• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy polubili parkingi Park&Ride przy linii PKM

Maciej Naskręt
4 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Największym powodzeniem wśród kierowców cieszy się parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień. Największym powodzeniem wśród kierowców cieszy się parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień.

Kierowcy coraz chętniej stawiają samochody na parkingach przy przystankach PKM, by przesiąść się na pociąg do centrum miasta. Największą popularnością cieszy się przystanek PKM Gdańsk Jasień. Jeśli zainteresowanie będzie rosnąć, mogą pojawić ograniczenia, które pozwolą parkować tam tylko pasażerom PKM. A może lepiej rozbudować parkingi?



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park&Ride?

Mija ósmy miesiąc funkcjonowania linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście. Zanim jeszcze kolej ruszyła, część osób krytykowała inwestycję za budowę ogromnych węzłów przesiadkowych. Gros naszych czytelników przekonywało, że miejsca postojowe dla samochodów nigdy się nie zapełnią.

Tymczasem istniejące parkingi typu Park&Ride zyskują coraz większe zainteresowanie ze strony kierowców. Mogą oni przy pięciu spośród 10 przystanków za darmo postawić samochód i podróżować dalej.

Postanowiliśmy sprawdzić, ile pojazdów czeka na swoich właścicieli na parkingach Park&Ride przy przystankach PKM-ki, a także czy jest jeszcze miejsce dla innych kierowców chętnych pozostawić tam swoje pojazdy.

Miejsca postojowe dla samochodów przy wybranych stacjach PKM w Gdańsku. Miejsca postojowe dla samochodów przy wybranych stacjach PKM w Gdańsku.
Gdańsk Brętowo zobacz na mapie Gdańska - parking na 19 aut, obłożenie 65 proc.

Ten przystanek PKM jest wyposażony w najmniejszy parking, umożliwiający pozostawienie auta i przesiadkę na pociąg m.in. do centrum. Jest on przygotowany głównie dla mieszkańców Matemblewa.

Nie jest to przypadek. Twórcom PKM-ki jak i miastu, które sfinansowało budowę niewielkiego parkingu, zależało na tym, by kierowcy głównie przesiadali się do kolejek na górnym tarasie. Stąd też przy przystankach Gdańsk Strzyża, czy Gdańsk Niedźwiednik (dolny taras) nie przewidziano w ogóle parkingów dla samochodów.

Kierowcy, którzy zdecydują się tam stawiać teraz auto muszą się spieszyć, średnio pozostaje tam wolnych do pięciu miejsc, nie licząc tych dla osób niepełnosprawnych.

  • Parking Park & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo.
  • Parking Park & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo.
  • Na parkingu przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo przewidziano jedno miejsce dla osób niepełnosprawnych.
  • Tylko jeden rower przy przystanku PKM Gdańsk Brętowo.
Gdańsk Osowa zobacz na mapie Gdańska - parking na ok. 40 aut, obłożenie 10 proc.

Parking Park&Ride przy przystanku PKM w Osowej powstał najpóźniej - pod koniec 2015 r. Jego budowa pochłonęła 300 tys. zł. To grunt utwardzony kamieniami, które wzmacnia gumowa siatka.

Kierowcy jednak niechętnie stawiają swoje samochody na nowym parkingu. Podczas naszej wizyty były zaparkowane zaledwie 4 samochody. Tak małe, ok. 10-procentowe obłożenie wynika z faktu, że kierowcy znaleźli sobie nieco inne miejsce na postój - bliżej przystanku. Gdyby kierowcy tamtych pojazdów zaparkowali właśnie na nowym parkingu, obłożenie pewnie wyniosłoby nawet 60 proc. na właściwym parkingu.

  • Parking Park & Ride przy stacji w Osowej.
  • Parking Park & Ride przy stacji w Osowej.
  • Nawierzchnia parkingu Park & Ride przy stacji w Osowej.
  • Część kierowców rezygnuje z parkowania na parkingu miejskim i podjeżdża bliżej przystanku - na klepisko przy wiacie.
  • Część kierowców rezygnuje z parkowania na parkingu miejskim i podjeżdża bliżej przystanku - na klepisko przy wiacie.
Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - parking na 82 aut, obłożenie 40 proc.

Zdaniem mieszkańców Kiełpinka i Karczemek to przystanek PKM, do którego najtrudniej dotrzeć. Zjazd z Trasy W-Z wymaga przejechania wielu skrzyżowań, a czasem nawet skorzystania z ulic pobliskiego centrum handlowego.

W efekcie kierowcy niechętnie tam dojeżdżają samochodem. Warto, by miasto rozważyło ustawienie znaków, które zachęciłyby kolejnych kierowców do pozostawienia tam samochodów.

  • W Kiełpinku parking przy PKM-ce nie jest wykorzystywany nawet w 50 proc.
  • W Kiełpinku parking przy PKM-ce nie jest wykorzystywany nawet w 50 proc.
  • W Kiełpinku parking przy PKM-ce nie jest wykorzystywany nawet w 50 proc.
  • W Kiełpinku parking przy PKM-ce nie jest wykorzystywany nawet w 50 proc.
Gdańsk Jasień zobacz na mapie Gdańska - parking na 82 aut, obłożenie 80 proc.

Parking przy tym przystanku PKM jest obecnie najchętniej odwiedzanym miejscem przez kierowców udających się do pracy w centrum Gdańska. W środę trzeba było nieco pojeździć autem, by znaleźć wolne stanowisko.

Nie ma w tym nic dziwnego. Z parkingu korzystają mieszkańcy Jasienia, czy też nawet Szadółek. Sądzimy, że za pół roku będzie trudno tam znaleźć miejsce.

  • Praktycznie cały zajęty parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień.
  • Praktycznie cały zajęty parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień.
  • Praktycznie cały zajęty parking przy przystanku PKM Gdańsk Jasień.
Gdańsk Matarnia zobacz na mapie Gdańska - parking na 140 aut, obłożenie 60 proc.

Największy parking Park&Ride nie świeci pustkami w dni powszednie. Codziennie stoi tam kilkadziesiąt samochodów. Trzeba jednak uczciwie podkreślić, że ten dobry "wynik" może być związany z tym, że stawiają na nim pojazdy także pracownicy pobliskiego budynku PKM-ki - lokalnego centrum sterowania.

Wspomniany parking został wybudowany głównie z myślą o mieszkańcach Kokoszek, Karczemek, czy Matarni.

  • Parking Park & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Matarnia.
  • Parking Park & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Matarnia.
  • Parking Park&Ride przy przystanku PKM Gdańsk Matarnia wyposażony jest w tablice informującą o odjazdach pociągów i autobusów miejskich.
  • Parking Bike & Ride przy przystanku PKM Gdańsk Matarnia.
W Rębiechowie kierowcy czekają na parking

Każdego dnia przy przystanku w Rębiechowie zatrzymuje się średnio ok. 80 pojazdów. W trakcie budowy linii PKM nie doszło do porozumienia władz miasta Gdańska i gminy Żukowo w sprawie budowy węzła. Z tego powodu cierpią ci, którzy chcieliby tam zostawiać samochody w przyzwoitych warunkach, a nie mogą.

Władze PKM na razie przymykają oko na źle zaparkowane samochody, ale sytuacja jest coraz gorsza - podjeżdża tam coraz więcej samochodów. Niedawno zaczęła tam dojeżdżać prywatna linia autobusowa. Oczekiwania mieszkańców są ogromne wobec tego miejsca.

  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
  • Parkowanie przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo.
Co jeśli parkingi odniosą sukces?

Niemal pewnym jest, że parkingi Park&Ride przy przystankach PKM będą zakładnikiem swojego sukcesu. Coraz więcej osób nie będzie miało ochoty przedzierać się przez korki w centrum, a potem jeszcze szukać wolnego miejsca. Niebawem więc trudno będzie na wspomnianych parkingach zostawić auto. Co wtedy?

Nieoficjalnie mówi się o planach ustawienia szlabanów przed tego typu parkingami. Urządzenia mają wpuszczać tych kierowców, którzy na przykład korzystają regularnie z PKM-ki - posiadają bilety miesięczne. Jak to będzie rozwiązane technicznie, jeszcze nie wiadomo. Jeśli pomysł zostanie wprowadzony w życie, to najszybciej takie szlabany zobaczymy po oddaniu parkingu przy przystanku w Gdańsku Rębiechowie.

Wyeliminowałoby to tych kierowców, którzy już teraz pozostawiają na kilka dni samochody m.in. na przystanku PKM w Matarni i udają się na lotnisko by odbyć podróż samolotem. Co gorsza, takich parkujących jest coraz więcej.

Możliwe, że parkingi zostaną włączone także do sieci systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Wtedy będzie m.in. w internecie prezentowana liczba dostępnych miejsc.

Opinie (206)

  • Miasto powinno zainwestować w alternatywny dojazd do przystanku Kiełpinek żeby z karczemek nie trzeba było tak krążyć żeby dojechać

    • 6 1

  • 82 miejsca - ogromny parking? (3)

    Łał, trzeba mieć zryte pod deklem aby tak mówić..

    • 7 10

    • (2)

      niedawno pewnie pisałeś, że parking zbędny, bo kolejka będzie wozić powietrze, a jeszcze wcześniej, że jej nie zbudują.

      • 9 1

      • Oczywiście kolej powinna być ELEKTRYCZNA. (1)

        Komuszki inwestują niczyje pieniądze (przecież UE je drukuje, hehe) w kolej dla 82 pasażerów (x ileś tam przystanków, ale pewnie zawyżam liczbę). Komuszek słyszał, że w Hameryce som Park&ride to on w PL tysz zrobi. Ale oczywiście w komuniźmie miejsca na parkingach mają być słono płatne dla kułaków i prawdziwych toważyszy, a nie dla zwykłego luda!
        Park&Ride - TAK! Hameryka -NIE!

        • 1 1

        • tabletki odstawione?

          • 0 0

  • warto przeprowadzić sondę: z jakiej odległości dojeżdżasz samochodem (3)

    do stacji PKM/ SKM?

    Jeżeli jest to odległość mniejsza niż 3 km, rozważ opcję dojazdu rowerem (zajmie ci to około 10 minut)

    Autor tekstu mógłby napisać kolejny tekst na temat funkcjonowania udogodnień do parkowania rowerów przy stacjach SKM/PKM.

    Takie udogodnienia powinny być zadaszone i strzeżone, ale bezpłatne dla rowerzystów i rowerzystek mające kartę miejską lub bilet okresowy.

    • 3 9

    • (2)

      Z przyjemnoscia, niestety do tych przystankow najczesciej nie ma bezpiecznej drogi dla rowerow a wiele zwyklych uzytkownikow jednoslada boi sie jechac ulica miedzy tirami i wyprzedzajacymi na zapalke.

      • 5 0

      • (1)

        Niedzwiednik, Bretowo - wydzielone drogi rowerowe, Jasien - pasy rowerowe, Kielpinek - strefa 30, Matarnia - od strony osiedla wydzielona droga rowerowa, lotnisko - tu nikt raczej rowerem nie dociera, Rębiechowo - pytać Żukowo, Osowa - no to wiadomo, jak jest.

        • 1 1

        • DDR jest do samego lotniska

          • 1 0

  • polska rzeczywistość (3)

    najbardziej popularny parking - Gdańsk Jasień, 82 miejsca, 80% obciążenia, czyli 65 samochodów.

    Brak parkingu Gdańsk Rębiechowo - a mimo to zaparkowanych 80 samochodów.

    Przysłowiowy nóż się otwiera.

    • 20 2

    • nie otwieraj noża tylko zgłoś projekt do budżetu obywatelskiego

      smucić i narzekać to każdy potrafi

      • 1 0

    • (1)

      pytania slij do Zukowa, a nie Gdańska.

      • 3 3

      • Gdansk Rebiechowo lezy w miescie Gdansk a nie Zukowo.

        • 6 0

  • tworzenie parkingów przy stacjach SKM/PKM jest formą subsydiowania ludzi (7)

    którzy wyprowadzają się z miasta na wieś, by nie mieć do czynienia z uciążliwościami wynikającymi z nadmiaru samochodów w mieście.

    Te miejsca do parkowania nie powinny być dla użytkowników samochodów darmowe: ich koszty powinni pokrywać amatorzy korzystania z samochodów nawet na krótkie odległości.

    • 2 26

    • ??? (1)

      Co za bzdura!

      Totalitarne myślenie w stylu emeryta Piotra z Gdańska.

      • 4 2

      • argumenty są?

        minusować każdy potrafi.

        Jaki jest sens dojeżdżania samochodem na odległość 3 km lub mniejszą?

        Dlaczego podatnicy mają pokrywać koszty niepotrzebnych przejazdów samochodem?

        Nie masz argumentów, to obrażasz inaczej myślących.

        • 0 0

    • Mieszkam w Mieście (4)

      Korzystam z Parkingu i PKM. Dzięki temu nie powiekszam korków na obwodnicy.

      • 3 1

      • korzystaj nadal, ale nie oczekuj, że ktoś za ciebie pokryje koszty twojego parkowania (3)

        • 1 3

        • (1)

          ale tobie się opłaca pokrywać jego kosztów parkowania
          tylko jeszcze tego nie rozumiesz

          alternatywą jest, że on dotrze do celu furą, a nie kolejką i kryzys łosioparkowania pogłębi się, korki też. a jak on zaparkuje, ty jakoś dojedziesz. capisci?

          tak, to subsydiowanie suburbiów. ale one już są. chcesz ich teraz zakazać? naprawdę wierzysz, że budując się na wsi, wszystko jesteś w stanie zaplanować?

          • 1 1

          • rowerzysta czy reprezentant lobby samochodowego?

            kto proponuje zakazywania mieszkania na suburbiach?

            Wystarczy oczekiwać, że koszty generowane przez osoby korzystające z samochodu będą pokrywane przez nich samych.

            Darmowemu parkowaniu samochodów na chodnikach nasze stanowcze NIE!

            • 0 0

        • jest za free żeby zachęcać do tej formy transpotu

          tacy "kierowcy" dorzucają się też do SKMki w formie biletów na przejazd.

          • 0 0

  • Gdynia

    A w szczurkowej Gdyni nie ma w ogóle takich parkingów.
    Na Grabówku jedyny, nieduży parking zarezerwowano praktycznie dla służb miejskich (ZKM i Straż Miejska).

    • 4 1

  • (5)

    Dlaczego ten parking nazywa się Park&Ride?

    • 9 1

    • bo gdyby nazywał się parkuj i jedź, to ta nazwa zajmowałaby więcej miejsca

      i tak wszyscy kumaci rozumieją o co chodzi

      • 1 1

    • Bo służy do zostawienia samochodu i zmiany na inny środek komunikacji

      W języku angielskim nie ma słowa "jechać" jak w polskim, które można uniwersalnie stosować do każdego sposobu jechania. Do SKM najbardziej pasuje "ride" albo zwykłe "go". Ale nazwa Park&Go widać nikomu nie pasowała, więc park & ride. Czyli parkuj i jedź (dalej innym środkiem transportu).

      • 3 1

    • moze przemianowac

      Na Pick&Roll ?

      • 1 0

    • Bo nie nazywa się Park&Drive

      • 1 0

    • bo nie nazywa się Kiss&Ride

      • 0 0

  • A w Rębiechowie wcale nie ma parkingu ani dojazdu

    • 9 0

  • pozostswiaja damochody w PKM Rebiechowie i udaja sie na lotnisko

    To tylko swiadczy, ze tam powinien byc taki darmowy, duzy parking dla lotniska.
    I "wadza" powinna sie nad tym zastsnowic.
    To tak jak z wydeptywaniem przez ludzi optymalnych sciezek.
    W tych miejscach poeinny byc PARKINGI a nie SZLABANY

    • 12 2

  • szlaban to głupota (1)

    Lepsze rozwiązanie to takie. Bilet miesięczny lub jednorazowy to parkujesz. Na miesięcznym cały czas. Brak biletu to wydrukujesz bilecik jednorazowy i płacisz za czas jak to ma miejsce w centrum czy sklepach. A jeszcze lepiej to budować kompozytowe parkingi piętrowe. Jeśli ludzie mają korzystać z pkm to trzeba ich zachęcić. Nikt nie kupi od razu biletu na cały miesiąc bez wcześniejszego sprawdzenia parkingu i dojazdu w różnych porach dnia nocy i dni tygodnia. Ludzie są wygodni. I trzeba iść w stronę wygody żeby zachęcić niż w stronę ograniczeń. A to że inni parkują. O życie. Problemem jest ogólnie zbyt mała ilość parkingów. To już nie PRL gdzie przypadał 1 samochód na 25 osób. To 21 wiek i średnio to 1 auto na 3 osoby... zwiększy się ilość miejsc to te strategiczne dla rozwoju rejonu staną się luzniejsze. Zaraz pojawią się głosy negatywne ale co może powiedzieć człowiek który nigdy nie miał auta i co gorsza nim nie jeździł na codzień? Jeżeli miasto chce się promować być pro Eko i zachęcać do transportu zbiorowego to 2 warunki muszą być. Miejsca dla samochodów i częste przejazdy... bez tego to tylko gadanie a nie realne działanie...

    • 15 2

    • w kwestii organizacji parkowania

      Polecam Regulamin Park&Ride przy metrze na Mlocinach, w Wawie.
      Z glowa rozwiazane i tak jak piszesz powyzej: parkowanie dla posiadajacych bilety na metro a jak ktos chce jednorazowo zaparkowac to drukuje bilet.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane