• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów

rb
14 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery. Uzyskane z parkowania środki będą przeznaczone m.in. na nowe skwery.

W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.



Na jaki cel miasto powinno przekazać środki w pierwszej kolejności?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania powstanie w centrum Gdańska i zacznie obowiązywać od 29 czerwca.

Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.

Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania zacznie obowiązywać w Gdańsku od 29 czerwca.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.

Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.

- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
  • W odzyskaniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów mogą pomóc np. słupki uniemożliwiające parkowanie na chodnikach i terenach zielonych.
  • Jednym z celów inwestycyjnych na rzecz pieszych i poprawienia ich bezpieczeństwa jest doświetlanie przejść dla pieszych.
  • Zyskać mogą też rowerzyści np. przez budowę nowych dróg rowerowych.
  • Parkujący w centrum mogą pomóc w sfinansowaniu udogodnień dla osób poruszających się pieszo i zmuszonych do korzystania z niewygodnych tuneli podziemnych.

O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi roweroweciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.

Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.

Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
rb

Miejsca

Opinie (412) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedy będzie SPP we Wrzeszczu Dolnym? (4)

    Tyle obiecali i nic nie robią w tym zakresie, a samochody niedługo zaczną tam parkować na drzewach, bo za darmo.

    • 17 22

    • Tam głównie auta mieszkańców parkują (2)

      Więc rozumiem że jesteś mieszkańcem Aldony niezmotoryzowanym

      • 5 5

      • Mam garaż za kamienicą jak większość sąsiadów. (1)

        • 5 2

        • Garaż to wymysł komunistyczny powinien być zburzony.

          • 2 4

    • Zatrudnijcie Piotra Parkometr Grzelaka i wszystko wam zrobi płatne.
      PS chętnie go oddamy za darmo.

      • 5 1

  • Proszę p. Magdalenę Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ (3)

    żeby się przyjrzała i opisała sytuację pieszych na dolnym odcinku ul. Myśliwskiej przy Kartuskiej, którzy nie mają chodnika i żadnych szans na pobocze, a droga kręta, wąska, wyłożona płytami betonowymi. Ruch udostępniony dwoma pasami pomimo, że strefa zamieszkania. W godzinach szczytu korek i niebezpieczeństwo pieszych. Czysta hipokryzja władz Miasta, bo niby droga dla pieszych a jednak przejęta przez samochody, robiące sobie skrót przez Morenę i nic tu nie zmieniła Al. Adamowicza!

    • 33 5

    • a cała okolica drży w posadach

      jak zasuwają samochody po betonie

      • 1 1

    • Że tak powiem - widziały gały co brały!

      Ta ulica istniała w takiej formie grubo przed tym, jak wciśnięto tam bloki. Trzeba było się zastanowić zanim w tym miejscu kupiłeś swój "apartament 10 min do centrum w kredycie na 40 lat".
      Sorry Vinetou.

      • 4 1

    • Jak faktycznie jest tam strefa zamieszkania, to masz prawo iść gdzie Ci wygodnie i masz pierwwzeństwo przed samochodami.

      • 2 2

  • Wraz z rozwojem rowerów elektrycznych (1)

    I zanikiem zim, coraz więcej ludzi będzie mogło korzystać z tej formy transportu i to od najmłodszych lat. Będzie mniej spaslakow, taniej, zdrowiej, bez spalin. Miasto odzyska sporo miejsca dla ludzi. Odżyją trawniki.
    Inwestujmy w przyjazny ludziom transport, samochody zostawmy wioskom, tam nie można jeszcze z nich zrezygnowac.

    • 17 32

    • no prosze

      Na Srebrzysku znowu mają internet

      • 5 3

  • Jak łatwo w tym kraju wyciągać łapy po cudze. (16)

    Po 100 za 1 godzinę i oczywiście na terenie całego Gdańska. A co złodzieje macie się rozdrabniać. A tak serio to powinny być płatne przejścia dla pieszych, niech sami na swoje cele zbierają.

    • 68 24

    • Jakie cudze? (2)

      kierowcy są głównym beneficjentem budzetu miejskiego, a żadnych podatków nie płacą. Czas najwyższy to zmienic

      • 13 15

      • (1)

        Stare miasto proponuję zamknąć całkowicie dla ruchu łącznie z Podwalem Grodzkim i 3 Maja. Problem zniknie.

        • 7 3

        • Łącznie z komunikacją miejską i rowerami.

          Jak zakaz to zakaz. Żadnych kółek, tylko nogi.

          • 7 1

    • Za uslugi sie placi

      • 2 1

    • (9)

      Jak na razie to kierowcy wyciągają ręce po nie swoje. Zacznij choć w 1% finansować infrastrukturę i koszty związane z wypadkami, jak również choroby przewlekłe związane z brakiem ruchu.

      • 5 6

      • Jakie są te koszty związane z wypadkami, hę? (8)

        Zaskoczę cię - koszty związane z wypadkami pokrywa OC.

        • 6 3

        • OC pokrywa tylko blachę i ewentualne odszkodowanie wypłaci. Rentę, koszt akcji, koszt leczenia, utrata wpływów podatkowych.... T (3)

          Jak czytamy w raporcie za 2019 rok - średni jednostkowy koszt wypadku z ofiarą śmiertelną wynosił 2 mln 50 tys. złotych. Z ofiarą poważnie ranną: 2 mln 300 tys. złotych. A z lekko raną 26 tys. 700 złotych.
          Łączny koszt wypadków drogowych wyniósł 37,6 mld złotych i równał się wartości 2 proc. PKB. Z kolei łączny koszty wypadków i kolizji wynosił 58,2 mld złotych, czyli 3 proc. PKB.

          Czyli same wypadki kosztują nas prawie 60mld. Podatki w paliwie to niecałe 50mld zł.

          • 2 7

          • I po co manipulujesz? (2)

            Łączny koszt.
            Łącznie ze wszystkim - stratami materialnymi, stratami osobowymi (co pokrywa OC, łącznie z leczeniem), służbami (za co dostają pieniądze w ramach swojej pracy tak czy inaczej) i uwaga (!) wliczoną w to hipotetyczną sumą jaką dana osoba mogłaby wypracować przez całe życie! Są to "straty" w krajowej produkcji tytułem śmierci bądź niedyspozycji pracownika do pracy (gdzie rentę i tak w większości pokrywa osoba która była sprawcą wypadku).
            Ten czysto hipotetyczny "koszt" szacowany jest na 58% całości.

            A kto da gwarancję, że osoba która dziś zginęła w wypadku jutro nie zadławiłaby się ciastkiem w knajpie i także zmarła?

            To dokładnie tak samo jak z piractwem filmów - kina szacują że straciły tyle i tyle na jakimś jednym spiraconym tytule ale nikt nie jest w stanie dowieść tego, że wszyscy by poszli obejrzeć go legalnie w kinie.

            • 4 1

            • (1)

              "służbami (za co dostają pieniądze w ramach swojej pracy tak czy inaczej"

              Czyli jednak mogliby ratować niewinnych ludzi, ale muszą za darmo, w ramach swojej pracy ratować gamoni z wypadków drogowych.

              • 0 0

              • Muszą też ratować gamoni,

                którzy nieudolnie popełniają samobójstwa, wygłupiają się na rowerkach, pijaków, narkomanów itp.
                I to wszystko za darmo!

                Sorry, wolę żeby ratowali wypadkowiczów niż takich imbecyli.

                • 0 0

        • (3)

          Ubezpieczyciel płaci straży pożarnej za akcję? Płaci ratownikowi medycznemu za przyjazd na miejsce zdarzenia? Nie płaci. Czy opłaca Twoje leczenie w szpitalu? Tak, ale tylko jeśli nie jesteś ubezpieczony w NFZ. Jeśli podlegasz ubezpieczeniu publicznemu, to płacimy my wszyscy za Twoje leczenie. itd., itd..

          • 1 6

          • Oczywiście, że płaci! (2)

            Płaci za wszystko co wypisałeś w swoim komentarzu. Moze najpierw poczytaj ustawę o ubezpieczeniach od odpowiedzialności cywilnej, wtedy możemy pogadać.

            "Czy opłaca Twoje leczenie w szpitalu? Tak, ale tylko jeśli nie jesteś ubezpieczony w NFZ"
            Co to w ogóle za bzdura?! Ubezpieczyciel płaci za wszystko. A do tego panie kolego NFZ to również jest ubezpieczenie za które osoba która uległa wypadkowi odprowadza składkę co miesiąc ze swojej wypłaty... Także nie rozumiem skąd ten ból konkretnej części ciała.

            • 5 1

            • (1)

              Nie ma takiej ustawy, więc nie mogę przeczytać;) Jest ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowym, UFG i polskim biurze ubezpieczycieli komunikacyjnych. Sam więc może przeczytaj.

              Ubezpieczyciel z OC nie płaci za "obsługę" wypadku przez Straż Pożarną, tak samo jak Ty nie płacisz Straży Pożarnej jak będzie Ci gasiła palący się dom. Straż dostaje pieniądze z budżetu Państwa, więc to my wszyscy finansujemy Twoje wypadki samochodowe.

              Z NFZ podobnie - jak jesteś ubezpieczony u nich, to leczenie idzie z tego konta (czyli z nas wszystkich - bo składki mizerne i nie wystarczą na Twoje leczenie). Jedynie jeśli nie byłeś ubezpieczony w NFZ, to zapłaci ubezpieczyciel z OC.

              To jest identyczna sytuacja jak z wyobrażeniem kierowców, że z ich podatków jest w całości finansowana infrastruktura drogowa itd. Nie, za to wszystko i za wasze wypadki płaci bogu ducha winny kowalski, który codziennie dyba autobusem do pracy!

              • 0 1

              • Bzdura.

                • 0 0

    • Lobby rowerowe zrobiło swoje.

      • 7 4

    • przechytrz złodziei, i pojedź do miasta tramwajem

      • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    drzewa (15)

    Proponuję nasadzenia drzew tam gdzie to możliwe ponieważ dają cenny cień upalnym latem, zachowują wodę oraz stanowią dom dla małych zwierząt. Kolejną kwestią jest 'odbetonowanie' powierzchni typu chodnik lub jakieś place gdzie beton lub kostka jest nie potrzebne, np. Przy cityforum mógł by być park a nie niewykorzystany plac. W przypadku miejsc parkingowych na chodnikach to warto obniżyć krawężniki oraz zamiast budować progi zwalniające to lepszym rozwiązaniem są szykany.

    • 219 23

    • (3)

      No to jest słuszna koncepcja.

      • 13 9

      • hodowla szczurów na kebaby w piwnicy (2)

        to jest dopiero koncepcja!

        • 8 5

        • (1)

          Od koncepcji to jestem tutaj JA...

          • 5 5

          • Chyba od antykoncepcji

            • 3 1

    • "na inne cele"

      na cele dla urzednikow UM

      • 11 7

    • (3)

      ale w tym kraju nie zna się słowa "szykany" muszą być progi zwalniające. Chciałbym wszystkich decydentów od progów wozić u mnie karetką po tych progach.

      • 26 3

      • (2)

        A w Gdańsku progi koniecznie muszą być bezpośrednio przed przejściem, mimo że przepisy przewidują konieczność 30 metrowego odstępu od przejścia dla pieszych, właśnie ze względów bezpieczeństwa. Ale u nas inaczej pojmują bezpieczeństwo.

        • 9 2

        • Bo jak nie ma, równie dobrze widoczność zablokuje Ci zaparkowany samochód (1)

          • 4 1

          • Nie o widoczność chodzi, ale o brak odpowiedniej drogi efektywnego hamowania.

            • 0 0

    • W co ty wierzysz..w tym mieście to tylko beton i beton..coś w stylu "trawnik to lawa"

      • 10 4

    • Chcesz robić park z drzewami na dachach sklepów przy city forum? Ciekawe.

      • 1 10

    • Nq co te drzewa

      Jak one nie płacą na chodniki

      • 4 1

    • zamiast obniżania krawężników można podnosić platformę przejścia dla pieszych (2)

      i zachować niweletę drogi dla rowerów i chodnika na tym samym poziomie na wylotach ulic podporządkowanych - tak jak na wylocie ul. Bema na ulicę Kartuską.

      • 1 1

      • A nie można nawalić fotoradarów (1)

        I skończyć w końcu z progami?
        Czemu jadąc przepisowo mam cierpieć za d**ili?

        • 1 2

        • szerokie progi spowalniające nie powodują cierpienia

          działają na każdy samochód, fotoradary nie działają na wielu kierowców.

          • 1 0

  • W centrum powinno byc 10zl za godzine bo to co sie tam dzieje to masakra. Auta stoja wszedzie. Przejsc sie nie da

    • 19 34

  • (4)

    Na 2-3 godzinki do śródmieścia,taniej wyjdzie pojechać i wrócić taksówką niż płacić 20 dychy za miejsce parkingowe.Po za tym można coś tego,bez strachu utraty prawka.

    • 35 1

    • i o to chodzi...

      • 8 5

    • będą stały same traficary itp (1)

      bo mają za darmo a zjazd z Chełmu wychodzi taniej niż tramwaj

      • 6 2

      • Broń boże traficara. No chyba, że masz wolne kilka/naście tysięcy na pokrycie szkody spowodowanej nieumyślnie.

        • 1 3

    • No i bardzo dobrze. Lepsza jedna taksówka, która jeździ i wozi ludzi niż 20 samochodów, które przez większość dnia gdzieś stoją i zajmują miejsce, które można wykorzystać lepiej.

      • 8 5

  • (9)

    Częsta jazda na rowerze sprzyja impotencji u mężczyzn, sugerują badania opublikowane przez The Journal of Sexual Medicine.
    Dr Marsha K. Guess z Yale School of Medicine tłumaczy, że u mężczyzn podczas jazdy rowerem dochodzi do ucisku nerwów oraz naczyń krwionośnych prostaty, co sprzyja zaburzeniom erekcji. We wcześniejszych badaniach dr Steven M. Schrader z National Institute for Occupational Safety and Health zauważył, że często występują one u policjantów patrolujących dzielnice miast rowerami.
    Kierowcy mają fundować rowerzystom infrastrukturę. Jak się żyje na czyjś koszt to się pasożytnictwo nazywa. Podsumowując rowerzysta nie dość że ma jeszcze kłopoty z potencją to jeszcze pasożyt. Nie do pozazdroszczenia.

    • 40 16

    • to akurat prawda

      typowa przypadłość kolarzy zawodowych.
      ale 30 min dziennie jazdy raczej nikomu nie zaszkodzi

      • 4 1

    • Jak się kupuje rowery w cenie wartości porządnych 2-3 siodełek, to co się dziwić, że potem sa problemy.

      • 2 2

    • (3)

      Nie wiem czy jeżdżę często, może za mało, ale pałę mam twardą niczym maczuga Herkulesa. Za to patrzę na sąsiada, który ewidentnie spędza zbyt dużo czasu w samochodzie, bo ma otyłość, cukrzycę, choroby wieńcowe i hemoroidy (nie widziałem, ale się żalił).

      Także wybór należy do Ciebie.

      • 6 3

      • (2)

        A ja widziałem otyłego rowerzystę. Oooo tak, to też była fatamorgana.

        • 4 2

        • logika poziom master xD (1)

          Otyły rowerzysta z czasem będzie coraz chudszy. Otyły kierowca raczej otyłym pozostanie.

          • 4 4

          • Master logiki, nie ograniczaj się, napisz jeszcze, że jazda na rowerze zapewnia nieśmiertelność.

            • 4 1

    • Ohoo kapitalistyczny dzban przemówił.

      • 2 2

    • trolu przeciez ty te brednie kopiuj wklej pokazujesz od lat gdyby ci mózg nie obumarł to byus cos nowego wymyslił (1)

      • 2 2

      • Proszę, kłopoty z potencję, pasożyt i jeszcze do tego frustrat nie potrafiący poprawnie napisać zdania. Straszne, jak widać, są konsekwencje jazdy rowerem.

        • 2 2

  • Drogi ten testament

    • 15 2

  • Brawo Pani Prezydent. (10)

    Niech blachosmrody placa. Juz niedlugo wprowadzimy calkowity zakaz wjazdu do miasta. Tylko samochody elektryczne.

    Kazik z Łąkowej

    • 12 56

    • (1)

      Niezgadzam sie na elektryki bo jak Pin*okio wyprodukuje miliony samochodów eleketrycznych to znowu ci będą przeszkadzać. Całkowity zakaz poruszania się pojazdami i po problemie. Do tego bym zamknął Podwale Grodzkie, 3 maja i Wały Jagiellońskie i Podwale przedmiejskie. Cały teren w obrębie fortyfikacji wyłącznie dla pieszych. Rowerzyści niech prowadzą rowery.

      • 3 5

      • "Rowerzyści niech prowadzą rowery"

        Jak prowadzą? To zajmuje miejsce. Na plecach niech je niosą!

        • 5 0

    • Kaziku z Łąkowej, za chwilę będziemy mieli milion samochodów elektrycznych (tak mówią).

      Czy te elektryczne to już nie są te tzw "blachosmrody" zgodnie z twoim nazewnictwem?
      Czy to znaczy że one mogą spokojnie wjechać do centrów miast i znowu zastawić place i ulice ?

      • 5 2

    • (4)

      I wtedy nici z opłat za parkowanie. A Kazik zazdrosny bo go nawet na grata nie stać, więc wszędzie z buta. Ale usiąść może na...jakby to nazwać...pseudo leżaku, jak już z tej Łąkowej przyczłapie.

      • 4 3

      • O ile nie będzie zajęta przez żula.

        • 3 1

      • Mam Tesle elektryczna. I co ? Zatkalo kakao ? (2)

        Kazik

        • 2 2

        • To trzymaj Kaziu mocno kierownicę w tej Tesli bo odpada.

          • 3 2

        • Taką na 3 baterie paluszki ja też kiedyś miałem takie coś , to było w 1984 r Mikołaj pod choinkę przyniósł .Powiem więcej to nie była Tesla to Polonez na płaską baterie

          • 4 0

    • Kazik, wódy za dużo chlasz ostatnio. Wytrzeźwiej i dodatkowo nie podkradaj babci spirytusu do odkażania.

      • 3 1

    • Tak, tak

      Jak tylko wyprodukują ten pierwszy milion, który Pan Premier obiecał.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane