• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zostanie wyburzona

Maciej Korolczuk
19 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Za kilka lat kładka na Zaspie ma zniknąć. Obecna konstrukcja jest kłopotliwa dla pieszych, osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami. Za kilka lat kładka na Zaspie ma zniknąć. Obecna konstrukcja jest kłopotliwa dla pieszych, osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami.

Urzędnicy są zdecydowani wyburzyć kładkę na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Spośród trzech wariantów wybrano ten najbardziej radykalny, ale i najdroższy. Cały proces wyburzenia kładki i wybudowania czterech przejść dla pieszych w poziomie chodnika ma być rozłożony na kilka lat, by miasto udźwignęło go finansowo.



Czy to dobrze, że kładka na Zaspie zostanie wyburzona?

O planach gdańskich urzędników dotyczących wyburzenia przeskalowanej i szpecącej kładki dla pieszych informowaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Wówczas pod uwagę brane były trzy koncepcje: częściowego wyburzenia kładki, całkowitego pozbycia się jej albo przekształcenia w ogrody, wzorem High Line, dawnej linii kolejowej w Nowym Jorku.

W ankiecie naszym czytelnikom najbardziej do gustu przypadł ten ostatni pomysł. Głos na niego oddało 34 procent osób.

Dziś już wiemy, że nie zostanie on zrealizowany, bo kładka nie dość, że musiałaby przejść gruntowny i kosztowny remont, to jeszcze jej konstrukcja musiałaby być dodatkowo wzmocniona, by móc tam zasadzić drzewa, krzewy i ustawić na niej meble miejskie.

Jak może wyglądać przejście w poziomie chodników nad łącznicami al. Jana Pawła II z Rzeczypospolitej. Jak może wyglądać przejście w poziomie chodników nad łącznicami al. Jana Pawła II z Rzeczypospolitej.
W ostatnich miesiącach nad koncepcją zmian na kładce pracowało więc biuro projektowo-konsultingowe Pont Projekt z Gdańska. Pod uwagę brano głównie albo częściowe, albo całkowite rozebranie kładki i wybudowanie na nasypach czterech przejść dla pieszych (dostępnych także rowerzystom) w poziomie istniejących chodników. Oba warianty są kosztowne i na ich realizację potrzeba czasu. Nawet kilku lat.

Wyburzanie kładki podzielone na etapy



- Zdecydowaliśmy się na wariant zakładający całkowite wyburzenie kładki - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - W środę odbyła się pierwsza rada techniczna, w skład której weszli nasi inżynierowie, specjaliści od ruchu, "mostowcy" i projektanci. Zdecydowaliśmy, że nie ma sensu dalej utrzymywać kładki w obecnym kształcie. Problem w tym, że jej całkowite wyburzenie i wybudowanie czterech przejść przerzuconych nad jezdnią, ale w poziomie chodnika, jest kosztowne. Trzeba więc całą operację podzielić na etapy, by miasto mogło te wydatki uwzględnić w budżecie.
Teraz urzędnicy będą potrzebować kilka tygodni, a może miesięcy na przygotowanie etapowania inwestycji. W pierwszym roku ma zniknąć część kładki i powstać pierwsze przejście na nasypie. Cała operacja ma potrwać kilka lat. O kosztach na razie trudno mówić. Mają zostać oszacowane w najbliższym czasie.

Najpierw wymiana schodów



Zanim kładka przejdzie gruntowną metamorfozę, urzędnicy chcą, a w zasadzie muszą doprowadzić do stanu używalności prowadzące na nią schody. A te znajdują się obecnie w fatalnym stanie technicznym i stanowią zagrożenie dla pieszych. Stopnie są wyeksploatowane, konstrukcja jest przerdzewiała i zdekompletowana. Przedmiotem ogłoszonego właśnie przetargu jest demontaż i wykonanie nowych schodów wejściowych na kładkę od strony ul. Zbigniewa Burzyńskiego oraz od strony Parku im. Jana Pawła II.

Zamówienie podzielono na dwa etapy. W pierwszym wykonawca będzie miał 12 tygodni na wykonanie jednych schodów. Następnie prace zostaną przeprowadzone na schodach nr 2 (wykonawca będzie miał na to ok. 20 tygodni). Wykonawcę remontu schodów poznamy pod koniec lipca. Umowa ma zostać podpisana do końca sierpnia. Remont ruszy po wakacjach. Nowe schody mają być gotowe wiosną 2019 r.

Opinie (730) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    W tym miescie na nic nie ma pieniedzy. Nawet na glupi remont windy na chelmie. Jak skonczy sie kasa z unii, wszystkie tereny zostana juz sprzedane deweloperom a przyjdzie utrzymywac stadion, ecs, teatr szekspirowski i inne pomniki co powstsna, to bedzie armagedon

    • 52 7

    • Nie ma na nic co jest dla dla przyziemne i dla ludzi (2)

      Za to miliony wrzucone w np. w ecs, teatr Szekspirowski są OK. Wyburzenie głupiej kładki trzeba zaplanować na kilka lat tak żeby to miasto udźwignęło finansowo (czytaj: będziemy rozpisywać przetarg na wyburzenie tak żeby wygrał w nim kto ma wygrać i zarobił, kto ma zarobić).
      W ankiecie 34% osób - mieszkańców, wskazało konkretny wariant przebudowy kładki. To co na to miasto? - No fajnie, że to wam sie podoba. Właściwie to ta ankieta wiecie była tak dla ściemy, żeby nie było, że nie pytamy was o zdanie, ale i tak wam tego nie zrealizujemy.
      Tak się w Gdańsku podchodzi do codziennych przyziemnych spraw czy inwestycji potrzebnych mieszkańcom. Dziwię się, że masa Gdańszczan jeszcze tego nie widzi albo nie wiem - nie chce

      • 20 3

      • (1)

        Ankieta była na trojmiasto.pl, nie robił jej UM

        • 2 0

        • Bo jakby robil ja UM to wygrala by opcja ktora powinna. Tak sie wlasnie UM wsluchuje w glos mieszkancow.

          • 5 1

  • połaczcie zaspe (7)

    z ulica abrahama żeby dojsc z tego miejsca do zaspy trzeba nadrabiac dorgi od groma

    • 38 3

    • W tym mieście martwią się tylko o blachosmrodziarzy (1)

      Więc nie licz na nic

      • 16 11

      • Naprawdę trzeba mieć mózg ameby żeby w każdym poście pisać o "blachosmrodach"

        • 7 4

    • Dokładnie to powinien być priorytet.

      • 1 1

    • (3)

      A co na abrachama tam jest ze to musi byc prorytet? Niech zgadne mieszkasz tam?

      • 3 3

      • Przejazd nad torami PKP (2)

        Chodzi o dodatkowy przejazd nad torami PKP, ulicą Nowa Abrahama, która ma iść od Hynka ponad torami do skrzyżowania przy Media Markcie.
        To rozładowałoby ruch "poprzeczny".

        • 2 1

        • perspektywa finansowa 2030 i następne :)

          • 0 1

        • Nigdy tego nie zrobia

          • 0 1

  • I dobrze. Pamiętam, że kiedyś był taki jeden, który lubił z niej skakać.

    • 3 8

  • O dobrze! (5)

    Będą nowe przejścia dla pieszych i światła które przyhamują trochę idiotów którzy myślą że to autostrada.

    • 31 46

    • na tej "autostradzie" nigdy nie było wypadków (3)

      zgadnij co będzie jak wybudują kolizyjne przejścia dla pieszych, prędkość dopuszczalną mogą sobie zmniejszać, a wypadki i tak będą

      • 15 8

      • " wypadki i tak będą" - to wy je powodujecie! (1)

        • 7 8

        • Taaaa szczegolnie jak przejdziesz na czerwonym bo ci sie czekac nie bedzie chcialo

          • 9 2

      • nigdy nie było wypadków?

        wolne żarty!

        Nie ma bezkolizyjnych skrzyżowań. Na nich co roku zdarzają się karambole.

        • 0 2

    • Przyhamują też

      Autobusy, tramwaje, służby ratownicze i pieszych, którzy mogli przejść bezpiecznie dórą a teraz będą musieli czekać na światłach.

      • 3 1

  • to poprostu należy wyremontować (2)

    tam są również windy. A może nieudacznicy z ZDiZ też wyburzą kładki na al. Armii Krajowej

    • 43 11

    • nie kuś losu bo jeszcze przeczytają i wykonają

      kolejny etap to przejścia naziemne na obwodnicy - mają rozmach, więc kto wie

      • 3 0

    • Nie wyburzą i widać to gołym kiem czemu

      Armii krajowej jest akurat poniżej kładki, a kładki są na wysokości drogi od strony Chełmu. Wyburzenie kładek spowodowałoby wydłużenie drogi dla pieszych. A na zaspie kładki są powyżej drogi i aby je przejść trzeba pokonać dłuższą drogę niż byłoby to w wypadku przejscia naziemnego.

      • 2 1

  • a jeszcze niedawno budowano windy i schody na przystanek tramwajowy (1)

    dołem puszczono drogę rowerową

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Zaspa-nowe-windy-do-starej-kladki-n47857.html
    https://rowery.trojmiasto.pl/Rowerzysci-zyskaja-wlasne-pasy-na-al-Jana-Pawla-II-n98727.html

    nieźle się bawią za publiczne pieniądze w tym zdiz, nazwiska zostaną zapamiętane

    • 70 4

    • i tak właśnie wygląda w Gdańsku "raj dla inwestorów"

      remontować - rozbierać - budować - ciągle w tym samym miejscu

      • 7 1

  • janusze sie zapłaczą. swieta przepustowosc im spadnie (6)

    • 26 45

    • Spoko Janusz, idąc do lidla po piwo nie będziesz już spalać tyle kalorii na schodach po mielonych u Grażynki.

      • 8 0

    • przepustowość dla pojazdów może i spadnie (4)

      liczba osób pokonujących ten węzeł wzrośnie.

      miasto dla ludzi, a nie dla pojazdów.

      • 1 5

      • Pojazdem jest też rower (2)

        więc 100% racji. Rowery won z miast.

        • 5 2

        • mamuśka nie nauczyła jeździć na lowelku? (1)

          może spróbujesz na trójkołowcu?

          • 0 3

          • Musisz się do swojej zgłosić bo chyba zaniedbała logopedę.

            • 0 0

      • Ciekawe skąd tam weźmiesz więcej pieszych.

        • 2 1

  • Out

    Spoko, najlepiej niech ją wyślą do diabła i będziemy dymać na około

    • 14 3

  • (11)

    I kolejne wydłużenie czasu jazdy tramwaju poprzez kolizyjne skrzyżowanie z ruchem pieszych. Ot światła urbanistyka XXIw.
    Ale kto by sie martwił o komunikacje miejską - pewnie za chwilę powstana kolejne naziemne przejścia przy tej ulicy aby skutecznei zniechecić ludzi do korzystania z tramwajów.

    • 61 15

    • (1)

      ped**arzy to nie interesuje bo ich przepisy nie dotyczą

      • 13 7

      • a i jeszcze się ładują z tymi swoimi rowerami do autobusów i tramwajów

        • 8 3

    • To jest kolizyjne skrzyżowanie z ruchem samochodów, nie pieszych (3)

      To piesi mają mieć piewszeństwo. I tak - to właśnie jest urbanistyka, wreszcie zmieniają to przedmieście w miasto.

      • 8 9

      • (2)

        No tak, piesi górą. Bo do pracy chodzi się piechotą. Więc ile km dziennie chodzisz?

        • 7 1

        • zamiast chodzenia wsiadam na rower (1)

          dla pokonania tej samej odległości zużywam 6 razy mniej energii niż gdybym chodził pieszo.

          • 0 6

          • To po co piszesz o pieszych jak rowerem jeździsz? No chyba, że ty z tych rowerzystów co to po przejściach śmigają i mają pretensje do kierowców, że na nich trąbią?

            • 0 0

    • (4)

      "I kolejne wydłużenie czasu jazdy tramwaju poprzez kolizyjne skrzyżowanie z ruchem pieszych. Ot światła urbanistyka XXIw."
      Rozsunąć przystanki tak żeby pomiędzy ich początkami było przejście dla pieszych.
      Nadjeżdżający tramwaj uruchamia czerwone dla siebie i zielone dla pieszych, żeby mogli dojść na przystanek i wsiąść do tramwaju.
      Zapala się czerwone dla pieszych, zielone dla tramwaju, żeby mógł jechać dalej.

      Albo jeszcze lepiej, zielone dla pieszych na stałe. Nadjeżdżający tramwaj aktywuje zmianę świateł (startuje licznik do zmiany). Zwalnia przełączenie na zielone dla pieszych dopiero jak przejedzie za przejście.
      A w zasadzie to pewnie nawet na przejściu przez tramwaj będzie można obejść się bez świateł lub tylko z ostrzegawczymi.

      No ale lepiej ponarzekać, zamiast pomyśleć.

      • 1 2

      • (3)

        Stań sobie na jakimś przystanku do którego ludzi idą przez przejścia ze światłami i popatrz jak to wygląda w rzeczywistości.

        • 3 0

        • (2)

          Wygląda jak wygląda, bo w żaden sposób światła nie są wyzwalane przez tramwaj. Nie ma żadnej synchronizacji między ruchem pieszych i ci się śpieszą, bo nie mają pewności czy zdążą na tramwaj, czy im ucieknie, bo kwitną na czerwonym.

          • 0 1

          • To teraz tak - tramwaj nim ruszy zmieni światła i będzie czerwone dla pieszych. Ale znajdzie sie ktoś, kto postanowi zdążyć na ten tramwaj. I tak z godzinę czy dwie przerwy w ruchu tramwajowym bo pogotowie, policja, nadzór ruchu albo co gorsza lekarz ostatniego kontaktu i prokurator.

            • 1 0

          • Trzeba wyjść wcześniej żeby zdążyć.

            • 0 0

  • (4)

    A czy urzędnicy pomyśleli o ludziach wysiadajacych z tramwaju jak oni przejdą przez ulicę?

    • 44 8

    • oczywiście

      będzie punkt teleportacji

      • 16 2

    • czy znasz pojęcie przejścia dla pieszych przez jezdnię? (1)

      w mieście zwykle są oznaczone pasami.

      W strefach Tempo 30 i strefach zamieszkania piesi mogą przechodzić przez jezdnię w dowolnym miejscu.

      Tutaj uspokojenie ruchu do 50 km/h zwiększy przepustowość ruchu pojazdów, mimo pojawienia się przejść dla pieszych sterowanych sygnalizacją świetlną.

      Pamiętaj: czerwone światło implikuje nakaz zatrzymania się. Ruszysz wtedy, gdy się zapali zielone.

      • 3 8

      • to na sreberku macie Internet w izolatkach?

        • 6 1

    • pieszo

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane