• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy pendolino wreszcie pojedzie 200 km/h z Trójmiasta do Warszawy?

Maciej Naskręt
1 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h. Pociągami pendolino do Warszawy jeździmy już prawie 3,5 roku. W tym czasie nigdy nie jechały one 200 km/h.

Przed laty kolejarze zapowiadali , że podróż pociągiem pendolino z Trójmiasta do Warszawy zajmie 2 godziny i 30 minut. Sprawdzamy, czy będzie to jeszcze w ogóle możliwe.



Czy jechałeś już pociągiem pendolino?

Mija prawie trzy i pół roku od pierwszego kursu pociągu pendolino w Polsce. Tak w grudniu 2014 r. relacjonowaliśmy przejazd tym pociągiem z Trójmiasta do Warszawy. Przypomnijmy, że za 20 pociągów PKP Intercity zapłaciło wtedy 665 mln euro, czyli ok. 2,5 mld zł.

Ich wprowadzenie poprawiło jakość podróży koleją po kraju. Jednak wciąż nie zostało zrealizowane podstawowe założenie, które było głośno zapowiadane przez ministerialnych urzędników. Chodzi o skrócenie czasu przejazdu na trasie z Trójmiasta do Warszawy do 2 godzin i 30 minut.

Obecnie na tej ponad 300-kilometrowej trasie podróż zajmuje średnio 20 minut dłużej. Pociągi jadą z maksymalną prędkością 160 km/h. Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy wreszcie jazda z prędkością większą o 40 km/h będzie możliwa.

Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h. Pociąg pendolino na testach osiągnął prędkość 293 km/h.

Kiedy pendolino pojedzie 200 km/h?



Sęk w tym, że to nie pytanie do przewoźnika - firmy PKP Intercity, która jakiś czas temu udowodniła, że składy pendolino mogą poruszać się z prędkością prawie 300 km/h. W 2013 r. - w ramach testów na Centralnej Magistrali Kolejowej - pendolino pojechało 293 km/h. Pociąg sprawdzany był m.in. pod kątem współpracy z urządzeniami sterowania ruchem, procesu hamowania czy oddziaływania pola magnetycznego.

W tej chwili wiele zależy od firmy odpowiedzialnej za infrastrukturę kolejową, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. By można było rozpędzić pociąg do prędkości 200 km/h, a nawet może i większej, potrzebny jest system zarządzania ruchem kolejowym - ETCS poziomu II.

- Realizacja Krajowego Programu Kolejowego pozwoli dostosować ok. 350 km linii kolejowych w kraju do prędkości powyżej 160 km/h. Prace nad wdrożeniem ETCS poziomu II na linii kolejowej z Warszawy do Gdyni cały czas trwają - mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Planuje się, że zakończenie kontraktu nastąpi do końca bieżącego roku. Następnie system będzie musiał uzyskać certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego. Obecnie pociągi mogą rozwijać maksymalną prędkość do 160 km/h.

- Prace mają umożliwić dostosowanie fragmentów trasy z Warszawy do Gdyni powyżej 160 km/h na odcinkach m.in. z Warszawy Pragi do Legionowa, Kątnych do Mławy czy z Tczewa do Gdańska Oruni. Łącznie będzie to co najmniej ponad 30 proc. długości linii - mówi Janduła.
Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h. Odcinki, na których pociągi pendolino mają rozwijać prędkości 200 km/h.

Wyższa prędkość, większe bezpieczeństwo



Jazda z prędkością 200 km/h nie jest jedynym efektem wdrażania systemu ETCS poziomu II na linii kolejowej. Istotne jest przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa podróżowania pociągami.

- System wspomaga pracę maszynisty i wyświetla wszelkie komunikaty o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów wprost na pulpicie przed kierującym. Zadaniem systemu jest także kontrola pracy maszynisty i - w przypadku zignorowania ostrzeżeń - automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków - tłumaczą kolejarze.
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacji bezprzewodowej GSM-R, który umożliwia łączność głosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między pracownikami kolei odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu - dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami czy obsługą techniczną.

Projekt współfinansowany jest ze środków POIiŚ na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020. Wartość prac to ponad 550 mln zł.

Pendolino czeka też na montaż WiFi. Pendolino czeka też na montaż WiFi.

WiFi w pendolino w 2019 r.



To, co może jeszcze interesować pasażerów, to bezpłatny dostęp do internetu w pociągach pendolino. Początek 2019 roku - to możliwy termin uruchomienia Internetu w składach pendolino.

Alstom, producent pendolino, złożył nową ofertę. Trwają w tej sprawie negocjacje.

Opinie (430) ponad 10 zablokowanych

  • Ważniejsze kiedy pojedzie 200

    Z Gdyni do Krakowa!
    Jeżdżę regularne ale teraz cena 400 zł w obie strony za 1 osobę to już jest duże przegięcie.

    • 31 1

  • (3)

    Żenada bandy z po

    • 17 14

    • (2)

      A ty kto ????

      • 0 1

      • (1)

        Wasze sumienie.

        • 0 0

        • Za często stawiasz kij na sztorc.

          • 0 0

  • naturalna kolej rzeczy (2)

    Po co do Warszawy? Powinniśmy skupić się na Berlinie...

    • 10 6

    • ma byc drugi tor do Szczecina

      Wrocimy do przedwojennych standardow...

      • 2 0

    • Dokładnie czas podróży do Berlina o wiele za długi

      Po co komu do Warszawy jechać przecież tam nic nie ma :)

      • 0 0

  • (5)

    Tu 200km/h niewiele poprawi. Jadąc z Gdańska zatrzymujemy się z Tczewie, Malborku, Iławie, Ciechanowie i trzy razy w Warszawie. Czas potrzebny na hamowanie, postoje i ponowne rozpędzanie zajmuje najwięcej czasu.
    Zresztą już teraz są miejsca gdzie Pendolino leci 200. Ludzie by chcieli dojechać do Warszawy w godzinę bo "to tylko 340km" ale nie biorą pod uwagi stacji pośrednich.

    • 17 6

    • (1)

      Oczywiście, że poprawi

      • 0 0

      • kilka minut.

        • 2 0

    • To niech co 3 skład (2)

      Jest intercity a nie interwiocha. Niech bilet kosztuje 150 ale czas podróży 2h! Inaczej zaliczamy dziury Tczew Iława w których wsiada dwóch podróżnych ...

      • 4 2

      • (1)

        Jesteś idiotą.

        • 1 3

        • Bo?

          • 1 1

  • kiedy ? kiedy pis przegra wybory

    • 9 13

  • Od kiedy jeździ Pendolino , nie latam samolotem

    Uwielbiam Pendolino , a zwłaszcza wagon Strefa Ciszy.

    • 13 9

  • Jest rok 2150.

    Cały świat używa już teleportacji a Polacy dalej czekają aż pendolino rozpędzi się do 200 na godzinę.

    • 24 3

  • taaaa

    Aby to " cudo" po-owskie jechało .... aż 200 km/godz....... to trzeba cudu !!!!
    Jak należy budować kolej średniej prędkości należy jechać do wyśmiewanej prze wielu Polaków TURCJI....
    Tam takie pociągi, bez zbędnego rozgłosu, jeżdżą po 253 km/godz..... ( jechałem, mam zdjęcie !! )

    • 10 14

  • NEVER (5)

    KPINA ZA 150 PLN, jak ja mam tym jeździć regularnie z rodziną. Dla KOGO jest ten CUD ? A do Cracow jeszcze lepiej: 229 PLN od łebka. Niedoczekanie......

    • 17 10

    • są monopolistami więc robią co chcą z cenami (3)

      ZERO KONKURENCJI na torach , to powód tych cen

      • 8 2

      • Gdyby ceny były normalne, dostosowane do przeciętnych zarobków, sam bym chętnie korzystał (1)

        Ale... Drożej, delikatnie mówiąc mniej komfortowo, pilnuj portfela i módl się o normalnych towarzyszy podróży... To dla desperatów

        • 4 2

        • Przecież wg rządu średni zarobek to około 4tysięcy złotych więc każdego powinno być stać.

          • 0 0

      • dokładnie

        Przydałby się taki model jak we Włoszech że oprócz bardzo drogich państwowych pociągów są jeszcze prywatne Italo.

        • 0 1

    • Co to jest PLN..?

      • 0 8

  • Ceny - zero kalkulacji (2)

    Samochodem nawet przy jednej osobie te same koszty

    • 29 0

    • (1)

      Z tym że samochodem do Krakowa i spowrotem to masz nabite na przebieg 1400 km, a później są takie szroty 300k przebiegu z 3 razy cofanym licznikiem. Ja jeszcze oszczędnie na krótkie trasy i moja corsa rocznik 2011 z salonu ma obecnie 24.000 km dzięki czemu jest ciągle w świetnym stanie

      • 2 2

      • Corsą

        Do Kra to się zamęczyć faktycznie można

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane