- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (52 opinie)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
- 6 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska
O wyjątkowym pożegnaniu tramwajów, które przez ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska, pisze gazeta Hessische Niedersächsische Allgemeine.
W środę, w zajezdni tramwajowej w Kassel, po raz ostatni prezentowane są modele tramwajów, które jeździły po mieście od lat 80. W prezentacji wezmą udział miłośnicy tramwajów z całych Niemiec.
- Jak tylko poznaliśmy termin ostatniej prezentacji, uruchomiliśmy zapisy dla zainteresowanych wzięciem udziału w pożegnalnej sesji zdjęciowej. Otrzymaliśmy znacznie więcej zgłoszeń, niż mogliśmy zaakceptować, tym bardziej, że w zajezdni jest to normalny dzień pracy - tłumaczy gazecie rzeczniczka miejskiego przewoźnika Heidi Hamdad. - W sesji weźmie udział 70 fanów komunikacji.
Tramwaje, które po wycofaniu z użytku trafią m.in. do Gdańska, jeździły po Kassel od roku 1981.
"Ich pojawienie się w mieście było znakiem nowej polityki transportowej. W Kassel i innych dużych miastach Niemiec trwała wtedy dyskusja o wycofaniu się transportu tramwajowego. Zlikwidowano np. kolejkę miejską, którą zastąpiła linia autobusowa. Jednak tramwajowe lobby doprowadziło do tego, że nowe tramwaje wyjechały na ulice miasta w 1981 roku, na ogólnoniemiecką wystawę ogrodów" - pisze w artykule Thomas Siemon.
"Sześć najmłodszych tramwajów z rocznika 1986 pozostanie w Kassel, gdzie będą wykorzystywane przy wyjątkowych okazjach. Dwa kolejne posłużą jako źródło części zamiennych."
Jeśli od 22 tramwajów jeżdżących po mieście odejmiemy osiem, które pozostaną w Kassel, pozostanie nam 14 pojazdów. To właśnie one w najbliższym czasie trafią do Gdańska, o czym jako pierwsi napisaliśmy tydzień temu w artykule Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel. Po zmodernizowaniu polegającym m.in. na wstawieniu obniżonego centralnego członu, wyjadą one na ulice Gdańska, a konkretnie na powstającą linię tramwajową na Morenę, w połowie przyszłego roku.
Nie wiadomo na razie, ile gdański ZKM zapłaci za używane tramwaje z Kassel. Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę.
Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa. Zapłaci za nie ok. 54 mln zł.
Opinie (234) 6 zablokowanych
-
2014-04-16 14:05
Nie ponad 20, tylko ponad 30 lat jeździły w Kassel...
A dokładnie 33 jeśli były od 1981 roku. To duuuuużo więcej niż 20 lat i duuuuużo za dużo. Ale stać nas tylko na szrot...
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.
- 22 3
-
2014-04-16 14:10
Jechałem takim tramwajem w Kassel (3)
Tramwaj przejechał pół miasta, po czym motorniczy wysiadł z kabiny, podszedł do przednich drzwi, coś tam pokrzyczał, uderzył w nie kilka razy pięścią i poprawił kopniakiem. Przez całą trasę nikt nie korzystał z tych drzwi, jechało raptem kilka osób. Po takiej szopce odwrócił się do pasażerów i wyszwargotał, że ten tramwaj dalej nie pojedzie, że niby zepsuty. Taka niemiecka wersja Henryki Krzywonos.
- 38 3
-
2014-04-16 14:14
a u Nas wkłada się tablicę kierunkową w drzwi
i jedzie dalej :-)
A nie,przepraszam,teraz mamy już elektroniczne i system informacji pasażerskiej ze skaczącym tekstem- 12 1
-
2014-04-17 08:26
Ja również jechałam takim tramwajem i to nie raz
Nigdy mi się nie doświadczyłam tego o czym piszesz, jest raczej nie możliwe.
Ale masz rację co do Heni Krzywonos do parlamentu ja chyba śnię.- 0 3
-
2014-04-17 10:21
Nie raz jechałem 9-ką z pętli Abrahama,
raz nawet Dortmund wyjechał z zajezdni i już na Wojska Polskiego, nie mógł otworzyć jednych z drzwi a najczęściej motorniczy leciał przez cały skład i otwierał skrzynkę bliźniaczego stanowiska motorniczego i tam w coś walił małym młotkiem.
Zapytałem czy tak jest często, machnął tylko ręką.
OK, można przyjąć wariant oszczędnościowy, bo ja tam nawet te Dortmundy polubiłem, rzecz jednak w tym, że specjalnie to nie ma się czym tu pochwalić.
Z jednej strony na potrzeby mieszkańców adaptuje się stary sprzęt, z drugiej strony panoszy się bezgraniczne BIZANCJUM.
I to boli najbardziej.- 2 0
-
2014-04-16 14:10
"zielona wyspa" z second handu
Prosze ,prosze . Czyli juz nie tylko typowy wasaty Marian ciagnie 20letnie paski od Niemca . Wladza tyz zna ten "trynd" i skupuje szroty po wyprzedazach . Ile bedzie nas kosztowac serwis tego niemieckiego cudu ...ktorym niemiecki emeryt tylko do kosciola raz w tygodniu jezdzil ????
- 14 9
-
2014-04-16 14:14
Od Dortmundów gorsze są Swingi Pesy
Swingów nie cierpię, ze względu na beznadziejne ułożenie siedzeń. Dortmundy mają więc moim zdaniem nad nimi dużą przewagę.
- 14 20
-
2014-04-16 14:15
...............trafią do Gdańska (1)
Za takie marnowanie publicznych pieniędzy nalezy się ....Proces karny !!!
- 18 16
-
2014-04-16 14:27
Jakie marnowanie
marnowanie to kupowanie PES za prawie 10mln sztuka.
Te złomy po remoncie to ledwo 800tys.......- 7 3
-
2014-04-16 14:18
Ale piękną furą z niemiec teraz będę jeździł do pracy w Biedronce.
- 12 2
-
2014-04-16 14:18
Niemiec płakał jak sprzedawał
...
- 5 10
-
2014-04-16 14:22
Będzie dziwnie
bez konstali 105N. Te tramwaje mają duszę no i latem są nie do zastąpienia z tymi szyberdachami.
- 19 7
-
2014-04-16 14:27
Gdańszczanin
Widać kto ma pieniądze a kto nie ma jesteśmy po prostu BIEDAKAMI !!!!!
- 14 5
-
2014-04-16 14:43
30 letnie tramwaje z Kassel
30 letnie tramwaje z Kassel - czyli z 1984 roku, super sprawa !!!! Co z serwisem i ile jeszcze będą jeździły ?
- 19 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.