• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoś niezła łapówkę (27)

    Przytulił za zakup tych awaryjnych pociągów.

    • 297 165

    • Super pociągi jedne z najlepszych na świecie (7)

      ale pewnie twoim zdaniem PESA i tak robi lepsze, ale niestety nawet tramwaje które produkują są mocno awaryjne, a cała ich produkcja nie dorasta do pięt pendusiowi.

      • 89 46

      • żaden z polskich producentów tak nie wygłuszył swoich pociągów jak alstom (6)

        • 57 7

        • Ani żaden tak nie rozpędził (5)

          • 36 7

          • (4)

            po co skoro nawet na polskiej linii nie mogą dobić do 200 km/h?

            • 12 9

            • Ja jechałem PENDOLINO 220KM/H w Polsce na trasie Warszawa - Wrocław (2)

              Pomiar GPS w komórce.

              • 4 8

              • (1)

                Ty tak serio czy se jaja robisz?

                • 1 0

              • tyle to ja autem jechałem obok tego pendolino

                • 0 0

            • To, że nie wiesz, gdzie jeździ, nie oznacza, że nie jeździ...

              • 7 0

    • O Pendolino w naszym kraju to się już mówiło ~40 lat temu

      więc mamy je w wyniku można by rzec tradycji :)

      • 0 0

    • Głupku pendolino stoja bo sie rozbijaja o blachosmrody ktore wiezdzaja na przejazdy kolejowe gdy te sa zamkniete

      • 4 1

    • Byłeś przy tym? Widziałeś? Sam wziąłeś? Nie wziąłeś i ci żal? (5)

      Komentarz godny baby z magla.

      • 56 17

      • Cała Polska widziała ! (3)

        Bo kto i po co kupuje coś, co nie będzie mogło być wykorzystane?
        Pesa za 1/3 ceny jezdzila by tak samo więc wniosek jest prosty:
        zakup zrobiony pod wziątkę.
        Czy sadownik kupi do dowozu przez polne drogi pracowników do sadu super szybkie porsche panamera ? Nie - bo się nim nie rozpędzi. Kupi Żuka.
        Ale Nowak z PO za kilka zegarków nie będzie widział problemów bo Jak widać kupił.
        I cała Polska to widziała.

        • 14 24

        • Darty nie jezdza i jeszcze dlugo nie pojadą 200km/h

          A gdy byl oglaszany przetarg, to sie jeszcze konstruktorom nie sniły. Na razie maja ogromne problemy przy 160 i co chwila wypadają z obiegu. Tymczasem Pendolino od czasu dostawy jest technicznie przygotowany do komfortowego 230km/h. O czym tu w ogóle rozmawiać?

          • 13 3

        • Kiedy był organizowany przetarg na Pendolino to Pesa nie produkowała pociągów (1)

          jw.

          • 16 4

          • A te, co robi dzisiaj jeżdżą 160, o ile jeżdżą

            • 10 0

      • widziałem zegarek :)

        • 15 30

    • ten cymbał od zegarków

      • 4 5

    • Nie udawaj, że nie wiesz, k t o !!! (2)

      Uhrmacher - "zegarmistrz", co to zwiał tam, skąd teraz sięgnąć gnoja nie SpoSÓB!

      • 16 28

      • Mieszka w Gdansku mozesz po niego siegac spokojnie nigdzie sie nie ukrywa

        • 8 3

      • Obrzezana?

        • 13 7

    • Nowak - Zegarkowiec (3)

      Obecnie obywatel Ukrainy .

      • 35 38

      • te pieniądze im się należały (2)

        • 35 10

        • Te pieniądze się NAM należą!!! (1)

          • 37 7

          • Wyceniam swoją pracę na... 65tys. zł nagrody !

            • 25 5

    • Sam jestes awaryjny koleś

      • 22 2

    • (1)

      Pociąg, który miał być odpowiednikiem pendolino jeszcze nawet na tory nie wyjechał. A PESA przez problemy z jakością musi sięgać po pomoc państwa. Choć dobrze im życzę.

      • 62 8

      • no niestety zagrali jak typowy polski za przeproszeniem Janusz biznesu, nabrali zamówień i nie są w stanie ich zrealizować. Do tego myśli technicznej tam nie ma za dużo, montują z gotowych cześć innych producentów...

        • 41 5

  • pozdrawiam (1)

    czym pendolino rozni sie od pesy??
    tym co ferrari od poloneza!

    • 0 0

    • haha

      Pesa Dart nie ustępuje jak na polskie warunki Pendolino w żaden sposób-jest certyfikowany w tej chwili na 200 km/h - więc w PL spokojnie mógłby pojeździć kilka lat, zanim wprowadzą infrastrukturę pozwalającą na szybszą jazdę. W pociągu Dart jest też dużo więcej miejsca dla pasażera niż w Pendolino-jest po prostu wygodniejszy, działa też WiFi, a obsługa jest tańsza. Fakt, że jest gorzej wyciszony-ale jest prawie 3 razy tańszy w podstawowej konfiguracji od Pendolino. Więc za tą kasę mogli kupić 2x więcej pociągów, które spełniałyby wymagane założenia.

      Z zakupem Nowaka dla PKP (mowa o Pendolino) jest jak z zakupem Porsche na gaz - stać cię na auto, ale nie masz kasy na paliwo - jeśli wiesz co mam na myśli. tzn postaw się a zastaw się.....

      • 0 1

  • Czekamy na pociagi wielkich predkosci -panie premierze.

    • 0 0

  • Gdybysmy mieli pendolino juz by mogly jezdzic ta linia 200 i wiecej a ze ich nie mamy to nie beda

    do tego dochodzą zwolnienia stale do 100 do 60 km/h które nie sa likwidowane , Linia dopiero co wyremontowana ( tak naprawdę zbudowana od nowa) i już się sypie , najbardziej od Iławy do Tczewa

    • 0 0

  • w Polsce NIE MAMY ANI JEDNEGO składu PENDOLINO !!!!! (1)

    i długo nie bedziemy .
    To coś ,,ED 250 "ma tylko wyglad zewnętrzny jak pendolino ale nim nie jest.

    • 7 5

    • TZW Pendolino pozwala pokonywac luki z duzo wieksza przedkoscia niz pociagi tradycyjne

      i tam gdzie nasze ED 250 jada 160 one moglyby smialo jechać 200.
      Dlaczego minusujecie jak na kolei się nie znacie , ciężko poczytać ze nazwa potoczna ,,pendolino" wiaze się z konkretnych rozwiązaniem konstrukcyjnym którego nasze składy nie maja ?

      • 0 0

  • ET 22 ( 201 E ) do 23:40 (3)

    Lokomotywy ET 22 (helmuty) posiadały dwa sprzęgi powietrzna na 5 atm i 8 atm- to był standard w układzie hamulcowym Oerlikona. Było w ET 22 przyłącze do ogrzewania na 3000V,tak samo wszystkie ST 44, SM/SP 42, ST 43"-rumuny" Pneumatyka ( 5/8 atm) była kompatybilna z podłączeniem do wszystkich wagonów osobowych...Bez problemu.

    • 9 0

    • mialy ale dopiero po naprawach glownych , fabryczne nie mialy

      • 0 0

    • Ale czy WiFi miały ? To jest ważne.

      • 1 2

    • Czyżby

      prof.Sheldon Cooper ?

      • 0 0

  • (2)

    Wszystkim krytykom . Dzisiaj przegladałem rozkład jazdy z Gdańska do Krakowa: pendolino- wyjazd z Gdańska przed 9 rano - Kraków kilka minut po 14. Tlk wyjazd z Gdańska przed 9 rano - przyjazd do Krakowa po 20 . Bez komentarza.

    • 2 0

    • tylko popatrz którędy jedzie TLK

      Białegostoku i Wrocławia brakuje na trasie

      • 0 0

    • spradz trasy ktoredy jada i potem porownuj

      • 0 0

  • Pendolino w tempie lokomotywy parowej?

    Proszę wejść w Wikipedię na hasło lokomotywy parowej. Albo ogólnie o kolei parowej. Są tam podane rekordy prędkości parowozów. Ta nasza kolej z Pendolono nie wygląda najlepiej.

    • 0 0

  • Gdynia-rzeszów (1)

    jak pojade z Gdyni do Rzeszowa Pendolino w kilka godzin to bedzie cos, narazie, to sie trzeba przesiadac cudowac
    7 godzin do Krakowa to za dlugo

    • 4 1

    • na razie pendolino z Gdańska do Krakowa jedzie 5 godz i 15 minut

      i widocznie nie ma potrzeby aby na takie wiochy jak Rzeszów jeździło

      • 0 0

  • Nie mamy pendolino

    Prawda jest bolesna-nie kupiliśmy Pendolino które może jechać do 30% szybciej od tradycyjnych składów

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane