Fakty i opinie

Kierowcy GAiT: podwyżki albo strajk. Jest promyk nadziei

Najnowszy artukuł na ten temat

Dozowniki z płynem do dezynfekcji w autobusach i tramwajach

22 zł za godzinę i 400 zł stałej premii - to oczekiwania kierowców Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W czwartek, w bazie przy al. Hallera, odbyło się burzliwe spotkanie pracowników z zarządem spółki i związkami zawodowymi. Kierowcy zapowiedzieli, że jeśli nie dostaną oczekiwanych podwyżek, zorganizują strajk generalny i nie wyjadą z zajezdni. Firma proponuje im 18 zł.



zakończona Łącznie głosów: 4288
Sytuacja w miejskiej spółce przewozowej robi się coraz bardziej napięta. Kierowcy autobusów już od kilku miesięcy domagają się zmian w systemie wynagrodzeń. Twierdzą, że po "rzekomej podwyżce" od 1 stycznia, w wysokości 400 zł brutto, na ich konta wpływa mniej pieniędzy, bo przełożeni o kilkaset złotych zmniejszyli im premie.

Winą za obecną sytuację kierowcy obarczają głównie związki zawodowe, które w ich imieniu negocjowały z zarządem warunki i wysokość podwyżek.

Kierowcy: pracujemy kilkanaście godzin dziennie



- Jest pan od lat na tym stołku i nic pan nie robi! - wyrzucał Stanisławowi Stenclowi, przewodniczącemu największego związku jeden z kierowców. - Chciałbym zarabiać tyle co pan. Pan nie ma pojęcia, z jakimi problemami muszą zmagać się kierowcy. Przez pasażerów jesteśmy krytykowani za spóźnienia, przez dyspozytorów za niesprawny autobus! Pracujemy po kilkanaście godzin dziennie, jeździmy autobusami, które nie mają prawa wyjechać z bazy, bo są niesprawne, a pan nam opowiada bajki o tym, ile dostaliśmy podwyżki - denerwował się.
Stencel próbował się bronić. Tłumaczył kierowcom, że to nie on kieruje firmą i podejmuje w niej strategiczne decyzje, lecz prezes Maciej Lisicki, który chwilę później dołączył do spotkania.

- Powiedzcie, jakie są wasze oczekiwania. Zawalczmy o zmianę kontraktu, który jest dla nas niekorzystny i blokuje wzrost funduszu płac - postawił sprawę jasno Stencel[początkowo słowa te mylnie przypisaliśmy prezesowi GAiT - red.].
Kierowcy nie ukrywają, że stracili zaufanie do związków zawodowych kierowanych przez Stanisława Stencla (trzeci z lewej).
Kierowcy nie ukrywają, że stracili zaufanie do związków zawodowych kierowanych przez Stanisława Stencla (trzeci z lewej). fot. Maciej Korolczuk / Trojmiasto.pl
Kierowcy w jednoznaczny sposób skrytykowali władze spółki za pomysł zatrudniania obcokrajowców. Mówili, że środki przewidziane na sprowadzenie i szkolenie obywateli Ukrainy, Gruzji, Białorusi czy Indii, powinny zostać w firmie i trafić do funduszu płac z przeznaczeniem na podwyżki.

Pracownicy dopytywali też, jak to możliwe, że spółka otrzymuje od Zarządu Transportu Miejskiego największe stawki za przejechane wozokilometry (nawet 3 zł więcej od konkurencji), a płaci najmniej na rynku.

Zwracano też uwagę na niestosowność sytuacji, jaką jest wynajem loży VIP na Stadionie Energa Gdańsk gdy firma boryka się z kłopotami kadrowymi i finansowymi. Przypomnijmy, że Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, że wydatki miejskich spółek na ten cel powinny być jawne i nie są "tajemnicą handlową". Mimo to GAiT nigdy nie ujawnił, ile na to wydaje.

Oczekiwania kierowców GAiT: podwyżka i stała premia



Głównym postulatem kierowców jest natychmiastowy i radykalny wzrost wynagrodzenia. Obecnie - po podwyżkach od 1 czerwca - najmniejsza podstawowa stawka za godzinę wynosi 15,5 zł. Kierowcy chcą, by ta kwota wzrosła do 22 zł brutto, by płace w GAiT były konkurencyjne i porównywalne do stawek u konkurencji.

Kierowcy chcą też, by premie, które obecnie są "ruchome" i w zależności od miesiąca wynoszą średnio od 400 do nawet ponad 1 tys. zł, zostały ujednolicone. Pracownicy narzekają, że są obciążani karami za niewykonane wozokilometry, mimo że to nie oni ponoszą za to odpowiedzialność. Twierdzą też, że zasady, na podstawie których premie są przyznawane lub zabierane, są niejasne.

Zapowiedzieli też, że jeśli nie zostaną spełnione ich żądania, są skłonni zablokować wyjazd z bazy i bez udziału związków zawodowych zorganizować protest.

- Od razu mogę wam powiedzieć, że firmy nie stać na wasze oczekiwania, ale jeśli wskaże mi pan źródło ich sfinansowania, to bardzo chętnie skorzystam - powiedział prezes Lisicki.
- To nie są nasze oczekiwania, bo na oczekiwania czas już minął. To są nasze żądania - odpowiedział jeden z kierowców.
Czytaj także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Prezes Lisicki wyprasza media



Do spotkania doszło po tym, jak w środę kierowcy rozesłali między sobą informacje o zebraniu pracowników z przewodniczącymi związków zawodowych w GAiT. "Mile widziane taczki, bo może będą do wywiezienia jakieś śmieci" - pisali kierowcy.

Na spotkanie zostali zaproszeni także członkowie zarządu spółki. SMS-a z zaproszeniem dostaliśmy także my. Gdy podczas spotkania prezes Lisicki zorientował się, że na sali jest dziennikarz Trojmiasto.pl, zostaliśmy wyproszeni.

- To spotkanie wewnętrzne, nie ma pan przepustki, proszę wyjść - oznajmił prezes GAiT.
Ostatecznie, stanowiska obu stron - kierowców i zarządu - nieco się do siebie zbliżyły. Po czwartkowym spotkaniu różnica między oczekiwaniami kierowców a propozycją Lisickiego wynosi już tylko 4 zł na godzinę.

- Zaproponowaliśmy kierowcom, by dotychczasowe 400 zł tzw. dodatku regulacyjnego zostało wliczone do stawki godzinowej dla wszystkich pracowników, którzy pracują w systemie godzinowym. To oznacza, że stawka za godzinę wzrośnie z 15,5 zł do 18 zł. Ostateczne decyzje o dacie wdrożenia podwyżek zapadną w przyszłym tygodniu - przekazał nam po spotkaniu z kierowcami prezes GAiT.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

  • Trzeba remontować istniejące tory, a rozbudowa nowych jest bez sensu. Wreszcie nic nie funkcjonuje.
    Kiedyż było stać i na infrastrukturę i na sprzęt. Jak wszystko chce się naraz to wreszcie się nie da.
    I tramwaje stają, a autobusy kursują zdezelowane, że aż wstyd.

    • 0 0

  • te sieroty po komunie nigdy nie zrobią strajku tylko straszą boją się o pracę za tę nędzną pęsje

    • 0 2

  • ci kierowcy (9)

    to chamy i prostaki - nie potrafia jezdzic a ich kultura osobista i wyglad jest na poziomie kloszarda

    • 8 90

    • ja tam samych młodych przystojniaków widzę!! (2)

      aż chce się pojechać w nieznane ;)

      • 3 1

      • za godzinami szczytu

        możesz na pętli szczytować ze mną ;)

        • 0 0

      • Dziekujemy, milo slyszec

        • 1 1

    • Jaka firma tacy kierowcy

      • 1 0

    • 60+

      sądzisz bliźniego według siebie samego

      • 0 0

    • Nie dadzą godziwe pieniądze to będzie można wyeliminować prostakow.

      • 3 1

    • A jak ty wygladasz?

      Pewnie słuchaweczki na uszach,ipad w rączce i zero umiejętnosci czytania ze zrozumieniem

      • 13 0

    • Xyz

      Każdy sądzi po sobie kloszardzi w!

      • 11 0

    • Jeździć potrafią

      Nie dziw się, że są czasem sfrustrowani. Statystyki pokazują, że zawodowe prowadzenie auta po mieście jest bardzo stresujące.

      (Google -> "public transport drivers stress level")

      • 19 0

  • Prezesie,trzeba szukac pieniedzy w rozbuchanej strukturze organizacyjnej,trzeba zreorganizowac całą administrację,służby tech-eksploatacyjne,sluzby pomocnicze.niech pan zwróci uwagę że ogromną grupę zadań przejęło ztm ,zdiZ i inne jednostki a całą czapę adm-tech poprzedni prezes pozostawił bez zmian ,dużo pieniedzy pan znajdzie na tym odcinku dzialania,niech pan stworzy strukturę org. od podstaw,zadanie to niech pan wykona sam bądź posłuży sie kimś niezwiazanym z obecnie funkcjonujacym układem w firmie

    • 0 2

  • Jak im sie nie podoba to niech sie zwolnia. (8)

    Wziac kierowcow z Indii lub z Ukrainy. Bylem ostatnio w Indiach i widzialem lokalnych kierowcow. Mili, usmiechnieci, gotowi do pracy, szybcy i zwinni hindusi to jest to.

    • 7 40

    • Te wszystkie pozytyw e przymiotniki ad,kierowców z Indii,mogą być zauważalne i u kierowców w Polsce,jeśli się ich odpowiednio wynagrodzi. Czy krowy też mają być w tym kraju święte?

      • 1 0

    • Siedza w cieplym za fajera i tylko przyciskami otwieraja i zamykaja drzwi. (5)

      Ja pracuje na kasie i nie mam tyle. A musze dygac caly dzien. 18 pln to za duzo.

      • 0 15

      • Pewnie wydales 7000zl na kurs obslugiwania kasy. Brakuje kierowcow mozesz sie zatrudnic za 13.50. Przyciski wiesz jak naciskac i jeszcze pokazesz innym jaki z ciebie super sprzedawca

        • 9 0

      • Ty uważaj jutro i nie pomyl ziemniaka z marchewką...bo przecież masz tak odpowiedzialna pracę..że życie ludzkie zależy od Ciebie. ...żenada. Nawet nie porównuj pracy w biedronce z pracą kierowcy bo się osmieszasz..

        • 7 0

      • No to my mamy odpowiedzialność finansową tak jak Ty w biedronce plus odpowiedzialność materialna za wóz i za pasazerow. Do tego oczy dookoła głowy na wszystkich uczestników ruchu... Porównanie ze ja Pie...

        • 10 0

      • 18 brutto

        teraz jest 14 brutto.

        • 3 0

      • Przyjdź i przekonaj się jaki to miód

        • 13 0

    • I po co wracałeś z tych indi?

      • 8 0

  • jak będą jeździć tak jak dzisiaj jeżdżą czyli uciekają ludziom biegnącym na przystanek (4)

    to lepiej rzeczywiście niech się zwolnią

    • 1 15

    • autobus to nie taksa

      • 2 0

    • jak autobus ma 15 minut opóźnienia to dlaczego ma czekać na każdego biegnącego barana?Baran mógł być na przystanku o godzinie odjazdu wtedy by wsiadł i zdążył a tak sam jest sobie winny

      • 2 0

    • Ludzie mają stać i czekać. A na jaki autobus biegną skoro wszystkie są opóźnione ???

      • 3 2

    • jest rozkład , kierowca jadący w korkach , często niesprawnym autobusem wg pasażera musi być o czasie na przystanku a odwrotnie już nie? Rozkład nie dotyczy również pasażerów?
      To niech czeka na każdego biegnącego, spóźnionego , który zamiast wyjść 5 min wcześniej wyszedł 10 później itd.... zanim zaczniesz krytykować postaw się na miejscu osoby, na której temat wyrażasz opinię .

      • 9 0

  • a dlaczego lud nie wyjdzie na ulice i nie obrzuci siedziby gait jajkami?

    • 2 1

  • Elephant

    Sami jedźcie Lisicki do Indii. Za sam pomysł sprowadzenia najgorszych kierowców na świecie, należą się taczki.

    • 4 0

  • (46)

    Jest ich za mało to poczuli, że są silni, zatrudnić brakujące kadry a prowodyrów pozwalniać.

    • 25 322

    • (31)

      U mojego szwagra szukają kierowców TIRów w firmie , pensja 6000 miesięcznie, dlaczego ci ludzie nie zmienią pracy? Może chodzi o to że za ciężko?

      • 10 42

      • (22)

        A bycie kierowcą autobusu, czy motorniczym w tramwaju to lekka praca...faktycznie.

        • 45 10

        • (21)

          to dlaczego jej nie zmienią tylko strajkują? ofert pracy jest dużo za lepsze pieniądze dla kierowców

          • 12 38

          • Mimo (3)

            wielu odpowiedzi na twoje pytanie, ty nadal nie "łapiesz" ,dlatego spróbuję tak : Oni nie odchodzą,bo walczą o podwyżki,ale podwyżki nie tylko dla siebie,ale i dla przyszłej,aktualnie brakujące obsady,oraz o polepszenie warunków dla Pasażerów(więcej autobusów na drogach = punktualniejsze przyjazdy/odjazdy),ponad to walczą przede wszystkim o coś,czego ty i tobie podobni(korporacyjni karierowicze) nie zrozumieją.

            • 13 2

            • ahaaa czyli są filantropami (2)

              tyle że nam chodzi o to że ci ludzie zamiast prosić się i płaszczyć mogliby zawalczyć o podwyżki dla siebie, po prostu, odchodząc do konkurencji która zapłaci więcej. To się nazywa godność. Jak ktoś cię nie szanuje to mu się nie narzucasz.

              • 0 3

              • Oni

                się NIE płaszczą,Oni porostu walczą o należny im szacunek.

                • 2 0

              • a czy konkurencja jest z gumy?BP czy PKS nie obsługują tylu linii żeby dla wszystkich starczyło miejsca

                • 1 1

          • (10)

            I co...zwolnią się. I co dalej ? Kto przyjdzie na ich miejsce ? Może Ty ? Za taki psi pieniądz. To są ludzie, kórzy ponoszą ogromną odpowiedzialność. Nie wożą worków z kartoflami czy cementem. Wożą ludzi !! Dla tych kierowców nawet te 22 zł brutto to mało ! Podkreślę, że nie jestem kierowcą zbiorkomu, ani nawet pasażerem. Jestem realistą.

            • 64 10

            • (9)

              A dlaczego skoro nie masz odpowiedzi na pytanie, nadal się produkujesz? Pytanie było, dlaczego nie odchodzą do innych firm wymagających tych samych umiejętności (kierowca zawodowy) i płacących więcej. Więc po co się produkujesz na temat tego, kto przyjdzie na ich miejsce? Skoro GAiT nie potrafi płacić, to nikt nie przyjdzie. Koniec wywodu. Ja problemu nie widzę.

              • 15 23

              • (1)

                rozumiem, iż nie ma dla Ciebie różnicy pomiędzy prawem jazdy kat. C+E a kat. D, nie ma znaczenia miesiąc w trasie , bez rodziny na konserwach, a mimo wszystko powrót, nawet późny ale jednak spanie we własnym domu???!!! Jeżeli uważasz, że dana sytuacja jest krzywdząca i niesprawiedliwa to nie usiłujesz jej poprawić ani naświetlić możliwości naprawy tylko wszystko rzucasz i zmieniasz na inne???!!!
                Hmmmm musisz być samotnym człowiekiem.

                • 7 0

              • Jakbym miał na miesiąc wyjeżdżać to zostałbym marynarzem, a nie za 6tys zł u Twojego szwagra pracował ;P

                • 2 0

              • (2)

                To ja ci odpowiem! Ty może masz w d*pie swoją prace i dla ciebie to bez znaczenia gdzie pracujesz i dla kogo! Dla tych ludzi to drugi dom! Uważam ze to ostatnia próba zmiany czegokolwiek. Potem będzie Cię woził kierowca z Ukrainy, albo nie będzie miał kto jeździć. Wiec uszanuj tych ludzi! No tak! Tatuś Ci kupi na firmę nowego mercedesa i nie potrzebujesz komunikacji miejskiej!

                • 16 4

              • drugi dom? (1)

                Dach się wali, kanalizacji nie ma, pora na przeprowadzkę.

                • 0 0

              • Na szczescie nasi dziadkowie tak nie mysleli

                Dopiero ich wnuki spitolily jak szczury, choć w porównaniu z jakoscia zycia swoich dziadkow mieli tu raj.

                • 1 1

              • (1)

                Toć odpowiedziałem Tobie na to pytanie...kto przyjdzie na ich miejsce jak odejdą ? Czemu mają gdziekolwiek odchodzić ? Oni walczą również o przyszłych kierowców, którzy może przyjdą do tej niewdzięcznej pracy. Najlepiej odejść i mieć w d...e, taka teraz mentalność panuje - patrzeć nie dalej niż czubek swojego nosa. Jak nie oni to kto zawalaczy o godne warunki dla kierowców i motorniczych ? Najlepiej się poddać i odejść...

                • 20 6

              • rynek zawalczy

                • 2 4

              • Pomykiles sie odchodza i dlatego co dzien okolo 20do 30 autobusownie wyjezdza

                • 9 0

              • przecież odchodzą

                rotacja jest bardzo duża

                • 12 0

          • A pomyslales? (4)

            Czlowieku ze niektorzy maja umowy tak skonsteuowane ze nie moga odejsc...

            • 18 4

            • Co znaczy nie mogą odejść? (3)

              Mają dłuższe wypowiedzenie, niż 3 miesiące?

              • 8 11

              • Nie bedziesz obcym ludziom zycia ukladal (2)

                Maja pelne prawo chcieć pracować tutaj, dla odmiany za przyzwoite pieniądze.

                • 1 0

              • każdy ma prawo chcieć (1)

                ale nikt nie ma obowiązku spełniać zachcianek

                • 0 1

              • Wiesz baranie jeśli magazynier w biedronce gdzie nie trzeba mieć uprawnień które kosztują ponad 6 tysięcy zł zarabia więcej przy mniejszej odpowiedzialności to coś jest nie tak jeśli w firmach prywatnych gdzie dotacja od miasta jest mniejsza i w razie niepowodzenia jest plajta płaci się 7 czy 8 zł na godz więcej to coś tu jest bardzo nie w porządku poza tym to obowiązek miasta by działała komunikacja miejska jeżeli nie ma kursów bo nie ma ludzi do obsługi to znaczy że miastem rządzą niekompetentni kretyni których należy wy*ieprzyć

                • 7 0

          • Bo to inne

            Kat prawa jazdy. Szwagier tire ludzi wozi z ukrainy?

            • 6 1

      • Jak zmienia prace i nikt nie bedzie jezdzil

        • 0 0

      • Nie wszyscy z tych kierowców mają kategorię C i E.

        Część ma tylko D.

        • 2 0

      • Jednym

        z powodów może być brak uprawnień - geniuszu.

        • 0 0

      • 6000 za spanie w budzie, i pozwolenie na drugie zycie zony ??? Dziekuje

        • 15 2

      • Tirowiec sika do butelek, A dwójkę po krzakach (2)

        Kto by tak chciał?

        • 13 5

        • Ja

          • 2 1

        • A na przykład na linii 131 to myślisz, że gdzie się chodzi za potrzebą?
          Na Olszynce nad Radunię, a w Matemblewie do lasu... i nie jest to jedyna linia bez dostępu do cywilizowanych sanitariatów

          • 24 1

      • a może nie o to młotku?

        • 0 0

    • 'Przyjęcie na dziesięć osób plus trzy' (Zdzisław Maklakiewicz) (1)

      Nic dodać nic ująć ,film edukacyjny dla preziów

      • 2 0

      • niech żyje wielki Piątek!

        • 2 0

    • operator

      To ,że jest ich za mało to wina zarządu . 15 zł to ma ochroniarz w centrum handlowym .Kierowca autobusu to zawód z olbrzymim ryzykiem .

      • 4 1

    • Za 13.50 brutto przyjdz I zasil kadre kierowcòw prawko ci zrobią

      • 2 1

    • Albo spalować (1)

      • 40 2

      • To posiory już opanowali...

        • 3 9

    • dyrektor z zawodu (1)

      ma czas żeby siedzieć i raport przeglądać ?

      • 10 2

      • To lisicki się broni

        Lisicki ty zakało pakuj graty z biurka, do niczego się nie nadajesz

        • 5 1

    • tylko, że nikt nie chce za takie stawki pracować jak inni dają więcej

      • 2 2

    • nikt nie będzie jeździł za 15,50 burto za 25 zł ciężko znaleźć dobrego kierowce kat d czy c+e powodzenie ludzie będą jeździć rowerami:)

      • 9 3

    • (1)

      Typowo KoDziarskie podejście

      • 5 7

      • No tak, według lewackiego PiSu należy się wszystkim po równo.

        A jak przyjdzie spłacać długi, prezes już dawno będzie wąchał kwiatki od dołu, więc nie jego problem...

        • 5 7

    • Debil z powołania

      • 3 0

    • Zwolnic

      Dyrektorow nic nie robiacych tylko pierdzacych w stolek i przytulajacych grube siano.....a szczegolnie starych smierdziichow ktorzy grzeka stoli od paru lat nic nie robiac....

      • 16 4

  • 22 brutto na h dla kierowcy z takimi kwalifikacjami to uwlaczajace. W prywatnej firmie moga zarobic duzo wiecej. Transport teraz ma boom i mozna dobrze zarobic.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.