• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy autobusów bez dostępu do toalet

Maciej Korolczuk
22 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
BP Tour obsługuje głównie linie z gmin ościennych m.in. 207 między Pruszczem Gdańskim a dworcem głównym w Gdańsku. BP Tour obsługuje głównie linie z gmin ościennych m.in. 207 między Pruszczem Gdańskim a dworcem głównym w Gdańsku.

Kierowcy BP Tour, jednego z dwóch największych przewoźników w Gdańsku, od kilku miesięcy nie mają dostępu do toalet na pętlach autobusowych. Właściciel firmy zerwał umowę z GAiT, do którego należą pomieszczenia socjalne, ze względu na zbyt wysokie opłaty naliczane jego pracownikom przez miejską spółkę. Do czasu uzyskania zgody na korzystanie z toalet, kierowcy swoje potrzeby załatwiają między kursami w hotelach, zaprzyjaźnionych restauracjach lub pod chmurką.



Czy twój pracodawca zapewnia ci komfortowe warunki pracy?

Firma BP Tour z Lublina jest jednym z czterech przewoźników realizujących usługi przewozowe dla Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Oprócz niej po ulicach Gdańska jeżdżą autobusy miejskiej spółki GAiT (operator 68 linii), PKS Gdańsk (obsługuje linie 158, 258 i T8) oraz gdyńskiej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (linia 171).

Kierowcy autobusów BP Tour wożą pasażerów głównie z ościennych gmin (m.in. z Pruszcza Gdańskiego, Sopotu, Żukowa czy Banina, łącznie na 26 liniach). Wożą i narzekają, bo w ostatnich miesiącach znacznie pogorszył się komfort ich pracy.

- Od pewnego czasu nie mamy zapewnionego zaplecza socjalnego, jak i również dostępu do toalet na przystankach i pętlach końcowych - napisał do nas jeden z kierowców BP Tour.
Toalety są zamykane i otwierane za pomocą specjalnych kart dostępu z chipem. Jak twierdzi nasz rozmówca, wydanych kart dostępu było jednak zbyt mało, a od pewnego czasu nie ma ich wcale.

- Ewidentnie jest jakiś spór pomiędzy GAiT, BP Tour i ZTM, więc musimy się załatwiać "po kątach". Jest to dla nas uciążliwe. Kierowcy rozważają przystąpienie do strajku, podczas którego nie będziemy wyjeżdżać na trasy - dodaje.

Umowa była, ale została zerwana



Obecnie do dyspozycji kierowców jest 14 pomieszczeń socjalnych. Trzy znajdują się na zajezdniach przy ul. Wita Stwosza, al. Hallera i ul. Władysława IV. Kolejne we Wrzeszczu (ul. Dmowskiego), Oliwie (ul. Droszyńskiego, ul. Obrońców Westerplatte), Zaspie (ul. Rzeczypospolitej), Jelitkowie (ul. Pomorska), Chełmie (ul. Witosa), Łostowicach (ul. Świętokrzyska), Jasieniu, Siedlcach, Brętowie i przy ul. Jana z Kolna.

Wszystkie pomieszczenia należą do spółki GAiT i to głównie jej pracownicy korzystają z nich za pomocą legitymacji pracowniczej, w której znajduje się chip do otwierania drzwi.

- Na początku 2018 roku spółka GAiT zawarła z BP Tour umowę, zapewniającą dostęp pracowników BP Tour do pomieszczeń socjalnych będących własnością GAiT na krańcach Wrzeszcz, Droszyńskiego i Oliwa. Umowa obowiązywała do końca roku. Wówczas BP Tour zostało wydanych sześć kart dostępu do pomieszczeń. Umowa zapewniała proporcjonalną partycypację w kosztach związanych z ich utrzymaniem i eksploatacją (woda, ścieki, energia elektryczna, ogrzewanie, utrzymanie czystości w pomieszczeniach i na terenie przyległym, podatek od nieruchomości, wyposażenie w niezbędny sprzęt socjalny, ppoż. i ratowniczy, ubezpieczenie). Umowa przedłużona została następnie do końca 2019 roku. Ostatecznie w sierpniu tego roku umowa ta została przez BP Tour wypowiedziana - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT .

Cena jak za toaletę na plaży w Sopocie



Jak mówi nam Piotr Brewczak, właściciel BP Tour, umowa została rozwiązana ze względu na wysokie koszty, jakie GAiT naliczał jego firmie za korzystanie z toalet.

- Początkowo stawka wynosiła 3 zł za każde zatrzymanie autobusu na pętli. Podkreślam zatrzymanie, a nie skorzystanie kierowcy z toalety - mówi Piotr Brewczak. - Stawki były dla nas zbyt wysokie i nieadekwatne, bo tyle to kosztuje skorzystanie z toalety na plaży w Sopocie, a nie na pętli autobusowej. Przecież każdorazowe zatrzymanie autobusu nie oznacza, że kierowca od razu biegnie do toalety. GAiT tłumaczył, że nie jest w stanie inaczej wyliczyć tej stawki, dlatego po analizie kosztów, które średnio wynosiły ok. 3 tys. zł miesięcznie. Uznałem, że najwłaściwszym rozwiązaniem, które przyspieszy załatwienie sprawy, jest wypowiedzenie umowy i podjęcie rozmów z miastem na temat jednakowego traktowania przewoźników zarówno miejskich, jak i prywatnych. W innych miastach, jak choćby w Gdyni czy Łodzi, gdzie także świadczymy usługi przewozowe, jest pod tym względem zdecydowanie lepiej. Tam nasi kierowcy mają dostęp do wszystkich toalet bez naliczania opłat.
Do czasu uzyskania pozwolenia na korzystanie z toalet, kierowcy BP Tour swoje potrzeby załatwiają w zaprzyjaźnionych hotelach, restauracjach lub pod chmurką.

ZTM: pracujemy nad porozumieniem



W mediacje z miastem na temat udostępnienia toalet na równych zasadach dla wszystkich przewoźników włączył się Zarząd Transportu Miejskiego.

- W poniedziałek spotykam się w tej sprawie z właścicielem BP Tour - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM. - Chcę zaprosić do stołu wszystkie strony i tę sprawę jak najszybciej załatwić. Ale ze względów formalno-prawnych nie jest to takie proste, jak się może wydawać. Niemniej chciałbym, aby jeszcze na początku roku udało się wypracować porozumienie, by kierowcy mogli korzystać z toalet na takich samych warunkach.

Miejsca

Opinie (394) ponad 20 zablokowanych

  • g*wniana sprawa .

    • 6 0

  • Bp Tour to prywatna firma i jak nie chce partycypowac w kosztach utrzymania toalet to z nich nie bedzie korzystac

    Kierowcy powinni przejsc do konkurencji a BP Tour dostanie kary jak nie bedzie w stanie realizowac kursow

    • 24 6

  • Piotr Brewczak, właściciel BP Tour (5)

    zerwał umowę, bo 3 zł to dla niego za dużo :o
    hahahahaha bu ha ha
    a w swoim biurze ma toaletę? Czystą? Podłączoną do wody, kanalizacji i prądu? W ogrzewanym pomieszczeniu?
    Może inspekcja pracy by się zainteresowała jak pracodawca zapewnia podstawowe wymogi socjalne dla pracowników?
    Dla mnie to jest poniżanie kierowców.

    • 47 1

    • a może w Bełżycach za WC płaci się 50 gr? (1)

      Pan Brewczak złożył ofertę a więc zaakceptował przez miasto warunki a teraz ma żal do wszystkich?
      Źle skalkulowałeś stawkę "misiu".

      • 9 1

      • Ta firma już nie mieści się w Bełżycach, tylko w Lublinie.

        Sprawdzaj, zanim coś napiszesz.

        • 1 2

    • bo 3 zł to b. dużo!

      ktoś w Gdańsku chce jeszcze trochę zarobić na pracownikach ze swojej branży... kiedyś bliźniacze, branżowe firmy współpracowały

      • 2 1

    • toaleta publiczna kosztuje mniej, a tu jak napisano płaciło sie za wjazd na pętle bez znaczenia czy kierowca skorzystał z toalety czy nie ...rozumiesz mała różnice??

      • 2 2

    • On ma domek sr*lniany z serduszkiem.

      • 0 0

  • Co to za Januszowa firma, ze nie maja 3tys miesiecznie?

    • 17 1

  • (2)

    Psie pisuary za 8tys. a kierowcy nie mają toalet wstyd po prostu .

    • 19 5

    • (1)

      Ale toalet nie maja kierowcy prywatnej firmy bo ich szef jest Januszem

      • 7 2

      • dokładnie szef oszczędza na wszystkim

        myślał że będzie miał wc za darmo

        • 5 0

  • Firma krzak

    Pracowałem w tej firmie szkoda mówić ten wlasciciel to nieodpowiedzialne człowiek

    • 23 0

  • Jak tak można?!

    Przecież to urąga godności człowieka. Współczuje kierowcom. Marne pensje, ludzie w autobusach z wiecznymi pretensjami, awantury o opóźnienia (chociaż są Bogu ducha winni, bo przecież nie przelecą nad korkiem). Kierowcy! Nie dajcie się! Walczcie o swoje!!!!

    • 29 0

  • (1)

    No piękne Europejskie miasto wolności, solidarności i co tam jeszcze! Mam nadzieje, że kierowcy pójdą strajkować.

    • 20 1

    • BP Tour i tak zaraz padnie wiec nie ma co strajkowac. Podeszli do przetargu po kosztach i tyle

      • 5 1

  • proponuje zamknac toalety w siedzibie przewoznika

    • 16 0

  • Bp tour nie placi dlatego ich karty zostaly zablokowane

    Coraz gorzej u nich jest

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane