• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy polubili parkingi Park&Ride przy linii PKM

Maciej Naskręt
4 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Największym powodzeniem wśród kierowców cieszy się parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień. Największym powodzeniem wśród kierowców cieszy się parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień.

Kierowcy coraz chętniej stawiają samochody na parkingach przy przystankach PKM, by przesiąść się na pociąg do centrum miasta. Największą popularnością cieszy się przystanek PKM Gdańsk Jasień. Jeśli zainteresowanie będzie rosnąć, mogą pojawić ograniczenia, które pozwolą parkować tam tylko pasażerom PKM. A może lepiej rozbudować parkingi?



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park&Ride?

Mija ósmy miesiąc funkcjonowania linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Zanim jeszcze kolej ruszyła, część osób krytykowała inwestycję za budowę ogromnych węzłów przesiadkowych. Gros naszych czytelników przekonywało, że miejsca postojowe dla samochodów nigdy się nie zapełnią.

Tymczasem istniejące parkingi typu Park&Ride zyskują coraz większe zainteresowanie ze strony kierowców. Mogą oni przy pięciu spośród 10 przystanków za darmo postawić samochód i podróżować dalej.

Postanowiliśmy sprawdzić, ile pojazdów czeka na swoich właścicieli na parkingach Park&Ride przy przystankach PKM-ki, a także czy jest jeszcze miejsce dla innych kierowców chętnych pozostawić tam swoje pojazdy.

Miejsca postojowe dla samochodów przy wybranych stacjach PKM w Gdańsku. Miejsca postojowe dla samochodów przy wybranych stacjach PKM w Gdańsku.
Gdańsk Brętowo zobacz na mapie Gdańska - parking na 19 aut, obłożenie 65 proc.

Ten przystanek PKM jest wyposażony w najmniejszy parking, umożliwiający pozostawienie auta i przesiadkę na pociąg m.in. do centrum. Jest on przygotowany głównie dla mieszkańców Matemblewa.

Nie jest to przypadek. Twórcom PKM-ki jak i miastu, które sfinansowało budowę niewielkiego parkingu, zależało na tym, by kierowcy głównie przesiadali się do kolejek na górnym tarasie. Stąd też przy przystankach Gdańsk Strzyża, czy Gdańsk Niedźwiednik (dolny taras) nie przewidziano w ogóle parkingów dla samochodów.

Kierowcy, którzy zdecydują się tam stawiać teraz auto muszą się spieszyć, średnio pozostaje tam wolnych do pięciu miejsc, nie licząc tych dla osób niepełnosprawnych.

  • Parking Park & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo.
  • Parking Park & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo.
  • Na parkingu przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo przewidziano jedno miejsce dla osób niepełnosprawnych.
  • Tylko jeden rower przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo.
Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - parking na ok. 40 aut, obłożenie 10 proc.

Parking Park&Ride przy przystanku PKM w Osowej powstał najpóźniej - pod koniec 2015 r. Jego budowa pochłonęła 300 tys. zł. To grunt utwardzony kamieniami, które wzmacnia gumowa siatka.

Kierowcy jednak niechętnie stawiają swoje samochody na nowym parkingu. Podczas naszej wizyty były zaparkowane zaledwie 4 samochody. Tak małe, ok. 10-procentowe obłożenie wynika z faktu, że kierowcy znaleźli sobie nieco inne miejsce na postój - bliżej przystanku. Gdyby kierowcy tamtych pojazdów zaparkowali właśnie na nowym parkingu, obłożenie pewnie wyniosłoby nawet 60 proc. na właściwym parkingu.

  • Parking Park & Ride przy stacji w Osowej.
  • Parking Park & Ride przy stacji w Osowej.
  • Nawierzchnia parkingu Park & Ride przy stacji w Osowej.
  • Część kierowców rezygnuje z parkowania na parkingu miejskim i podjeżdża bliżej przystanku - na klepisko przy wiacie.
  • Część kierowców rezygnuje z parkowania na parkingu miejskim i podjeżdża bliżej przystanku - na klepisko przy wiacie.
Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - parking na 82 aut, obłożenie 40 proc.

Zdaniem mieszkańców Kiełpinka i Karczemek to przystanek PKM, do którego najtrudniej dotrzeć. Zjazd z Trasy W-Z wymaga przejechania wielu skrzyżowań, a czasem nawet skorzystania z ulic pobliskiego centrum handlowego.

W efekcie kierowcy niechętnie tam dojeżdżają samochodem. Warto, by miasto rozważyło ustawienie znaków, które zachęciłyby kolejnych kierowców do pozostawienia tam samochodów.

  • W Kiełpinku parking przy PKM-ce nie jest wykorzystywany nawet w 50 proc.
  • W Kiełpinku parking przy PKM-ce nie jest wykorzystywany nawet w 50 proc.
  • W Kiełpinku parking przy PKM-ce nie jest wykorzystywany nawet w 50 proc.
  • W Kiełpinku parking przy PKM-ce nie jest wykorzystywany nawet w 50 proc.
Gdańsk Jasień zobacz na mapie Gdańska - parking na 82 aut, obłożenie 80 proc.

Parking przy tym przystanku PKM jest obecnie najchętniej odwiedzanym miejscem przez kierowców udających się do pracy w centrum Gdańska. W środę trzeba było nieco pojeździć autem, by znaleźć wolne stanowisko.

Nie ma w tym nic dziwnego. Z parkingu korzystają mieszkańcy Jasienia, czy też nawet Szadółek. Sądzimy, że za pół roku będzie trudno tam znaleźć miejsce.

  • Praktycznie cały zajęty parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień.
  • Praktycznie cały zajęty parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień.
  • Praktycznie cały zajęty parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień.
Gdańsk Matarnia zobacz na mapie Gdańska - parking na 140 aut, obłożenie 60 proc.

Największy parking Park&Ride nie świeci pustkami w dni powszednie. Codziennie stoi tam kilkadziesiąt samochodów. Trzeba jednak uczciwie podkreślić, że ten dobry "wynik" może być związany z tym, że stawiają na nim pojazdy także pracownicy pobliskiego budynku PKM-ki - lokalnego centrum sterowania.

Wspomniany parking został wybudowany głównie z myślą o mieszkańcach Kokoszek, Karczemek, czy Matarni.

  • Parking Park & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Matarnia.
  • Parking Park & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Matarnia.
  • Parking Park&Ride przy przystanku PKM Gdańsk Matarnia wyposażony jest w tablice informującą o odjazdach pociągów i autobusów miejskich.
  • Parking Bike & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Matarnia.
W Rębiechowie kierowcy czekają na parking

Każdego dnia przy przystanku w Rębiechowie zatrzymuje się średnio ok. 80 pojazdów. W trakcie budowy linii PKM nie doszło do porozumienia władz miasta Gdańska i gminy Żukowo w sprawie budowy węzła. Z tego powodu cierpią ci, którzy chcieliby tam zostawiać samochody w przyzwoitych warunkach, a nie mogą.

Władze PKM na razie przymykają oko na źle zaparkowane samochody, ale sytuacja jest coraz gorsza - podjeżdża tam coraz więcej samochodów. Niedawno zaczęła tam dojeżdżać prywatna linia autobusowa. Oczekiwania mieszkańców są ogromne wobec tego miejsca.

  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
Co jeśli parkingi odniosą sukces?

Niemal pewnym jest, że parkingi Park&Ride przy przystankach PKM będą zakładnikiem swojego sukcesu. Coraz więcej osób nie będzie miało ochoty przedzierać się przez korki w centrum, a potem jeszcze szukać wolnego miejsca. Niebawem więc trudno będzie na wspomnianych parkingach zostawić auto. Co wtedy?

Nieoficjalnie mówi się o planach ustawienia szlabanów przed tego typu parkingami. Urządzenia mają wpuszczać tych kierowców, którzy na przykład korzystają regularnie z PKM-ki - posiadają bilety miesięczne. Jak to będzie rozwiązane technicznie, jeszcze nie wiadomo. Jeśli pomysł zostanie wprowadzony w życie, to najszybciej takie szlabany zobaczymy po oddaniu parkingu przy przystanku w Gdańsku Rębiechowie.

Wyeliminowałoby to tych kierowców, którzy już teraz pozostawiają na kilka dni samochody m.in. na przystanku PKM w Matarni i udają się na lotnisko by odbyć podróż samolotem. Co gorsza, takich parkujących jest coraz więcej.

Możliwe, że parkingi zostaną włączone także do sieci systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wtedy będzie m.in. w internecie prezentowana liczba dostępnych miejsc.

Opinie (206)

  • ograniczenia

    zamiast budować duże parkingi -kombinują jak ograniczać ich używanie .Bo kierowcy to idioci ,którzy będą tam stawali złośliwie wbrew światłej wiedzy planistów . !

    • 0 0

  • Naskręt na tropie! (1)

    Redaktor, który sympatyzuje z PiS, ma tak samo jak ta partia receptę na wszystko! Dobra zmiana w wykonaniu red. Naskręta!!!

    • 2 7

    • tez nie przepadam

      Wszystko mi jedno z kim ten Pan sympatyzuje. Bardzo irytuje mnie jego nierzetelność. Podaje niesprawdzone "fakty"

      • 0 0

  • Korzystam z parkingu P&R (6)

    W Pruszczu Gdańskim przy dworcu również jest taki parking. To bardzo fajna opcja dla osób dojeżdżających do Trójmiasta, bo omija się korki na całej trasie Pruszcz Gdański - Gdańsk. Oby więcej takich opcji, a nie mniej.

    • 32 1

    • (3)

      powopinien być piętrowy. wielopiętrowy. a skm z pruszcza powinna być co 5'

      • 4 2

      • za czyje pieniądze kubusiu? (2)

        • 0 6

        • minusy za samo pytanie? (1)

          kolejny dowód na ograniczoną wyobraźnię mieszkańców uzależnionych od samochodów

          • 0 2

          • To nie minusy za pytanie, tylko za Ironię w tym pytaniu. Czytaj ze zrozumieniem.

            • 0 0

    • (1)

      Jakby skmka jeździła chociaż co 20 min z Pruszcza to byłby sukces, a tak jest lipa.

      • 3 0

      • A dlaczego Skm? Jeździ też po tej trasie Regio i akurat Pruszczanie na ich częstotliwość nie powinni narzekać, biorąc pod uwagę jak niewielki wybór mają pasażerowie z mniejszych stacji na odcinku Tczew-Gdańsk Główny.

        • 0 0

  • Pod Pragą ( tą czeską)

    na końcowych stacjach metra opłata parkingowa była jednocześnie biletem na przejazd dla kierowcy w obie strony. To dobre rozwiązanie, by z parkingu korzystali rzeczywiście ci, którzy przesiadają się na kolejkę

    • 0 0

  • Odnośnie Jasienia i Rębiechowa. (5)

    Nie tylko kierowcy, którzy zamierzają skorzystać z PKM-ki zostawiają tam swoje auta, ale również osoby korzystające z linii 127 i 130. Część z tych ludzi w ogóle zrezygnowałaby z dojazdów do pracy samochodem, ale brakuje linii autobusowych łączących Jasień z okolicami ulicy Armii Krajowej. Dobrym krokiem było wydłużenie linii autobusowej 155 do tego miejsca, ale niestety jej przyjazdy nie pokrywają się z odjazdami linii 127 i 130, a to sprawia, że lepiej tam podjechać samochodem i dalej jechać którymś z tych autobusów (z naciskiem na 127). Co zaś się tyczy drugiego z przystanków, to ktoś chyba żartuje, myśląc, że ludzie zasuwają stamtąd pieszo z walizkami na lotnisko, po to aby dalej już jechać samochodem. Owszem można skorzystać z PKM-ki na trasie Port Lotniczy -> Rębiechowo, ale równie dobrze za tę samą cenę można dojechać do innej stacji. Więc nie rozumiem jaki jest sens zostawiać akurat tam auto ?

    • 46 4

    • Brakuje też linii autobusowych z Zaspy na UG, Alchemię i pozostałe biurowce... (2)

      • 8 2

      • masz 127 i 227

        • 0 0

      • i co z tego

        • 0 0

    • odnośnie Jasienia - część z samochodów które są tam zaparkowane to ludzi którzy

      przyjeżdżają z okolicznych osiedli nad to bajorko ze ścieżką dookoła aby sobie pospacerować

      • 5 1

    • niekoniecznie najwięcej aut zaparkowanych jest ludzi tam spacerujących

      Przy zbiornikach i po lesie

      • 5 1

  • (1)

    zdecydowanie jestem za tym aby takie parkingi rozbudować bo w ten sposób bardziej zachęca się ludzi do korzystania z komunikacji publicznej!!!! W innych krajach jest to bardzo popularne!!!!

    • 14 1

    • za czyje pieniądze asiu?

      O jakich innych krajach piszesz?

      W rozsądnie zarządzanych miastach takich krajów parlament nie stosuje górnych limitów opłat za parkowanie samochodów, a parkowanie na chodnikach nie jest dozwolone.

      • 0 0

  • (5)

    Dlaczego ten parking nazywa się Park&Ride?

    • 9 1

    • bo nie nazywa się Kiss&Ride

      • 0 0

    • Bo nie nazywa się Park&Drive

      • 1 0

    • moze przemianowac

      Na Pick&Roll ?

      • 1 0

    • Bo służy do zostawienia samochodu i zmiany na inny środek komunikacji

      W języku angielskim nie ma słowa "jechać" jak w polskim, które można uniwersalnie stosować do każdego sposobu jechania. Do SKM najbardziej pasuje "ride" albo zwykłe "go". Ale nazwa Park&Go widać nikomu nie pasowała, więc park & ride. Czyli parkuj i jedź (dalej innym środkiem transportu).

      • 3 1

    • bo gdyby nazywał się parkuj i jedź, to ta nazwa zajmowałaby więcej miejsca

      i tak wszyscy kumaci rozumieją o co chodzi

      • 1 1

  • Zamiast durnych ograniczeń parkowania (2)

    należy rozbudować parkingi. Każdy samochód postawiony na takim parkingu to o jeden samochód mniej w centrum. Zawsze pisałem, że tylko budowa sprawnego transportu publicznego (o dużej częstotliwości, dobrze dobranych rozkładach jazdy i dostępności przystanków) jest sposobem na rozładowanie korków w mieście.

    • 17 1

    • rozbudowywanie parkingów na przedmieściach (1)

      to forma subsydiowania ludzi, którzy się tam z miasta wyprowadzili.

      Ten teren naprawdę można wykorzystać bardziej produktywnie.

      Dlaczego mieszkańcy miasta mają się dokładać do lordów mieszkających poza nim?

      • 0 2

      • Chociażby dlatego, żeby mieć mniej samochodów w mieście.

        To mało?

        • 0 0

  • tworzenie parkingów przy stacjach SKM/PKM jest formą subsydiowania ludzi (7)

    którzy wyprowadzają się z miasta na wieś, by nie mieć do czynienia z uciążliwościami wynikającymi z nadmiaru samochodów w mieście.

    Te miejsca do parkowania nie powinny być dla użytkowników samochodów darmowe: ich koszty powinni pokrywać amatorzy korzystania z samochodów nawet na krótkie odległości.

    • 2 26

    • Mieszkam w Mieście (4)

      Korzystam z Parkingu i PKM. Dzięki temu nie powiekszam korków na obwodnicy.

      • 3 1

      • korzystaj nadal, ale nie oczekuj, że ktoś za ciebie pokryje koszty twojego parkowania (3)

        • 1 3

        • (1)

          ale tobie się opłaca pokrywać jego kosztów parkowania
          tylko jeszcze tego nie rozumiesz

          alternatywą jest, że on dotrze do celu furą, a nie kolejką i kryzys łosioparkowania pogłębi się, korki też. a jak on zaparkuje, ty jakoś dojedziesz. capisci?

          tak, to subsydiowanie suburbiów. ale one już są. chcesz ich teraz zakazać? naprawdę wierzysz, że budując się na wsi, wszystko jesteś w stanie zaplanować?

          • 1 1

          • rowerzysta czy reprezentant lobby samochodowego?

            kto proponuje zakazywania mieszkania na suburbiach?

            Wystarczy oczekiwać, że koszty generowane przez osoby korzystające z samochodu będą pokrywane przez nich samych.

            Darmowemu parkowaniu samochodów na chodnikach nasze stanowcze NIE!

            • 0 0

        • jest za free żeby zachęcać do tej formy transpotu

          tacy "kierowcy" dorzucają się też do SKMki w formie biletów na przejazd.

          • 0 0

    • ??? (1)

      Co za bzdura!

      Totalitarne myślenie w stylu emeryta Piotra z Gdańska.

      • 4 2

      • argumenty są?

        minusować każdy potrafi.

        Jaki jest sens dojeżdżania samochodem na odległość 3 km lub mniejszą?

        Dlaczego podatnicy mają pokrywać koszty niepotrzebnych przejazdów samochodem?

        Nie masz argumentów, to obrażasz inaczej myślących.

        • 0 0

  • 82 miejsca - ogromny parking? (3)

    Łał, trzeba mieć zryte pod deklem aby tak mówić..

    • 7 10

    • (2)

      niedawno pewnie pisałeś, że parking zbędny, bo kolejka będzie wozić powietrze, a jeszcze wcześniej, że jej nie zbudują.

      • 9 1

      • Oczywiście kolej powinna być ELEKTRYCZNA. (1)

        Komuszki inwestują niczyje pieniądze (przecież UE je drukuje, hehe) w kolej dla 82 pasażerów (x ileś tam przystanków, ale pewnie zawyżam liczbę). Komuszek słyszał, że w Hameryce som Park&ride to on w PL tysz zrobi. Ale oczywiście w komuniźmie miejsca na parkingach mają być słono płatne dla kułaków i prawdziwych toważyszy, a nie dla zwykłego luda!
        Park&Ride - TAK! Hameryka -NIE!

        • 1 1

        • tabletki odstawione?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane