• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kielnieńska będzie zwykłą drogą, a nie wizytówką Osowej

Krzysztof Koprowski
12 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Taką wizję możliwych zmian na ul. Kielnieńskiej przedstawiali mieszkańcom urzędnicy w 2016 r. Dzisiaj wiadomo już, że nie doczeka się realizacji w takim kształcie.
  • Taką wizję możliwych zmian na ul. Kielnieńskiej przedstawiali mieszkańcom urzędnicy w 2016 r. Dzisiaj wiadomo już, że nie doczeka się realizacji w takim kształcie.
  • Wizualizacje ul. Kielnieńskiej, Drogi Zielonej i Opata Rybińskiego pojawiły się również na ogrodzeniu parku Oliwskiego.

Dwa lata temu podczas spotkań z mieszkańcami urzędnicy przekonywali do budowy tunelu pod Pachołkiem wizualizacjami możliwej metamorfozy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska, która miała się stać wizytówką Osowej. Tymczasem, zamiast atrakcyjnej przestrzeni publicznej, obecna ulica zyska po prostu dodatkową jezdnię tzw. drogi serwisowej.



Czy wierzysz w zapewnienia urzędników podczas konsultacji społecznych?

W 2016 r. temat tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i (Nowej) Kielnieńskiej był szeroko omawiany w mediach oraz podczas spotkań z mieszkańcami.

Urzędnicy próbowali przekonywać do swoich racji wizualizacjami, na których obok wąskich jezdni znajdowały się szerokie chodniki, infrastruktura rowerowa oraz świetnie utrzymana zieleń. Wywieszono je na ogrodzeniu parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska oraz dołączono do ankiet, które miały wykazać wysokie poparcie gdańszczan dla budowy tunelu.

Z tych obietnic niewiele zostało. W maju wyszło na jaw, że będące fragmentem tej trasy skrzyżowanie Drogi z Zielonej z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska nie będzie miało - jak wcześniej obiecywały miejskie wizualizacje - trzech pasów ruchu, lecz zostanie rozbudowane do łącznie pięciu pasów ruchu.

Czytaj też: Niestety przewidzieliśmy to w artykule z 2016 r.: "Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?"

Miał być bulwar, będzie dodatkowa jezdnia dla aut



Okazuje się, że podobne podejście widać w projekcie przebudowy ul. Kielnieńskiej. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła kilka dni temu przetarg na przygotowanie dokumentacji dla jej przebudowy na odcinku od obwodnicy zobacz na mapie Gdańska do wiaduktu nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska.

  • Tzw. droga serwisowa ma dublować ul. Kielnieńską na odcinku między planowanymi rondami.
  • Skrzyżowanie Drogi Zielonej z al. Jana Pawła II na wizualizacji Biura Rozwoju Gdańska.
  • Faktycznie planowany układ drogowy w obrębie skrzyżowania Drogi Zielonej i al. Jana Pawła II.
Potencjalnym wykonawcom zasugerowano, by do istniejącego układu drogowego dodali jezdnię równoległą do ul. Kielnieńskiej (na północ od niej). Powstanie ona na odcinku Spacerowa zobacz na mapie Gdańska - Barniewicka zobacz na mapie Gdańska. Skrzyżowania z tymi ulicami zostaną przebudowane na ronda.

Nowa jezdnia będzie miała 3,5 m szerokości i będzie służyła jako dojazd do przyległych nieruchomości. Wzdłuż niej mają powstać miejsca parkingowe.

Główna jezdnia ul. Kielnieńskiej będzie liczyła 7 m szerokości z lokalnymi poszerzeniami w rejonie zatok przystankowych dla autobusów. Nie przewidziano wzdłuż niej miejsc parkingowych, a jedynie trawniki.

Niewiele miejsca dla pieszych, rowerzyści między jezdniami



Dla pieszych wyznaczono chodniki o szerokości dwóch metrów po obu stronach rozbudowanej ul. Kielnieńskiej. To minimalna, narzucona prawem, szerokość dla chodników, gdy sąsiadują bezpośrednio z jezdnią oraz zaledwie o pół metra więcej, gdy są od jezdni odseparowane np. trawnikiem.

Wbrew wizualizacjom BRG piesi nie będą mogli poruszać się między jezdniami szerokim "bulwarem". Ta przestrzeń została zarezerwowana wyłącznie dla "ścieżki rowerowej" (tak napisano w dokumentacji), która na odcinku bez dodatkowej jezdni będzie przylegała do chodnika.

Jedyną cechą wspólną, która łączy wizualizacje BRG z koncepcją, na której ma bazować wykonawca dokumentacji projektowej, są drzewa w pasie między jezdniami.

  • Skrzyżowanie z ul. Spacerową - tu przewidziano budowę ronda.
  • Wzdłuż głównej jezdni ul. Kielnieńskiej nie przewidziano miejsc parkingowych, choć już teraz kierowcy rozjeżdżają całą przyległą do jezdni przestrzeń.
  • W tym miejscu znajdować się będzie dodatkowa jezdnia równoległa do ul. Kielnieńskiej.
  • Skrzyżowanie z ul. Barniewicką, które zostanie przebudowane na rondo.

Koncepcja na dwa lata przed wizualizacjami BRG



Koncepcja rozbudowy ul. Kielnieńskiej została opracowana w 2014 r., czyli dwa lata przed prezentacją wizualizacji i konsultacjami społecznymi.

BRG milczy, WPR zapewnia, że to "materiał pomocniczy"



Próbowaliśmy zapytać pracowników Biura Rozwoju Gdańska, czy wiedzieli o istnieniu wcześniejszego dokumentu oraz dlaczego mieszkańcom prezentowano niezgodne z nimi materiały graficzne. Odpowiedzi nie otrzymaliśmy, ponieważ zdaniem BRG pytania skierowaliśmy do nieprawidłowej jednostki miasta.

Na pytania odpowiedział natomiast Wydział Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego. Jego pracownicy przekonują, że koncepcja z 2014 r. jest "tylko ogólnym pomysłem pokazującym różne rozwiązania" i stanowi jedynie "materiał pomocniczy".

- Zakres dla oferentów wskazany w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia nie narzuca konkretnego wykonania projektu. Opisuje jedynie ogólne założenia, jakie powinna spełniać zamówiona dokumentacja - zapewnia Marcin Dawidowski, dyrektor WPR. - Wyłoniony projektant ul. Kielnieńskiej weźmie pod uwagę również koncepcję tzw. Zielonego Bulwaru i zaprojektuje ul. Kielnieńską zgodnie z jej założeniami.
Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej. Planowany układ drogowy tzw. dużej ramy wokół Gdańska. Ulica Nowa Kielnieńska to planowana droga, która ma odciążyć istniejącą ul. Kielnieńską. Będzie zlokalizowana na północ od istniejących zabudowań Osowej wzdłuż ul. Komandorskiej.

BRG współpracowało przy koncepcji z 2014 r.



Jak wynika z informacji udzielonych przez WPR, Biuro Rozwoju Gdańska brało udział w opiniowaniu koncepcji z 2014 r. i będzie jedną z jednostek, która będzie dalej uczestniczyła w pracach nad tą inwestycją w zakresie przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej.

Dokumentacja powinna być gotowa do końca kwietnia 2019 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz okresu udzielonej rękojmi na przygotowane materiały (40 proc., minimum trzy lata).

Budowa ul. Nowy Świat na odcinku od ul. Wodnika do ul. Zeusa na Osowej.

Miejsca

Opinie (170) 2 zablokowane

  • dobry kierunek (1)

    Dlaczego jesteście na nie? Bulwar na przelotówce? To pomylka.
    Powinna to być szeroka ulica, najlepiej czteropasmowa.
    Biedne drzewa tam się nie uchowają, z każdym rokiem umiera kolejne, więc - to nie aleja ale arteria. Trzeba się z tym pogodzić.

    • 10 20

    • kazda inwestycja jest dobra w tym miejscu... ludzie sie obrazaja ze mial byc wielki bulwar ale szczerze mowiac to co ogladamy dzisiaj to jest jakis trzeci swiat. Zrobmy chociaz troche z tym pozadek !

      • 3 2

  • kolejna kiełbasa wyborcza ...

    • 10 3

  • Wizualizacje

    Wielka szkoda ze nie ma szans na ładniejsza Kielnienska. Osowa jest bardzo niedoinwestowana dzielnica i aż prosi się o zmianę wizerunku. Planowany deptak w ciągu jezdni jest bardzo potrzebny.
    Może jeszcze uda się zrealizować tą koncepcję.

    • 15 2

  • ?

    Obiecanki cacanki !

    Z centrum miast wyrzuca się właścicieli samochodów
    Chociaż to właśnie w centrach jest większość banków i urzędów !
    Zgadzam sie na opłaty parkingowe nawet 9 zł
    Pod warunkiem że, urzędnicy um , uw i Urzędu Marszałkowskiego tez będą płacili po i9 zł/godz za postój pod swoimi biurami

    Kielniańska dziurawa jak ser szwajcarski od lat ,
    Zatłoczona od lat ,
    A decyzyjne barany ....debatują !

    • 18 3

  • Autostrady wszedzie, wincej asfaltu

    bo ludzie na pewno nie zaczna budowac sie jeszcze dalej, wtedy jeszcze wiecej samochodow nie bedzie ciagnac do miasta, ktore trzeba bedzie zaparkowac. Tymczasem, w srodku miasta , w najbardziej atrakcyjnych punktach, najlepiej skomunikwoanych, sa hektray ogrodkow dzialkowych. Paranoja

    • 9 7

  • BRG do likwidacji

    To biuro to kompromitacja dla miasta - włazidupom Adamowicza już dziękujemy.

    • 22 3

  • (3)

    Dlaczego sciazka rowerowa na środku między jezdniami ? A potem będą znowu przejazdy na początku i końcu tego odcinka. Czy tam nikt nie myśli ?
    Nie można zrobić pasów rowerowych na jezdni jak w Kopenhadze ? Jest miejsce więc o co tu chodzi ?

    • 16 0

    • pasy rowerowe robione z jezdni w polskich miastach są regularnie zastawiane parkującymi samochodami (2)

      kobiety i dzieci boją się z nich korzystać (poczytaj komentarze na temat pasów rowerowych na JPII na Zaspie, na temat pasów rowerowych na Wita Stwosza lub popatrz na sposób funkcjonowania pasa rowerowego na Elżbietańskiej).

      Na arterii tak obciążonej ruchem powinny być drogi rowerowe oddzielone pasem zieleni od jezdni - tak jak wzdłuż Alei Zwycięstwa.

      Pasy do jazdy samochodami powinny być węższe niż 3,5 metra - one będą prowokować do szybkiej jazdy przez tereny zabudowane, a generowany hałas obniży jakość życia mieszkańców sąsiednich posesji.

      Tak czy inaczej warto poprawiać komfort i bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów dojeżdżających do Oliwy oraz do stacji PKM Osowa.

      Obecnie warunki chodzenia pieszych i jazdy rowerem wzdłuż Kielneńskiej to dno dna.

      Samochodowcy stoją w korkach, ale bez względu na poszerzanie jezdni będą tam nadal stać w nich długie godziny zarówno na samej Kielneńskiej jak i na Spacerowej, nawet jak się zbuduje tunel pod Pachołkiem za grube setki milionów złotych.

      • 5 4

      • tak, czytam komentarze o JPII (1)

        płacze pana Rogera i innych żałosnych ludzików. Rowerzyści tam jeżdżący nie mają problemów.

        • 0 2

        • to nie są koledzy pana Rogera, którzy na pasy narzekają

          na pasy rowerowe na JPII narzekają zwykłe trolle często chore na samochodozę.

          Ich głosy było słychać wyraźnie gdy powstały już wcześniej pasy rowerowe na Wita Stwosza.

          Część rowerzystek i niedoświadczeni rowerzyści są przekonani, że będą tam mieli problemy i nadal często jeżdżą po resztkach drogi rowerowej wygospodarowanej z chodnika niskiej jakości.

          • 0 0

  • Bielawski i Adamowicz. Obiecanki cacanki

    • 12 2

  • Czyli jednak na przymorzu chca zrobic autostrade a kłamali ze nie chcą najlepiej od razu 8 pasów wybudowac

    bo tak dbają o blachosmrody ze te 5 tez bedzie za mało

    • 9 3

  • Czyżby komuś się stołek palił? (7)

    Tuba propagandowa prezydenta jaką jest portal Trójmiasto zaczęła agitację? Mieszkańcy Osowej już w nic nie uwierzą obecnemu prezydentowi. Obiecał dla tej dzielnicy wiele, a zrobił niewiele. Ciągłe powtarzanie, że wybudowano na Osowej basen to już trochę żenada. Co jeszcze zrobiono? NIC! Teraz z kolei się tłumaczy mieszkańcom, że są problemy, bo środowisko, bo to, bo tamto. Prezydent obiecał:
    1. Tunel pod Pachołkiem i drogę do Alei Grunwaldzkiej ( dalej nie ma potrzeby skoro mieszkańcy Przymorza protestuję) - rezultat ZERO
    2. Nowa Kielnieńska - rezultat ZERO
    3. Przystanek PKM w logicznym miejscu dzielnicy, a nie pójście na łatwiznę i wykorzystanie istniejącego dworca, który jest oddalony od serca dzielnicy - rezultat ZERO
    4. Dom Sąsiedzki - rezultat ZERO
    5. Dodatkowe połączenia autobusowe - rezultat zero. mało tego niejaki p. Grzelak ( niezły miszcz swoją drogą) chciał zlikwidować jedną z najważniejszych linii dla dzielnicy jaką jest 210 twierdząc, że nie ma chętnych do jeżdżenia. Nie pofatygował się osobiście, żeby sprawdzić, że jest zupełnie inaczej.
    Można tak wymieniać dalej tylko po co?
    W nic przed wyborami nie można wierzyć jeżeli się nie zobaczy tego w rzeczywistości, a wiadomo, że jest na tyle mało czasu, że nic z tego.
    Mam nadzieję, że mieszkańcy Osowej odpowiednio zagłosują w zbliżających się wyborach i pokażą, że nie wolno oszukiwać ludzi, a nowy prezydent (mam nadzieję, że będzie nowy) zapamięta tę lekcję.
    Dla wszystkich haterów na zakończenie dodam, że nie jestem zwolennikiem PiS!

    • 26 4

    • (3)

      OK to na kogo mamy głosować ? może podpowiesz ?

      • 1 1

      • na kogoś, kto zrozumie kilka prostych prawd: (2)

        - samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście
        - poszerzanie dróg nie rozładowuje korków w mieście tylko przesuwa je gdzie indziej
        - w Trójmieście warto inwestować w wymianę taboru SKM (likwidacja dziury między peronem a wagonem) oraz zwiększać częstotliwość serwisu SKM do 5 minut lub mniej
        - trzeba poprawiać komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i dojazdów rowerami do stacji SKM (np. w Oliwie bardziej potrzebny jest tunel dla pieszych na peron SKM niż tunel pod Pachołkiem).
        najważniejsze jest zrozumienie faktu, że myślenie wyłącznie lub głównie o ruchu samochodów to sposób na tkwienie w ślepej uliczce niezrównoważonego rozwoju całej aglomeracji.

        • 4 5

        • (1)

          Masz rację. Ale jak można liczyć na komunikację miejską skoro codziennie jest kilka awarii i spóźnień?

          • 4 1

          • dlatego głosuj na kandydata, który będzie nie tylko mówił o potrzebie poprawy

            jakości komunikacji zbiorowej (tak będą mówili prawie wszyscy z nich), ale głosuj na tego, który zauważy, że więcej ludzi się przesiada w dobrze zarządzanych miastach z samochodu na rower (rower wspomagany elektrycznie) niż na komunikację publiczną, chyba że jest to wygodna SKM z taktem nie dłuższym niż 5 minut.

            Do tego, by SKM była komunikacją z prawdziwego zdarzenia potrzebna jest dobra koalicja wszystkich 3 kandydatów prezydentów om ggs.

            • 0 0

    • Właśnie trwa tam np budowa 2 nowych drog trollu (1)

      • 0 3

      • Ty półmuzgu

        Chyba dróżki, bo do dróg im daleko.

        • 2 2

    • Pkm bezprzewodową pociągnąć do serca dzielnicy, to jest koncepcja

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane