- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (187 opinii)
- 2 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (59 opinii)
- 3 Kandydaci z KO do Europarlamentu (184 opinie)
- 4 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (114 opinii)
- 5 Martwe dziki z Karwin miały ASF (302 opinie)
- 6 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (186 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 07:27
Zaspa bez kładki to nie Zaspa, wystarczy remont
- 26 6
-
2017-12-05 07:30
Najbardziej korzystny wariant został oczywiście pominięty... (4)
...likwidacja przystanków ZKM i całej kładki i budowa ronda... myślmy...
- 13 21
-
2017-12-05 07:49
Tak!
- 4 3
-
2017-12-05 09:00
Rondo zamiast kładki
to dobry pomysł.
- 5 3
-
2017-12-05 09:12
A wyobrazasz sobie masakryczny zator, na te pewnie poltora roku, jak to beda robic, z wszystkimi obsuwami i jak zwykle tylko w dni robocze i nie w nocy? Ja w zasadzie wtedy nie mam jak wyjechac, bo co tylko Hallera zostaje i juz potwornie zapchana Leszczynskich i moze Grunwaldzka...
- 4 1
-
2017-12-05 10:27
Likwidacja przystanków ZKM? A gdzie wsiadać do tramwajów? W biegu z torów?
- 3 5
-
2017-12-05 07:33
Centrum
Postawcie centrum handlowe radunia 2 na wielkiej kladce :-P
- 12 3
-
2017-12-05 07:33
Po kolei
Najpierw niech wybuduja brakujacy element ringu czyli polaczenie nowej slowackiego przy etc z droga zielona a potem uspokajaja ruch na rp i jp ii.
- 19 3
-
2017-12-05 07:37
Żadnych rozbiórek! (2)
Do urzędników: kilka lat temu podjęliście decyzje o budowie wind i remoncie nawierzchni na tej kładce - niedokończone (na schody też nie starczyło), powiedziało się a to trzeba powiedzieć b. Zapamiętamy sobie wasze nazwiska. Rozliczymy wszystkich podejmujących tego rodzaju decyzje potem ich nie finalizując, marnotrawiąc publiczne pieniądze prze kolejne decyzje o jakiś rozbiórkach.
Kładka jest jaka jest, ale najważniejsze że jest praktyczna i bezkolizyjna, Rzeczpospolita jedyna aleja w Gdańsku która jest przejezdna, praktycznie bez korków, wypadków tez raczej brak w przeciwieństwie do chociażby przecznicy czyli al. Jana Pawła gdzie co chwila światła i przejścia a ofiar śmiertelnych coraz więcej.
Co do likwidacji części, argument niczym z Barei, ta część jest mimo wszystko wykorzystywana nawet jeżeli mniej to jednak umożliwia przejście np. między Dywizjonu, a Burzyńskiego.
Skończyć ten remont i nie słuchać podpowiedzi cykloanarchistów!- 53 3
-
2017-12-05 07:59
po co było remontować i windy robić skoro teraz chcą burzyć? To wtedy nie wiedzieli ile kosztuje utrzymanie tego kompleksu kładek?
Debil decyzje podejmował?
Każde proponowane rozwiązanie, to zmniejszenie bezpieczeństwa i przepustowości.
Jak nie wiadomo o co chodzi...- 10 2
-
2017-12-06 00:35
Żadnych rozbiórek! Slusznie!
zburzenie jednej czesci klladki, naruszy cala konstrukcje!
Windy, niestety byly zainstalowane, nie dla mieszkancow Zaspy - a pod dewelopera!- 1 0
-
2017-12-05 07:41
Zadaszyć uruchomić schody ruchome i będzie git.
- 20 1
-
2017-12-05 07:44
To jest śmierdząca kładka
dlatego trzeba ją natychmiast wyburzyć i zrobić normalne przejścia dla pieszych.
- 5 24
-
2017-12-05 07:50
Zasypać i zrobić rondo i przejścia naziemne.
- 9 21
-
2017-12-05 07:59
W Gdyni na Chwrnieńskiej też powinna zniknąć
- 1 5
-
2017-12-05 07:59
Wariant 2 najgorszy i najmniej funkcjonalny dla wielu osób, które z komunikacji nie korzystają, a z kładki i owszem, choćby po to, aby dostać się na drugą stronę torów.
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.