Fakty i opinie

Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Najnowszy artukuł na ten temat Most na Wyspę Spichrzów zamknięty

Właśnie uprawomocniło się pozwolenie na budowę kolejnej kładki w Gdańsku, łączącej Długie Pobrzeże z Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Nie będzie ona zbyt mocno ingerować w krajobraz, a jej sterownia - w przeciwieństwie do kładki na Ołowiance - będzie schowana.



Czy pozostałe mosty w historycznym centrum Gdańska także powinny być otwierane?

tak, szczególnie Zielony Most 61%
co najwyżej te mniejsze, na uboczu 10%
nie, to będzie utrudniać żeglugę 5%
nie, szkoda pieniędzy na takie inwestycje 24%
zakończona Łącznie głosów: 1108
"W tym miejscu trzeba minimalizować ingerencję w strukturę dawnego miasta, stąd pomysł, żeby kładka 'zniknęła' z akcentu urbanistycznego, stała się bardziej rzeźbą, przestrzennym dodatkiem, biżuterią miejską niż użytkowym przedmiotem technicznym" - mówią o swym projekcie architekci z londyńskiego Studia Bednarski.

Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Wygląd kładki św. Ducha to kompletne przeciwieństwo niedawno uruchomionej kładki na Ołowiankę. Ta ostatnia ma olbrzymią sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka.

Inwestorem, który stworzy kolejną kładkę w Gdańsku nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów, choć warto zaznaczyć, że inwestycja zostanie zrealizowana w ramach formuły partnerstwa prywatno-publicznego.

W związku z tym, że kładka ma inną, unikalną w Polsce konstrukcję obrotową i niemal nie będzie ingerować w istniejące nabrzeża, nie musiano występować o pozwolenia związane z jej budową ani do Urzędu Morskiego w Gdyni, ani też do gdańskiego magistratu, a jedynie do Urzędu Wojewódzkiego - gestora kanału Motławy.

- 30 maja wojewoda wydał pozwolenie na budowę, które uprawomocniło się w czwartek. Na tej podstawie możemy kontynuować proces przygotowawczy dla budowy. Na podstawie zaaprobowanego przez wojewodę projektu powstanie projekt wykonawczy - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria. - Te prace mają potrwać kilka tygodni, we wrześniu chcemy wszcząć procedurę przetargową na pozyskanie wykonawcy. Na przełomie września i października ruszamy z budową kładki.
Ma ona być oddana do użytku na przełomie 2018 i 2019 roku. Będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Podświetlana wieczorami wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Wyspa będzie też elementem zabezpieczającym kładkę. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

- Kładką będzie sterować przygotowana do tego osoba wyposażona w kamery. Sterownia z dużym prawdopodobieństwem powstanie po stronie Długiego Pobrzeża. Nie wykluczamy, że z tego miejsca będzie się też dało sterować zwodzeniem mostu Stągiewnego, mimo że obie konstrukcje będą się od siebie różnić technologicznie - zapowiada Kurbiel.
Most Stągiewny do 2019 roku ma być przebudowany na modłę z 1937 roku i tak jak wtedy ma być zwodzony pionowo. Ma on umożliwić ruch jachtów w marinie, która ma powstać wzdłuż ul. Szafarnia.

Czytaj też: Rozpoczyna się budowa hotelu i mieszkań na Wyspie Spichrzów

Obecnie na terenie budowy Granarii stawiane są ściany szczelinowe, w grudniu planowane jest zakończenie stanu tzw. "zero" i z początkiem nowego roku zaczną wyłaniać się budowane obiekty. W pierwszej kolejności powstają apartamenty z częścią usługową i hotel z 230 pokojami.

Prace związane z budową hotelu i mieszkań mają zakończyć się na przełomie lat 2018 i 2019. Cała inwestycja Granarii, czyli konsorcjum Immobel oraz Multibud, powinna być zrealizowana do końca roku 2024 i łącznie kosztować ok. 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę wieczorową porą



Otwarcie kładki na Ołowiankę.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • w koncu ladna

    no wlasnie, jak prywatny inwestor buduje to przy odrobinie nacisku zrobi sie cos funkcjonalnego i ładnego. Natomiast ta obecna kładka to szkaradztwo jakich malo! Nie wiem jak można az tak zepsuć krajobraz gdanska. Ten kto się zgodzil nabl taką formę powinien być pociągnięty do odpowiedzialności. To samo dotyczy forum gsansk - sarkofag ktory kompletnie nie pasuje do reszty. Ktos powinien dostac po zadzie za te szkaradztwo.

    • 2 0

  • Przeprawy. (2)

    Ja proponuje szklany tunel podwodny zamiast tej kładki,to dopiero była by ATRAKCJA.

    • 15 1

    • (1)

      Naoglądał się raf koralowych... nurkowaleś kiedyś w bałtyku albo motławie? :)

      • 0 3

      • Nurkowanie.

        Tak kochany dużo nurkowałem nawet w szambie,nie należało to do przyjemności.Ale to była moja praca.

        • 0 0

  • Na wyspie spichrzów zamieszka (4)

    zakon budynia, który mostami zwodzonymi odetnie się od motłochu. Będzie to konieczne szczegolnie gdy budyniowi uda się "ubogacenie" miejskiego folkloru a'la makrela. Przy mostach i kładkach powstaną wartownie ze sprzętem jak na lotnisku - bramki, aparaty roentgena itp.

    • 11 4

    • (1)

      A wiesz niedouku, ile przed wojną było mostów na Wyspę Spichrzów?

      • 0 0

      • A wiesz, że była wojna...

        i parę rzeczy sie w mieście zmieniło?

        • 0 0

    • (1)

      To już lepsze niż pomnik smoleński na każdej ulicy.

      • 1 2

      • Pomnik smoleński

        Nie utnie ci głowy. Choć dla ciebie to niewielka strata.

        • 2 1

  • zegluga padnie.

    Karamaran Onyx straci klientow bo nie doplynie. Podobnie Lew i Perla. Nawet jesli szerokosc przeswitu pozwoli na przeplyniecie to utrudni to i tak nie latwy juz nawrot. Element wazny dla turystyki jest hamowany i ograniczany. Moze i na tej kanwie ktos zyska organizujac przetarg na nowa flote stateczkow turystyczych wykaszajac w majestacie prawa wszystkich pozostalych. A Budyn tego co tu sie pisze pewnie nawet nie czyta.

    • 1 0

  • kladki to bzdura (8)

    Trzeba sie zdecydowac a nie wywalac bez sensu pieniadze. Mozna zamknac Gdansk dla jachtow i budowac mosty. Marine przeniesc na zbieg martwej wisly z motlawa. Kladka i tak ogranicza plywanie a na dodatek ogranicza ruch pieszych. Pieniadze wywalone w bloto i ogromny koszt utrzymania. PS Amsterdam zamknal rzeki i ludzie znalezli sposob, plywaja barki pod mostami

    • 26 16

    • napisał expert... (1)

      • 2 2

      • ma racje.

        • 0 0

    • tu zapobiegli temu. 1,5m przeswitu i jedynie dmuchany materac przeplynie

      • 0 0

    • Amsterdam niczego nie zamknął, Holendrzy są związani z wodą a budyń jej nienawidzi. (2)

      • 5 4

      • Przecież nie potrafi pływać to jak ma lubić wodę. (1)

        • 0 0

        • serio nie potrafi?

          w sumie to się nie dziwię :D

          • 0 0

    • MRG - a trojmiasto.pl bije im jeszcze brawo i wpisuje sie w klamliwymi wizaualizacjami w propagande zlodziejskiego ratusza.

      miejska rada glupcow

      • 3 2

    • Amsterdam to kanały. Motławie trzeba hołdu tradycji

      • 5 0

  • ) (12)

    Pięknie.Zacna inwestycja.Aż miło patrzeć jak to się wszystko rozwija.Historia to ważna rzecz a Gdańsk to zagłębie zabytków z dawnych lat.Mogliby też w końcu Heveliusa reaktywować.

    • 114 34

    • (1)

      Ja bym inwestował w dolne miasto i długie ogrody, tam też są kamienice ale w stanie opłakanym

      • 3 0

      • To inwestuj

        • 0 0

    • Bauhaus

      Zabytków to mamy dokładnie tyle, ile sobie odbudowaliśmy.

      • 1 0

    • Tylko Polska ma teraz fatalna opinie.

      Turystów nie przyjedzie już tyle co w zeszłym roku. Booking.com island może się nie sprzedać. Do Austrii za
      czasów Haidera tez mało kto jeździł. Smutne ale prawdziwe.

      • 1 2

    • Heveliusa wciąż można kupić, nazywa się teraz Johaness, z Bielkówka (2)

      • 6 3

      • (1)

        Raczej Starogdańskie. Ale i tak pba piwa nie mają nic wpólnego ze smakiem Heweliusza.

        • 1 2

        • Johannes jest smaczniutki, ale to prawda że z Heveliusem ma mało wspolnego

          • 1 1

    • a byl jakis plan? bo nic nie mowiono, pisano na ten temat

      nie za blisko siebie te kladki? troche wyrzucanie kasy w bloto

      • 3 5

    • Moment, ale wizualizacja zabudowy na wyspie jest już nieaktualna?

      • 2 3

    • (1)

      O tak. Żeby miasto z taką tradycją/historią piwną nie miało własnej marki to rzecz nie do pomyślenia.

      • 14 2

      • Jest cała masa lokalnych browarów. Nie potrzebujemy jakichś masowych sików z puszki

        • 14 8

    • Za miedzą ciągle mówili, że to PO pompuje kasę w w Gdańsk. A Gdańsk inwestuje i pozyskuje środki z UE kto by w Polsce nie rządził, a Gdynia ciągle w ogonie

      • 21 9

  • (16)

    Gdańsk. To jest miasto petarda.Wyobraźcie sobie za kilka lat jak już ukończą wszystkie inwestycje na głównym mieście. Wtedy to dopiero będzie bajka. Do przodu Gdańsk!!

    • 177 25

    • (8)

      Jak wszytko zrobią to będziemy mieli zdecydowanie najfajniejszą tzw "starówkę" w Polsce

      • 21 8

      • (1)

        Starówka w Gdańsku - grubo :D

        • 0 6

        • Spiertalaj

          • 1 0

      • Racja. Nawet Kraków zostanie w tyle (2)

        • 15 8

        • Kraków w tyle zostanie A Ty w d*pie. (1)

          • 7 17

          • Ty już tam jesteś

            • 3 2

      • (2)

        Zależy dla kogo najfajniejszą. Za pare lat ''starówka'' będzie jednym wielkim booking district. Na pewno jest sporo rodzin które chciałyby tam zamieszkać ale ceny są ogromne bo ciągle ktoś się znajdzie kto kupuje na wynajem. Proszę sprawdzić jakie ceny już krzyczą sobie nawet w okolicach Osieku.

        • 12 11

        • (1)

          centrum miasta nie jest wygodnym miejscem dla rodzin, jest zbyt glosno tloczno i niebezpiecznie, niech kupuja w sypialniach i niech miasto zapewni dobra komunikacje

          • 6 9

          • Nie mówię o Głównym Mieście a bardziej o Starym Mieście. Tam od Podwala Staromiejskiego w stronę Stoczni.

            • 3 3

    • Panorama

      Za kilka lat nie zobaczysz już Głównego Miasta z daleka. Chyba, że w albumach.

      • 0 2

    • (1)

      nigdy nie byles w krakowie czy wroclawiu januszu?

      • 5 7

      • Byłem. Zdecydowanie przereklamowane miejsca. No chyba, że to przez smog tak słabo wyglądało ;)

        • 6 3

    • (2)

      z jakiej wiochy przyjechałeś, że tak podniecasz się prowincjonalnym miastem

      • 9 16

      • z wioski rybackiej za sopotem

        • 8 2

      • Z Gdyni

        • 14 1

    • pierdzimączka to ty?

      • 3 6

  • Aaa (6)

    Bzdura totalna... niech władze całkiem zabetonuja Motławę... to ma być postrzeganie Gdańska jako miasta portowego?!

    • 110 74

    • (4)

      Gdzie ty masz tu port? Marina i kilka statków, które równie dobrze mogą cumować przy Hiltonie. Tramwaje wodne mieszczą się bez podnoszenia mostu

      • 17 18

      • Tramwaj potrzebuje 2.10m a 1.5m prześwit tylko cofnie Gdańsku dotacje z unii europejskiej na rewitalizacje dróg wodnych a miasta raczej na to nie stać.

        • 0 0

      • Aaa (2)

        Granica portu kończy się przy Zielonym Moście, więc Motława znajduje się w granicach portu. Jeżeli twierdzisz, że te "kilka" statków może cumować przy Hiltonie to pozdrawiam Cię serdecznie hahahaha

        • 11 13

        • Port jest tam, gdzie Nowy Port i DCT (1)

          Jakby ktoś nie zauważył, to port z Morlawy wynosił się najpóźniej 70 lat temu :)

          • 7 12

          • Polecam zapoznać się z przebiegiem granicy portu

            • 6 7

    • beton w głowie, beton w d*pie i beton w mieście

      Kładka ,beton i kamieni kupa. Gdyby unia się zgodziła, to na pewno by zabetonował.

      • 15 6

  • A w Gdyni tunelu na Puckiej się nie da!!! bo brak kasy..

    Za to się da zrobić kolejkę, fontannę, central park, infobox i lotnisko nie potrzebne !!!

    • 0 0

  • ale po co skoro most jest 20 metrów dalej, już ta na Ołowianke nie bardzo miała sens a ta to wcale (5)

    • 56 12

    • 500 metrów idziesz spacerem, bo po to jesteś w Gdańsku, 7 minut

      a teraz powiedz mi ile minut będziesz czekał na jej otwarcie. I gdzie te korki będą staly, chyba do połowy św. Ducha

      • 0 0

    • aby skrócic droge o prawie 0,5km (1)

      most nie jest 20m a 240m dalej, czyli aby dostać się na koniec wyspy, idąc od Żurawia trzeba by przejść ok 0.5km... po drugie kładka zredukuje ruch pieszy na tym odcinku

      • 7 8

      • asinus - sprdlaj

        ośle

        • 1 2

    • (1)

      Postrzeganie odległości przez Januszów w Golfach na przykładzie dystansu 250 m:
      - parking: 20 kilometrów => trzeba zaparkować pod drzwiami
      - przejście dla pieszych: 10 metrów => niepotrzebne, najlepiej zlikwidować wszystkie
      - kładka: 20 metrów => po co? z Grażyną i tak tam nie pójdziemy

      • 9 2

      • właśnie lepiej schowajmy rzekę pod ziemie aby ludzie przechodzili sobie gdzie chcą

        • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.