- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (170 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (136 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (267 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (138 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (297 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 07:14
Gdańsk Matecznik Pijaków i Rozwodników oraz Narkomanów
- 5 8
-
2017-12-05 07:15
Na obstrukcję przedwyborczych pomysłów proponuję stoperan
- 8 3
-
2017-12-05 07:16
Złomiarze są nie zainteresowani złomem ponieważ Chiny nie skopują złomu już od dłuższego czasu
- 1 8
-
2017-12-05 07:18
a ja proponuje tam lotnisko pobudowac
a kladke zostawic jako taras dla odprowadzajacych.
- 13 1
-
2017-12-05 07:18
na przed wyborczy pomysł proponuje lewatywę
- 9 3
-
2017-12-05 07:19
Ja bym to zasypał i zrobił normalne skrzyzowanie i dojscia (2)
zwroccie uwage ile przez ten "wezeł" miejsca sie marnuje. az tyle aut tam nie przejezdza zeby to miało sens.
- 12 30
-
2017-12-05 10:49
Byłeś tam kiedyś? Tam jest masa pojazdów po otwarciu tunelu i wiaduktu nad Grunwaldzką.
- 4 2
-
2017-12-07 23:57
no , jakiś deweloper chętnie to miejsce zagospodaruje
- 0 0
-
2017-12-05 07:20
Elektrownia fotowoltaiczna zasilająca oświetlenie Zabianki ! (1)
Na górnej powierzchni kładki, zainstalować ogniwa fotowoltaiczne
- 10 2
-
2017-12-05 13:07
To bys musial pokryc tym cale Trojmiasto
- 1 1
-
2017-12-05 07:20
to skrzyżowanie wymaga kompletnej przebudowy, a nie pudrowania starego brudu
jest niewygodne dla pieszych i niebezpieczne dla kierowców
- 18 13
-
2017-12-05 07:21
Gdańsk Brudne Miasto
- 6 7
-
2017-12-05 07:23
Zasypać (1)
I zrobić duże rondo jak na Marynarki Polskiej i przejścia w poziomie jezdni
- 14 26
-
2017-12-05 07:47
Wreszcie ktoś to napisał! Najlepsze, jeśli nie jedyne sensowne dla wszystkich
- 7 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.