• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Krzysztof Koprowski
10 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) na tle istniejącego i planowanego zagospodarowania.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z wiaduktu PKM nad al. Grunwaldzką.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) z terenu Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Możliwa zabudowa (na niebiesko) - widok z rejonu terenu McDonalda przy al. Grunwaldzkiej/Bażyńskiego.

Między Grunwaldzką i torami kolejowymi, przy granicy Oliwy i Strzyży, może powstać kilkanaście biurowców wysokich na 55 metrów. Powstanie przy nich ponad 1340 miejsc parkingowych oraz nowa, równoległa do al. Grunwaldzkiej droga.



Jaką formę powinna mieć al. Grunwaldzka w Gdańsku?

Nieco ponad miesiąc temu Biuro Rozwoju Gdańska opublikowało projekt nowego studium Gdańska. Jedną z najważniejszych zmian, zgodną ze współczesnymi trendami w projektowaniu miast, ma być traktowanie ruchu pieszych, rowerów, komunikacji miejskiej, taksówek, a nawet carpoolingu (wspólnych przejazdów) jako ważniejszych od mało efektywnego i niezwykle kosztownego ruchu indywidualnego samochodowego.

Jednak zaprezentowana właśnie koncepcja nowego zagospodarowania pasa przykolejowego pomiędzy kompleksem biurowym Alchemia zobacz na mapie Gdańska i ulicą (Nowa) Abrahama zobacz na mapie Gdańska zaprzecza tym zasadom.

Biurowce o wysokości do 55 metrów

Przewiduje się tutaj dopuszczenie zabudowy przemysłowo-usługowej (w tym biurowej) o wysokości do 55 metrów (ok. 16 pięter). Wprawdzie jest to wysokość niższa niż w obowiązującym dokumencie, gdzie nie było pod tym względem żadnych limitów, ale jednocześnie zdecydowano się zwiększyć maksymalną liczbę miejsc parkingowych (do tej pory mogło ich tu powstać 1340) , która dotychczas blokowała teren przed nadmiernym zainwestowaniem (szczególnie "w górę").

Tereny, o których mowa, należą do właścicieli centrum handlowego Oliwa, firmy Skanska i firmy GetResponse.

Czytaj też: Artykuł z grudnia: Zagłębie biurowców rozrasta się

  • Fragmentu projektu nowego studium z odwróconą piramidą transportową (u góry najwyższy priorytet w organizacji układu przestrzennego).
  • Fragment projektu nowego studium dotyczący krytyki dróg serwisowych.

"Nie chcemy aut, dlatego budujemy więcej parkingów"

Więcej miejsc parkingowych to zachęta do podróży do pracy własnym samochodem. Taka polityka przeczy zawartym w studium postulatom promocji alternatywnych wobec auta środków transportu, które w tej części miasta są dobrze rozwinięte - w bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się przystanki SKM zobacz na mapie Gdańska (w północnej części planu) oraz PKM zobacz na mapie Gdańska (w południowej części planu), autobusowe oraz drogi rowerowe. Niedaleko znajduje się też trasa tramwajowa.

- Wprowadzenie większej liczby miejsc postojowych poprawi możliwości inwestycyjne w obszarze objętym sporządzanym projektem planu, jak i w obszarze, dla którego obowiązuje od stycznia nowy plan miejscowy - przekonuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Sporządzany dokument jest kontynuacją zmian, jakie zaszły w części północnej pasa przykolejowego, a nowe ograniczenie liczby miejsc parkingowych będzie wynikać z przeprowadzonej analizy.
Czytaj też: W Trójmieście coraz więcej pojazdów. Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

BRG krytykuje drogi serwisowe w studium, ale popiera je w nowym planie

Do nowych biurowców będzie się dojeżdżało dodatkową, równoległą do al. Grunwaldzkiej jezdnią (to tzw. droga serwisowa).

Takie rozwiązanie - projektowania przestrzeni wyłącznie z pozycji kierowcy auta - w trakcie prac nad studium i na licznych debatach były jednym z najczęściej krytykowanych błędów urbanistycznych ostatnich lat. Krytyka ta została uwzględniona też w projekcie studium, w którym narzucono w ramach "standardu ulicy miejskiej" rezygnację z tego rozwiązania m.in. na najważniejszych ulicach Gdańska.

  • Droga serwisowa w kompleksie Alchemia. Reklamy zajmują połowę powierzchni okien, aby dotrzeć z informacją do odległej głównej jezdni po prawej. Warto zwrócić uwagę też na wąski chodnik w stosunku do układu drogowego sześciu pasów al. Grunwaldzkiej i drogi serwisowej.
  • Niezmodernizowany fragment drogi serwisowej w terenie w granicach projektu planu. Parkowanie odbywa się po obu jej stronach, a piesi poruszają się jezdnią.
  • Droga serwisowa przy Alchemii zmusiła do utworzenia skomplikowanego skrzyżowania z dziesiątkami sygnalizatorów.
Drogi serwisowe nie tylko komplikują sytuację w obrębie skrzyżowań, ale przede wszystkim oddalają zabudowę od głównej ulicy, zmuszając pieszych do lawirowania między dwoma chodnikami po dodatkowej jezdni (ta często jest jeszcze połączona z naziemnym parkingiem). Przekłada się to również na szpetne duże reklamy lokali handlowych, które są zbyt oddalone od głównej ulicy, by przyciągnąć klientów niewielkimi szyldami.

- Istnieje możliwość poprowadzenia drogi serwisowej na tyłach nowej zabudowy [od strony torów kolejowych - dop. red.] jako drogi wewnętrznej (prywatnej). Natomiast ze względu na koszt wykupu gruntów nie zdecydowano się na przeprowadzenie tej drogi jako publicznej - mówi Wołodźko - Droga serwisowa w koncepcji planu nie będzie wydzielona na całej długości, ale tylko w takim zakresie, aby zapewnić dostęp drogowy do przylegających terenów inwestycyjnych. Al. Grunwaldzka jest drogą wojewódzką w klasie technicznej głównej, a to uniemożliwia często zjazdy. Problem ten niweluje zaproponowana droga serwisowa.
W ramach trwającego etapu zbierania opinii od mieszkańców w procedurze Studium Lokalizacji Obiektów Wysokościowych, Biuro Rozwoju Gdańska czeka na propozycje miejsc, gdzie należy wykonać dodatkowe analizy wpływu nowej zabudowy na panoramę miasta. Propozycje można przesyłać e-mailem na adres brg@brg.gda.pl lub pocztą tradycyjną na adres ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk do 12 lipca.

Dokument SLOW dla Oliwy dostępny jest na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

  • Sylweta panoramy miasta od strony Przymorza (u góry) i Oliwy (na dole).
  • Wizualizacja możliwej zabudowy z Pachołka.
  • Na terenie objętym planem i trwającą procedurą SLOW właścicielami terenów są Skanska, GetRensponse oraz właściciel CH Oliwa.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (321) 2 zablokowane

  • jaj, nareszcie zachodza zmianyw mysleniu wlodarzy

    wkoncu sie zorientowali, ze nie da sie, by kazdy mieszkaniec aglomeracji mial i wszedzie jezdzil swoim samochodem. Nie, nie obchodzi mnie, ze wy chcecie. Nie, nie jest o tylko wasz interes, zanieczyszczenie, wstretna architektura, koszty miasta, sa problemem wszystkich

    • 9 2

  • Hasła na sztandarach, prawda w miejscowych planach...

    Tak to właśnie wygląda: żeby się ludność nie czepiała - będziemy trąbić, wiece rozumiecie, o nowym "tryndzie" i zbliżeniu zabudowy do jezdni oraz dołożymy naprawdę dużo starań ażeby...nic się nie zmieniło...

    • 7 5

  • Żółte tło odwróconej piramidy transportowej (2)

    Symbolizuje ciepły mocz, którym władze miasta oblewają mieszkańców.

    • 8 5

    • mam wrażenie, że jest on kolorem paliwa węglowodorowego, które płynie w twoich żyłach (1)

      zwłaszcza wtedy gdy dostarcza tlen do mózgu.

      Być może nie zauważasz, że ciepłym moczem olewa mieszkańców i przyjezdnych wielu bezrefleksyjnych użytkowników samochodów.

      • 3 2

      • bredzisz

        • 3 0

  • Wiele wskazuje na koniec ocieplenia

    Za kilka lat skutki klimatyczne, jakie spowodowała wzmożona aktywność słońca trwająca od ok. 150 lat zaczną znikać. Wówczas rower będzie używalny przez max. 8 miesięcy w roku. Przez 4 miesiące wasza piramida będzie jeszcze bardziej pozbawiona sensu, bo cykliści będą przesiadać się do pubkomu i do samochodów.

    • 0 7

  • Ta żółta,piramida to usprawiedliwienie (2)

    "My nie psujemy układu komunikacyjnego, i tak wszyscy przyjadą rowerami lub przyjdą na piechotę". Takie numery przeszły by może w korei północnej. Ale to miejsce jest fatalnie skomunikowane. Ile osób rowerem lub pieszo teraz dociera do Media Marketu? Albo do Leroy'a? Dlaczego tak jest? To zagadka tej waszej piramidy.

    • 7 6

    • do Media Marketu i Leroya dociera pieszo, rowerem lub kombinacją tych sposobów poruszania się z SKM (1)

      więcej klientów, niż potrafisz sobie wyobrazić.

      Jakie kryteria musi spełniać miejsce dobrze skomunikowane, byś był zadowolony?

      • 4 0

      • a ile konkretnie tam dociera?

        A ile samochodem?

        • 5 0

  • Ye, ye, ye...

    ... witajcie korposzczurki. Proponuję przemianować stację SKM z "Przymorze-Uniwersytet" na "Przymorze-Mordor". Kolejna farma mentalnych niewolników. Ludzików bez właściwości...

    • 7 6

  • Mam doskonały...

    ... pomysł na rozwiązanie tej kwestii. Wprowadzić model chiński. Wydzielić obszar płotem chronionym przez strażników i niech korposzczurki tam pracują i mieszkają. Ustawić im beczkowóz z bezkofeinową, bezglutenową i bezlaktozową latte, paśnik z liśćmi rukoli i voila! Problem z głowy. Żadnych korków, żadnego tłoku. Tyle, że kwartał miasta jest zamknięty. Ale przecież to można jakoś przeboleć. Wszak i tak nie ma tam nic atrakcyjnego...

    • 5 6

  • śladami pkm

    doskonałe miejsce na cetrum biurowe to przystanek pkm rębiechowo.
    Przecież po to przystanek w polu stawiali ,żeby się rozwinęła okolica.
    Dużo miejsca na biurowce , pkm dojezdza, a w Oliwie już wystarczy.

    • 4 3

  • Kolejny odrażający moloch - byle budyń zarobił

    • 5 3

  • tak dalej lej lej......

    tylko jeszcze należy wymyslec obce nawy i musza być głupawe jak ,, hot dog,, i tp..w przyszłości absolwenci ug będą mieli gdzie pracować bo dużo powierzchni płaskich do mycioa będzie.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane