• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Znowu pryma aprylis ?Gdyby PO byłło nadal to w roku 2030 i trzeba by doplacic 1 miliard łapówki ale dzieki Psowi to w roku 2025

    Ale co z tego jak wtedy to juz bedą pociagi na zachodzie po 800km jeżdzic a raczej sie unosić :)

    • 12 9

  • Połowa taboru Pendolino stoi z powodu awarii. (9)

    Firma znana w Europie i nie tylko z toczacych się przeciwko niej spraw sądowych za korupcję . Tylko taka w Polsce tuska, nowaka, sikorskiego , bredzisława , rycha , zbycha mogla zarobić , Bo w cywilizowanych krajach już ją znali.
    Polskie PESY są doskonale. Osiągają wysokie prędkości i Niemcy zkupują je do swojego taboru kolejowego.
    A ztym wi-fi to chyba jakiś kabaret .! Przeciętny gimbus jest w stanie im to zalatwić za paczkę fajek.

    • 27 25

    • dobrze że nie wymieniłeś kaczyńskiego

      bo oni nic nie zrobili z modernizacja , zarządzane intercity od czasów pisu zrobiło jedno -
      pociag pendolino do gliwic przez warszawę po 7 rano - stoi rozkładowo na stacji warszawa centralna 35 min. ! a czas podróży z gdyni do warszawy zachodniej trwa 4 godziny, tak cichcem wrzucili ten postój ..... właściwie nic intercity nie robi ... BRAK ZAKUPU BILETÓW W NECIE NA POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE ( TO JEST SKANDAL I WSTYD NA CAŁĄ EUROPE ) / BRAK MOZLIWOSCI WYBORU MIEJSC I CODZIENNE 45 MINUTOWA PRZERWA W SPRZEDAŻY ONLINE / BRAK WIFI - w Polsce brakuje konkurencji - więc mamy takie podejście intercity do rozwoju - STOIMY w miejscu

      • 10 7

    • masz dyżur głupolu od jaworskiego?

      • 7 7

    • (2)

      Nic nie stoi z powodu awarii. Staly z powodu wypadkow.

      • 9 2

      • Akurat !!! Firma ktora im ten szajs sprzedala ma w d.....pie (1)

        wywiązywanie się z zobowiazań gwarancyjnych. Debile POdpisywali umowy. To tak jest.

        • 2 6

        • Za dużo słuchania radia maryja.

          • 5 1

    • ty chłopie bredzisz i mylisz tabor z polityką (1)

      Polskie PESY to najbardziej wadliwy tabor na rynku. Nawet Intercity połowę składów zatrzymywało do remontu. Niemcy też narzekają na awaryjnośc - i do tego są to pociagi regionalne tam. Zresztą ich udział w Niemczech to parę PROMILI taboru. Co do WiFi - jakbys był inzynierem to byś wiedział jaka jest róznica w odbiorze i propagacji sygnału w gimbusie i składzie Pendolino, który jest jak klatka Faradaya. Ale ty chyba takiego wykształcenia nie masz skoro takie bzdury piszesz. A polityków to żesz przyczepił do tematu chyba na siłę - pewnie lepiej byłobo : helikoptery i Mistrale Maciarewicza, mieszkania Morawieckiego , promy morskie Grubarczyka, itp. ... grunt, że do górników dokładamy !.

      • 10 2

      • No z tą paczką fajek to chłopiec grubo przesadził

        Ale da się zrobić WiFi w takim pociągu. W każdym pociągu na zachodzie jest. W Pesie też jest.

        • 1 0

    • premie oddałeś złodzieju pisowski?

      to melduj na nowogrodzkiej.

      • 6 4

    • Wifi

      Dam 3 paczki fajek. Załatw. Nobel się szykuje tylko że nie masz pojęcia o bilansie radiłącza.

      • 3 0

  • my na marsa zaczniemy regularnie kursować a PKP zacznie 200km/h jeździć nie wspominając o internecie oni chyba kable za pociągiem ciągną że tyle lat im to zakładanie schodzi. w skm tez miała byc i jest ale nie działa!

    • 21 0

  • A do Krakowa Wrocławia albo do innych Katowic? (3)

    dalej 8-10 godz trzeba sie bujać jak za komuny niby intercity ale ...

    • 20 4

    • Do Krakowa krócej.

      Ok. 6 godzin, wiem to długo, ale krócej niż 9 plus 2 opóźnienia.

      • 5 2

    • Do Krakowa jedzie 5h19 więc nie marudź tu o jakiś 10godzinach

      • 7 0

    • Ty chyba od komuny pod lodem leżałeś

      Do Krakowa się jedzie 5h 30m, do Wrocławia 6h. Tak trudno w necie rozkład sprawdzić ? Albo się przejechać i na zegarek spojrzeć ?

      • 3 0

  • dlaczego jak kupię bilet w necie - muszę się legitymować dokumentem (1)

    Nie dosyć że muszę wydrukować lub mieć na nośniku , intercity na tym oszczędza bo nie płaci prowizji spółkom obsługującym kasy - nie wystarczy posiadać - kilku cyfrowy kod ? a tak ew. złodziejom obserwatorom wskazuję miejsce gdzie trzymam portfel , bo każdy ma dowód w portfelu ..... w Czechach nie trzeba mieć żadnego biletu jeżeli się siedzi na właściwym miejscu , konduktorki mają grafik w smartfonach i podchodzą tylko jak siedzisz na innym miejscu lub kupiłeś bilet z zniżką celem kontroli dokumentu uprawniającego do zniżki można można ..... ale w czechach jest 3 dużych przewożników konkurujących i tam się szanuje pasażera i myśli - nie wspomnę że przy wyborze miejsca określony jest również kierunek jazdy

    • 29 0

    • z Czechami to sie zgodze...

      Ale nie wynika to z konkurencji a ze zwyklej solidnosci I starannosci. I zdrowego rozsadku.

      • 2 0

  • Pendolino

    Ja wiem że dzisiaj jest Prima aprylis ale aż tak daleko żartować z pasażerów nie wolno! Tu potrzeba fachowców a nie dyletantów .

    • 13 3

  • nie lubie obslugi Pendolino (2)

    sami usmiechnieci "sliczni" . nie mam nic przeciwko ale rzuca sie to w oczy

    • 6 15

    • Obsługa (1)

      Pokaż sie to będę dla ciebie bardzo niemiły jeśli tego chcesz :)

      • 6 1

      • do Obsługa

        ty mnie podrywasz?

        • 0 1

  • Jechałem z Gdyni do Krakowa w grudniu w interesach

    pojechałem pośpiechem przez Kielce. nasłuchałem się głupot od innych pasażerów na temat dramatu z Pendolino i wysławiania Pesy.po chwili miałem dosyć głupawki. sam pociąg którym jechałem - żenada a o toaletach szkoda gadać, nie dało się wejść taki syf. powrót do tat 80-tych

    • 5 8

  • 30 lat temu Kaszub (3)

    Ciągane przez radziecka lokomotywę robił trasę w ok 3 godz. O czym mu mówimy?

    • 30 6

    • Nie byla to radziecka lokomotywa.

      • 9 0

    • z Gdyni do Wa-wy wschodniej ok 5 godzin, (1)

      po wyjeździe z Gdańska stawał dopiero w Warszawie. ale za Jaruzela od 82 zmieniano elektryczny napęd na spalinowy raz w Malborku i ponownie w Nasielsku i czas przejazdu diabli wzięli. 3 godziny ? chyba pamięć zawodzi . lokomotywy te same co i dziś często EP07

      • 5 9

      • nie, nie zawodzi.

        Kaszub tak jezdzil. Niezbyt dlugo a potem bylo tylko gorzej. Rekord to 7h przez Torun Sochaczew.

        • 3 0

  • Pendolino - miś naszych czasów

    • 16 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane