• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nieliczne perełki na kolejowych torach Trójmiasta

Maciej Naskręt
27 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Większość pociągów obsługujących ruch kolejowy w Trójmieście to stare i wyeksploatowane składy, na których awarie czytelnicy Trojmiasto.pl narzekają niemal każdego dnia. Na szczęście co jakiś czas (choć zdecydowanie za rzadko) pojawiają się informacje o nowych pociągach, które pasażerom oferują znacznie wyższy standard. Które to składy?



1. Szynobusy spalinowe Pesy



Czy jechałe(a)ś już szynobusami Pesy?

Przeznaczone do obsługi linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojazdy mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Wszystkie składy są dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Rowerzyści skorzystają z miejsca do przewozu rowerów, a wszyscy pasażerowie umilą sobie podróż korzystając z bezprzewodowego Internetu. Szynobusy mogą podróżować z prędkością 120 km/h.

Będą to jednocześnie jedne z najbezpieczniejszych autobusów szynowych w naszym kraju. Jako jedne z pierwszych produkowanych seryjnie pojazdów pasażerskich w Polsce wyposażone są w urządzenia systemu sterowania ruchem ERTMS poziomu 2.

Cena pojazdu dwuczłonowego to 10,701 mln zł, a trójczłonowego - 11,7 mln zł.

Szynobusy Pesy na linii PKM. Szynobusy Pesy na linii PKM.

2. Elektryczne składy serii EN76 tzw. Elfy



Czy jechałe(a)ś już pociągiem EN76?

Każdy z nich może pomieścić 450 pasażerów (205 miejsc do siedzenia i 245 miejsc stojących). Prędkość konstrukcyjna to 160 km/h. Mają klimatyzację, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny oraz system zliczania pasażerów. Koszt zakupu takiego składu to ok. 17-18 mln zł.

Niestety składy nie należą do żadnego z przewoźników na Pomorzu. Dojeżdżają one do nas w ramach połączeń województwa kujawsko-pomorskiego z Pomorzem - jeżdżą w emblematach wspomnianego województwa.

Pociąg EN76 w barwach Przewozów Regionalnych. Pociąg EN76 w barwach Przewozów Regionalnych.

3. Impulsy dla SKM



Czy jechałe(a)ś już pociągiem Impuls?

Impulsy są pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących.

Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe. Sęk w tym, że wspomnianą prędkość składy osiągną wyłącznie na trasie z Gdańska Głównego do Tczewa. Koszt zakupu jego takiego składu wynosi nieco ponad 17 mln zł.

Pociąg Impuls w barwach spółki Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Pociąg Impuls w barwach spółki Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

4. Flirty z PKP Intercity



Czy podróżowałe(a)ś już pociągiem Flirt?

To elektryczny zespół trakcyjny, który wyposażony jest w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety oraz klimatyzację. Przy każdym fotelu zamontowane jest gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Składy rozpędzają się do prędkości 160 km/h.

Jeden skład z 15-letnią gwarancją kosztuje nieco ponad 80 mln zł. Składem można podróżować m.in. z Trójmiasta do Katowic kupując bilet u przewoźnika PKP Intercity.

Pociąg Stadler w barwach PKP Intercity. Pociąg Stadler w barwach PKP Intercity.

5. Pendolino z PKP Intercity



Pendolino produkowane we Włoszech w firmie Alstom, eksploatowane jest w wielu krajach Europy i Chinach. Pociągi mają prawie 190 metrów długości i ważą 395,5 tony. Na pokładzie są 402 miejsca. 293 km/h - taką maksymalną prędkość osiągnął pendolino podczas przejazdu na jurajskim odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej, między Górą Włodowską k. Kroczyc a Włoszczową w listopadzie 2013 r.

Pociąg Pendolino regularnie pojawia się w Trójmieście od grudnia 2014 r. Zakup jednego składu to wydatek nieco ponad 20 mln euro.

Pociąg PKP Intercity nazywany "pendolino". Pociąg PKP Intercity nazywany "pendolino".

Dodatek. Najstarszy skład pasażerski w Trójmieście



By jednak nie było tak pięknie, przypominamy że województwo pomorskie ma najpoważniejsze opóźnienia w wymianie składów dla podróżnych na nowe. Przykład? Na trójmiejskich torach porusza się skład EN57 o numerze 838 wyprodukowana w 1971 r. To prawdziwy oldtimer na torach.

W tym składzie nie ma już prawie żadnych oryginalnych części więc ma się stosunkowo nieźle jak na wiek z metryki. Niedawno musiał przejść tzw. naprawę rewizyjną - przegląd podzespołów z częściowym ich demontażem z pojazdu trakcyjnego oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych.

Jeszcze starsze jednostki kursują w gdyńskim oddziale Przewozów Regionalnych. Od wspomnianego składu EN57-838 w tej firmie jest aż 13 starszych pojazdów, o numerach niższych niż 838. Najstarszym z nich jest EN57-641 wyprodukowany w 1967 roku, zatem w tym roku mija 51 lat jego eksploatacji.

Najstarszy pociąg na trójmiejskich torach EN57 838. Najstarszy pociąg na trójmiejskich torach EN57 838.

Opinie (245) 9 zablokowanych

  • Kolej na polnocne dzielnice Gdyni (12)

    Tylko kolej rozwiaze problem korkow!!!

    • 174 18

    • Korki nadal będą, tylko więcej ludzi będzie jeździło pociągiem (1)

      • 19 6

      • Tak bedzie

        Coraz wiecej sloikow z warm maz

        • 3 8

    • Teraz to możecie mnie cmoknąć

      • 21 3

    • kolej na północ (4)

      Jak będzie i tak wszyscy będą jeździć samochodem

      • 7 26

      • lubisz kisić się w korkach (3)

        przyrastaj dalej do siedzenia w samochodzie

        • 18 2

        • Stan równowagi to jednak korek (2)

          Dopóki korka nie ma, jest mało powodów żeby wybrać pociąg.

          • 3 6

          • Są, np. koszt.

            Ale zgadza się - i jakoś nie mam obaw, że stojących zabraknie. Nawet jak remontowali lewoskręt przy Klifie i z Sopotu do Gdyni piechotą się szło tyle samo czasu co jechało samochodem, było piękne słoneczko, i tak SKMki nie były oblegane a rowery (wtedy najszybsze) były może ze 2x liczniejsze niż zwykle...

            • 7 0

          • Koszty, brak miejsc parkingowych itp.

            • 2 3

    • (1)

      Gdyni juz nic nie pomoze z wiochy rybackiej miasta nie zrobisz a z rybakow lordow

      • 6 16

      • Dzban

        Co za dzban...
        Wniosłeś prosty pusty dbanie 0 do dyskusji

        • 10 1

    • To przeprowadź się do miasta!

      Wioska rybacka i trochę składu węgla - Gdynia.

      • 1 3

    • tak, tylko parowozy

      • 1 1

  • (22)

    Ja pamietam jeszcze pomaranczowe sklady i ich sztywne plastykowe siedziska.No i te niezapomniane sluzbowki,jak sie weszlo to sam dym i opary piwa znanej marki w czarnej puszce).Mile wspominam tez pietrusy na Hel.A i pospieszne do Zakopanego jadace 16 godzin to byly przygody)Kazdy scisniety jak w sloiku ale usmiech,karty a i kanapka z jajkiem ktos poczestowal.I piwko od konduktora spod stolika)A za mlodego kolonie w gory i 12 w przedziale)

    • 197 12

    • Te pomarańczowe (1)

      To były EW58. Klasyka.. ;)

      • 34 0

      • Tylko że te pomarańczowe to była nowa lepsza konstrukcja która niestety okazała się gorsza i szybciej poszła w zapomnienie niż EN57.

        • 6 0

    • Co Ty miałeś za dzieciństwo (1)

      Gdzie byli Twoi rodzice ,zero kontroli nad dzieckiem no a teraz są tego efekty.Rozwydrzony nikogo nie lubi jakiś dramat .

      • 3 45

      • Nie podszywaj sie.Jedna kropka za malo)

        • 24 0

    • Gallux weź się ogarnij

      • 8 3

    • Nic się nie zmieniło z relacją Gd Zakopane. (3)

      Możesz jedynie bujnąć się pendoliną nach Krakał, a potem Kraków Zakopane to 4 godziny.

      • 18 1

      • Zmiana (2)

        Zmieniło się... Zamiast 16 godzin jest 12-13 godzin :D i dużo mniej miejsc leżących (brak typowych kuszetek jak kiedyś z 6 leżankami w przedziale, a zamiast tego typowe sypialne z 3 leżankami w przedziale, co znacznie ogranicza liczbę miejsc leżących)

        • 9 2

        • (1)

          Gdańsk - Kraków: 5:17
          Kraków - Zakopane: 4:55
          Co to za cudo gdzie 150km jedzie się 5h?

          • 8 0

          • No ba, kiedyś pod Mrągowem w Parlezie czy jak tam tej wiosce się wysiadało podczas jazdy, szło do sklepu, kupowało napitek i wracało - pociąg wciąż jechał przez pewien słynny most ;)

            • 9 1

    • he he he

      no te kanapki z jakiem ..... :)

      • 12 0

    • Pierwsze z tych pomarańczowych (4)

      mialy skajowe, czerwone, dopiero pozniejsze mialy plastiki.

      • 15 0

      • Zielone (1)

        • 2 0

        • Zielone prazkowane mialy EN 57 (+rozkladany stolik, smietniczka i aluminiowe polki na bagaz).

          O zaslonkach napisami PKP nie wspominajac.

          • 5 0

      • Ewuchy

        Wszystkie EW58 miały fabrycznie skajowe siedzenia koloru czerwonego dopiero w latach 90 cześć z nich dostała czerwone twarde plastiki natomiast jedyne dwie sztuki EW60 miały już fabrycznie zamontowane twarde plastiki.

        • 4 0

      • Czarna puszka tez raczej jest mlodsza

        Niż te składy, także to chyba była inna puszka, albo i wręcz szklana butelka z czymś mocniejszym.

        • 0 0

    • A teraz to się tico jeździ Svenku kochany

      • 4 1

    • No to jesteś bardzo młody. (4)

      Ja pamiętam "modraki" na 800V z lat 60-tych, które dostał Gdańsk z Berlina jako daninę po wojnie. Były lekkie, przeszklone, szybko się rozpędzały i hamowały. Miały drewniane siedzenia, mosiężne klamki.

      • 7 1

      • .. i mnostwo drzwi.

        Zalapalem sie jeszcze na przesiadki w Gdyni Stoczni.

        • 3 0

      • (1)

        Kiedyś stały na Gdańsk Stocznia jako zestawy techniczne.

        • 2 0

        • Modraki

          A teraz w Koscierzynie w muzeum,ale w zlym stanie,no chyba ze je odrestaurowali.

          • 1 1

      • Były lepsze niż obecnie.

        One były z metra w Berlinie.Ruszały jak metro błyskawicznie a nie jak późniejsze wlokły się że szkoda czasu było.W latach 70 jeździłem z Oliwy do Gdańska do Technikum.Wchodziło się równo z peronem a nie po schodach jak w późniejszych.Cofnęliśmy się o 20 lat.

        • 9 0

    • Jednak Swej jesteś daleko młodszy ode mnie,a mądrzysz się jakbyś miał z 80 lat

      • 2 2

  • jakie miasto taki new york times (3)

    • 71 13

    • (2)

      100lat za murzynami pl z kolejami, oczywiście specjalnie tak zniszczono kolej, aby wiara przesiadła się do aut, bo na tym rząd zarabia, bo z kolei to waciki

      • 3 4

      • A na kolei nie zarabia? (1)

        • 2 2

        • Nie.

          Do kolei dopłaca.

          • 2 2

  • Pesa spalinowa to złom że hej (3)

    Jest zimno a hałasuja jakby samolot startował

    • 189 32

    • To się nazywa dysonans poznawczy:
      między hasłem Kolej Metropolitalna a zamówieniem spalinowych szynobusów. Producent dostarczył, to co zamówiono.

      • 18 2

    • Głupi jesteś.

      • 6 10

    • Stosunek generowanego hałasu do rozwijanej prędkości mają rekordowy

      w skali światowej. Wolno i strasznie głośno. Ale ok, i tak lepiej, że są.

      • 2 0

  • województwo pomorskie ma najgorsze składy w całym kraju to niestety prawda. (13)

    Opowieści o tym jak nasz region się świetnie rozwija, najlepiej w kraju to raczej między bajki można włożyć.

    • 189 30

    • Niewygodne (6)

      Taka jest propaganda, zwl gw trojmiasto i db. Do niedawna rg i tvp gdansk rowniez. Portal trojmiasto czasem sili sie na niezaleznosc ale slabo mu idzie. Nic dziwnego ze teraz jak radio gdansk jest obiektywne a tvp pisowska to jak budyn spotka sie z niewygodnym pytaniem od niezaleznego dziennikarza to wpada w furie i zaczyna obrazac. Przez 20 lat nikt go do takich pytan nie przyzwyczail.

      • 25 13

      • (4)

        Radio Gdansk obiektywne? Ostatni Festiwal Filmow w Gdyni, zart Smarzowskiego z Ku*wskiego i Radio Gdansk go ocenzurowalo. Tego dnia przestalem sluchac RG.

        • 18 14

        • (2)

          Ale dziennikarze sa w miare obiektywni. Na stronie rg tez nie ma nachalnej propagandy. W trojmiescie przyzwyczailismy sie informacji wylacznie pozytywnych o wlodarzach i do braku opozycji, wiec czesto samo pojawirnie sie pisu czy kandydatow pisu w danym medium juz moze sprawiac wrazenie propagandy. Natomiast tvp gdansk, tu nie ma co owijac w bawelne, mniej wiecej podobny poziom propagandy co gdansk-pl czy gw trojmiasto tylko ze w druga strone.

          • 15 9

          • Na ich stronie nie ma nic poza sportem

            Więc nie mają jak być tam nieobiektywni...

            • 4 1

          • Szczególnie wywiad z kacperkiem w piątek przed wyborami na kolanach

            Gwóźdź programu nomen-omen nawet nie przerywała jak Adamowiczowi spokojnie familiarnie, słodko

            • 4 3

        • Żart ?

          To miał być żart ?
          Od kiedy te indywiduum żartuje ?
          Jak by sie o nim tak " zażartowało " to wrzask byłby nieprawdopodobny .

          • 1 0

      • Facepalm....

        Jeździcie czasem po kraju? Oglądam nie rzadko ten kraj po Tatry i od wschodu po zachód. Na północy jest dobrze. Naprawdę dobrze.

        • 1 0

    • Tak. Z pewnością. Jasna sprawa. (2)

      Na Podkarpaciu latają lepsze sprzęty :-D A to co leci do Zakopanego to już technologia kosmiczna.

      • 4 7

      • Owszem (1)

        Na podkarpaciu pociągi są znacznie lepsze. Halo, mamy 2018 rok, może jeszcze zaraz powiesz że przeciętny Polak jest 10 razy bogatszy od przeciętnego Chińczyka?

        • 6 1

        • a na śląsku

          Nie wiem jak jest na Podkarpaciu ale kilka lat temu jechałem z Częstochowy do
          Katowic pociągiem z newagu i było super , świetne przyśpieszenie, czysto ,
          teraz przesiadłem się z samochodu na PKM wykorzystującą zestawy z PESY i to jest złom, bywa ,że nie otwierają się drzwi a w ostatnim tygodniu , poniedziałek spóżnienie 23 minuty, wtorek 7 minut , pewnego dnia z Gdyni pociąg nie był w stanie ruszyć ( nie miał siły ) a innego rano po prostu nie przyjechał (przy świetnej pogodzie )

          • 5 2

    • dlatego ze nie przewoznika wojewodzkiego tylko jest SKM ktorego wlascicielem jest PKP rzadzone z warszawy, teraz przez pissuar ... potrzeba powolania kolei pomorskich z skm,pkm i czesciowo reggio .

      • 5 2

    • niektórzy w to wierzą

      wybory to pokazały

      • 2 0

    • tabor SKm

      niestety musze to potwierdzic ,przez kilka dni jezdzilem SKM ,koleje ślaski są do przodu : flirty,impulsy są codziennością i wypierają EN 57 na trasy boczne .Nie piszę opóżnieniach bo to norma ale standart jest wyższy. Pasażer ze Sląska, pozdrawiam

      • 0 1

  • Przepiękne, wygodne i nie skrzypiące jak 'pindolino' ryżego polskie pociągi jeżdżą z prędkością 160 km/h! (24)

    Ale za nie odsypu "zegarmistrz" by nie dostał...Czemu do dziś tego gnoja za ten przewał nie ścignięto?! Zapłacił od razu za wszystkie, choć dosyłano sukcesywnie-przekręt ewidentny!!!

    • 64 129

    • Dobrze, że nowy rząd już nie powtarza błędów Tuska (1)

      I wstrzymali inwestycje całkowicie...

      • 50 16

      • w Pomorskim?

        Struk rozpie.rzył kolej i będzie to robił dalej... i skuteczniej, bo jest ich teraz dwóch.

        • 15 22

    • piso mendo trolu .... (1)

      chciałem ci coś napisać ale z takimi typkami się nie rozmawia

      • 28 13

      • Ale ci żal d*pe sciska nieudaczniku pełowsko peselowski ?i

        • 2 10

    • zegarmistrz jest teraz specem na ukrainie (6)

      w sumie to całkiem niezła strategia byśmy wrogom podsyłali takich speców. Ugramy wszystko bez jednego wystrzału.

      • 17 17

      • (5)

        Ukrainiec wróg ? To kto przyjaciel ? Niemiec ?

        • 16 13

        • PiSowiec nie ma przyjaciół. Ma tylko wrogów. Nawet Orban zdrajca ;)

          • 33 5

        • To przecież jasne (1)

          Nasz wielki sojusznik zza Oceanu oraz Węgierski satrapa

          • 14 6

          • Oczywiście sojusznik tylko jak trzeba komuś wcisnąć drogi gaz

            Albo sprzedać paru żołnierzy za kilka miliardów.

            Bo jeżeli chodzi o wizy, to już bez przesady z tym sojuszem...

            • 11 4

        • nie zadawaj głupich pytań ukr czy szwab

          państwo nie ma przyjaciół,ma interesy.

          • 9 1

        • No tak Niemiec, a czemu nie?

          • 4 0

    • (3)

      Skoro robimy tak za...ste pociągi, to dlaczego PESA pada?

      • 10 5

      • bo przeszarżowała z ilością podpisanych kontraktów i ma kłopoty z wywiązaniem się z nich

        • 20 0

      • (1)

        Jest to firma bazująca na starych technologiach (spawanie i do przodu) i jednej technice zdobywania udziału w rynku (walki cenowej). Więc jak spawaczom trzeba płacić więcej i koszty zrównują się z lepszą technologicznie konkurencją, a ceny nie ma jak podnieść (jakość, pozycjonowanie produktu na rynku) to masz klops.

        • 13 2

        • Czekaj, czekaj

          Komu płacić więcej !? Ktoś na zachód od Polski zarabia mniej od Nas !? Przecież za jednego Niemca w Fabryce masz trzech Polaków tutaj. Jak się ma zarobek 3000 PLN z 3000 Euro !?

          • 3 0

    • Jeżeli Ci Pendolino skrzypi, Dart nie skrzypi a Stadler jest polski, to żyjesz w jakimś alternatywnym świecie (albo nie korzystasz z kolei).

      • 24 2

    • 293km/h - tyle jeździ Nasze Polskie Pendolino (5)

      Proponuje doczytać ile rozpędzili na potrzeby homologacji.
      Homologacja jest na 250km/h !

      A na odcinku Wrocław - Warszawa jechałem nim 220km/h wg. wskazania GPS w telefonie.

      To inna klasa pociągu. Do dziś żaden polski producent nie produkuje pociągów o podobnych możliwościach.

      • 10 4

      • 220 km/h jechać nie mogłeś. (2)

        V max na CMK to 200 km/h. Prędkości rzędu 220/230 km/h będą tam wprowadzone dopiero za kilka lat.

        • 5 0

        • Czyli co, GPS oszukał ? (1)

          Jechał, jechał. Wielu to mierzyło i GPSy pokazują ponad 200km/h na prostej ;-)
          Chyba 50km odcinek jest, z 20 min tak jedzie.

          Ja ostatni raz z kolegą jechałem z 3-4 lata temu.

          • 0 1

          • Nie ma opcji.

            Pociągi jeżdżą tam pod nadzorem systemu ETCS poziomu 1, który uniemożliwia przekroczenie prędkości 200 km/h.

            • 2 0

      • Bez pudła wychylnego - nic nie pojedzie bez dłuuuuugiej prostej tak szybko (1)

        Niestety nasze pociągi dlatego są przezywane Pin***olino, bo nie ma wahadełka (pendolino z włoskiego) a kontrakt na nie podpisywał człowiek z ultraśną ksywką - Lolo Pin***olo. Tak Sławka przezywali jego koledzy.

        • 2 1

        • Akurat na CMK to nie problem.

          Linia ta ma niewiele łuków, a nawet jeśli są, to o bardzo dużym promieniu. Gorzej już z odcinkiem Wawa-Trojmiasto, choć przy zastosowaniu wychylnego pudła oszczędność czasową wynosiłaby ok. 10 min.

          • 0 0

    • Dlaczego nie wspieramy swojej produkcji? (1)

      15 krajów zakupiło Pendolino w 14 są procesy o korupcję z tym związaną. Zgadnij w którym nie?

      • 2 4

      • Chyba rok temu ogłoszono, że nie Polscy producenci nie będą kontynuować programu 200km/h i więcej.

        To poniekąd odpowiedź na twoje pytanie. W Polsce nie ma gdzie zbudować pociągu na takie prędkości. Nie mamy technologii dziś a co dopiero przed tyloma laty.
        Do tego dochodzi brak toru testowego na 300km/h i szybciej. Testy można robić jedynie na regularnych torach a to ryzykowne.

        • 3 0

  • Pociąg Pendolino regularnie pojawiać się w Trójmieście od grudnia 2014 r. (1)

    I Ty zostaniesz Indianinem!

    • 44 2

    • Pendolinko

      I to jest dla pomorzan wstyd/

      • 2 0

  • Pesa spoko tylko czemu tak wyje? (12)

    • 101 5

    • Silnik spalinowy, turbina wyje (4)

      • 8 5

      • Bzdura (3)

        Na początku, kiedy ruszyła PKM takiego hałasu nie było.

        • 17 1

        • Był o tym artykuł (2)

          Wyje chłodzenie, jak się przegrzewa.
          PKM wystartowało we Wrześniu, potem powódź zmyła tory, więc latem nie jeździły.

          W tym roku tak naprawdę pierwszy raz widzieliśmy te szynobusy przy wysokich temperaturach.

          • 8 1

          • (1)

            Ta, upały dawno minęły a ten szajs nadal wyje.

            • 22 0

            • Moze wyje z zimna, a na pewno juz z dala.

              • 5 0

    • Odpowiedź - szynobusy Pesy to pojazdy wyłącznie do jazdy po płaskim - tam spisują się świetnie. (5)

      Na wysokogórskiej trasie PKM, o nachyleniu jak na linii Krynickiej, ich napęd zwyczajnie pod górę nie wyrabia, i przez to wyją niemiłosiernie.
      Ale oczywiście Pesa wygrała przetarg bo dała najniższą cenę.

      • 14 0

      • Trzeba to jak najszybciej zelektryfikować i po sprawie.

        • 6 0

      • na płaskim... (2)

        Jak skład Pesy rusza z płaskiego (np. przystanek Gdańsk Rębiechowo czy Osowa) to też bardzo hałasuje. Więc trasa górska nie ma tu związku. Choć pewnie racja, że składy te raczej nie są dedykowane do tras o profilu górskim.
        W ogóle kto daje składy z 1 drzwiami na wagon, na takiej trasie?!

        • 13 0

        • Po prostu już są zajechanie. (1)

          A pracę mają katorżniczą, linia o trudnym profilu i bardzo napięte obiegi. Zakupiono za mało taboru i to się mści.

          • 4 0

          • Bo nikt nie planuje go długo używać

            Zaraz elektryfikacja i cały tabor do śmieci...

            • 0 0

      • Pesa...
        I ten cudny zapach spalin wewnątrz pociągu.

        • 12 0

    • Co to tak wyje ?!

      To z tyłu wagon trzeciej klasy wyje ostatkiem sił. Bo nie jest tam dobrze od dawna już z całą rzeczy istotą. Bo połowa kół odpadła, bo tłok jak nigdy dotąd...

      • 5 0

  • Są już województwa bez żadnego EN57. (16)

    W Pomorskim nie ma żadnego nowego składu. Taka różnica.

    • 76 16

    • Brak EN57? (1)

      jakie województwo nie ma żadnego EN57? Z czego wiem to w każdym województwie w Polsce jest EN57. Czy to Wielkopolska, Zachodniopomorskie, czy Mazowieckie.

      • 6 3

      • W muzeum

        • 4 2

    • W ogóle co jest złego w en57? (8)

      Szczególnie jak ma nowe wnętrze i nowy napęd...

      • 11 15

      • (2)

        Żartujesz? Jeszcze nie zmodernizowano tak EN57, żeby panował w nim komfort akustyczny w środku składu, na zewnątrz czy, żeby jeździło 160 km/h, a takie tory mamy w pomorskim.

        • 9 7

        • (1)

          Ale po co Ci 160 na trasie SKM? Pomorskie w tym temacie leży i kwiczy, ale akurat jeden plus to m - można przemyśleć na spokojnie wymagania. Te składy SKM, którymi się artykuł chwali (Impulsy) nadają się na wyjazdy regionalne - do Lęborka/Tczewa co najmniej, najlepiej do Słupska. A i tak nie wykorzystasz prawie nigdzie 160 km/h. Pasują tam, bo mają dużo tradycyjnych miejsc siedzących.

          W "interiorze" lepsze byłyby produkty, które mają prędkość jak te spalinowe PESY (i dzięki temu są radykalnie tańsze), ale oczywiście nie są spalinowe. A co najważniejsze, mają wnętrze jak metro - siedzeń mniej, po bokach, dużo szerkokich drzwi.

          • 5 0

          • Ale o czym Ty piszesz? O SKM?

            Kolega pisał w sprawie pociągów wojewódzkich, a nie skm. i owszem - 160 km/h a w każdym razie więcej niż 105 km/h prędkości maksymalnej (a tyle jest w EN57) jest po pierwsze konieczne, żeby móc konkurować z samochodami, a po drugie - konieczne, żeby pociągi regionalne mogły śmigać między innymi Pendolino i pospiesznymi na trasach do Tczewa/Słupska/Elbląga.

            • 2 0

      • Brak normalnie działającej wentylacji - to jest złego w EN57. (2)

        Co ci po nowym wnętrzu, jak smród i stęchlizna dają po twarzy niemiłosiernie.

        • 11 0

        • nie ma to jak podgrzewane siedzenia ;) (1)

          • 3 0

          • i te menele na koncu składów

            • 0 0

      • Dwa słowa:

        Brak klimatyzacji.

        • 7 2

      • Kolega chyba nigdy EN57 latem nie jechał (zresztą zimą też) skoro pisze takie rzeczy...

        • 1 0

    • PO rządzi (1)

      Mają ludzi w d*pie i tak z resztą wybrana ta sama ekipa. Brawo!

      Kolejne 4 lata skansenu.

      • 13 8

      • Jestes piss troll

        Bo dobrze wiesz iz kolej to po rzad podlega, wiec pisz to tego twojego małego kaczowodza, co ma poped dyktatorski (dzieki bogu ze jego popęd do wladzy abosolutnej jest rownie efektowny jak jego popęd do kobiet)

        • 2 2

    • Postępowość a la Struk. (1)

      Niestety wiadomo, jak głosują w wyborach do sejmiku w Pomorskiem.

      • 8 3

      • Przypomnę, że SKM należy do PKP, a te są pod kontrolą Rządu. Urząd Marszałkowski wielokrotnie chciał od PKP odkupić SKM, niestety chęci po drugiej stronie nie było. Marszałek ogłasza przetarg na obsługę linii, ale jakoś tłumów innych chętnych nie ma, bo jaka firma zorganizuje (nie mając pewności, że wygra w przetargu) tyle składów co SKM.

        • 6 2

    • To pisz do prezesa

      Koleja rzadzi władza centralna, a wiec piss, ktory pomorza nie cierpi..

      • 1 2

  • zntk szkoda (6)

    I tylko szkoda ZNTK w Gdańsku, gdzie remontowano kolejki po berlińskim S-Bahn, EW 58, EN 57.
    Tam też m.in. zmodernizowano ET40 do EP40 , które mogły znacznie polepszyć funkcjonowanie szybkich pociągów pasażerskich w Polsce. i komu to przeszkadzało ? Teraz zamiast ZNTK działa tam i cienko przędzie nomenklaturowa spółeczka.

    • 62 6

    • pracuję na terenie zntk , firmy działają aż furczy jest ich w opór i normalne a nie nomenklaturowe

      policz ile kontenerów jest tam dziennie rozładow i pakowane
      stare zntk to szkoda dla tych co tam chodzili do arbajtu i kręcili swoje interesy

      • 10 5

    • Tym co uwłaszczyli się na polskim majątku.

      • 3 4

    • Bo dawne PKP sprywatyzowała...

      Bo dawne PKP sprywatyzowała postkomunistyczna nomenklatura = bezpieka + pzpr. dziś to ok. 500 spółek, każda z prezesem i zarządem, które rozkradły lub zlikwidowały co się dało, a niedobitki cienko przędą i są niewydolne.

      • 9 3

    • ZNTK (2)

      Bo to jest efekt POprzednich rządów.

      • 2 5

      • szkoda

        Upadek ZNTK w Gdańsku to raczej efekt rządów ojca aktualnego kandydata na prezydenta miasta

        • 8 1

      • ZNTK padło jescze przed PO , nie kłam .

        teraz istnieje w dawnej hali Z-16 pod nazwą ZNTKiM

        • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane