• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie bezpieczniej na przejściach dla pieszych w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejście przez ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie wprowadzono już nową organizację ruchu. Przejście przez ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie wprowadzono już nową organizację ruchu.

Gdańsk wprowadza nowe elementy organizacji ruchu, które mają wymusić na kierowcach ograniczenie prędkości w obrębie przejść dla pieszych. Słupki ustawione wzdłuż jezdni, progi zwalniające oraz separatory uniemożliwiające omijanie przejść dla pieszych torowiskiem tramwajowym pojawią się do końca września m.in. na ul. Obrońców Wybrzeża, Mickiewicza oraz górnym odcinku ul. Kartuskiej.



W jaki sposób zmusić kierowców, by zwalniali przed przejściami?

Ulica Obrońców Wybrzeża jest pierwszą, na której już wprowadzono nowe elementy organizacji ruchu. Przed pozbawionym sygnalizacji świetlnej przejściem dla pieszych, na wysokości centrum handlowego, ustawiono 53 elastyczne słupki - zarówno w jezdni, jak i na krawężnikach po obu stronach drogi, które mają zawęzić szerokość toru jazdy.

- Jednocześnie wykonano również oznakowanie poziome w postaci powierzchni wyłączonej z ruchu, która zawęża w obecnej organizacji pasy ruchu do szerokości 2,75 m [zamiast standardowych 3-3,5 m - dop. red.] - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jak przekonują urzędnicy, takie rozwiązania pozwolą wymusić na kierowcach znaczne obniżenie prędkości jazdy. Jest to o tyle ważne, że ul. Obrońców Wybrzeża pokonuje ok. 22 tys. pojazdów w ciągu doby, a jednocześnie w jej bezpośrednim sąsiedztwie zamieszkuje kilka tysięcy gdańszczan - w tym w najdłuższym, ponad 800-metrowym falowcu.

Historia narodzin blokowisk i falowców


Słupki z lampami LED na Kartuskiej



Dodatkowe słupki zaplanowano także na ul. Kartuskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Inżynierską. Dotychczas wybudowano tam azyl dla pieszych oraz wykonano nowe oznakowanie poziome. Teraz do tego wyposażenia dojdzie pięć słupków z solarnymi lampami LED, które mają zwrócić uwagę kierowców na istniejący azyl.

- Słupki będą posiadały osiem punktów świetlnych, a do ich pełnego naładowania wystarczą trzy godziny. Pozwolą one na 72 godziny pracy - wylicza Kiljan.

Progi zwalniające i separatory na Mickiewicza



Zupełnie inne rozwiązanie będzie wdrażane na ul. Mickiewicza. Tutaj przed przejściami dla pieszych na wysokości ul. Zbyszka z Bogdańca oraz Dubois i Mierosławskiego zostaną zamontowane wyspowe progi zwalniające.

Aby uniemożliwić ich omijanie torowiskiem tramwajowym, przewidziano podłużne separatory. Korekcie zostanie poddane też oznakowanie poziome.

Zniszczone separatory blokujące przed wjazdem na chodnik na ul. Klonowej. Zniszczone separatory blokujące przed wjazdem na chodnik na ul. Klonowej.

Dodatkowe progi zwalniające i separatory parkingowe



Ponadto - jak informują urzędnicy - progi zwalniające w najbliższych dniach będą montowane lub naprawiane na ulicach: Trakt św. Wojciecha, Czajkowskiego, Dmowskiego, Czermińskiego, Leszczynowa, Łódzka, Platynowa, Kampinoska, Smęgorzyńska, Bysewska, Jeleniogórska, Na Szańcach, Radarowa. Odtworzone mają być też separatory parkingowe na ul. Klonowej i Paganiniego.

Czytaj też:

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych



Miejsca

Opinie (229) 7 zablokowanych

  • A karetka przeleci górą...

    Ciekawe jak kierowcy maja zrobić korytarz życia jak wszędzie jakoś idioci będą instalować słupki i inne rozwiązania które tylko wprowadzają kierowców w osłupienie bo nikt nie spodziewa się np jakiejś wysepki po środku niczego jak obok LEcleeca.. Widać że robią to osoby których chyba nie stać na samochód bo kto z własnej woli jeździ komunikacja miejska.

    • 0 1

  • W pierwszej kolejności (12)

    Oświetlić prawie wszystkie przejścia, do tego zakaz parkowania w obrębie ok 10m z każdej strony przejścia. Często nie widać zwyczajnie pieszych.To by wystarczyło.

    • 190 5

    • nieprzytomni ludzie (3)

      Wszystko jest dobre by zwiększyć bezpieczeństwo na naszych ulicach ale na ludzi nieprzytomnych nic nie pomoże a są tacy w śród nas ci z telefonami komórkowymi co nie wiedzą nawet że są na ulicy bo całym sobą są w telefonie i nie zauważają ani samochodów ani innych pieszych a nawet słupów na ulicy czy przystanków autobusowych a to prosta droga do wypadków i nic na to nie pomoże !

      • 8 4

      • (2)

        Stałem na skrzyżowaniu przed czerwonym. Włączyła się zielona strzałka, więc ruszyłem. Przed przejściem przez ulicę, w którą miałem skręcić stał tłum. I jeden zapatrzony w dotykową miłość swego życia pewnie widział kontem oka, że samochody ruszyły i również rozpoczął wędrówkę na "drugą" stronę. Na szczęście przy skręcie prędkości są niewielkie.

        • 2 1

        • Hmmm, nawet nie wiedziałem, (1)

          że mogę otworzyć sobie w banku konto dla mojego oka.

          • 1 0

          • Brawo ty. Moja skucha. Kont oka? Ciekawy związek.

            • 0 0

    • (2)

      Jest już taki przepis co do parkowania. Nieistniejąca SM ani policja go jednak nie egzekwują. Co więcej spółdzielnie, jak i same miasta łamią przepisy wyznaczając miejsca parkingowe bardzo blisko pasów - konsekwencji żadnych za to oczywiście nie ponoszą. Witamy w państwie z kartonu.

      • 56 3

      • (1)

        A będąc przy przejściach, kto wie dlaczego wszystkie przejazdy rowerowe przez ulice są okamerowane? Kamery nad przejazdami są skierowane nie na przejście dla pieszych, nie na ulicę, a na ścieżkę rowerową. Czy dlatego, by udowodnić, kto miał większą rację jakby się coś stało?

        • 2 1

        • Nie interesują mnie łapki w górę czy w dół. Chcę konkretnej odpowiedzi.

          • 0 0

    • (1)

      Są przepisy zarabiające parkowania w obrębie skrzyżowań i przejść. Ale obecni kierowcy nie potrafią jeździć a dopiero co wymagać od nich znajomości przepisów;) zapomnij . Egzaminy są zbyt łagodne... A druga sprawa jest zły system sortowania kursantów- nie każdy nadaje się na kierowcę. Po 2gie wprowadzić egzaminy po roku od otrzymania uprawnień. Po 3cie badania psychologiczne po 60 r.ż. po 4te piesi muszą zacząć myśleć i dbać o swoje bezpieczeństwo.

      • 16 6

      • Nie da się przepisami wychować chamów

        Wszystko, o czym Pan pisze wynika z prostactwa. Nie niewiedzy.

        Tak, jak jazda 110 kmph na Grunwaldzkiej nie wynika z braku wiedzy o limicie prędkości.

        • 1 0

    • (1)

      ja bym zdelegalizowal przejscia dla pieszych przez jezdnie o dwoch pasach ruchu w tym samym kierunku jezeli na takim przejsciu nie ma sygnalizacji swietlnej. to jest najbardzij zabojcze przejscie przez ulice poniewaz kierowcy sie wyprzedzaja na takich przejsciach

      • 8 13

      • Ja mam lepszy pomysł

        Przed każdym takim przejściem drogę zwęzić do jednego pasa i nie będzie problemu z wyprzedzaniem się. Jak się d**ile nie potrafią nauczyć takiej prostej rzeczy to niech stoją w korku przed każdym takim przejściem.

        • 3 2

    • Tobie by wystarczyło, bo nie wystawiasz 4 liter z blachosmroda.

      • 3 6

  • nic tylko SUVa kupic i sr*c na te progi

    nie tedy droga

    • 1 0

  • Śmiech na Obrońców (1)

    Postawili słupki dzięki którym piesi jeszcze mniej są widoczni. Tam by wystarczyło oświetlić dojście do pasów, bo w tej chwili to jak ktoś się zbliża o pasów to prawie go nie widać. Zwłaszcza od strony falowca.

    • 14 0

    • Jest tylko gorzej

      Zdjęcie z nagłówka artykułu powinno zostać wykonane z perspektywy kierowcy - wtedy widać byłoby jak słupki są gęsto umieszczone, widoczność pieszych znacznie się pogorszyła, trzeba wypatrywać czy ktoś się nie przemyka, jak przechodzą niskie osoby jest jeszcze gorzej.

      • 0 0

  • (16)

    Najlepiej wstrzymajcie cały ruch samochodowy :):):):):):)

    • 107 112

    • Który "geniusz" wymyślił te słupki? (6)

      Przecież to zasłania widoczność, co najmniej połowę pieszego z kilku różnych kątów.

      • 19 29

      • (2)

        Niestety szczera prawda. Słupki przyłaniają widoczność i to bardzo. Jechałam tamtędy za dnia. Nie chcę wiedzieć co będzie w nocy. W mojej ocenie bardzo dużym problemem są sami piesi. Jak wchodzę na jezdnię nawet jak mam zielone rozglądam się. Dla mnie oczywiste. Niestety dla wielu pieszych to wiedza tajemna. Bezpieczeństwo? A co to? Wysepka to przedłużenie pasów... Dramat. Wczoraj zbliżam się do pasów jadąc autem. Widzę pieszą zbliżającą się do przejścia. Piesza wchodzi na pasy jakby nadal szła chodnikiem. Zero obserwacji i zainteresowania czy może bezpiecznie przejść. Dodam, że przejście bez sygnalizacji i zapadał już zmrok. Dopiero jak się zorientowała, że oświetliły ją reflektory skierowała wzrok na jezdnię. A później dziwić się, że są wypadki. Naprawdę dziwi mnie taka głupota i bezmyślność pieszych. Edukować powinno się nie tylko kierowców, ale przede wszystkim pieszych i rowerzystów. Ci często nie mają nawet elementarnej wiedzy, a to oni ponoszą największe konsekwencje.

        • 6 3

        • Zatem proszę zwolnić (1)

          Te słupki mają wymusić spowolnienie ruchu. Skoro mniej widać, należy zwolnić, aby nikogo nie zabić.

          • 1 1

          • Jesteś kierowcą? Wątpię.... Wiesz jak potrącenie nawet przy 5-10 km/h na godzinę ścina z nóg? Przeżyłeś to? Ja tak. Wystarczy, że uderzysz z głową o krawężnik i może być po tobie. Słupki mają zwrócić uwagę na przejście, uniemożliwić wyprzedzanie na nim, a nie ograniczać widoczność. Nawet jazda 30 km/h nie pomoże jak jeden z drugim właduje się bezmyślnie na jezdnię. A niestety połowa pieszych zachowuje się przy próbie przejścia przez jezdnię jakby nie miała mózgu. Już lepszy rozwiązaniem byłaby sygnalizacja świetlna. Poza tym kierowcy mają duży problem z płynnością jazdy. A działania, które są podejmowane niby w celu uspokojenia ruchu powodują tylko, że nagminnie przekracza się przepisy, bo brak jest zielonych fal. Brak dynamiki jazdy kierowców też nie pomaga. Jak przejdą cztery auta na zielonym to człowiek się cieszy. Dwa ostatnie oczywiście na żółtym. Szczególnie, przy próbie zmiany kierunku jazdy jest to widoczne. Takie działania i myślenie tylko generuje korki. Mam propozycję wprowadzamy zakaz poruszania się po Gdańsku jakimkolwiek pojazdów silnikowych. Pieszy wtedy będzie królem szos, będzie czuł się bezpieczny i zawsze będzie miał pierwszeństwo.

            • 0 0

      • kolejny miszcz kierownicy...puknij się w łeb

        • 5 3

      • Proponuje udac sie do okulisty.

        • 11 6

      • jeżeli półmetrowy słupek zasłania Ci pieszego na chodniku

        to proponuję przestać czołgać się po jezdni

        • 35 11

    • Na początek wystarczą podatki od samochodów. (2)

      Najlepiej jeszcze uzależnione od emisji spalin.
      Bo teraz wszyscy mieszkańcy zrzucają się na samoobronę przed zagrożeniem generowanym przez zmotoryzowaną mniejszość.
      Przynajmniej na to byłyby pieniądze od tych, którzy te koszty generują.

      • 9 22

      • (1)

        Wydaje mi się że akurat zmotoryzowani są większością... Ale ok.

        • 4 2

        • Zależy jak zdefiniujemy "zmotoryzowanych?

          • 0 0

    • ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Jestem za, tak jak zrobili w Oslo. W ścisłym centrum w ogóle nie powinno być samochodów, miasto by odetchnęło, nie byłoby korków. :) Lepsze powietrze, mniej hałasu, same plus.

      Chcesz pojeździć swoim golfem? Jedź na obwodnicę albo od razu na tor - honk honk, jedziemy po was ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      • 1 2

    • To jest moje marzenie :))))

      • 0 1

    • uwazam, że strefa 30 jest wymyslona po to żeby nic nie robić

      • 5 3

    • Tramwajowy też- bo pod tramwaje również wchodzą jak święte krowy ;)

      • 4 8

    • Dokladnie

      Zakazać ruchu samochodowego w mieście, motocykli, rowerów, itp. Tylko pieszo ... będzie bezpiecznie i zdrowo hehe

      • 12 8

    • To byłby najlepszy sposób na samochodozę

      • 26 12

  • Obrońców wybrzeża ..f1

    Często jazda na maxa ścigacze motorowe..na odcinku od torów tramwajowych do przejścia dla pieszych wysokości stacji benzynowej.... będzie kiedyś nie szczęście....

    • 0 0

  • A co jak karetka bedzie jechala na sygnale?

    Nastawii slupkow. A gdy karetka probuje sie przedostac przez korek to nie ma jak jej utworzyc korytarza zycia.

    • 0 1

  • Progi zwalniające

    Jadę samochodem komputer pokazuje zużycie ok. 5 l/100 km, próg, zwalniam po przejechaniu progu dodaję gazu spalanie 30 l/100 po kilkudziesięciu metrach znów spalanie 5 l/100 kolejny próg znów spalanie 30 l/100 itd. Taka jazda to nie tylko koszt paliwa, ale również ilość spalin - czy ktoś o tym pomyślał ?

    • 2 1

  • (2)

    Progi zwalniające aby były skuteczne powinny być wyższe.

    • 3 12

    • progi powinny sie chować jak jedziesz przepisowo

      takie z amortyzatorem naciskowym, jedziesz przepisowo to się chowają szybko urywasz zawieszenie. Sa już takie ale nie w ciemnogrodzie.

      • 0 0

    • najlepsze są skocznie narciarskie !!

      • 1 0

  • kiedy składamy pozew zbiorowy za prześladowanie kierowców? (3)

    jeżdżę zgodnie z przepisami a jestem karany jakimiś wybojami. Bo państwo nie jest w stanie wyeliminować patologii drogowej wiec karze wszystkich.

    • 22 5

    • (1)

      W sumie co ma państwo do Gdańska? To tutaj buduje się te wszystkie drogowe utrudnienia i państwo nie ma z tym nic wspólnego

      • 1 0

      • a kto za ruch na drogach odpowiada?

        straż miejska? A Gdańsk to już nie Polska?

        • 0 0

    • też o to pytam ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane