- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (118 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (206 opinii)
- 3 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (44 opinie)
- 4 Ugaszono pożar na budowie osiedla (178 opinii)
- 5 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (83 opinie)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (173 opinie)
Kierowcy sfinansują potrzeby pieszych i rowerzystów
W przyszłym miesiącu w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Znaczną część środków uzyskanych z parkowania w nowej strefie - bo aż 80 proc. - miasto będzie musiało przeznaczyć na potrzeby pieszych i rowerzystów. Sprawdziliśmy, jakich wpływów spodziewa się miasto i na jakie cele zamierza je przeznaczyć.
Od dotychczasowej "zwykłej" strefy płatnego parkowania różni się przede wszystkim wysokością opłat. Aby wymusić większą rotację aut i ograniczyć przypływ aut w ścisłym centrum, zostanie ona podniesiona z dotychczasowych 3,3 zł na 5,5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Za kolejne zapłacimy jeszcze więcej - 6,6 zł za drugą godzinę, 7,90 zł za trzecią, a za czwartą i każdą kolejną - znów 5,5 zł.
Co ważne, opłaty w ŚSPP będą pobierane także w weekendy, w godz. 9-20, a na kierowcach spocznie też obowiązek wprowadzania w parkomacie numerów tablic rejestracyjnych.
Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zakłada nie tylko przysłowiowy kij na kierowców, ale i marchewkę. Mają być nią środki uzyskane z parkowania, które w dużej części "wrócą" do miasta i poprawią infrastrukturę służącą pieszym i rowerzystom.
- Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w Śródmiejskiej SPP w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat, a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie - precyzuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Władze Gdańska zdecydowały jednak, że przeznaczą na ten cel nie 65 proc., a 80 proc. Jak szacują urzędnicy z GZDiZ ŚSPP wygeneruje zysk na poziomie 5-6 mln zł rocznie. Środki mają być gromadzone na wydzielonym rachunku i jak szacują urzędnicy wyniosą ok. 4-5 mln zł.
Co ciekawe, choć opłaty za parkowanie znacząco wzrosną, to według urzędników w ślad za tym nie pójdą większe wpływy do budżetu.
- Zakładamy, że ŚSPP nie wygeneruje większych wpływów na obszarach, gdzie funkcjonuje dotychczasowa Strefa Płatnego Parkowania. Inaczej mówiąc, stawki wzrosną, ale zmniejszy się liczba płacących przede wszystkim tych za droższe "kolejne" godziny - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Taka jest też idea analizy jaka poprzedza wprowadzenie ŚSPP. Stąd taki a nie inny dobór wielkości opłaty, aby wymusić satysfakcjonującą rotację. To ma obniżyć liczbę parkowań długoterminowych czy wręcz ograniczyć popyt na te miejsca.
O tym, na jakie cele mogą zostać przeznaczone szacowane wpływy z parkowania w ŚSPP urzędnicy zdecydują w drugiej połowie roku. Mogą to być zarówno nowe drogi rowerowe i ciągi piesze, jak również dodatkowe wyposażenie ulic w małą architekturę (ławki, kosze na śmieci, oświetlenie) i nowe nasadzenia.
Niewykluczone, że urzędnicy doposażą wskazane np. przez rady dzielnic niebezpieczne miejsca w dodatkowe progi zwalniające czy barierki wygrodzeniowe przy szkołach. Dobrą praktyką w ostatnich latach jest też przebudowa skrzyżowań poprzez wyniesienie przejść dla pieszych, budowa naziemnych przejść przy tunelach czy doświetlanie przejść już istniejących.
Jeśli macie swoje propozycje, co kierowcy parkujący w centrum Gdańska mogą sfinansować pieszym i rowerzystom - piszcie w komentarzach. Wasze uwagi, pomysły i sugestie przekażemy urzędnikom.
Miejsca
Opinie (412) ponad 20 zablokowanych
-
2020-05-14 07:55
Mogli wzorem Poznania podnieść do 7 złotych (1)
bo te 5,50 to chyba blachosmrodów nie odstraszy
- 16 29
-
2020-05-14 11:58
Spokojnie
Nie bądź zawistną mentą
- 2 1
-
2020-05-14 08:01
Ze strefy płatnego parkowania powinni dofinansować komunikację miejską - np. rozwój SKM na południe, żeby można było jakoś dojechać zamiast autem.
- 21 5
-
2020-05-14 08:09
Piotr Parkometr Porażka Grzelak (2)
Do tego Pan Piotr Parkometr Porażka Grzelak wywiesi błękitną flagę polski i będzie pięknie.
- 22 8
-
2020-05-14 10:54
(1)
Flaga tęczowa POwinna być.
- 2 1
-
2020-05-14 11:46
No to będzie niebieska z tęczowymi gwiazdkami.
Może być?
- 1 1
-
2020-05-14 08:09
Pobieranie opłat w niedzielę to jakis polski wymysł.
jaka rotacja ?! - rotację wystarczy wymusić wprowadzając ograniczenie czasu parkowania jak to jest w Niemczech czy Austrii. A u nas to tylko zdzierstwo na każdym kroku.
- 28 10
-
2020-05-14 08:10
Vato (1)
- 1 3
-
2020-05-14 08:36
co?
- 2 0
-
2020-05-14 08:14
a co z urzędnikami
Pytanie
A czy może urzędnicy zaczną płacić za parkowanie?
Proponuje żeby np parking UM zaczął być płatny dla nich może w ten sposób zachecimy ich do zmiany na transport publiczny :)?- 49 3
-
2020-05-14 08:20
(2)
A kiedy płatny parking pod um? Mieszkańców kroić a świta za friko parkuję. Miasto tak promuje komunikację to może i pracownicy by zaczęli promować
- 45 2
-
2020-05-14 08:22
Właśnie powstaje nowy przed Urzędem Wojewódzkim (1)
- 6 1
-
2020-05-14 08:37
Wszystko Dla Urzędników
- 7 1
-
2020-05-14 08:23
Strefa śródmiejska na Długich Ogrodach ??!! (3)
przecież to peryferia w dodatku jedyne miejsce do parkowania, z tej strony miasta komunikacja miejska właściwie nie funkcjonuje
- 19 5
-
2020-05-14 10:37
(1)
Dwie oinie tramwajowe i kilkanascie autobusowych to nic? A zreszta to 5 min spacerkiem
- 2 2
-
2020-05-14 11:51
autobus raz na godzinę to rzeczywiście sprawna komunikacja
- 0 1
-
2020-05-14 10:48
no tak, do najbliższego przystanku jest co najmniej 20 km przez trzęsawiska.
- 2 3
-
2020-05-14 08:26
na cele dla urzednikow UM
"na inne cele"
- 8 3
-
2020-05-14 08:36
(2)
Z powodu wirusa ogranicza sie ludziom kontakt ,a teraz jak jest pocztek sezonu i bedzie wiecej ludzi z zewnatrz i przywioza wirusa my mamy jezdzic do Gdanska komunikacja miejska.
Pomysl ludzi ktorzy nie maja wyobrazni.
Prosze wybudowac parking wielopoziomowy na ternach okolic wałowej i dbac o nasze zdrowie i komfort A nie zabraniac i nic nie dawac Prosze jechac do berlina i zobaczyc jakie sa parkingi w centrum miasts- 18 5
-
2020-05-14 08:41
Napisałem to w opinii obok. Duże parkingi blisko centrum, aby można było w 10-15 min dojść do Głównego Miasta. Jest tylko taki jeden - przy Zieleniaku. Powinien być następny w okolicy Długich Ogrodów, następny przy Wałowej i może jeszcze jeden na Biskupiej Górce. Nikt zdrowo myślący nie będzie zostawiał auta ze znajomymi na parkingu pod obwodnica, aby potem pojechać komunikacją do knajpy w centrum. Wybierze coś poza centrum. Albo poza Gdańskiem.
- 4 3
-
2020-05-14 11:52
i w Berlinie nie ma opłat za parkowanie w niedzielę
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.