- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (136 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (129 opinii)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (73 opinie)
- 4 Wzięli pod lupę punktualność SKM (44 opinie)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (394 opinie)
- 6 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (128 opinii)
Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?
Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.
Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.
Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.
Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?
Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.
W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.
- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.
- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo
Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.
- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.
Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.
WiFi w pendolino w 2019 r.
To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.
Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.
Opinie (430) ponad 10 zablokowanych
-
2018-04-01 18:12
jak pis odejdzie od koryta z pogardą
- 14 29
-
2018-04-01 18:12
(10)
200 / h i ciężarówka wieżdżająca na przejazd niestrzeżony , powodzenia życzę
- 32 21
-
2018-04-01 18:39
A jakby bylo 160 i ciezarowka to cos zmienia? (4)
- 21 1
-
2018-04-01 19:37
Albo 60???
- 7 0
-
2018-04-01 19:37
(2)
sam pomyśl ,nie myśle za kogoś
- 1 5
-
2018-04-01 21:24
(1)
z profilu wypowiedzi wynika, że wcale
- 4 0
-
2018-04-01 22:29
wesołych swiat człowieku
- 0 2
-
2018-04-01 22:18
Gdzie są jeszcze przejazdy niestrzeżone
Na tej trasie?
- 6 0
-
2018-04-01 23:27
Przejazdy niestrzezone sa tylko na liniach gdzie jest prędkość do 120km/h (2)
a wiec jej nie spotkasz.
- 4 1
-
2018-04-01 23:54
miedzy Wroclawiem a Warszawa (1)
Sie znalazl. Poza tym, co zmienia strzezenie przejazdu? Zawsze sie znajdzie taki co potrafi. Przejazdy musza byc bezkolizyjne.
- 1 3
-
2018-04-02 00:53
Powiedz to Francuzom, którym TGV zatrzymał Tour de France ;)
- 3 0
-
2018-04-02 17:15
Dobrze napisane ale nie znasz sie kolego.
Jeśli 200km/h to przejazdy muszą być odpowiedniej klasy. Szlabany, automatyka - i tych nie było na trasie Gdańsk - Warszawa a były na innych odcinkach.
- 1 0
-
2018-04-01 18:14
w latach 1995 - 9 jeździłem Intercity do Warszawy z Gdańska w 3 godziny i 20 minut. (5)
Pełen komfort, poczęstunek z wózka - barku, puste przedziały i jedna stacja w Działdowie na której się zatrzymywał ów pociąg....
- 74 4
-
2018-04-01 19:00
To był super przejazd. Ledwo co człowiek wsiadł a tu stolica.
- 14 1
-
2018-04-01 20:00
Sam sobie odpowiadasz. "puste przedziały"
Jak wg Ciebie kolej miała zarobic na takich kursach?- 6 7
-
2018-04-01 22:57
nigdy nie było pociągu z postojem tylko w Działdowie
- 2 2
-
2018-04-02 00:28
Także
Ja też.
- 1 0
-
2018-04-02 14:51
WiFi i usb
jest w każdym pociągu i autobusie w Izraelu i to bez żadnego logowania, a zasięg nawet na pustyni. To jest Bliski Wschód - a dla nas czarna Afryka.
- 1 2
-
2018-04-01 18:16
Podejrzewam
że nigdy , szybciej się rozsypią na torowiskach !!!!!!!!!!
- 26 7
-
2018-04-01 18:18
odpowiedz brzmi: nigdy !!!!
- 30 8
-
2018-04-01 18:21
Pojedzie wtedy kiedy skończą budowę E77 do Płońska..
DD
- 13 2
-
2018-04-01 18:23
(2)
200km/h za 200zl :) Swoja droga, 10lat temu jechalem pociagiem podmiejskim National Rail - Hatfield do King Cross Londyn. 7 funtow, 30km i pociag jechal 23minuty. Spora czesc trasy jechal 160km/h. Pociagi na tej trasie to zwykle kanciaki.
- 29 7
-
2018-04-02 10:51
(1)
7f = prawie 34zł i to w jedną stronę. Za 30km to całkiem sporo. W trójmieście za taką samą trasę zapłacisz 7,50zł. Pociągi w Anglii wcale nie są lepsze a są znacznie droższe. Wycieczka do Londynu z Birmingham (ok. 180km) to ok. 2 godzin jazdy a bilet w jedną stronę nie kupisz taniej niż 30f (w jedną stronę! no chyba, że kupisz miesiąc wcześniej to może znajdziesz coś za 15f). Mieszkam na co dzień w UK i czasem tęsknie za polską koleją.
Nie zmienia to faktu, że Pendolino na polskie warunki nadal jest za drogie.- 2 0
-
2018-04-02 11:34
zależy - pociagi sa drogie - ale sa możliwości innego typu
ja kiedyś jechałem nie 30km ale kilkaset kilometrów (połowa UK) za 10funtów - trasa była łaczona - część dowoziła firma autobusowa, reszta trasy prywatny SZYBKI pociag (jak pendolino)
ta sama trasa BR to byłby koszt (i to zwykłym nie szybkim pociagiem) około 150 funtów- 1 0
-
2018-04-01 18:24
Pendolino
Specjalnie na trasie Kraków-Gdynia poprzesuwali TLK na gorsze pory, żeby w trakcie dnia jeździły same Pendolino. Prawda jest taka, że gdyby TLK nie zatrzymywał się w Modlinach, Legionowach czy innych Prabutach - to czas miałby praktycznie ten sam co znacznie droższe Pendlino.
- 62 3
-
2018-04-01 18:26
(1)
Na zachodzie już dawno jeżdżą po 250-350 km/h a u nas zawsze wiocha
- 43 7
-
2018-04-01 20:00
Na jakich trasach i ile mają przystanków?
- 3 4
-
2018-04-01 18:29
(2)
Po co 200km/h skoro co kawalek jest przejazd ze szlabanami i stacja. Do dyzych predkosci potrzeba dlugich odcinkow bez zatrzymywania.
- 33 5
-
2018-04-02 05:29
Jak między peronami przejedzie 200/h to zwieje ludzi. Będą trupy. Stan na takim peronie. Będziesz rtup.
- 0 4
-
2018-04-03 09:03
Nieprawda - zobacz pociągi w Japonii - stacja co 20-30 minut nie przeszkadza jechać 300 km/h.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.