• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Krzysztof Koprowski
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z wiaduktu PKM nad al. Grunwaldzką.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z terenu Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) - widok z rejonu terenu McDonalda przy al. Grunwaldzkiej/Bażyńskiego.

Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.



Jaką formę powinna mieć al. Grunwaldzka w Gdańsku?

Nieco ponad miesiąc temu Biuro Rozwoju Gdańska opublikowało projekt nowego studium Gdańska. Jedną z najważniejszych zmian, zgodną ze współczesnymi trendami w projektowaniu miast, ma być traktowanie ruchu pieszych, rowerów, komunikacji miejskiej, taksówek, a nawet carpoolingu (wspólnych przejazdów) jako ważniejszych od mało efektywnego i niezwykle kosztownego ruchu indywidualnego samochodowego.

Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia zobacz na mapie Gdańska i ulicą (Nowa) Abrahama zobacz na mapie Gdańska zaprzecza tym zasadom.

Biurowce o wysokości do 55 metrów

Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").

Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.

Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się

  • Fragmentu projektu nowego studium z odwróconą piramidą transportową (u góry najwyższy priorytet w organizacji układu przestrzennego).
  • Fragment projektu nowego studium dotyczący krytyki dróg serwisowych.

"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"

Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM zobacz na mapie Gdańska (w północnej części planu) oraz PKM zobacz na mapie Gdańska (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.

- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie

Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).

Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.

  • Droga serwisowa w kompleksie Alchemia. Reklamy zajmują połowę powierzchni okien, aby dotrzeć z informacją do odległej głównej jezdni po prawej. Warto zwrócić uwagę też na wąski chodnik w stosunku do układu drogowego sześciu pasów al. Grunwaldzkiej i drogi serwisowej.
  • Niezmodernizowany fragment drogi serwisowej w terenie w granicach projektu planu. Parkowanie odbywa się po obu jej stronach, a piesi poruszają się jezdnią.
  • Droga serwisowa przy Alchemii zmusiła do utworzenia skomplikowanego skrzyżowania z dziesiątkami sygnalizatorów.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.

- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
W ramach trwającego etapu zbierania opinii od mieszkańców w procedurze Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, Biuro Rozwoju Gdańska czeka na propozycje miejsc, gdzie należy wykonać dodatkowe analizy wpływu nowej zabudowy na panoramę miasta. Propozycje można przesyłać e-mailem na adres brg@brg.gda.pl lub pocztą tradycyjną na adres ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk do 12 lipca.

Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

  • Sylweta panoramy miasta od strony Przymorza (u góry) i Oliwy (na dole).
  • Wizualizacja możliwej zabudowy z Pachołka.
  • Na terenie objętym planem i trwającą procedurą SLOW właścicielami terenów są Skanska, GetRensponse oraz właściciel CH Oliwa.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (321) 2 zablokowane

  • Po co i dla kogo? (1)

    Najpierw parkingi i dojazdy, potem biurowce!

    • 39 19

    • parkingi dla rowerów i rowerów wspomaganych elektrycznie tak

      bezpłatne parkingi dla samochodów nie za fundusze publiczne.

      • 8 3

  • A parkingi? (1)

    • 23 19

    • Po co? Masz pieszo lub rowerem zasuwać jak w Chinach ;)

      • 14 7

  • no i dobrze. Tylko zamiast sr*jtrawników ładne chodniki, pierzeje, i kolejka nowoczesna
    nad ziemna lecąca ze śródmieścia przez Zaspę i ten mordor do Oliwy i z powrotem.
    A co, devy zapłacą ;)

    • 11 11

  • Wieżowce (9)

    Jak już wybudowali np Olivie Star 156m .Żeby nie była osamotniona to mogliby wybudować jeszcze większy gmach taki 180-200m. Wtedy ładniej by to wyglądało i robiło większe wrażenie.A na nim punk widokowy.Mógłby powstać w Gdańsku taki mały manhatan.Na zachodzie to jest normą w większych miastach i nikomu to nie przeszkadza a wręcz przeciwnie

    • 54 26

    • Jakie 200, lepiej 600m od razu ;) (1)

      • 18 1

      • Bez kozery powiem pińcet

        • 15 0

    • Obok jest już planowany jeszcze wyższy biurowiec, będzie nosił nazwę Olivia Superstar

      • 11 1

    • Manhattan mamy już we Wrzeszczu, jeden wystarczy (4)

      • 3 4

      • (3)

        to jest większy sklep a nie żaden manhatan

        • 2 4

        • Pewnie że nie żaden manhatan tylko Manhattan (2)

          • 3 0

          • (1)

            bo prawdziwe Manhattany są na zachodzie a u nas to są sklepy albo galerie

            • 1 4

            • Prawdziwy jest tylko jeden, w NYC

              • 8 1

    • Niestety wieśniaki by się zapłakali że diabelskie wieżowce stawiają.

      Lepiej zabetonować 100% działki i wybudować kloce 55m....

      • 3 4

  • dobra informacja (1)

    tylko szkoda, ze w okolicach trojmiasta nie powstaja rowniez nowoczesne fabryki....

    przemysl raczej mamy na pld. Polski a szkoda ale moze cos sie ruszy za jak zapre lat zbuduja dobra drogę na niemcy....tylko pyt. kiedy to nastąpi

    • 12 17

    • fabryk nie będzie bo jest słabe zaplecze energetyczne - ni ma elektrowni jak na śląsku.

      j.w.

      • 5 5

  • szczur a u nas kiedy jakieś inwestycje???? (5)

    • 25 9

    • chorała niech ci zbuduje :P (1)

      • 12 2

      • Kaplicę smoleńska

        • 10 5

    • No przecież u nas w Gdyni

      jest kilkukrotnie więcej inwestycji niż w Gdańsku. To dzięki temu właśnie mam 126% poparcia.

      • 8 6

    • Budujemy

      Mieszkania plus

      • 7 1

    • same sukcesy

      Naprawimy trzy metry chodnika zalożymy dwie nowe żarówki w fontannie i kupimy nowe walizki do pomnika wysiedlonych .Co zatkao kakao?

      • 7 0

  • byleby z dala od tego miasta (2)

    od tych urzedów, biurowców, układów, mafii, chaosu drogowego i bezczelnych władz

    w innych ościennych gminach jest spokojniej, mniej nerwów, mniej patologii, mniej wielkich korpo i deweloperów poukładanych z prezydentem

    czas zwijać swoje firmy i się wyprowadzać

    • 37 16

    • (1)

      To wypad buraku z Trójmiasta.

      • 10 11

      • Do Marka Buraczyńskiego

        rozumiem, że niechęć do tego miasta wiąże się z nalepką - burak

        wiesz mareczku, nie każdy smaruje się codziennie rano wazeliną aby wjechać w tył jaśnie panującemu, ale jak rozumiem dla większości urzędasów to nawet obowiązek...

        • 8 4

  • Paraliż

    • 29 8

  • Urzędnicy mieszkają we wsiach pod Gdańskiem, więc im jest wszystko jedno jak wygląda miasto. Oni są zainteresowani jedynie budową dwupasmówek w kierunku obwodnicy żeby wygodniej im się dojeżdżało do pracy.

    • 46 9

  • Wszystkie pod sznurek - 55 metrów (2)

    czy u nas w urzędach już nie ma urbanistów?

    • 47 7

    • Wyższe budynki są kilkukrotnie droższe ( przepisy p. poż wymuszają np. dwie klatki schodowe )

      • 12 5

    • Po co?
      Jest przecież: Ctrl + C i zaraz potem Ctrl + V...

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane