Fakty i opinie

Kładka niezgody przez brak porozumienia miasta i kolejarzy

Droga rowerowa ma przebiegać przez ul. Nowatorów. Punktem spornym z kolejarzami okazały się plany budowy kładki nad nieczynnym dziś torowiskiem.
Droga rowerowa ma przebiegać przez ul. Nowatorów. Punktem spornym z kolejarzami okazały się plany budowy kładki nad nieczynnym dziś torowiskiem. Google Street View

Budowa drogi rowerowej wraz z kładką wzdłuż ul. NowatorówMapka ma pierwszeństwo nad kolidującą z nią inwestycją kolejarzy, którzy zamierzają rewitalizować trasę w ramach budowy tzw. bajpasu kartuskiego - uważają gdańscy urzędnicy. Jeżeli obie inwestycje dojdą do skutku w obecnym kształcie - z kładki nie tylko nie będzie zejścia na peron, ale także jej elementy pojawią się m.in. w miejscu, gdzie powstać ma peron i torowisko.



Kto w tym sporze powinien mieć pierwszeństwo?

miejscy urzędnicy - budowa drogi rowerowej i kładki jest na późniejszym etapie 11%
kolejarze - bajpas kartuski jest dużo ważniejszą inwestycją 33%
obie instytucje powinny się porozumieć tak, by nie wstrzymywać żadnej z prac, nawet jeżeli obie miałyby się opóźnić 56%
zakończona Łącznie głosów: 978
Jako pierwsza o sprawie napisała trójmiejska Gazeta Wyborcza. Dziennikarz GW przypomina, że w połowie roku Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na wykonanie kładki. Sama inwestycja warta jest 2,2 mln zł, a umowa na jej wykonanie została podpisana pod koniec października.

Sęk w tym, że kładka ma przebiegać nad nieczynnymi dziś torami linii kolejowej 234. Trasa ta jednak będzie ponownie oddana do użytku po zbudowaniu tzw. bajpasu kartuskiego, który połączy Gdańsk i Kartuzy.

Brak porozumienia między DRMG a PKP PLK doprowadził do sytuacji, że w tej chwili z kładki nie tylko nie będzie zejścia na przebiegający pod nią peron, ale jej elementy staną w miejscu, gdzie kolejarze - według planów - wybudować mają peron i tory.

graf. trojmiasto.pl
Poprosiliśmy o komentarz Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Urzędnicy DRMG stoją na stanowisku, że to kolejarze powinni dostosować się do planów miasta, które są na dużo bardziej zaawansowanym etapie.

- Dokumentacja dla trasy rowerowej została opracowana w 2017 r. W momencie opracowywania i uzgadniania dokumentacji nieznane były jeszcze plany PKP PLK związane z uruchomieniem stacji Gdańsk Kokoszki, nie istniała także żadna dokumentacja projektowa, którą należałoby uwzględnić przy projektowaniu trasy rowerowej - mówi Agnieszka Zakrzacka, rzeczniczka DRMG.
Miejscy urzędnicy tłumaczą, że dokumentacja projektowa trasy rowerowej na ul. Nowatorów została zaopiniowana przez wszystkie niezbędne organy i uzyskała uzgodnienia konieczne do uruchomienia przetargu na realizację inwestycji.

Opracowane rozwiązania uzyskały także uzgodnienia wszystkich kompetentnych jednostek branżowych, w tym jednostek PKP: PKP Energetyka, TK TELEKOM, PKP PLK SA, PKP Utrzymanie, PKP PKP SA.

- Dokumentacje powstające w terminach późniejszych powinny uwzględniać dowiązanie się do zaplanowanej już infrastruktury. Oznacza to, że spółka PKP PLK przy projektowaniu swojej infrastruktury powinna uwzględnić istniejący już projekt budowy drogi rowerowej wzdłuż ul. Nowatorów. Dlatego też na obecnym etapie nie można mówić o kolizji budowanej drogi rowerowej, gdyż dokumentacja PKP PLK jeszcze nie została opracowana - mówi Agnieszka Zakrzacka.

Uzgodnienie straciło ważność



Nieco inaczej sprawę widzą kolejarze.

- Uzgodnienie z miastem Gdańsk w sprawie budowy kładki nad linią kolejową nr 234 straciło ważność w lipcu br. Gdy było procedowane w lipcu 2017 r., nie było jeszcze planów budowy bajpasu kartuskiego. Miasto dotąd nie występowało do PKP Polskich Linii Kolejowych SA o przedłużenie uzgodnienia lub o nowe uzgodnienie. Jest ono konieczne, ponieważ projekt kładki koliduje z miejscem budowy nowego peronu na stacji Gdańsk Kokoszki - mówi Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.
Droga rowerowa - wraz z budzącą kontrowersje kładką - powstać ma do końca sierpnia. W DRMG usłyszeliśmy, że w tej chwili nie ma w planach ani wstrzymania miejskiej inwestycji, ani jej wyburzenia - po ukończeniu zadania.

Opinie (129) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • kiedy jakieś nowe drogi rowerowe na południ Gdańska? (4)

    wydali pozwolenia na budowę setek bloków a zapomnieli o infrastrukturze.

    • 32 24

    • właśnie budowana jest ddr dnem doliny potoku oruńskiego. (1)

      • 0 3

      • skąd tylu zaślepionych minusujących podważających proste fakty?

        • 0 0

    • Deweloper wam drogi nie zrobił i pretensje do Miasta?

      • 2 2

    • Zfloscie sie do developerow co wam kit wcisneli

      • 8 4

  • Nie będzie kolei, bo Gdańsk chce zrobić dobrze rowerkom (6)

    • 111 39

    • wspieranie warunków korzystania z rowerów (1)

      wywołuje efekt synergii: zwiększa skalę korzystania z kolei, ponieważ poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu rowerzystek i rowerzystów do stacji kolejowych zwiększa obszar napływu pasażerów do nich. Takie dyrdymały jak powyżej mógł napisać jedynie człowiek mający problemy z wyobraźnią.

      • 1 5

      • widać minusujący także mają problemy z wyobraźnią

        • 0 0

    • to nie jest droga rowerowa, tylko chodnik! (2)

      chodnik z "dopuszczonym ruchem rowerowym", ale to jest dalej chodnik.

      • 13 5

      • A po co Wam drogi rowerowe ? (1)

        I tak jezdzicie gdzie popadnie. Ostatnio szedłem świętokrzyska po jednej stronie chodnik po drugiej droga rowerowa. Szedłem chodnikiem ,co chwila jakiś rowerzysta na mnie dzwonił. Na ścieżce nie było nawet 1 rowerzysty. Więc po co Wam ścieżki skoro z nich nie korzystacie ? Rowery powinny mieć takie rolki do rozwijania ścieżki przed rowerzysta. Bo to on jest panem i władcą

        • 8 3

        • zacznij jezdzic rowerem to bedziesz wiedział i głupich pytan zadawac nie bedziesz

          • 4 4

    • Kolej jest i będzie. Nie będzie ścieżki rowerowej nad linią kolejową, bo to przerasta możliwości projektowe inżynierów. A raczej brak chęci powstania takowej.

      • 13 2

  • Opinia wyróżniona

    Dobro społeczne przede wszysykim (14)

    Ile osób jezdzi rowerem przez cały rok? Z pewnością kolej będzie lepiej wykorzystana, przez większą liczbę ludzi niż ścieżka rowerowa. Rachu ek prosty i spór zbędny

    • 61 23

    • rowerem przez cały rok jeździ coraz więcej osób. (11)

      Badania wykazują, że w Trójmieście więcej osób jeździ rowerem niż SKM. Próba przeciwstawiania sobie interesów obu grup jest przejawem, delikatnie rzecz biorąc, braku wyobraźni. Komunikacja rowerowa powinna być postrzegana przez zarządców linii kolejowych/ operatorów kolei jako strategiczny partner: w dobrze zarządzanych miastach/ aglomeracjach/ metropoliach znaczna część pasażerów dociera do stacji lokalnej i regionalnej kolei rowerem. Przy stacjach kolejowych (węzłach przesiadkowych) tworzone są wygodne parkingi służące systemowi Bike and Rail (Rower + kolej). Jedyne sensowne rozwiązanie to porozumienie się obu zainteresowanych stron i znalezienie rozwiązania, które przyniesie korzyści wszystkim: nie tylko rowerzystom czy pasażerom kolei: również tym, którzy nadal będą (niepotrzebnie) korzystać z samochodu na małe i średnie odległości w mieście i jego okolicach.

      • 10 9

      • (3)

        ciekawe więc dlaczego przewozi się rowery SKM i komunikacją miejską skoro tak ochoczo buduje się dla nich ścieżki rowerowe? Jedynym rozwiązaniem jest zaprzestanie rozbierania linii kolejowych by wybudować tam drogi dla rowerów. Statystyki pokazują że większą popularnością cieszą się przejazdy kolejką wąskotorową niż rowerem po rozebranych torach. Dodatkowo wąskotorówka jest większą atrakcją turystyczną niż rower wpakowany do środka komunikacji miejskiej.

        • 4 2

        • piszesz nieprawdę - ciekawe dlaczego? (2)

          statystyki mówiące o popularności dróg dla rowerów są dostępne - liczba turystów rowerowych oraz osób korzystających z roweru w celach komunikacyjnych po drogach rowerowych budowanych w śladzie opuszczonych linii kolejowych w dobrze zarządzanych miastach jest nieporównanie wyższa niż liczba osób korzystających z kolejek wąskotorowych. Dobra infrastruktura rowerowa w otoczeniu stacji czynnych linii kolejowych znacznie zwiększa obszar napływu pasażerów dla operatorów kolei - tutaj występuje zjawisko synergii a nie konkurencji.

          • 0 3

          • (1)

            ciekawe więc ile ludzi rocznie korzysta ze ścieżki rowerowej w Pszczółkach to porównamy to z ilością pasażerów wąskotorówki w Nowym Dworze Gd lub rowerzystów korzystających z dróg po rozebranej wąskotorówce

            • 0 1

            • ścieżka rowerowa zbudowana w śladzie dawnej kolei od Pszczółek do Skarszew ma podstawowe wady

              nie ma bezpośredniego połączenia ze stacją Pszczółki, nie ma bezkolizyjnego przejazdu wiaduktem nad szosą a także nie ma zachowanej ciągłości pod autostradą A1, czyli generalnie jest mocno dysfunkcjonalna dla lokalnego ruchu rowerowego. Można by stosunkowo niewielkim kosztem zlikwidować te niedogodności. Jednostkowy przykład nie jest dowodem na wyższość kolejek wąskotorowych nad ideą wykorzystywania dawnych szlaków kolejowych na tworzenie atrakcyjnych ciągów pieszo rowerowych w ich śladzie. Na ten temat jest wiele publikacji: wystarczy sięgnąć do materiałów Europejskiego Stowarzyszenia Greenways i trochę się poduczyć. Na zakończenie powtórzę jeszcze raz: transport rowerowy i transport kolejowy to potencjalni strategiczni sojusznicy, a nie rywale. ;-)

              • 0 0

      • (2)

        Opinia iście godna pracownika odpowiedniej komórki administracyjnej Urzędu Miejskiego. Zapomniał tylko nadmienić że w naszym mieście nie ma żadnego konkretnego planu dotyczącego budowy tudzież włączania części dróg jako dróg rowerowych, nie ma żadnej spójnej architektury- np. na Dmowskiego robimy tak, na Kartuskiej inaczej a na Wita Stwosza jeszcze inaczej. A potem rowerzysta otępiały jedzie ul. Nowatorów po jezdni zamiast po ścieżce rowerowej bo po co ma po niej jeździć? Czy nie można kopiować rozwiązań z Niemiec czy Holandii a nie wiecznie robić eksperymenty bo wydaje się komuś że można inaczej nie koniecznie lepiej ale byle by było roboty na lata.

        • 5 7

        • Kilka lat temu powstał w BRG program STER: System Tras Rowerowych miasta Gdańska

          jest on sukcesywnie wdrażany. Wyzwaniem jest nadal tylko teoretyczne priorytetowe traktowanie ruchu pieszych i rowerzystów przy planowaniu rozwoju infrastruktury miejskiej. Nadal przewiduje się tworzenie makabrył w postaci piętrowych parkingów dla samochodów, które zwiększają korki na dojazdach do centrum miasta: vide obiekt przy Urzędzie Marszałkowskim lub projekt podziemnego parkingu na Podwalu Staromiejskim. Jedno miejsce postojowe takiego parkingu kosztuje (sto) kilkadziesiąt tysięcy złotych. Za jeden taki obiekt wielostanowiskowy można by zbudować pełną infrastrukturę rowerową miasta.

          • 0 1

        • Nie ma w ogóle planu

          • 3 2

      • Czy mogę prosić o źródło badań wskazujące że że w Trójmieście więcej osób jeździ rowerem niż SKM? (3)

        Czy mogę prosić o źródło badań wskazujące że że w Trójmieście więcej osób jeździ rowerem niż SKM?

        • 6 2

        • kompleksowe badania ruchu przeprowadzone w 2016 roku

          o szczegóły proszę się zwrócić do odpowiedniego referatu w Urzędzie Miejskim. Nie jestem jego pracownikiem, ale miałem okazję uczestniczyć w konferencji na ten temat, dlatego użyłem tego argumentu.

          • 1 1

        • Nie skm, a pytanie ilu bedzie korzystac z tego peronu (1)

          obawiam sie ze niewielu

          • 1 3

          • nieprawda

            te okolice są bardzo słabo skomunikowane. przystanek skm byłby wykorzystywany przez dużą ilość mieszkańcow, których jest w okolicy coraz więcej. duża część zapewne docierałaby do niego na rowerze

            • 3 2

    • Ja jeżdżę tamtędy codziennie

      rowerem, do pracy

      • 1 0

    • kładka bedzie służyc 100lat, a ten przystanek maks 3

      • 6 19

  • Opinia wyróżniona

    (5)

    jeżeli DRMG uzyskali pozwolenie na budowę przed wygaśnięciem uzgodnienia to mają poprawne papiery. Jeżeli natomiast uzgodnienie wygasło przed PozwoleniemNB to urzędnik kwydający pozwolenie popełnił błąd i jest do wzruszenia.

    • 53 2

    • Kasa (4)

      PKP teraz musi tak zaprojektować i wykonać peron aby były do niego dojścia z kładki. Ale wtedy leży na nich koszt utrzymania tych dojść. I tu jest problem.

      • 8 1

      • nie rozumiem dlaczego nie można przeprojektować kładki

        przecież to nie jest most o nośności wielu ton, tylko chodnik z drogę rowerową. To lekka konstrukcja, a długość niewielka więc chyba można to zaprojektować bez tego wspornika na środku. a wtedy łatwo można do tego dorobić schody na peron. Tylko trzeba chcieć się porozumieć i wprowadzić zmiany. Zgoda buduje, niezgoda rujnuje.

        • 1 1

      • Nie musi (2)

        Zrobi tak jak zrobi, a wówczas Dulkiewicz będzie płakać w swoich mediach, że chciała sie dogadać, ale nie dało się. I zamiast zrobić dobrze mieszkańcom to będzie jak na Kielnieńskiej - 40 lat czekania na remont.

        • 11 10

        • Z koleją się jeszcze nikt nie dogadał. (1)

          • 4 4

          • Nieprawda

            W okolicy przeróbki PKP robi wiadukt dla miasta za free

            • 2 5

  • Przecież to nie będzie żadna kładka rowerowa tylko piesza. Nikt tam nie przewidział drogi dla rowerów tylko chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów

    • 1 1

  • PKP ma ze wszystkim problem. Ile jest w kraju zlikwidowanych linii ale torów z ulicy od dziesiątek lat nie potrafią usunąć

    • 0 1

  • (4)

    Żadna droga rowerowa tylko zwykły chodnik z dopuszczeniem ruchu rowerowego. To tak jakby autostradą nazywać zjazd z ulicy do garażu.

    • 14 2

    • Skoro dla niektórych trzy pasmowa droga to autostrada tak samo można rzecz że kładka to droga rowerowa

      • 0 0

    • kolejny miłek wiosenny który udaje, że tylko cyklostrady zapewnią mu pełny komfort jazdy rowerem (2)

      • 2 1

      • Lepiej byc niepelnosprawnym intelektualnie, tak jak Ty? (1)

        • 0 1

        • wystarczy być elastyczny i doświadczony w korzystaniu z wielu elementów różnorodnej infrastruktury

          niekoniecznie specjalnie dedykowanej rowerom. Obrażając innych dajesz wyraz temu, że przypuszczalnie masz jakiś problem, a rowerem jeździsz za rzadko.

          • 0 0

  • Urzędnicy z Gdańska nie potrafią się z nikim dogadać (23)

    Że wszystkim mają problem.

    • 133 41

    • za marnowanie publicznych pieniedzy jest chyba jakas odpowiedzialnosc? (6)

      • 6 3

      • Powiedz to Sasinowi i Szumowskiemu. (5)

        • 6 6

        • 15000000000 zł z OFE skradzione powiedz Tuskowi (1)

          • 1 6

          • Przeniesione do ZUS a nie ukradzione.

            I za tym rozwiązaniem również PiS głosował w 100%, a teraz łaskawie chcą te pieniądze OFE oddać biorąc sobie zaledwie 30% "znaleźnego".

            • 3 0

        • Dlaczego? (2)

          • 4 3

          • naprawdę nie wiesz dlaczego? zmień dietę informacyjną Korzystaj z wielu źródeł, rozmawiaj z ludźmi

            • 3 0

          • No fakt, zaśpiewaj jeszcze

            Nic się nie stało, Polacy nic się nie stało..

            • 4 0

    • Po prostu się nie da (5)

      • 16 5

      • Wszystko się da. (4)

        • 7 10

        • 100 milionów na referendum (3)

          komorowski

          • 14 4

          • Referendum się przynajmniej odbyło. (2)

            Wybory Sasina tylko na makulaturę za 70mln poszły, a tej nawet na skupie nie biorą.

            • 6 6

            • przecież nie chcieliscie zeby te wybory sie odbyły w terminie? o co wam teraz chodzi? (1)

              • 4 5

              • I to był powód żeby drukować makulaturę wyborczą?

                Po mojemu to Sasin powinien oddać 70mln z własnej kieszeni, kropka.

                • 4 3

    • kolejność projektowania (3)

      Zawsze "ten drugi" (tu PKP) musi dostosowac się do tego co jest juz zaprojektowane i uzgodnione. To , że uzgodnienia starciły ważność to tylko szukanie dziury w całym ze strony PKP choć sama idea jest słuszna.

      • 11 12

      • 4 lata budują kładkę? a moze 8? (2)

        • 10 3

        • (1)

          Ile czasu PKP zaniedbywała remont choćby dworca głównego PKP w Gdańsku?

          • 1 7

          • ogarnij się!

            A co to ma wspólnego z tematem?

            • 6 1

    • Z deweloperami się dogadują.

      Wystarczy zniżka na mieszkanie.

      • 5 4

    • jak przyjdziesz do nich z kopertą to i się dogadasz (1)

      • 27 12

      • Jeśli posiadasz dowody na łamanie prawa to zgłoś się do prokuratury.

        Jeśli nie to tylko pomawiasz urzędników, a to też jest karalne.

        • 4 6

    • Budyńlandia

      I wszystko jasne

      • 11 6

    • Ja bym tak łatwo nie zrzucał winy na jedną stronę

      Dla mnie obie instytucje wykazały się brakiem zainteresowania, dobrej woli, zapobiegliwości.

      • 9 3

    • Raczej PKP nie potrafi się z nikim dogadać...

      • 24 22

  • W tej sprawie zdecydowanie najważniejsza jest rewitalizacja szlaku kolejowego, więc inwestycja miejska powinna być wstrzymana.

    • 3 1

  • Podział kompetencji

    DRMG to jedynie gmina (miasto), natomiast PKP to państwo w państwie z zasadami z PRL. Kładka przebiega przez grunt enklawy kolejowej (tam są inne przepisy). Zmiana w przebiegu toru kolejowego może wpływać na sąsiednie granice w większym stopniu, niż zmiana kładki w obrębie już wydzielonych działek. Chodzi o zachowanie odpowiednich łuków - poziomych i pionowych. Dobrze widać, że tam, gdzie zaczynają się wiadukty i przejazdy, są one w znacznie gorszym stanie niż pozostała część drogi. By wyremontować taki obiekt, albo taki dworzec, to jest droga przez mękę przez tony betonu i osadu z prl. drmg najwidoczniej nie zainwestowało w koperty.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.