• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kielnieńska będzie zwykłą drogą, a nie wizytówką Osowej

Krzysztof Koprowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Taką wizję możliwych zmian na ul. Kielnieńskiej przedstawiali mieszkańcom urzędnicy w 2016 r. Dzisiaj wiadomo już, że nie doczeka się realizacji w takim kształcie.
  • Taką wizję możliwych zmian na ul. Kielnieńskiej przedstawiali mieszkańcom urzędnicy w 2016 r. Dzisiaj wiadomo już, że nie doczeka się realizacji w takim kształcie.
  • Wizualizacje ul. Kielnieńskiej, Drogi Zielonej i Opata Rybińskiego pojawiły się również na ogrodzeniu parku Oliwskiego.

Dwa lata temu podczas spotkań z mieszkańcami urzędnicy przekonywali do budowy tunelu pod Pachołkiem wizualizacjami możliwej metamorfozy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska, która miała się stać wizytówką Osowej. Tymczasem, zamiast atrakcyjnej przestrzeni publicznej, obecna ulica zyska po prostu dodatkową jezdnię tzw. drogi serwisowej.



Czy wierzysz w zapewnienia urzędników podczas konsultacji społecznych?

W 2016 r. temat tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i (Nowej) Kielnieńskiej był szeroko omawiany w mediach oraz podczas spotkań z mieszkańcami.

Urzędnicy próbowali przekonywać do swoich racji wizualizacjami, na których obok wąskich jezdni znajdowały się szerokie chodniki, infrastruktura rowerowa oraz świetnie utrzymana zieleń. Wywieszono je na ogrodzeniu parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska oraz dołączono do ankiet, które miały wykazać wysokie poparcie gdańszczan dla budowy tunelu.

Z tych obietnic niewiele zostało. W maju wyszło na jaw, że będące fragmentem tej trasy skrzyżowanie Drogi z Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie miało - jak wcześniej obiecywały miejskie wizualizacje - trzech pasów ruchu, lecz zostanie rozbudowane do łącznie pięciu pasów ruchu.

Czytaj też: Niestety przewidzieliśmy to w artykule z 2016 r.: "Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?"

Miał być bulwar, będzie dodatkowa jezdnia dla aut



Okazuje się, że podobne podejście widać w projekcie przebudowy ul. Kielnieńskiej. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła kilka dni temu przetarg na przygotowanie dokumentacji dla jej przebudowy na odcinku od obwodnicy zobacz na mapie Gdańska do wiaduktu nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska.

  • Tzw. droga serwisowa ma dublować ul. Kielnieńską na odcinku między planowanymi rondami.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.
Potencjalnym wykonawcom zasugerowano, by do istniejącego układu drogowego dodali jezdnię równoległą do ul. Kielnieńskiej (na północ od niej). Powstanie ona na odcinku Spacerowa zobacz na mapie Gdańska - Barniewicka zobacz na mapie Gdańska. Skrzyżowania z tymi ulicami zostaną przebudowane na ronda.

Nowa jezdnia będzie miała 3,5 m szerokości i będzie służyła jako dojazd do przyległych nieruchomości. Wzdłuż niej mają powstać miejsca parkingowe.

Główna jezdnia ul. Kielnieńskiej będzie liczyła 7 m szerokości z lokalnymi poszerzeniami w rejonie zatok przystankowych dla autobusów. Nie przewidziano wzdłuż niej miejsc parkingowych, a jedynie trawniki.

Niewiele miejsca dla pieszych, rowerzyści między jezdniami



Dla pieszych wyznaczono chodniki o szerokości dwóch metrów po obu stronach rozbudowanej ul. Kielnieńskiej. To minimalna, narzucona prawem, szerokość dla chodników, gdy sąsiadują bezpośrednio z jezdnią oraz zaledwie o pół metra więcej, gdy są od jezdni odseparowane np. trawnikiem.

Wbrew wizualizacjom BRG piesi nie będą mogli poruszać się między jezdniami szerokim "bulwarem". Ta przestrzeń została zarezerwowana wyłącznie dla "ścieżki rowerowej" (tak napisano w dokumentacji), która na odcinku bez dodatkowej jezdni będzie przylegała do chodnika.

Jedyną cechą wspólną, która łączy wizualizacje BRG z koncepcją, na której ma bazować wykonawca dokumentacji projektowej, są drzewa w pasie między jezdniami.

  • Skrzyżowanie z ul. Spacerową - tu przewidziano budowę ronda.
  • Wzdłuż głównej jezdni ul. Kielnieńskiej nie przewidziano miejsc parkingowych, choć już teraz kierowcy rozjeżdżają całą przyległą do jezdni przestrzeń.
  • W tym miejscu znajdować się będzie dodatkowa jezdnia równoległa do ul. Kielnieńskiej.
  • Skrzyżowanie z ul. Barniewicką, które zostanie przebudowane na rondo.

Koncepcja na dwa lata przed wizualizacjami BRG



Koncepcja rozbudowy ul. Kielnieńskiej została opracowana w 2014 r., czyli dwa lata przed prezentacją wizualizacji i konsultacjami społecznymi.

BRG milczy, WPR zapewnia, że to "materiał pomocniczy"



Próbowaliśmy zapytać pracowników Biura Rozwoju Gdańska, czy wiedzieli o istnieniu wcześniejszego dokumentu oraz dlaczego mieszkańcom prezentowano niezgodne z nimi materiały graficzne. Odpowiedzi nie otrzymaliśmy, ponieważ zdaniem BRG pytania skierowaliśmy do nieprawidłowej jednostki miasta.

Na pytania odpowiedział natomiast Wydział Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego. Jego pracownicy przekonują, że koncepcja z 2014 r. jest "tylko ogólnym pomysłem pokazującym różne rozwiązania" i stanowi jedynie "materiał pomocniczy".

- Zakres dla oferentów wskazany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia nie narzuca konkretnego wykonania projektu. Opisuje jedynie ogólne założenia, jakie powinna spełniać zamówiona dokumentacja - zapewnia Marcin Dawidowski, dyrektor WPR. - Wyłoniony projektant ul. Kielnieńskiej weźmie pod uwagę również koncepcję tzw. Zielonego Bulwaru i zaprojektuje ul. Kielnieńską zgodnie z jej założeniami.
Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej. Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej.

BRG współpracowało przy koncepcji z 2014 r.



Jak wynika z informacji udzielonych przez WPR, Biuro Rozwoju Gdańska brało udział w opiniowaniu koncepcji z 2014 r. i będzie jedną z jednostek, która będzie dalej uczestniczyła w pracach nad tą inwestycją w zakresie przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej.

Dokumentacja powinna być gotowa do końca kwietnia 2019 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz okresu udzielonej rękojmi na przygotowane materiały (40 proc., minimum trzy lata).

Budowa ul. Nowy Świat na odcinku od ul. Wodnika do ul. Zeusa na Osowej.

Miejsca

Opinie (170) 2 zablokowane

  • Bulwersujące (3)

    Autentycznie skandaliczne zachowanie urzędasów, którzy ładnymi wizualizacjami mieszają mieszkańcom w głowach, de facto ich okłamując. Niestety żyjemy w dzikim kraju (jeżeli wziąć pod uwagę standardy urzędniczo-administracyjne), więc zapewne nikt za to nie odpowie. Żenada, wszędzie beton i udogodnienia dla samochodów.

    • 53 5

    • (2)

      a widziałeś jakieś miasto bez samochodów??

      • 0 7

      • znam wiele miast bez samochodów w centrum (1)

        Znam wiele małych miast bez darmowych parkingów, a więc i prawie bez samochodów.

        Znam duże miasta stopniowo przebudowujące centra by radykalnie zmniejszyć potrzebę korzystania z samochodów .

        Te miasta osiągają najwyższe miejsca w rankingach jakości życia.

        Można je łatwo wygooglać.

        • 6 1

        • Tylko ze naokoło jest kilka porządnych ringow a obrzeża są świetnie skomunikowane metrem..

          • 1 0

  • To inwestycja do zrobienia w dwa tygodnie! (2)

    • 11 11

    • (1)

      Maksymalnie miesiąc.

      • 7 1

      • My zrobimy w weekend

        • 1 0

  • Tyle lat po wojnie, a Osowa wzdłuż Kieleńskiej wciąż taka sama, (4)

    tam na odcinku Kieleńskiej nic się nie zmienia od wojny, chyba już czas najwyższy. Kiedyś rowerem się jechało z Oliwy do Chwaszczyna bez problemu, był taki ruch jak na księżycu, a dziś rowerem jechać po Kieleńskiej to nie tylko jak na poligonie, ale przy tym ruchu, walka o przeżycie.

    • 44 4

    • Dr (2)

      Ale od Chwaszczyna na przedłużeniu Kielnieńskiej piękna droga rowerowa. "rowerowy Gdańsk" - jakaś kpina.

      • 3 2

      • A i tak jeżdżą po ulicy. (1)

        • 2 1

        • chciałeś napisać: korzystają ze swego prawa do jazdy po jezdni

          jezdnia, chodnik , droga rowerowa to wszystko składa się na "ulicę".

          Drogi rowerowe nie powinny być budowane z myślą o zakazywaniu kolarzom prawa do korzystania z jezdni.

          • 0 0

    • bo za dużo słojów z Bojana, Żukowa itd

      • 1 0

  • Masakra! (1)

    Rozwalajmy miasto dalej. Boże, ludzie w tym kraju nic nie rozumieją!

    • 14 5

    • ludzie rozumieją więcej niż sobie wyobrażasz

      kłopot jest z niektórymi internautami i wieloma decydentami w takich biurach jak BRG

      • 4 0

  • A co z Nową Kielnieńską

    i rozbudową węzła Wysoka i normalnym dojazdem do Auchan?

    • 22 6

  • klasyk

    Klasyczna zagrywka, nie mamy Waszego płaszcza i o co wam ludzie chodzi? Potem będzie płacz, że PIS przejmie miasto. Jako mieszkaniec Osowy mam gdzieś PO i PIS i wybory ogólnie za takie własnie zagrywki.

    • 25 3

  • nie pisze się Osowej od Osowy tak jak ..... (5)

    nie pisze się Oliwej od Oliwy.
    Jedyną prawidłową formą jest Osowa Osowie tak jak Oliwa Oliwie

    • 10 22

    • historycznie bardziej właściwie jest do OSOWY (3)

      • 4 3

      • (2)

        Osowej jest historycznie poprawnis, bo to była Osowa Góra kiedyś.

        • 5 2

        • Potwierdzam

          Wersja "osowej" jest poprawna.

          Poloniści się głowili i wybrali "osowej" :)

          • 4 2

        • Raczej Osowa Karczma, Osowa Góra jest w Bydgoszczy.

          • 4 2

    • I może jeszcze w Limanowie albo w Susze Beskidzce?

      • 1 2

  • Nowa Kielnieńska powinna powstać (1)

    niezależnie od tunelu pod Pachołkiem, bo ma łaczyć obwodnicę z węzłem na Trasie Kaszubskiej

    • 20 9

    • Nie na Trasie Kaszubskiej czy tam Lęborskiej a na Obwodnicy Metropolitalnej.

      • 1 5

  • Przebudowa Czarnego Dworu to pomyłka (1)

    Ta przebudowa spowoduje to, że korek się przeniesie o 100 m i samochody zaczną blokować skrzyżowanie. Korki są tam codziennie, ale jazda nie jest tragiczna i jest w miarę płynna.
    Ewentualnie te dodatkowe pasy na buspasy, by przerobili, to byłby jakiś sens.
    Albo przebudowa na całej długości od Hallera do Obrońców Wybrzeża, albo zostawić jak jest, a nie stosować półśrodki, które tylko pogorszą sytuację.

    • 19 7

    • Polityka malych krokow

      ..znana od starozytnego rzymu - najpierw tunel za XX mln..potem ludzie sie sami oburza, ze korki na czarnym to sie ja rozbuduje ale nie jak w wizualizacjach, z chodnikami i usmiechnietymi ludzmi z wozkami dzieciecymi na nich ale cztery pasy bez jednego drzewa..potem pociagnie sie to (przez park i ujecia wody - w koncu to droga zielona) dalej do ergo areny it'd..eh..

      • 6 0

  • O, naiwnie liczyłem, że kiedyś nastąpi zmiana na lepsze, która poprawi wizerunek tej dzielnicy (1)

    Wygląda na to, ze ta dzielnica będzie aspirować do bycia co najwyżej noclegownią dla Ukrańców - w wynajmowanych mieszkaniach w blokach stawianych w totalnym nieładzie, bez chodników i dróg. Budownictwo jednorodzinne już tu zamiera.

    • 28 6

    • ..jednorodzinne umiera wszedzie

      bo grunt za drogi, ale z ukraincami to prawda - jest ich na osowej mnostwo!

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane