• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kassel żegna tramwaje, które trafią do Gdańska

Michał Stąporek
16 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska. Hessische Niedersächsische Allgemeine pisze o pożegnaniu tramwajów, które już niedługo opuszczą Kassel i po modernizacji wyjadą na ulice Gdańska.

O wyjątkowym pożegnaniu tramwajów, które przez ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska, pisze gazeta Hessische Niedersächsische Allgemeine.



W środę, w zajezdni tramwajowej w Kassel, po raz ostatni prezentowane są modele tramwajów, które jeździły po mieście od lat 80. W prezentacji wezmą udział miłośnicy tramwajów z całych Niemiec.

- Jak tylko poznaliśmy termin ostatniej prezentacji, uruchomiliśmy zapisy dla zainteresowanych wzięciem udziału w pożegnalnej sesji zdjęciowej. Otrzymaliśmy znacznie więcej zgłoszeń, niż mogliśmy zaakceptować, tym bardziej, że w zajezdni jest to normalny dzień pracy - tłumaczy gazecie rzeczniczka miejskiego przewoźnika Heidi Hamdad. - W sesji weźmie udział 70 fanów komunikacji.

Tramwaje, które po wycofaniu z użytku trafią m.in. do Gdańska, jeździły po Kassel od roku 1981.

"Ich pojawienie się w mieście było znakiem nowej polityki transportowej. W Kassel i innych dużych miastach Niemiec trwała wtedy dyskusja o wycofaniu się transportu tramwajowego. Zlikwidowano np. kolejkę miejską, którą zastąpiła linia autobusowa. Jednak tramwajowe lobby doprowadziło do tego, że nowe tramwaje wyjechały na ulice miasta w 1981 roku, na ogólnoniemiecką wystawę ogrodów" - pisze w artykule Thomas Siemon.

Jak oceniasz kursujące po Gdańsku tramwaje typu Dortmund?

Dziennik zwraca uwagę na duże przebiegi tramwajów, które łącznie przejechały ponad 20 mln km. Dodaje, że z tego powodu, zanim wejdą do użytku w Polsce, zostaną gruntowanie zmodernizowane.

"Sześć najmłodszych tramwajów z rocznika 1986 pozostanie w Kassel, gdzie będą wykorzystywane przy wyjątkowych okazjach. Dwa kolejne posłużą jako źródło części zamiennych."

Jeśli od 22 tramwajów jeżdżących po mieście odejmiemy osiem, które pozostaną w Kassel, pozostanie nam 14 pojazdów. To właśnie one w najbliższym czasie trafią do Gdańska, o czym jako pierwsi napisaliśmy tydzień temu w artykule Gdańsk kupi 14 tramwajów z Kassel. Po zmodernizowaniu polegającym m.in. na wstawieniu obniżonego centralnego członu, wyjadą one na ulice Gdańska, a konkretnie na powstającą linię tramwajową na Morenę, w połowie przyszłego roku.

Nie wiadomo na razie, ile gdański ZKM zapłaci za używane tramwaje z Kassel. Przypomnijmy, że gdy 7 lat temu kupowane były identyczne pojazdy z Dortmundu, zapłaciliśmy za nie po 31 tys. euro za sztukę.

Warto pamiętać, że Gdańsk oprócz używanych tramwajów, wkrótce wzbogaci się też o pięć fabrycznie nowych, również dwukierunkowych, pojazdów z bydgoskiej fabryki Pesa. Zapłaci za nie ok. 54 mln zł.

Opinie (234) 6 zablokowanych

  • (1)

    Ten Gdansk to cały poniemiecki

    • 14 7

    • lepszy

      poniemiecki niż posowiecki.....

      • 4 2

  • Żenada (1)

    Zrobili z Polski po wejściu do UE kolonię, piękny bantustan pod wodzą Tuska i jego ekipy.

    • 13 10

    • rozumiem...

      że jako zwolennik kurdupla wolał byś....Gabon z jego orzeszkami ziemnymi

      • 2 1

  • Leć na wycieczkę do Gdańska - twój tramwaj już tam czeka.

    Leć na wycieczkę do Gdańska - twój tramwaj już tam czeka. Budyń zafundował Gdańskowi 30-to letnie trupy.

    • 14 7

  • Z KaSSel ?
    Wolałbym z ESSen ...

    • 7 5

  • Korki w Gdańsku (3)

    I jak tu się dziwić, że są korki? Ludzie nie przesiądą się z samochodów (większości też z niemieckich szrotów) na inny złom. A teraz ponad połowa taboru szynowego w Gdańsku to złom z Niemiec dodatkowo zmieniony tak, żeby można było go reklamować jako niskopodłogowy (niskopodłogowe jest jakieś 6 m.kw. całego tramwaju) i żeby przy okazji był jeszcze mniej wygodny z tymi swoimi barokowymi przejściami. Pieniądze na tunel pod Wisłą są, na prawdziwe tramwaje (Pesy czy Bombardiery) - nie.

    • 11 6

    • (2)

      Te 6 m w zupełności wystarcza.

      • 0 5

      • A jednak nie wystarcza.

        • 3 0

      • Jeden wózek dziecięcy i inwalida, też na wózku, nie wjedzie.
        Ponadto siedziska w części niskiej są o ok. 10 cm wyżej, co dla osób schorowanych (a sam taką jestem) to spory mankament. Jeżdżę 9-ką i tam są tylko Dortmundy, więc to dla mnie spora udręka.

        • 2 0

  • wstyd i hańba- kto tak wydał moje pieniądze (1)

    chce wiedzieć co za idiota o tym zdecydował

    • 9 3

    • Ja!

      • 0 2

  • No i nasz super ZMT tak je zmodernizuje, że nie będzie ogrzewania oraz poręczy dla stojących pasażerów.

    • 7 0

  • Od kiedy 22 minus 8 wynosi 14 ??? (1)

    • 1 15

    • Od kiedy 22 minus 8 wynosi 14 ???

      od zawsze

      • 11 0

  • "ponad 30 lat jeździły po niemieckim mieście Kassel, a niebawem trafią do Gdańska" - No tak... po co na złom oddawać... (1)

    jak durne poIaczki skupują złom za 2 razy drożej.
    i jeszcze sie cieszą że jeżdżą "nowymi" tramwajami.

    • 10 3

    • na wschodzie to ty nie byłeś/byłaś...

      • 0 2

  • no i co

    zapraszamy niemieckich miłośników historii techniki do nas :D u nas takie zabytki to jak nówka-Pewex

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane