedź z tej wioski do pierwszego lepszego, większego miasta, to tyle czasu będziesz codziennie stał... Matko jedyna, jakim ty jesteś wieśniakiem...

      • 10 6

      • Bycie wieśniakiem to raczej stan umysłu, a nie fakt pochodzenia z wioski, także akurat słowo wieśniak bardziej pasuje do Ciebie.

        • 4 3

      • Zapewne odpowiada ci obecny stan rzeczy. Tumiwisizm, brakoróbstwo i opieszałość ostatnimi czasy stały się cechą a nie przywarą. Powodzenia w powrocie do średniowiecza i wcale nie chodzi mi o technologię ale raczej stan umysłu.

        • 3 3

    • (1)

      Jak do wszystkiego jest osobna firma to nigdy nie bedzie ani koordynacji ani sprawnej roboty.

      • 4 2

      • wszystko do jednej firmy najlepiej państwowej i najlepiej z orędownikami dobrej zmiany u steru

        • 5 1

    • Ten się nie myli co nic nie robi

      • 7 0

    • Kary finansowe

      Zawsze tu ludzi brakowało i będzie brakować za taką płacę taka praca

      • 1 0

  • Szacunek dla szefa Rajbudu, że ma jaja i potrafi się przyznać do wtopy (22)

    Nasze urzędasy wiły by się jak piskorze, żeby tylko zrzucić winę na kogoś innego.

    • 405 30

    • Za co przepraszał? Że wygrał z firmą, która usunęła by to w 2 h? (14)

      Dramat! Najniższa cena i horror dla mieszkańców!

      • 20 35

      • (12)

        he he he
        kolejny mądry inaczej
        Po czym wnosisz, żeby to usunęła w 2h?
        Jesteś Jezusem?

        • 25 8

        • Sam to przyznał.... (3)

          Ale dobra zmiana nawet nie przeczyta

          • 9 25

          • Nie wiem co to dobra zmiana poza tym, że używa tego terminu każdy nawiedzony.
            Tłumaczę jak pięciolatkowi (pisownię masz w sumie niewiele lepszą...)
            Tak, on przyznał, że "jego" firma powinna była usunąć to szybciej, on nie przyznał, że firma , z którą wygrał by to usunęła w dwie godziny.
            Łapiesz subtelną różnicę?
            Czy to trudniejsze niż nowa matura,a może nawet ambitne studia?

            • 28 1

          • Przyznał, że powinni dokonać tymczasowej naprawy

            a główne prace przełożyć no godziny nocne. To, że powiedział ile to powinno trwać nie oznacza również, że inna firma nie nie wtopiłaby podobnie ba jakiś inny kretyn zarządzający akcją bezpośrednio też nie potrafiłby pomyśleć.

            • 15 2

          • Przyznal, ze powinno zajac max 2h. Powinno ale w trakcie moze okazac sie, ze zajmie jednak 10h. Czytasz i gadasz jak czytelnik faktu - jedno zdanie, tak jakchcesz ale wszystko wiesz.

            • 8 0

        • Coś nie tak ! (2)

          Po przyjeździe na miejsce awarii trzeba zabezpieczyć teren przed następnymi szkodami. Przejeżdżałam pod estakadą gdy w ostatniej chwili zobaczyłam zwisający drut. Dlaczego tego nikt nie zabezpieczył lub nie zamknął pasa ruchu. Pracownicy stali i nie reagowali. Kto zapłaciłby mi za szybę ?
          Z usuwaniem awarii to inna sprawa. Można czekać na pomoc ale zadbanie o bezpieczeństwo jest PRIORYTETEM !!!

          • 10 3

          • Ja dokładnie to samo jechałam sobie za innym autem az tu nagle patrzę wisi wielki drut nikt nie zareagował i nie wyłączył lewego pasa podobnie było z kierowcami jadącymi do pruszcza

            • 11 0

          • A najlepsze jest to ze stał tam biały radiowoz z ZTM z strażnikiem miejskim w środku siedzieli i dlubali w nosie zamiast zabezpieczyc miejsce

            • 5 0

        • (2)

          widziałem większe zerwania sieci np. przy urzędzie miejskim i naprawa trwała max 2-4 godziny .więc 14 godzin i prowizoryczna naprawa to śmiech ,dajcie mi kase to będe was przepraszał 30 razy dziennie ,. co to za tłumaczenie . partacz i tyle!!!!!!!!!!!!!

          • 10 8

          • (1)

            prowadzisz jakies statystyki zerwanych sieci?
            hobby takie?

            • 9 2

            • Prowadzę

              1.Zerwana siec na Hucisku dwa lata temu również przez hakowca- czas naprawy 2,36 minut od momentu wyłączenia awaryjnego podstacji.
              2.Zerwana przez samochód ciężarowy sieć Wyspiańskiego -Kliniczna czas naprawy 1,53 minuty;upalona siec Pomorska Wiadukt czas naprawy 37 minut

              • 0 1

        • (1)

          że by, a nie żeby - jeśli już.

          • 4 3

          • !!!

            Jakim trzeba być głąbem, ŻEBY poprawiać coś co jest dobrze napisane!?

            • 2 2

      • Firmą? Gait to nie firma, to miejska spółeczka z kolesiami.

        • 7 1

    • szacunek za co? (1)

      ze stanal do przetargu o cos o czym nie mial zielonego pojecia? no faktycznie, MISTRZ

      • 18 15

      • Szacunek ludzi ulicy!
        Elo!

        • 11 1

    • tak d*pa mu sie pali pewnie a nie zaplaci zwyklemu robolowi
      zaloze sie ze czekali na jedna srobke az z olsztyna bo nikt nie pojedzie do leroya za swoje nie kupi chcieli zaoszczedzic u gory
      ludzie przyzwyczajajcie sie po wyborach bedzie tak w calm miescie teraz remontuja wszedzie zeby bylo widac a po wyborach sory nie ma kasy

      • 7 3

    • trzeba bylo zostawić sieć trakcyjna i torowiska w zkm,tam mieli fachowcow a nie mieszac ciagle i psuć co sprawdzone,watpliwe oszczednosci,oszczednosci szukac w Urzedzie Miasta

      • 8 2

    • wszysto grubymi nicmi szyte

      • 1 0

    • Paraliż Gdańska

      Musi się przyznać bo prezes jest z branży PKP INFRASTRUKTURY, a nie torów tramwajowych.

      • 0 1

    • Pracownik Rajbudu?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane