• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jesienią ruszy budowa kładki św. Ducha

Katarzyna Moritz
23 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Właśnie uprawomocniło się pozwolenie na budowę kolejnej kładki w Gdańsku, łączącej Długie Pobrzeże z Wyspą Spichrzów zobacz na mapie Gdańska. Nie będzie ona zbyt mocno ingerować w krajobraz, a jej sterownia - w przeciwieństwie do kładki na Ołowiance - będzie schowana.



Czy pozostałe mosty w historycznym centrum Gdańska także powinny być otwierane?

"W tym miejscu trzeba minimalizować ingerencję w strukturę dawnego miasta, stąd pomysł, żeby kładka 'zniknęła' z akcentu urbanistycznego, stała się bardziej rzeźbą, przestrzennym dodatkiem, biżuterią miejską niż użytkowym przedmiotem technicznym" - mówią o swym projekcie architekci z londyńskiego Studia Bednarski.

Czytaj też: Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Wygląd kładki św. Ducha to kompletne przeciwieństwo niedawno uruchomionej kładki na Ołowiankę. Ta ostatnia ma olbrzymią sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka.

Inwestorem, który stworzy kolejną kładkę w Gdańsku nie jest miasto, ale deweloperska spółka Granaria, zabudowująca północy cypel Wyspy Spichrzów, choć warto zaznaczyć, że inwestycja zostanie zrealizowana w ramach formuły partnerstwa prywatno-publicznego.

W związku z tym, że kładka ma inną, unikalną w Polsce konstrukcję obrotową i niemal nie będzie ingerować w istniejące nabrzeża, nie musiano występować o pozwolenia związane z jej budową ani do Urzędu Morskiego w Gdyni, ani też do gdańskiego magistratu, a jedynie do Urzędu Wojewódzkiego - gestora kanału Motławy.

- 30 maja wojewoda wydał pozwolenie na budowę, które uprawomocniło się w czwartek. Na tej podstawie możemy kontynuować proces przygotowawczy dla budowy. Na podstawie zaaprobowanego przez wojewodę projektu powstanie projekt wykonawczy - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria. - Te prace mają potrwać kilka tygodni, we wrześniu chcemy wszcząć procedurę przetargową na pozyskanie wykonawcy. Na przełomie września i października ruszamy z budową kładki.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
  • Obrotowa kładka św. Ducha dostała właśnie pozwolenie na budowę. Prace ruszą jesienią tego roku.
Ma ona być oddana do użytku na przełomie 2018 i 2019 roku. Będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Podświetlana wieczorami wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Wyspa będzie też elementem zabezpieczającym kładkę. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

- Kładką będzie sterować przygotowana do tego osoba wyposażona w kamery. Sterownia z dużym prawdopodobieństwem powstanie po stronie Długiego Pobrzeża. Nie wykluczamy, że z tego miejsca będzie się też dało sterować zwodzeniem mostu Stągiewnego, mimo że obie konstrukcje będą się od siebie różnić technologicznie - zapowiada Kurbiel.
Most Stągiewny do 2019 roku ma być przebudowany na modłę z 1937 roku i tak jak wtedy ma być zwodzony pionowo. Ma on umożliwić ruch jachtów w marinie, która ma powstać wzdłuż ul. Szafarnia.

Czytaj też: Rozpoczyna się budowa hotelu i mieszkań na Wyspie Spichrzów

Obecnie na terenie budowy Granarii stawiane są ściany szczelinowe, w grudniu planowane jest zakończenie stanu tzw. "zero" i z początkiem nowego roku zaczną wyłaniać się budowane obiekty. W pierwszej kolejności powstają apartamenty z częścią usługową i hotel z 230 pokojami.

Prace związane z budową hotelu i mieszkań mają zakończyć się na przełomie lat 2018 i 2019. Cała inwestycja Granarii, czyli konsorcjum Immobel oraz Multibud, powinna być zrealizowana do końca roku 2024 i łącznie kosztować ok. 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę wieczorową porą



Otwarcie kładki na Ołowiankę.

Opinie (190) 5 zablokowanych

  • Porażka!

    Czy to miasto już naprawdę upadło na głowę? Co to za chory pomysł żeby zaraz obok istniejącego od lat Zielonego Mostu wstawić kolejna kładkę?! Jakieś nieporozumienie. Śmierdzi układami i nijak się ma do rozwoju Gdańska. Jedyny kto na tym zyska to inwestor. To ma być miasto portowe! Powinna tu przede wszystkim żyć woda a nie stal.

    • 9 1

  • ile jest metrów od tej nowej kładki do zielonego mostu? (1)

    • 7 0

    • 50

      • 0 0

  • Kładka pisuje jeden z kilku najpiękniejszych widoków Gdańska, z Zielonego mostu

    • 2 1

  • Kto w końcu przykuje tych idiotów do katowni łańcuchem, żeby można im wytłumaczyć co to znaczy przyzwoitość?

    • 3 0

  • to już jest skandal

    może lepiej puścić Motławę pod betonową płytą ? Jak konserwator może pozwolić na niszczenie najpiękniejszego widoku w Polsce !?

    • 5 0

  • Zielony Most i kładka na Olowiance nie wystarczą ??? Moim zdaniem tak, a promik jest, to też atrakcja.

    • 0 0

  • A w Gdyni tunelu na Puckiej się nie da!!! bo brak kasy..

    Za to się da zrobić kolejkę, fontannę, central park, infobox i lotnisko nie potrzebne !!!

    • 0 0

  • zegluga padnie.

    Karamaran Onyx straci klientow bo nie doplynie. Podobnie Lew i Perla. Nawet jesli szerokosc przeswitu pozwoli na przeplyniecie to utrudni to i tak nie latwy juz nawrot. Element wazny dla turystyki jest hamowany i ograniczany. Moze i na tej kanwie ktos zyska organizujac przetarg na nowa flote stateczkow turystyczych wykaszajac w majestacie prawa wszystkich pozostalych. A Budyn tego co tu sie pisze pewnie nawet nie czyta.

    • 1 0

  • w koncu ladna

    no wlasnie, jak prywatny inwestor buduje to przy odrobinie nacisku zrobi sie cos funkcjonalnego i ładnego. Natomiast ta obecna kładka to szkaradztwo jakich malo! Nie wiem jak można az tak zepsuć krajobraz gdanska. Ten kto się zgodzil nabl taką formę powinien być pociągnięty do odpowiedzialności. To samo dotyczy forum gsansk - sarkofag ktory kompletnie nie pasuje do reszty. Ktos powinien dostac po zadzie za te szkaradztwo.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane