Fakty i opinie

Kierowcy z ochroną prawną jak mundurowi? Wniosek GAiT

Najnowszy artukuł na ten temat

Mało pasażerów w komunikacji. ZTM stracił 5 mln zł w miesiąc

Kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej coraz częściej padają ofiarami przemocy. GAiT chce zmian w prawie, które pozwoliłyby surowiej karać sprawców.
Kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej coraz częściej padają ofiarami przemocy. GAiT chce zmian w prawie, które pozwoliłyby surowiej karać sprawców. fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje chce, by kierowcy komunikacji miejskiej byli objęci specjalną ochroną prawną, jak np. funkcjonariusze policji czy posłowie. Do Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej trafił wniosek, by uregulować tę kwestię na szczeblu rządowym. Ma to związek z nasilającymi się aktami agresji wobec kierowców.



Czy sprawcy ataków na kierowców komunikacji miejskiej powinni być surowiej karani?

tak, dlatego popieram zmiany w prawie, które to umożliwią 77%
trudno powiedzieć, mam wątpliwości, czy to odstraszyłoby sprawców 9%
nie, bo kierowca to nie jest zawód wysokiego ryzyka 14%
zakończona Łącznie głosów: 989
W środę opisywaliśmy przypadek brutalnego pobicia kierowcy autobusu linii 124 w Gdańsku. Podczas postoju na pętli we Wrzeszczu na jego głowę spadły ciosy pięścią, wymierzone przez młodego mężczyznę. Kierowca otworzył agresorowi kabinę, bo był przekonany, że nieznajomy chce się o coś zapytać.

Napastnik zbiegł z miejsca zdarzenia. Pobicie zarejestrował monitoring w pojeździe, a nagranie zabezpieczono i przekazano policji.

- Kryminalni analizują zabezpieczone nagrania oraz szczegółowo sprawdzają wszystkie zdobyte informacje związane z tym zdarzeniem, aby jak najszybciej ustalić tożsamość sprawcy i go zatrzymać. Funkcjonariusze prowadzą czynności w kierunku uszkodzenia ciała. Za to przestępstwo grozi kara dwóch lat więzienia - informuje asp. szt. Mariusz Chrzanowski z Komendy Miejskiej Policji.

Kierowcy coraz częściej padają ofiarami agresji



Okazuje się jednak, że sytuacje, w których kierowcy padają ofiarami agresji i przemocy, do rzadkości niestety nie należą. Dlatego GAiT chce zmian w prawie, które zapewnią kierowcom lepszą ochronę podczas wykonywania czynności służbowych.

Rozkład jazdy Gdańsk



- W związku ze zdarzającymi się przypadkami agresywnych zachowań wobec naszych pracowników spółka GAiT wystąpiła do Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej z wnioskiem o uregulowanie na szczeblu rządowym kwestii objęcia specjalną ochroną prawną kierujących pojazdami komunikacji miejskiej. Dokładniej: o objęcie ich ochroną prawną, właściwą dla funkcjonariuszy publicznych. Sytuacje takie jak ta z pobiciem we Wrzeszczu dowodzą, że jest to potrzebne - poinformowała spółka GAiT.

Prezes GAiT: Objęcie kierowców ochroną dla funkcjonariuszy publicznych to konieczność



Jak mówi nam Maciej Lisicki, prezes spółki GAiT, zawód kierowcy i motorniczego wiąże się ze zwiększonym stresem. Bo każdego dnia, siadając za sterami pojazdów, kierowcy biorą na siebie ogromną odpowiedzialność.

Maciej Lisicki, prezes GAiT: - Przyznanie kierowcom statusu funkcjonariusza publicznego wiąże się z większą odpowiedzialnością karną sprawców naruszających ich nietykalność cielesną.
Maciej Lisicki, prezes GAiT: - Przyznanie kierowcom statusu funkcjonariusza publicznego wiąże się z większą odpowiedzialnością karną sprawców naruszających ich nietykalność cielesną. fot. Edyta Steć/Trojmiasto.pl
- Odpowiadają za bezpieczeństwo, życie i zdrowie pasażerów. Ciągła koncentracja, sytuacje, zdarzenia na drodze, ale także w pojazdach - już samo to jest obciążające. Niestety bywa też tak, że pasażerowie czy przypadkowe osoby zachowują się agresywnie i zagrażają bezpieczeństwu współpasażerów i prowadzących pojazdy. Mają miejsce ataki słowne, ale i przemoc fizyczna wobec naszych kierowców i motorniczych, podczas pełnionych przez nich obowiązków - wskazuje Lisicki. - Z racji specyfiki pracy nasi pracownicy mają zapewnione wsparcie psychologiczne, ale konieczne jest objęcie prowadzących pojazdy ochroną prawną właściwą dla funkcjonariuszy publicznych. Przyznanie im statusu funkcjonariusza publicznego wiąże się z większą odpowiedzialnością karną sprawcy naruszającego nietykalność cielesną takiej osoby. Dlatego zawnioskowaliśmy o podjęcie działań mających na celu uregulowanie tej kwestii na szczeblu rządowym - tłumaczy.

Dzięki zmianom sprawcy pobić kierowców byliby surowiej karani



Zgodnie z art. 115 par. 13 Kodeksu karnego w katalogu funkcjonariuszy publicznych znajdują się obecnie m.in.: prezydent RP, posłowie, senatorowie, radni, sędziowie, prokuratorzy, służby mundurowe.

Czytaj też: Straż miejska znowu podlega policji

Z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych korzystają też m.in. lekarze i ratownicy medyczni, prawnicy czy pracownicy Poczty Polskiej.

GAiT informuje, że kierowcy komunikacji miejskiej są atakowani słownie, ale też fizycznie podczas pełnionych przez nich obowiązków.
GAiT informuje, że kierowcy komunikacji miejskiej są atakowani słownie, ale też fizycznie podczas pełnionych przez nich obowiązków. fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl
Przepisy przewidują dla tych osób szczególną ochronę prawną przed przestępstwami naruszenia nietykalności cielesnej oraz znieważenia. Najprościej mówiąc: sprawcy przestępstw wobec funkcjonariuszy publicznych są surowiej karani niż w przypadku popełnienia tego samego czynu wobec innych osób.

Kryminalne Trójmiasto



Naruszenie nietykalności cielesnej popełnione wobec funkcjonariusza publicznego zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat trzech i ścigane jest z urzędu. To samo przestępstwo popełnione wobec innego pokrzywdzonego zagrożone jest karą grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku, a ściganie odbywa się z oskarżenia prywatnego.

Opinie (100) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Autobusy to oaza spokoju w porównaniu z SKM. (5)

    Przejdźcie się wieczornym kursem SKM, najlepiej na odcinku Wejherowo - Gdynia Główna... Tam to się dopiero cuda dzieją. Szczególnie wesoło jest w drugim wagonie, czyli tym gdzie nie ma maszynisty i pana biletowego. Nie chodzi mi o cuchnących meneli, bo tych jeszcze da się zdzierżyć i wystarczy zmienić przedział aby uciec od smrodu, ale o grupki napitych i odużonych dopalaczami małolatów zaczepiających samotnie podróżujących i dewastujących wagony. Nie raz dochodzi tam do pobić i awantur. Ktoś to w ogóle pilnuje? Tam nie widać nikogo, ani ochrony ani policji, totalne bezprawie.

    • 72 5

    • Nikogo nie stać na to żeby w każdym pociągu i wagonie stał ochroniarz. (3)

      W autobusach miejskich w ogóle nie ma ochrony. Za darmo ochrona pracować nie będzie, a potem lament, że bilety drogie

      • 6 10

      • Ale monitoring i odział soków na każdej stacji już wprowadzić można. (1)

        • 11 3

        • Soki to możesz kupić w sklepie ! Monitoring już od dawna jest we wszystkich autobusach i tramwajach w całym Gdańsku .A oddziały Sokistów tez trzeba należycie opłacić , nikt nie pracuje za darmo .

          • 5 7

      • Ale raz na jakiś czas mógłby ktoś się tam przejechać i zrobić porządek, bo ten bajzel to codziennie ma tam miejsce. Niech chociaż kilka razy w miesiącu SOK robi tam naloty i wali mandatami po 5000, a opornych umysłowo potraktuje pałą, gazem i prądem, to już wiele zmieni!
        Jak na tą chwilę, to każdy ma to w d*pie, do chwili, aż kogoś tam zaszlachtują...

        • 4 0

    • jeszcze kierowcom niech dadzą Immunitet - jak posłom i sędziom

      • 5 2

  • czasami a nawet czesto, to kierowcy majac zly dzien (3)

    prowokuja pasazerow swoja agresywna postawa interpretujac przepisy wedlug swojego widzimisie

    bez przyczyny nikt kierowcy nie akatuje

    • 35 86

    • Bez przyczyny nikt nie atakuje prezydenta miasta

      • 8 5

    • dlatego muszą mieć testy psychologiczne - pasażerowie nie muszą robić takich testów, to od kierowcy się wymaga więcej (1)

      nie od ludzi, nie myl pojęć

      • 6 3

      • co mają testy psychologiczne do ataku z pięściami na kierowcę a może ty powinieneś zrobić sobie badania zanim wsiądziesz do autobusu

        • 9 1

  • (1)

    Przypominam cofamy zegarki o godzinę. I 200 lat.

    • 32 5

    • Ja już wczoraj cofnąłem

      • 4 0

  • Dlaczego dopiero teraz? (1)

    Od dawna kierowcy apelowali w tej sprawie prezesowi, widocznie musiało dojść do kolejnego zdarzenia aby zaczął działać w tej sprawie.

    • 39 9

    • A Polak dalej głupi...

      I przed szkodą...
      I po szkodzie...

      • 4 1

  • Kierowcy chcą zmian od góry prezes do wymiany (4)

    • 31 4

    • Kierowcy niech najpierw jeżdżą na czas, wszyscy, i wszyscy nauczą się po co jeździ autobus po mieście (3)

      potem mogą sobie mówić, że czegoś chcą w zamian...

      • 2 10

      • (2)

        Zrób buspasy i zieloną fale, to będziesz mial autobusy na czas.

        • 7 2

        • były poseł PiS wygrał z warszawskim MPK sprawę o odszkodowanie za notoryczne spóżnienia (1)

          jak w wyroku uzasadnił Sąd - wa-wski MPK zupełnie nie uwzględniał w rozkładach świateł i korków
          ... no po prostu ktoś przejechał autkiem z samego rana... pospisywał czas i zrobił rozkład na cały dzień.

          • 2 0

          • Nie, najlepiej założyć czasy przejazdu w stylu 10 min dworzec we wrzeszczu - jaśkowa manhattan, tylko

            Niech nie daj Bóg korka nie będzie, to kierowcy zostaną rozszarpani przez wk nych czekaniem na odjazd pasażerów

            • 1 1

  • (1)

    Każdemu kierowcy 3 ochroniarzy

    • 13 15

    • i strzelbę z kulami na dzika!

      • 1 1

  • Kierowcy gdańskiej komunikacji (8)

    sami sobie ważą piwo. Widać jak traktują pasażerów, ciągle mają upubliczniane obiekcje, strajkują, grożą, żądają a pasażerów traktują jak g..no lub worki ziemniaków. W Gdyńskiej komunikacji jakoś jest spokój, wszystko stabilne i pod nadzorem.

    • 29 68

    • tak jest, zasługują na to samo, jak traktują pasażerów, nie dziwie się, że opinia publiczna ich nie lubi (5)

      • 1 13

      • Znasz jakąś grupę zawodową którą lubi 100% populacji ludzkiej ? (3)

        A jak już tak bardzo ich nie lubisz to nie korzystaj z ich usług !!! Są takie fobie które da się zaleczyć - skorzystaj z porady psychologa .

        • 7 2

        • Młynarze? (1)

          • 3 1

          • zduni i bednarze ;))))

            • 1 1

        • sędziowie

          • 2 2

      • sprzedawcy waty cukrowej

        • 5 0

    • Haloooo! (1)

      Przypominam, że piwo się warzy przez "rz", a nie "ż" :-)))

      • 1 2

      • Ale on ważył na wadze i wyszło mu, że 1 litr piwa waży 1kg.

        • 0 0

  • (5)

    dobrze, niech mają ALE proszę wyglądać jak kierowcy jak za dawnych czasów czyli mundur, czapka itp.

    • 33 24

    • (2)

      Jasne, zeby ociekal potem. I żeby sie ludzie skarzyli ze im śmierdzi.

      • 8 6

      • Przecież klima jest i działa super (1)

        • 3 3

        • Mhm tak. Zwlaszcza w autobusie ktory jej nie ma. A takich jeszcze jest troche.

          • 2 0

    • Wyglądają (1)

      I tak dobrze wyglądają koszula, krawat tylko jeszcze ewentualnie mogli by mieć jednakowe koszule bo część jeździ w swoich. Bo znając naszego przewoźnika to kierowcy i motorniczowie dostali po jednej tylko koszuli i mają wyglądać estetycznie bo jak nie będzie koszuli i krawata to po premii.

      • 3 0

      • Kierowcy od firmy nie dostali koszul . Każdy kupuje sobie we własnym zakresie.

        • 0 0

  • lisicki nie nadaje się na tę funkcję (1)

    • 34 2

    • to Ty zasiadaj, a może któryś z kierowców poza Tobą ogarnie?

      • 1 4

  • w Gdańsku macie chociaż biletomaty (3)

    u nas w Gdyni nie kupisz biletu u kierowcy, nie ma biletomatów, kioski zlikwidowane

    • 31 2

    • Masz telefon przecież. (1)

      • 8 6

      • tak, 12 letnią Nokię

        na inny mnie nie stać

        • 12 2

    • Bilety

      Ci ty za pierdoły wypisujesz ! W Gdyni bilet karnet możesz kupić u kierowcy . Kioski tez są ,ale trzeba pomyśleć żeby Janusz jeden z drugim sobie bilet kupił . A jak ktoś jest sierotą to później biadolenie na wszystko .

      • 0 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.