• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Maciej Korolczuk
3 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Seria kolizji i wypadków, do jakiej doszło w ostatnich tygodniach sprawiła, że GAiT-owi może zabraknąć tramwajów do wypełniania kontraktu dla Zarządu Transportu Miejskiego. Seria kolizji i wypadków, do jakiej doszło w ostatnich tygodniach sprawiła, że GAiT-owi może zabraknąć tramwajów do wypełniania kontraktu dla Zarządu Transportu Miejskiego.

- GAiT musi przejść głęboką restrukturyzację, bo sytuacja, z jaką mamy do czynienia, to efekt wieloletnich zaniedbań. Potrzebne jest zdecydowane działanie miasta, bo wszyscy w firmie widzimy, że tak dłużej być nie może. A cierpimy na tym nie tylko my, ale też, a może przede wszystkim, pasażerowie - mówi o sytuacji w spółce Gdańskie Autobusy i Tramwaje jeden z kierowców.



Po artykułach, w których opisywaliśmy przyczyny i skutki ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów, skontaktował się z nami jeden z kierowców GAiT. W obszernej rozmowie opowiada o sytuacji wewnątrz firmy, o płacach, systemie pracy i problemach trapiących topniejącą z miesiąca na miesiąc i coraz bardziej sfrustrowaną załogę.

Nasz rozmówca chce pozostać anonimowy. Pod rozmową do poruszanych kwestii odnosi się prezes GAiT Maciej Lisicki.

Czy ostatnie kolizje i wypadki tramwajów w krótkim czasie to efekt pecha, czy czegoś innego?

- Moim zdaniem ostatnie zdarzenia i wypadki na torach to efekt bałaganu organizacyjnego, finansowego, kompetencyjnego, przepracowania i przemęczenia rozkładami jazdy. ZTM doskonale wie, że GAiT boryka się ogromnym brakiem kierowców i motorniczych. I zacieśnia rozkłady skracając czasy wyrównawcze na przystankach końcowych. To powoduje nawarstwianie się opóźnień, w wyniku czego przepadają nam przerwy. Krótko mówiąc, kierowca przyjeżdża na przystanek końcowy i musi od razu odjeżdżać. Tematem nr 1 w firmie nie są kolizje i wypadki, bo działy się poważniejsze rzeczy, a odpowiedzialni za to co się dzieje spokojnie siedzieli i jedli kanapki. Dużo poważniejszym problemem są ludzie i struktura zatrudniania w firmie.



Jak ona wygląda?

- Przy okazji badań okresowych w przetargu wynika, że w biurach pracuje aż 112 osób! Kierowcy żartują, że statystyki są większe, a na krzesłach siedzą panie, które w dokumentach widnieją jako pracownik fizyczny warsztatowy. Gołym okiem widać, że jest tam ich zdecydowanie za dużo.
 
Wy tymczasem przy wsparciu związków zawodowych zwracacie uwagę, że brakuje rąk do pracy. Począwszy od kierowców i motorniczych, a skończywszy na mechanikach.

- Związki zawodowe w GAiT istnieją, ale ich bycie ogranicza się do trwania, a nie działania. Niby powstają jakieś pisma w różnych sprawach, głównie na temat podwyżek płac, ale nic z tego nie wynika. W tym samym celu odbywają się spotkania z zarządem czy prezydentem miasta. Efekt jest ten sam - brak efektów. A ludzi do pracy ubywa z zastraszającym tempie.

Ostatnim przykładem mogą być mechanicy którzy zostali wysłani do Mercedesa w związku z dostawą autobusów tego producenta.

- Gdy zobaczyli, jakie warunki pracy i przede wszystkim płace oferują im autoryzowane serwisy - z miejsca wszyscy się zwolnili z GAiT.

Ilu ludzi brakuje w GAiT do sprawnej obsługi wszystkich linii?

- Na dzień dzisiejszy może brakować nawet 100 pracowników. Przez deficyt pracowników dużym problemem jest też praca w czasie wolnym. Chcąc nie chcąc, każdy kierowca ma w grafiku narzucone 20-30 nadgodzin miesięcznie. Dopiero co minęło półrocze, a wielu kierowcom już kończy się dopuszczalny roczny limit nadgodzin!
 
Ile osób tak pracuje zamiast odpoczywać?

- Dziennie takich kierowców jest nawet kilkudziesięciu. Przy czym trzeba dodać, że praca w dni wolne jest nieopłacalna. Dlaczego? Bo im więcej nadgodzin, tym niższa premia uznaniowa. Pula na pensje jest stała, a nawet ostatnio coraz mniejsza, więc aby komuś dołożyć, to najpierw trzeba komuś zabrać. W efekcie coraz mniej osób wyraża chęć do pracy w dzień wolny.



Ale urlopy chyba dostajecie?

- Wciąż wielu kierowców ma niewykorzystane urlopy za 2016 r. Były im odwlekane przez pracodawcę, bo brakowało rąk do pracy. Warto wiedzieć, że urlop kierowcy w okresie letnim przypada raz na 5 lat i decyduje o nim firma, a nie pracownik. Zasada jest prosta: z roku na rok urlop przesuwa się co 5 miesięcy. Jeśli w roku 2017 mam zaplanowany w styczniu, to w 2018 będę mógł dostać wolne w czerwcu. Od urlopu do urlopu minie zatem aż 17 miesięcy. Przy takiej metodzie planowania, kolejny urlop letni przypadnie w... sierpniu 2023!
 
To skoro tak dużo pracujecie i macie godzinowe stawki, to pewnie sporo zarabiacie?

- Stawki wyjściowe wynoszą od 13.50 zł brutto za godzinę dla zaczynającego karierę, do tego jest premia uznaniowa. A doświadczeni kierowcy mają 14,50 - 16zł brutto, premie uznaniową i dodatek stażowy. Wspomniana premia uznaniowa jest określana na zasadach, których nikt nie potrafi wyjaśnić. Co za co dostaje i dlaczego? Można ją też stracić bez większego powodu. Np. gdy przemęczony kierowca spowoduje kolizję. Jest wówczas pozbawiany premii uznaniowej, nagrody rocznej, podwyżki pensji, a także jest obciążany naprawą autobusu. W przypadku nowego Mercedesa Citaro koszt lusterka może wynieść kilka tys. zł., a przedniej kompletnej lampy - nawet kilkanaście tys. Dodam tylko, że autobusy nie posiadają ubezpieczenia AC.

Próbowaliście o tym rozmawiać z władzami miasta?

- Tak, były takie próby. Gdy podczas rozmów z prezydentem Adamowiczem zwrócono uwagę, że firma jest pod względem pensji niedofinansowana, w odpowiedzi usłyszeliśmy, że pieniądze są w firmie, tylko trzeba je znaleźć. To gdzie one są? W zmianie logo i nazwy firmy? W tych lożach wynajętych na stadionie? Pytanie to należałoby zadać władzom GAiT.
 
Niskie pensje są jedyną przyczyną, dla której nie chcą przychodzić do firmy nowi kierowcy?

- Nie tylko. Brakuje nie tylko ludzi, ale i sprzętu. Brakuje mechaników, elektromechaników i nie ma na czym pracować. W magazynach brakuje części zamiennych, a jak są, to są to tanie zamienniki, lub części są wykręcane z pojazdów, które nie nadają się do jazdy, np. z powodu wypadków, kolizji lub poważnych awarii. Awarie w pojazdach to codzienność i walka o przetrwanie. Bywa, że w ciągu jednej zmiany kierowca wymienia nawet kilka pojazdów. Oczywiście, jeśli jest na co zamienić.



A jak nie ma?

- To czeka się na swoją kolej, jeżdżąc z usterką. Może też zgłosić postój, jeśli dalsza jazda jest niemożliwa. Zdarza się też, że pojazdy z usterkami wyjeżdżają na trasy, a deska rozdzielcza świeci się jak choinka. Mówimy między sobą, że dopóki świeci się coś na żółto, to można z tym jeździć, a jak czerwona to do bazy. Słynne jest też polecenie dyspozytorów wydawane przez radiotelefon, gdy wystąpi jakaś usterka: "zresetuj!".

Pomaga?

- Rzadko. Kierowca wówczas gasi silnik, cofa kluczyk stacyjki na poziom 0. I uruchamia ponownie, licząc że to coś da. Brak ludzi i sprzętu sprawia, że wiele napraw usterek jest odwlekanych w nieskończoność. W żadnym wypadku nie należy za to winić mechaników i elektromechaników, bo ci ludzie naprawdę każdego dnia czynią cuda. Proszę sobie wyobrazić, że w nocy bywają przypadki, gdy do naprawy jednemu mechanikowi przypada od kilku do nawet kilkunastu autobusów! I ma na to zaledwie kilka godzin.
 
Ale mimo wszystko jacyś chętni do pracy jednak się zgłaszają?

- Firma stoi pod ścianą. Nowi pracownicy nie mogą doczekać się terminu spłaty kursu na prawo jazdy na autobusy, które odpłatnie organizuje GAiT. Bywają tacy, że pomimo zobowiązania - porzucają pracę.

To prawda, że wracają do pracy kierowcy wylani z pracy za alkohol?

- Tak. Co prawda pijani raczej nie jeździli, bo na dyspozytorni nie dostali kluczyków. Gdy po dmuchnięciu w alkomat okazywało się, że są "wczorajsi", było to traktowane jako próba podjęcia pracy. Firma szła im na rękę i rozwiązywano ich umowy o pracę, ale nie dyscyplinarnie, lecz za porozumieniem stron. Niewykluczone, że właśnie po to, by dać zostawić sobie furtkę do ich ponownego zatrudnienia.

Nie wystawia to najlepszego świadectwa zakładowi pracy.

- Mało tego! Ci ludzie, o których powrót teraz tak bardzo zabiega firma, potrafią stawiać warunki! Np. dany kierowca oznajmia, że zgodzi się wrócić, ale będzie jeździł tylko rano. Albo inni przypadek - przychodzi młody niedoświadczony kierowca do pracy i pierwszego dnia oświadcza, że będzie jeździć, ale tylko jednym konkretnym modelem autobusu, na przykład nowym Mercedesem Citaro. Jeśli go nie dostanie, to idzie do domu.
 
I co?
- I poszedł do domu.
 
Jakie widzi pan wyjście z tej sytuacji?

- Ja jestem tylko kierowcą, są mądrzejsi ode mnie, by się z tym uporać. GAiT musi przejść głęboką restrukturyzację. Jak widać wymiana prezesa na wiele się zdała, bo regres firmy postępuje z miesiąca na miesiąc. Być może nowego prezesa zszokowała sytuacja, którą zastał w tej firmie. Poza tym wymianie uległ tylko prezes, a pozostali czyli pani wiceprezes, dyrektorzy oraz kierownicy zostali wciąż ci sami. A jak już wspomniałem na początku rozmowy, sytuacja z jaką mamy obecnie do czynienia, to efekt wieloletnich zaniedbań. Potrzebne jest zdecydowane działanie miasta, bo wszyscy w firmie widzimy, że tak dłużej być nie może. A cierpimy na tym nie tylko my, ale też, a może przede wszystkim, nasi pasażerowie.

Maciej Lisicki, prezes GAiT:

Maciej Lisicki, prezes GAiT. Maciej Lisicki, prezes GAiT.
o brakach kadrowych:
- W tej chwili na ogół brakuje nam od 20, do 30 kierowców. To ogólnokrajowy problem, nie tylko GAiT, bo wszędzie brakuje kierowców, bo wielu z nich wyjechało do pracy na Islandię, do Szwecji czy na Wyspy Brytyjskie. Rotacja pracowników trwa nieustannie, w skali roku zmienia się ok. 7-8 proc. załogi w grupie kierowców. To rotacja na normalnym poziomie.

o zasadach zatrudnienia:
- Przestrzegamy wszystkich wymogów wynikających z kodeksu pracy. Mamy regularne kontrole Państwowej Inspekcji Pracy. Ostatnia, sprzed miesiąca nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Nasi pracownicy mają pakiety socjalne, a średnie zarobki są wyższe od średniej krajowej. Niewiele firm przewozowych w kraju ma tak stabilną sytuację jak nasza.

o zarobkach:
- Średnio nasi kierowcy w skali roku zarabiają 22 zł brutto na godzinę. W tę kwotę wliczane są premie oraz nagrody. Wyjściowa stawka waha się od 13,5 zł do 15,5 zł. Nasza konkurencja płaci za godzinę nieco więcej - ok. 18 zł, ale co z tego, skoro nie ma nic ponadto? Pod tym względem jesteśmy atrakcyjniejsi i bardziej konkurencyjni.

o restrukturyzacji:
- Niedawno została powołana specjalna komisja, której celem jest opracowaniem projektu restrukturyzacji w firmie. Głównym jej zamierzeniem jest wypracowanie w ramach 10-letniej umowy z miastem większych środków na funkcjonowanie firmy, a w tym także na wynagrodzenia dla pracowników. Na dziś, nic więcej nie mogę powiedzieć.

o urlopach pracowników:
- Zgodnie z przepisami każdy pracownik z niewykorzystanym urlopem z 2016 r. może go wykorzystać do końca września 2017 r. Co do zasady, to urlopy swoim pracownikom zatwierdzają ich przełożeni. To chyba normalne?

o usterkach taboru:
- Zasada jest jedna: jeździmy sprawnymi i bezpiecznymi pojazdami. O poleceniach dyspozytorów czy migających kontrolkach na desce rozdzielczej nie wiem.

o zatrudnianych byłych pracownikach, którzy wcześniej zostali zwolnieni za alkohol:
- Był jeden chłopak, który próbował podjąć pracę będąc pod wpływem alkoholu. Miał trudną sytuację rodzinną i życiową. Nalegał, bym dał mu drugą szansę. Zgodziłem się, ale powiedziałem, że może się do nas zgłosić dopiero po roku przerwy. Czy się zgłosił? Nie wiem. W tej firmie pracuje 1,4 tys. osób. Jako prezes nie mam o wszystkich wiedzy.

Miejsca

Opinie (497) ponad 10 zablokowanych

  • Tak to jest... (1)

    ...jak do ważnych zadań pchają się amatorzy. Mierny, bierny ale wierny. Ciekawe, czy miedzy prezesurą Lisickiego a sprzedażą terenów zajezdni na ul. Hallera jest jakiś związek? Czy to tylko przypadek? Bo jeśli chodzi o Działanie komunikacji miejskiej to tak źle jak teraz dawno nie było.

    • 81 3

    • Pewnie pilnuje interesu swojego mocodawcy przy sprzedaży zajezdni deweloperowi.

      • 12 0

  • Lisicki i zmiana?

    Przecież to stary urzędniczy beton z UM.Pytałem się o pracę motorniczego, mam 10 staż w ZKM 53 lata, pan Forycki kierownik(mam nadzieję, że nie przekręciłem nazwiska, kiedyś kierowca) mamy teraz pełno kursów i młodszych kandydatów...zapomina, że tski kandydat po kursie pracuje 3-4 misiące i woli oddać za kurs, niż orać.Stąd ta rotacja i później kolizje przy stałej wymianie kadry podstawowe..

    • 92 5

  • Prokurator powinien się przyjrzeć wypuszczaniu niesprawnego taboru na trase (2)

    To przestepstwo, przemeczony motorniczy, zepsuty sprzęt. Ostatnio dużo rannych w tych wypadkach było. Ponad 100 osób zatrudnionych w biurach? Po co? Co oni wszyscy tam robią?

    • 99 5

    • (1)

      No właśnie, te biurwy mnie zastanawiają. Księgowa, kadrowa, prezes, wiceprezes i sekretarka... a reszta???

      • 11 0

      • muszą robić fenomenalne orgietki że trzymają takie ich hordy

        • 5 0

  • Panie Lisicki skoro brakuje panu 20 kierowców to czemu dał pan ogłoszenie do urzędu pracy dla 100 Ukraińców (6)

    • 108 1

    • Panie Lisicki zamknął pan stacje paliw która przynosiła zysk 200 tyś czyli działa pan na szkodę spółki której jest pan prezesem (3)

      Panie Lisicki w Gdańsku mieszka bardzo dużo osób i znajdzie się taki co to zrobi

      • 40 4

      • Za działanie na niekorzyść spółki jest paragraf

        • 20 2

      • A to ciekawe, a gdzie była stacja? Co przemawiało za zamknięciem? (1)

        • 3 0

        • Przy zajezdni autobusowej..

          Teraz ten teren idzie pod młotek..dodaj jedno do drugiego..

          • 6 1

    • Po to że jak przyjdzie 100

      popracują miesiąc to może że z 30 wytrzyma do końca a 20 będzie chciało zostać

      • 9 1

    • on przecież nie wie ilu mu brakuje, może 20, może 30

      przecież to kompromitujące. Ilość etatów jakie ma do dyspozycji, jest stała.

      • 6 0

  • Kierowca mówi jak jest

    Urzędnicy swoje - z poziomu stołka.

    • 75 2

  • 16,8zł brutto za pierdzenie w fotel w ochronie

    Pensja w GTA nie powala...

    • 56 3

  • Co to za bzdury? (11)

    Jakie kilkanaście tysięcy za lusterko? Pracownika można obciążyć maksymalnie do wysokości trzech pensji! Szanowna Redakcja mierzy wszystkich swoją miarą i myśli, że w Internecie są sami idioci?

    • 24 33

    • Wystawiają fakturę na naprawę

      • 21 1

    • Cos wiesz ale nie do konca rozumiesz .

      Trzy pensje razy pensja brutto moze dac kilkanascie tysiecy . Co do wyjasnien Pana Prezesa to po co on tam siedzi jak nic o niczym nie wie ?

      • 26 2

    • Same lusterko kosztuje 2 tysiące

      • 11 2

    • Czytaj ze zrozumieniem, lusterko kilka tysi, lampa zespolona jest drozsza

      • 9 0

    • Zgadza się ale z tych kilkunastu tysięcy ci zabiorą te 3 pensję

      • 4 0

    • jak tramwaj kosztuje 6 milionów (1)

      to ile może kosztować lampa i lusterko na pewno nie 2 tysie

      • 0 3

      • lustro do pesy 2,500 pln

        • 2 0

    • po klizji

      Tłuczku!!! Tak jak mówisz ale zabierają dodatkowo całą premię miesięczną i rocznej nie otrzymasz. Pacanie

      • 6 0

    • Jeśli tramwaj zabytkowy, czyli ma powyżej 25lat to obciążają do rzeczywistych kosztów naprawy, nawet jak naprawa się nie opłaca. Jeśli motorniczy był pijany (zdarza się) to nie ma limitu trzech pensji

      • 1 0

    • Jak ktoś miał kilka kolizji, po jednej co miesiąc, to nie trzy pensje, tylko robi się za 4 kolizje 12 pensji x 4500PLN to spora suma, dla kogoś kto spłaca alimenty i inne kredyty

      • 3 0

    • Trzy pensje to średnio 7,5 tysiaca. Jest kilka, jest. Więc g*wno wiesz!

      • 1 0

  • Jak tak dalej pójdzie to to wszystko padnie bo ludzie chcą w końcu porządnie zarabiać

    • 52 0

  • Lisiecki jest po to żeby zprzdać bazę na Hallera (1)

    To cwany przekręt razem z Adamowiczem. Temat dla CBŚ

    • 91 4

    • Jest gorzej

      Jeszcze nie ogłosili przetargu na sprzedaż, a już wiadomo kto kupi.

      • 15 0

  • Premia to mobbing (2)

    Panie prezesie,z całym szcunkiem, te 22 zł stanowi premia ,która wynosi 1/3 wynagrodzenia. Każdego dnia drżymy pracując żeby jej nie utracić. Jak można spokojnie pracować pod taką presją ? Do tego rozkłady, mam 5-6 minut na końcowym ( jeśli uda mi się przyjechać punktualnie ) i biegiem lecę do toalety. A co to wszystko obchodzi pasażera, płaci i ma prawo żądać rzetelnej usługi

    • 118 2

    • Średnio..

      to ja i mój pies mamy po trzy nogi. Nie trzeba być inżynierem transportu żeby wiedzieć, że ten Wasz prezes łże jak pies. Nie widzi kontrolek?? Proponuję wycieczkę autobusem, bo ja jako pasażer widzę je codziennie.

      • 21 0

    • Prawda

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane